Kiev/Chernobyl/Pripyat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Darah3
Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-16 12:59

Al een tijdje staat deze trip op mijn reislijstje, maar ik vroeg me af of er bokkers zijn die er geweest zijn en nog tips hebben :)
Wat is er in Kiev nog meer te zien en te doen? Hoe veel dagen raad je aan?
En voor de mensen die naar Chernobyl/Pripyat zijn geweest, met welke organisatie zijn jullie geweest?

fiets a fake smile


kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:01

Weet je zeker dat je naar een stralingsgebied wilt?
het zal er vast mooi zijn maar ook levens gevaarlijk!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Darah3
Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-16 13:10

Er zijn inderdaad nog gebieden waarin de straling zeer hoog is, maar waar de tours komen (en als je goed luistert naar de gids) kom je niet in aanraking met zulke hoge doses straling.
De hoeveelheid straling waarmee je in aanraking komt tijdens zo'n tour is vergelijkbaar met een röntgenfoto of langere vlucht.

fiets a fake smile

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:50

Ik ben er geweest. :)

Wij hebben een privétour gedaan, dat heeft als grote voordeel dat je de gebouwen in mag die officieel afgesloten zijn en waar je met een grotere groep vaak niet in komt. Verlaten woningen, het zwembad, een school, een theatergebouw. Dat was onwijs bijzonder. Waar ik het geboekt heb weet ik niet meer, bij een Engelse website. Was prima geregeld allemaal.

En levensgevaarlijk is het inderdaad zeker niet, tenzij je gaat picknicken in het struikgewas. :D

In Kiev moet je zeker ook naar het Chernobylmuseum gaan, ik vond het erg indrukwekkend gedaan zelfs als je 't meeste niet kunt lezen. Er is in Kiev ook een zwemstrand bij de rivier, dat is een fijne plek om te chillen. Of op het centrale plein. Maar hoe het daar nu is weet ik niet, het conflict zal wellicht z'n invloed hebben gehad op de sfeer of de inrichting van het plein. Ik vond het een leuke stad. Leuke restaurantjes en bars, en de metro is goed dus je kan de hele stad door.

Wat ook slim is: beetje Russisch leren. Zodat je bordjes kunt lezen en op z'n minst hallo/gedag/dankjewel kan zeggen. Het gaf mij een veilig gevoel dat ik iéts kon begrijpen van wat overal geschreven was en dat ik om hulp zou kunnen vragen in een noodsituatie, en de mensen reageerden ook vriendelijker als ik iets bestelde in mijn beste Russisch.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:58

kwita schreef:
Weet je zeker dat je naar een stralingsgebied wilt?
het zal er vast mooi zijn maar ook levens gevaarlijk!

Een neef van mij is er geweest. Ze moesten na het bezoek al hun kleren wegdoen. Hij is nu ook heel erg tegen radioactiviteit enzo. Ik vind het echt STOM als je geld hebt voor een vakantie dat je da naar zo'n afschuwelijk vervuild en gezondheidsschadend gebied gaat. Terwijl de mensen die er woonden allemaal verplicht geevacueerd zijn! het lijkt wel vertraagde zelfmoord... maar ieder zijn vrijheid natuurlijk. 8)7

Szan
Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:13

Interessant!

Mijn broer is er een paar maanden geleden geweest. Kiev vond hij mooi en heel groen. De mensen waren vriendelijk en hij voelde zich er zeker niet onveilig.

Chernobyl en Pripyat vond hij machtig interessant. Neem wel alle voorschriften heel serieus. Neem je paspoort mee en houd je aan de kledingeisen. Je wordt anders zonder pardon geweigerd op het terrein (en terecht!). Toch hadden sommige studenten het in hun hoofd gehaald om een korte broek aan te trekken bijvoorbeeld. Dan ben je gewoon heel laks. Overigens mocht mijn broertje zijn kleding gewoon bewaren herinner ik mij, maar ik kan me vergissen.

Hij ging overigens voor zijn studie, dus veel verder kan ik je niet helpen. Hij was er zo'n 5 dagen en dat was wel genoeg geloof ik.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:18

anjali schreef:
Een neef van mij is er geweest. Ze moesten na het bezoek al hun kleren wegdoen. Hij is nu ook heel erg tegen radioactiviteit enzo. Ik vind het echt STOM als je geld hebt voor een vakantie dat je da naar zo'n afschuwelijk vervuild en gezondheidsschadend gebied gaat. Terwijl de mensen die er woonden allemaal verplicht geevacueerd zijn! het lijkt wel vertraagde zelfmoord... maar ieder zijn vrijheid natuurlijk. 8)7


Lijkt mij juist heel interessant. Beter dan je geld uitgeven aan een all-in vakantie, waar je de compuond niet afkomt. Dat is pas vertraagde zelfmoord! :D

I will not stay silent so that you can stay comfortable
Carnism: the secret reason we eat meat <3

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:23

269_life schreef:
anjali schreef:
Een neef van mij is er geweest. Ze moesten na het bezoek al hun kleren wegdoen. Hij is nu ook heel erg tegen radioactiviteit enzo. Ik vind het echt STOM als je geld hebt voor een vakantie dat je da naar zo'n afschuwelijk vervuild en gezondheidsschadend gebied gaat. Terwijl de mensen die er woonden allemaal verplicht geevacueerd zijn! het lijkt wel vertraagde zelfmoord... maar ieder zijn vrijheid natuurlijk. 8)7


Lijkt mij juist heel interessant. Beter dan je geld uitgeven aan een all-in vakantie, waar je de compuond niet afkomt. Dat is pas vertraagde zelfmoord! :D

Ik wil na mijn vakantie juist gezonder zijn, en niet met beginnende kanker.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:28

8)7 -:(- En dan nog wat voor degenen die nog ooit kinderen willen krijgen: radioactiviteit tast je erfelijk materiaal aan zodat je kinderen met ernstige afwijkingen kunt krijgen.

_Summerly_
Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:29

anjali schreef:
Ik wil na mijn vakantie juist gezonder zijn, en niet met beginnende kanker.

Alsjeblieft zeg, doe niet zo dramatisch. Radioactieve straling neemt af en de straling zoals die momenteel is in Chernobyl en omgeving is, zorgt écht niet voor instant kanker of DNA-mutaties als je daar een keer voor een kort bezoek komt.

    Νέων Χαμιου, στρατιότης τέρτη Κυρνακέ, ἐτῶν λʹ.

    — PPUAES IIA 3.349

piezze
Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:33

Hoe weet je dat? Ik ben meer van voor het zekere dan voor het onzekere.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:09

8)7 @Summerly: De betonbunker die om de op hol geslagen centrale is gebouwd, is aan het lekken. Misschien wil jij je aanmelden om daar te gaan werken en de lekken te dichten? De mensen die dit oorspronkelijk deden zijn nu allemaal al dood. En de daar in de omgeving geboren kinderen zijn allemaal ziek, schildklierkanker enzo. Prettige vakantie!

Oliiviia
Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:13

anjali schreef:
8)7 @Summerly: De betonbunker die om de op hol geslagen centrale is gebouwd, is aan het lekken. Misschien wil jij je aanmelden om daar te gaan werken en de lekken te dichten? De mensen die dit oorspronkelijk deden zijn nu allemaal al dood. En de daar in de omgeving geboren kinderen zijn allemaal ziek, schildklierkanker enzo. Prettige vakantie!


Die mensen leefden daar dan ook en waren er niet voor een halfuur ofzo :+

Ik vind het zelf wel interessant en zou het wel overwegen!
Maar uhm geen korte broek?
Want die laag stof zal de straling tegenhouden? :Y)

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:19

anjali schreef:
8)7 @Summerly: De betonbunker die om de op hol geslagen centrale is gebouwd, is aan het lekken. Misschien wil jij je aanmelden om daar te gaan werken en de lekken te dichten? De mensen die dit oorspronkelijk deden zijn nu allemaal al dood. En de daar in de omgeving geboren kinderen zijn allemaal ziek, schildklierkanker enzo. Prettige vakantie!

Laat jij ook nooit een röntgenfoto maken als het nodig is?

TS, gewoon gaan! Staat zeker nog op mijn lijstje om te doen :-) Een vriend van mij heeft een tour gedaan, ik zal eens vragen waar hij hem geboekt heeft.

I will not stay silent so that you can stay comfortable
Carnism: the secret reason we eat meat <3

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:28

Een roentgenfoto laten maken als het medisch gezien nodig is ja, maar dat is iets anders dan vrijwillig op vakantie gaan naar een zwaar radioactief besmet gebied. En denk niet alleen aanjezelf die dit kennelijk erg spannend vindt, maar ook aan je toekomstige kinderen die je met beschadigd erfelijk materiaal opzadelt. :(

Piekosjj
Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:31

Je kan ook overdrijven rondom Чернобыль.. (om meteen maar even m'n Russisch te oefenen :D ) Ik ben er zelf nooit geweest, maar ik weet wel dat er hele strenge maatregelen zijn, en dat ze ten alle tijde met zo'n stralings-meter rondlopen. En zeker omdat je daar maar zo'n korte periode bent en je uiteraard niet in het heftigste stuk komt, is de kans erg klein dat je er wat van krijgt. Het is even 'gevaarlijker' is om bijv een rontgen-foto te laten maken dan naar Chernobyl te gaan, en dat doe je toch ook zonder twijfel als het nodig is?


Het lijkt mij zelf super interessant om naar Pripyat/Chernobyl te gaan, dus ik zou 't zeker doen als ik eens in die buurt was!

_Summerly_
Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:38

anjali schreef:
8)7 @Summerly: De betonbunker die om de op hol geslagen centrale is gebouwd, is aan het lekken. Misschien wil jij je aanmelden om daar te gaan werken en de lekken te dichten? De mensen die dit oorspronkelijk deden zijn nu allemaal al dood. En de daar in de omgeving geboren kinderen zijn allemaal ziek, schildklierkanker enzo. Prettige vakantie!
Ik ben historica, geen betongieter en ik voel niet de behoefte me om te laten scholen, dus ik pas. Toch bedankt voor het aanbod! :) De ouders van de daar in de omgeving geboren kinderen hebben daar ook iets langer rondgelopen en onder zwaardere straling dan de gemiddelde toerist dat doet. Je hebt wel meer nodig dan die paar mSv per uur waaraan je nu als toerist wordt blootgesteld wil je DNA aangetast worden.

Ik hoop in elk geval dat de TS een leuke en leerzame trip heeft! En vergeet geen foto's te posten als je plotseling een tweede paar ogen of een extra arm groeit. :+

    Νέων Χαμιου, στρατιότης τέρτη Κυρνακέ, ἐτῶν λʹ.

    — PPUAES IIA 3.349

Piekosjj
Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:57

_Summerly_ schreef:
Ik hoop in elk geval dat de TS een leuke en leerzame trip heeft! En vergeet geen foto's te posten als je plotseling een tweede paar ogen of een extra arm groeit. :+


_O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:00

Na het zien van de horrorfilm The Chernobyl Diaries hoef ik geen stap meer in die richting te zetten... :')


Maar toch een erg gave reis! Ik volg even om te zien wat er gaat gebeuren enzo. :)


Zelf zou ik er toch niet heengaan. Ik heb met natuurkunde pas nog een hoofdstuk over radioactiviteit gehad en het blijft gewoon zoiets gevaarlijks... het tast vanalles aan, ook in lage hoeveelheden. De straling daar is overigens niet gelijk aan die van een röntgenfoto. Dat is namelijk gammastraling, een frequentie. In Chernobyl heb je met Alfa- en bètastraling te maken, iets heel anders dan gammastraling en veel gevaarlijker. De hoeveelheid straling mag dan weinig zijn, maar het probleem met alfa- en bètastraling is dat er één deeltje nodig is om duizenden anderen deeltjes kapot te maken. Je cellen dus ook. Natuurlijk zijn duizend cellen in een mensenlichaam heel weinig, maar toch. Zelf zou ik er niet heengaan.


Maar iedereen denkt daar natuurlijk anders over! :) Vooralsnog blijft het een vreselijk interessant onderwerp, en ik zou graag ervaringen van anderen horen. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-16 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dollyspikkel
Berichten: 1037
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:01

Ik zet even een stipje in dit topic. Ik ben er zelf nog nooit geweest en heb dus geen tips maar ik ben verschrikkelijk gefascineerd door urbex locaties en dan moet deze toch bovenaan het lijstje staan ;) (waardoor ik toch al enig opzoekwerk over de locaties heb gedaan).
Er is zeker nog straling in het gebied, op sommige plaatsen inderdaad nog gevaarlijk hoog. Maar de gidsen daar weten wat ze doen, lopen normaal gezien constant met een apparaat rond om de straling te meten zodat het veilig blijft. Je moet altijd op de paden blijven en het is verboden om planten of gebouwen aan te raken (vanwege de straling die erin geconcentreerd zit). Dit is ook de reden dat je lange mouwen en broek moet aandoen, zodat niets op je blote huid terecht komt ( er zijn verschillende soorten straling waarvan sommige aanzienlijk minder schade aanrichten als ze door iets worden tegengehouden, al is het maar een stuk stof).
Hou je ons op de hoogte TS indien je zou gaan? Ben zeer nieuwsgierig :)

Anjali: Tegenwoordig wonen er nog een kleine 200 mensen in het afgesloten gebied, dit zijn mensen die hun huis na de ramp weigerden te verlaten. Ondertussen wonen ze er terug 'legaal' (de overheid laat ondertussen terug toe dat deze kleine groep mensen daar woont). Dit zijn voornamelijk ouderen (boven de 60).

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light"

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:11

Wat een gezeur over straling. Vliegen levert ook een flinke dosis op. Niks eten en drinken zolang je in de 30 km zone zit.
Lijkt me heel interessant!

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:14

Er werken daar nog steeds mensen. Aardige documentaire is van Geert Mak In Europa.

its_laraa
Berichten: 961
Geregistreerd: 30-01-12

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:22

Ik volg mee!
Staat ook nog op mijn lijstje :)

Yero, €Rosa, €VivianKjidde
Youtube kanaal: Vilaro https://www.youtube.com/channel/UCGsuR_D3FKoLa6f6oakBHGQ

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:24

Piekosjj schreef:
Je kan ook overdrijven rondom Чернобыль.. (om meteen maar even m'n Russisch te oefenen :D ) Ik ben er zelf nooit geweest, maar ik weet wel dat er hele strenge maatregelen zijn, en dat ze ten alle tijde met zo'n stralings-meter rondlopen. En zeker omdat je daar maar zo'n korte periode bent en je uiteraard niet in het heftigste stuk komt, is de kans erg klein dat je er wat van krijgt. Het is even 'gevaarlijker' is om bijv een rontgen-foto te laten maken dan naar Chernobyl te gaan, en dat doe je toch ook zonder twijfel als het nodig is?
https://www.youtube.com/watch?v=TRL7o2kPqw0

Het lijkt mij zelf super interessant om naar Pripyat/Chernobyl te gaan, dus ik zou 't zeker doen als ik eens in die buurt was!


Interessant filmpje, ben zelf eens in Jachymov geweest, maar wist toen niet dat er een uranium mijn zat.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:29

Sja, wat is tegenwoordig nog wel gezond..

Ik vind het ook erg interessant en zou er absoluut een tourtje boeken als ik ooit die kant op ga. Als ik de kans klein, want buiten dat gebied trekt het me daar niet zo.

Wel foto's maken als je gaat he TS!

♥ Rewrite the Stars ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Liesje89 en 159 bezoekers