Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 08:55

Cowgirl schreef:
Ik vraag mij ook af of een zwaar persoon ook niet een gevaar is voor de vlieg veiligheid.


Zeker wel, maar dat geldt imo ook voor ouderen, mensen met handicap of andere problemen met mobiliteit. Die kun je idd niet allemaal verbieden om te vliegen natuurlijk.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:32

NatasjavE schreef:
Doutz16 schreef:
Hoe denken jullie over te dikke mensen in het vliegtuig? Vinden jullie dat die ook 2 stoelen moeten boeken als 1 stoel amper voldoende is of de naaste passagiers er last van hebben?


Lastig. De vliegmaatschappij verkoopt je een zitplaats. Als je dan niet op 1 zitplaats past maar er 2 nodig hebt snap ik wel dat een vliegmaatschappij 2 plaatsen rekent. Die halve zitplaats kunnen ze tenslotte niet meer verkopen. (Ik ben wel dun maar pas niet op een halve vliegtuigstoel :+ )
Maar dikke mensen kunnen er ook niets aan doen dat ze niet in een normale zitplaats passen. Dat maakt het wel heel wrang. En gevoelsmatig voor mij ook wel oneerlijk.

Het verschil met lange mensen zit hem voor mij erin dat als de stoel rechtop blijft de meeste nog wel kunnen zitten.
Ben je zo lang dat je ook niet normaal kan zitten als een stoel rechtop staat...ja dan zul je toch meer moeten betalen voor een plek met meer beenruimte.


Met lange benen pas je inderdaad meestal wel, of je kunt bij bijtijds boeken, zelf je plaats uitzoeken.

Bij overgewicht, zolang iemand in zijn stoel past....
Ik heb nog niet mee gemaakt dat iemand er niet in past....

Maar als iemand de plek naast zich helemaal inneemt of zijn armen niet bij zich kan houden omdat ze te dik zijn, dan moeten ze een grotere stoel boeken.

En dat zou duidelijker kunnen, dus een paar rijen iets duurdere stoelen, die breder zijn en waar je in vervoert kan worden.
En net als met bagage, bijboeken als iemand niet past.

Voor continentale vluchten maakt het niet zoveel uit allemaal maar zodra je vluchten van 7 uur of langer maakt wel.

Overigens....wat als je buur stinkt?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:15

Rakkie123, het zal waarschijnlijk niet zo bedoelt zijn, maar je bericht komt redelijk hard en bot over. Echt inhoudelijk reageren zie ik het nu niet van in.

Wat betreft een stinkende medereiziger, dat is vervelend. Kun je een paar dingen doen, zelf van stoel ruilen en er een ander mee opzadelen, of verzoeken de medereizger ergens anders te laten zitten, blijf je hetzelfde probleem houden. Bus deo zou een optie zijn, maar weer, al die medereizigers zitten nu in de stank.

Of je kunt het voor lief nemen, wat nogmaals niet prettig is. Ik merk het soms met het OV tijdens warme dagen, echt ergernis nummer 1 hier. But that's life. Loop wat vaker een stuk tijdens het vliegen, desnoods een praatje met de stewardessen.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:18

Ailill schreef:
Zouden jullie misschien zo tof willen zijn om het hier nu niet ook nog eens over mensen met overgewicht te hebben? Ik snap de link, maar het ligt bij een hoop mensen enorm gevoelig en lijkt me, binnen dit topic, ook niet nodig :)

Ik vind het juist ontzettend passen bij de titel van dit topic :j

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:22

Ik vind het meer een uitgemolken onderwerp hier op Bokt :j

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:24

Ailill schreef:
Ik vind het meer een uitgemolken onderwerp hier op Bokt :j

Uiteraard volledig jouw mening. Ik denk dat overgewicht ontzettend goed past in dit topic. Blijkt ook maar aan hoeveel mensen op dit onderwerp in gaan.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 10:34

Ik las een tijdje geleden iets over het plaatsen van rijen bredere stoelen voor mensen met flink overgewicht. Maar dat scheen echt flink te duur te zijn om te doen in bestaande vliegtuigen. Veel maatschappijen laten je een stoel bijboeken maar je kunt de kosten terugvragen als het vliegtuig de tweede plek sws leeg zou houden. Vind ik wel een mooie oplossing.

Stinkende mensen tja, die zijn ook vervelend, kun je erg weinig aan doen ook.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:39

Sjaal meenemen met je eigen parfum erop. Probleem opgelost.

Gisteren zat ik nog naast een redelijk corpulent persoon, maar geen last gehad. En om in de topicsferen te blijven: we hadden een toestel van een Letse maatschappij waarbij de stoelen niet naar achteren konen. Wat een drama zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:42

vevina schreef:
Ailill schreef:
Ik vind het meer een uitgemolken onderwerp hier op Bokt :j

Uiteraard volledig jouw mening. Ik denk dat overgewicht ontzettend goed past in dit topic. Blijkt ook maar aan hoeveel mensen op dit onderwerp in gaan.


Wat heeft overgewicht met etiquette te maken dan? Want volgens mij gaat het daarover..

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:27

Ik vind de stelling dat iedereen evenveel recht heeft om lekker te zitten, wel interessant. In principe is dat natuurlijk wel zo, maar als Jantje voor Pietje zit, en Pietje kan het qua beenruimte lichamelijk niet hebben dat Jantje de stoel naar achteren doet. Maar Jantje kan het lichamelijk niet hebben om rechtop te blijven zitten.

Dan vind ik ergens toch dat Pietje pech heeft en maar een stoel met meer beenruimte had moeten boeken. Ze weten immers allebei dat die achterover-functie op de stoelen zit en dat je daar gebruik van mag maken. Die stoel is dus gewoon prima geschikt voor Jantje.

Wil Pietje geen last hebben van die functie... dan heeft hij iets meer ruimte nodig dan standaard en is het toch niet gek dat hij een beter passende plek boekt.

Neemt verder niet weg dat het normaal is om rekening met elkaar te houden en elkaar wat te gunnen :)
Maar ik vind het eigenlijk vrij brutaal van Pietje dat hij er maar vanuit gaat dat degene voor hem zich maar aan moet passen aan hem....

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:45

ik zie hierboven iemand iets zeggen over stoelen bijboeken bij corpulente personen en dat dat oneerlijk zou zijn, want ze kunnen er niks aan doen...
in hetzelfde bericht word gesproken over lange personen die als ze echt zo lang zijn dat ze hun benen niet kwijtkunnen, dan toch maar een duurdere klasse moeten boeken...

imo kun je aan je lengte ECHT niks doen..corpulentie over het algemeen wel...en ja...nu val ik ws over heel veel tere zieltjes heen...zelf ben ik ook 30 kg te dik (ok, inmiddels 10 kg afgevallen, dus nog 20), heeft allemaal een goed verklaarbare reden...ik veroordeel mezelf er dus ook niet om, maar feit is wel dat ik het zelf veroorzaakt heb...en zo geld dat toch echt voor de meeste mensen....er is echt maar een klein deel die vanwege puur medische reden te dik zijn....meestal wel psychische oorzaken, maar dan nog...je doet het zelf. En ik vind het prima dat, wanneer je het dan zover hebt laten komen dat je niet meer in een stoel past (en echt...als het zover is ben je echt al 1000 keer gewaarschuwd dat het erg ongezond is etc.) je maar een duurdere stoel moet boeken met meer ruimte...of gewoon 2...maar goed...ik ben dan sowieso allergisch voor het geaai van tere zieltjes...dik is dik. En het is ongezond. En als je het zo erg vind als mensen daar iets van vinden (Zeker als mensen er last van hebben omdat je met je dikke lijf meent de halve zitplaats van een ander in te nemen, die er dan ook nog niks van mag zeggen, want he....ik ben slachtoffer) dan moet je er maar wat aan doen of gewoon niet vliegen...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:00

IHN schreef:
ik zie hierboven iemand iets zeggen over stoelen bijboeken bij corpulente personen en dat dat oneerlijk zou zijn, want ze kunnen er niks aan doen...
in hetzelfde bericht word gesproken over lange personen die als ze echt zo lang zijn dat ze hun benen niet kwijtkunnen, dan toch maar een duurdere klasse moeten boeken...

imo kun je aan je lengte ECHT niks doen..corpulentie over het algemeen wel...en ja...nu val ik ws over heel veel tere zieltjes heen...zelf ben ik ook 30 kg te dik (ok, inmiddels 10 kg afgevallen, dus nog 20), heeft allemaal een goed verklaarbare reden...ik veroordeel mezelf er dus ook niet om, maar feit is wel dat ik het zelf veroorzaakt heb...en zo geld dat toch echt voor de meeste mensen....er is echt maar een klein deel die vanwege puur medische reden te dik zijn....meestal wel psychische oorzaken, maar dan nog...je doet het zelf. En ik vind het prima dat, wanneer je het dan zover hebt laten komen dat je niet meer in een stoel past (en echt...als het zover is ben je echt al 1000 keer gewaarschuwd dat het erg ongezond is etc.) je maar een duurdere stoel moet boeken met meer ruimte...of gewoon 2...maar goed...ik ben dan sowieso allergisch voor het geaai van tere zieltjes...dik is dik. En het is ongezond. En als je het zo erg vind als mensen daar iets van vinden (Zeker als mensen er last van hebben omdat je met je dikke lijf meent de halve zitplaats van een ander in te nemen, die er dan ook nog niks van mag zeggen, want he....ik ben slachtoffer) dan moet je er maar wat aan doen of gewoon niet vliegen...



Ik heb het op een iets andere manier gezegd ;)

Ik zei dat als je als lang persoon niet gewoon kan zitten zelfs als de voorstoelen rechtop staan dat er dan niets anders op zit dan meer ruimte boeken(of je benen in je nek leggen)

Als je ergens niet tussen past, dan pas je er niet tussen.

Overigens raad ik mensen die denken dat overgewicht echt slechts een kwestie van eigenschuld dikke bult is de laatste stand van de wetenschap hier over te lezen.

Overigens...ik heb een BMI van 18,4...ik ben een dunne.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 12:45

voordat je zo ver bent dat een vliegtuigstoel te klein is ben je een eind op weg hoor. Dat is het stadium medische oorzaken wel voorbij. Maar hier is ook niet de schuldvraag zozeer van belang maar wel hoe om te gaan met het daardoor ontstane ruimteprobleem in een vliegtuig.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:45

Niemand zegt dat overgewicht altijd eigen schuld dikke bult is maar wel dat je dan gewoon 2 stoelen moet boeken als je niet meer zonder een ander te hinderen in je vliegtuigstoel past. En terecht ook want het vliegtuig verbruikt ook dubbel zoveel brandstof door het gewicht dus dan betaal je ook dubbel. Voor een extra koffer of extra gewicht betaal je ook bij.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:31

Het maakt ook niet uit waarom je meer ruimte nodig hebt dan je normaal kan verwachten. Heb je niet genoeg ruimte in de standaard situatie, waarin het dus ook heel normaal is dat degene voor je nog iets naar achteren komt, dan zal je toch een wat ruimer plekje moeten boeken.

Om van zulke dingen een "oneerlijk" kwestie te maken vind ik altijd zo apart....iedereen is nu eenmaal anders en over het algemeen is het op het ene moment een nadeel en het andere moment een voordeel t.o.v. anderen :)

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:39

Helemaal mee eens, @pmarena. En dat geldt dus voor iedereen, kort, lang, dik en dun.
Hoe je het ook wendt of keert, vliegen is imo nooit een feestje. Ooit als ik de staats win, gun ik mezelf een keer business Class :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:39

Ik moet ivm mijn brakke been ook duurdere plaatsen boeken. Omdat ik hem zoveel mogelijk hoog moet houden. Dus comfort plek en voor in zodat handbagage beensteun is niet leuk en een erg dure grap aan extra kosten. Met lange benen doe dat dan ook of niet zeuren als iemand de leuning naar achteren doet.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:53

Rakkie123 schreef:
Overigens....wat als je buur stinkt?


DE tip tegen stinkende mensen in een vliegtuig is een sjaal omdoen en die van tevoren lekker inspuiten met een lekker geurtje.

Ik heb wel eens met een Chinese maatschappij en ook wel eens met een Sri Lankaanse gevlogen waar de lucht van het eten en die mensen echt niet te harden was. Hele vlucht met sjaal om mijn neus behalve tijdens het eten, prima te doen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:47

Ailill schreef:
Rakkie123, het zal waarschijnlijk niet zo bedoelt zijn, maar je bericht komt redelijk hard en bot over. Echt inhoudelijk reageren zie ik het nu niet van in.

Wat betreft een stinkende medereiziger, dat is vervelend. Kun je een paar dingen doen, zelf van stoel ruilen en er een ander mee opzadelen, of verzoeken de medereizger ergens anders te laten zitten, blijf je hetzelfde probleem houden. Bus deo zou een optie zijn, maar weer, al die medereizigers zitten nu in de stank.

Of je kunt het voor lief nemen, wat nogmaals niet prettig is. Ik merk het soms met het OV tijdens warme dagen, echt ergernis nummer 1 hier. But that's life. Loop wat vaker een stuk tijdens het vliegen, desnoods een praatje met de stewardessen.


tja...hard, ik vind het ook erg hard als je naast iemand zit die ook voor zijn stoel betaalt en die niet meer fatsoenlijk kan zitten omdat het gewoon niet past.
Ik heb eens met een training meegemaakt dat we om de kosten konden drukken een bed konden delen....als je dan zo dik bed bent dat er niemand meer naast je kan....omdat je gewoonweg er niet meer bij past....moet diegene zich toch echt achter de oren krabben hoe reeel het is.

Continentaal is allemaal niet zo spannend, langere vluchten wel.

Er zijn ook maneges die max gewichten voor de paarden hanteren.

Hard, tja....jammer dan.

Overigens kun je bij Tui voor 30 euro comfort reizen, in ieder geval intercontinentaal, hoorde er over een tijdje terug.

Die 30 euro die ga ik een volgende keer betalen, yeah, ook nog eens allerlei andere extra´s.
Voor 10 /13 uur vliegen is dat ideaal!

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:49

NatasjavE schreef:
IHN schreef:
ik zie hierboven iemand iets zeggen over stoelen bijboeken bij corpulente personen en dat dat oneerlijk zou zijn, want ze kunnen er niks aan doen...
in hetzelfde bericht word gesproken over lange personen die als ze echt zo lang zijn dat ze hun benen niet kwijtkunnen, dan toch maar een duurdere klasse moeten boeken...

imo kun je aan je lengte ECHT niks doen..corpulentie over het algemeen wel...en ja...nu val ik ws over heel veel tere zieltjes heen...zelf ben ik ook 30 kg te dik (ok, inmiddels 10 kg afgevallen, dus nog 20), heeft allemaal een goed verklaarbare reden...ik veroordeel mezelf er dus ook niet om, maar feit is wel dat ik het zelf veroorzaakt heb...en zo geld dat toch echt voor de meeste mensen....er is echt maar een klein deel die vanwege puur medische reden te dik zijn....meestal wel psychische oorzaken, maar dan nog...je doet het zelf. En ik vind het prima dat, wanneer je het dan zover hebt laten komen dat je niet meer in een stoel past (en echt...als het zover is ben je echt al 1000 keer gewaarschuwd dat het erg ongezond is etc.) je maar een duurdere stoel moet boeken met meer ruimte...of gewoon 2...maar goed...ik ben dan sowieso allergisch voor het geaai van tere zieltjes...dik is dik. En het is ongezond. En als je het zo erg vind als mensen daar iets van vinden (Zeker als mensen er last van hebben omdat je met je dikke lijf meent de halve zitplaats van een ander in te nemen, die er dan ook nog niks van mag zeggen, want he....ik ben slachtoffer) dan moet je er maar wat aan doen of gewoon niet vliegen...



Ik heb het op een iets andere manier gezegd ;)

Ik zei dat als je als lang persoon niet gewoon kan zitten zelfs als de voorstoelen rechtop staan dat er dan niets anders op zit dan meer ruimte boeken(of je benen in je nek leggen)

Als je ergens niet tussen past, dan pas je er niet tussen.

Overigens raad ik mensen die denken dat overgewicht echt slechts een kwestie van eigenschuld dikke bult is de laatste stand van de wetenschap hier over te lezen.

Overigens...ik heb een BMI van 18,4...ik ben een dunne.


dat heb ik ook precies zo gelezen.. maar ervoor heb je het over dikke mensen en dat ze het ook niet kunnen helpen als ze niet in een stoel passen en het oneerlijk voelt voor je dat ze dan moeten bijbetalen..

en stand medische wetenschap zal wel...zoveel te dik dat je niet in een stoel past is er in 9vd 10 gevallen toch echt iets mis met je leefstijl

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 06:41

Ik heb ook gezegd dat ik heel goed begrijp dat een vliegtuigmaatschappij wel 2 stoelen rekent in dat geval IHN. Als je 2 stoelen gebruikt moet je er ook 2 betalen :)

En de laatste stand van de wetenschap verklaard vooral waarom die mensen met een BMI van ver boven de 35 een verkeerde leefstijl hebben. Want ja ze eten er zelf aan. Dat klopt.
Verder laat ik het daarbij omdat het off-topic is. Maar voor wie het wel interesseert Google op leptine receptor deficiëntie. En er zijn bij mensen met obesitas nog wel een aantal systemen ontregeld.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:29

Natasja, ik had het wel gelezen, maar ik was ff gefocused op het: waarom voelt het voor dikke mensen oneerlijk om meer te moeten betalen, en voor lange mensen niet....heb het nog een keer gelezen, en lees je stukje nu anders idd.