Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 12:48

Na weer een aantal uur als haring in een ton gezeten te hebben in de cattle class met voorbuurvrouw die het nodig vond haar stoel lekker achterover te zetten vroeg ik me af wat bokt denkt over vliegtuigstoelen en de etiquette daarover.

Gooien jullie je stoel achterover? Overleg je even met je achterbuur? Of doe je het helemaal niet om het een ander niet nóg krapper te maken?

Ik red mezelf prima in een normale stoel dus doe mijn stoel nooit naar achteren. Zou het ook vervelend vinden om een ander de beperkte ruimte in te nemen. Zou ik echt chill languit willen zitten zou ik wel comfort oid boeken.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:50

Overdag doe ik het niet. In een nachtvlucht als de lampen uitgaan en het dus de ‘bedoeling’ is dat je gaat slapen doe ik het altijd wel gewoon zonder overleg. Maar dan doet iedereen het.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:53

Ik doe het zelf niet om mensen niet te storen en ik vind het zelf ook niet leuk als mensen het doen. Het is echt irritant. Soms houd ik mijn knieën en strak tegenaan en dan zie je ze kijken waarom de stoel niet verder naar achteren gaat.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:55

Ik zet mijn stoel ook nooit naar achteren omdat ik het zelf ook irritant vindt als iemand het doet. Gelukkig ook nog niet meegemaakt.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:56

Suzanne F. schreef:
Ik doe het zelf niet om mensen niet te storen en ik vind het zelf ook niet leuk als mensen het doen. Het is echt irritant. Soms houd ik mijn knieën en strak tegenaan en dan zie je ze kijken waarom de stoel niet verder naar achteren gaat.



Dit dus :j
Al zijn mijn benen dusdanig lang dat strak tegen de leuning ongeveer de enige manier is en dat er dus gewoon geen ruimte is voor een stoel die achterover gaat
Laatst bijgewerkt door Keet op 13-09-19 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:58

Ik kan me nog best voorstellen dat mensen die niet vaak vliegen, er niet eens bij stil staan dat degene achter hun er last van kan hebben..... Gewoon omdat ze het zelf nog nooit meegemaakt hebben met iemand voor hun :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 13-09-19 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:58

Ik ben lang en zit standaard vast tussen de stoelen van de economy class maar vind niet dat ik mensen kan verbieden om hun stoel naar achter te doen. Ik vraag altijd even of ze het willen zeggen, dan kan ik even dekking zoeken en meestal doet men dat ook. Ook ik zet gewoon mijn stoel naar achter wanneer het kan, dan zit ik gewoon net even lekkerder.

Wil ik geen last hebben van stoelleuningen, dan moet ik comfort class boeken of een stoel bij de nooduitgang. Maar ik vind niet dat ik mij kan ergeren aan mensen die iets volkomen normaals en toegestaans doen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:03

Bij een korte vlucht <5u doe ik t niet. Bij een langere vlucht wel.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:03

Ik zet wel mijn stoel naar achteren en dan heerlijk slapen! Had zelf ook jaren geleden de instelling om anderen niet tot last te zijn en mijn stoel recht te laten staan. Helaas doet echt altijd de gene voor mij de stoel naar achteren waardoor de enige acceptabele houding is om dan zelf ook mijn stoel naar achteren te doen.

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:03

Suzanne F. schreef:
Ik doe het zelf niet om mensen niet te storen en ik vind het zelf ook niet leuk als mensen het doen. Het is echt irritant. Soms houd ik mijn knieën en strak tegenaan en dan zie je ze kijken waarom de stoel niet verder naar achteren gaat.

Ja, precies dit :j

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:07

Ik kijk altijd of degene achter me ook de stoel naar achteren heeft. Doet iemand dat dan doe ik het meestal ook. Alleen op nachtvluchten trouwens, overdag heb ik hem altijd rechtop staan. Met lange mensen of ouder met kinderen doe ik hem nooit naar achteren.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:08

Suzanne F. schreef:
Ik doe het zelf niet om mensen niet te storen en ik vind het zelf ook niet leuk als mensen het doen. Het is echt irritant. Soms houd ik mijn knieën en strak tegenaan en dan zie je ze kijken waarom de stoel niet verder naar achteren gaat.

Maar waarom zou je je knieën er tegenaan houden puur om de ander te irriteren? De stoelen mogen gewoon naar achteren. Ook ik zelf ben lang en zit bij welke maatschappij dan ook te krap. Ondanks dat is dit nog nooit in mij opgekomen...

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:10

Ik denk dat het wel een verschil is of je op een vlucht naar Amerika zit van 7/8u of langer of dat je een vlucht binnen Europa hebt van een paar uur.

Als ik 's nachts zou vliegen en zeker voor langere tijd zou ik het wel fijn vinden als ik zou kunnen slapen met een stoel die iets naar achter kan want rechtop slapen voor langere tijd is echt funest voor mij - dan loop ik de dag erna krom en met pijn. Ik zou dit dan wel in overleg doen met de persoon achter me en in dat geval, als dat geen probleem is voor die persoon, zie ik niet in waarom er geen gebruik gemaakt kan worden van de functie die op de stoel zit.

Op korte vluchten vind ik het ook wel onnodig. Maar ik kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die misschien gewoon fijner vliegen als ze kunnen slapen. Maar uit fatsoen zou ik dat wel overleggen met de persoon achter me. Iemand uit principe gaan 'irriteren' zodat ze hun stoel niet naar achter kunnen doen vind ik dan wel wat kinderachtig. De functie zit er op he en in principe is iedereen vrij om er gebruik van te kunnen maken. Of je dat idd moet doen op een korte vlucht bv. is een tweede, maar goed. wat maaikemuis zegt; in principe doen ze niks verkeerd.

Komt er in mijn idee op neer dat je gewoon rekening met elkaar probeert te houden en zulke dingen in overleg doet eventueel, maar dat is meer etiquette als dat het echt een regel is want in principe is iedereen vrij om die functie van de stoel gewoon te kunnen gebruiken zoals het ze uitkomt. Ik zou het idd uit fatsoen niet zomaar doen en vind ik het ook fijn als de persoon voor me even contact legt, maar da's ieder voor zich.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-19 13:15, in het totaal 4 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:10

Sakura789 schreef:
Ik kijk altijd of degene achter me ook de stoel naar achteren heeft. Doet iemand dat dan doe ik het meestal ook. Alleen op nachtvluchten trouwens, overdag heb ik hem altijd rechtop staan. Met lange mensen of ouder met kinderen doe ik hem nooit naar achteren.

Dit.

Korte vluchten blijf ik eigenlijk gewoon rechtop. Maar bij langere vluchten zit je ook in een ruimer vliegtuig en kun je gemakkelijker achterover.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:11

vevina schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik doe het zelf niet om mensen niet te storen en ik vind het zelf ook niet leuk als mensen het doen. Het is echt irritant. Soms houd ik mijn knieën en strak tegenaan en dan zie je ze kijken waarom de stoel niet verder naar achteren gaat.

Maar waarom zou je je knieën er tegenaan houden puur om de ander te irriteren? De stoelen mogen gewoon naar achteren. Ook ik zelf ben lang en zit bij welke maatschappij dan ook te krap. Ondanks dat is dit nog nooit in mij opgekomen...


Omdat je je knieën nergens anders kwijt kan zonder jezelf in een beroerde houding te wringen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:14

Ik doe het eigenlijk nooit. Zelfs met die stoelen naar achteren, echt 'liggen' doe je toch niet?
Je leunt hooguit een beetje naar achteren.

Heb verder meestal wel plaats genoeg aan mijn knieën, vind het niet echt storend als iemand het voor mij doet, vind het wel storend als het niet even gevraagd kan worden maar dat is dan gewoon een principekwestie :+

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:17

Granoek schreef:
Ik doe het eigenlijk nooit. Zelfs met die stoelen naar achteren, echt 'liggen' doe je toch niet?
Je leunt hooguit een beetje naar achteren.

Heb verder meestal wel plaats genoeg aan mijn knieën, vind het niet echt storend als iemand het voor mij doet, vind het wel storend als het niet even gevraagd kan worden maar dat is dan gewoon een principekwestie :+

Maar wat als je het vraagt en de persoon achter je zegt nee liever niet?

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:18

Echt liggen doe je ook niet, maar ik kan me voorstellen dat het wel net even wat meer verlichting geeft als je echt een aantal uur wilt slapen. De functie zit er wat dat betreft niet voor niks op. Ik vind het echt wete irritant om rechtop te slapen en elk beetje wat ik de stoel kan laten zakken is dan mooi meegenomen. Nu vlieg ik zelf niet lang dus is het voor mij niet van toepassing hier. Maar op een langere vlucht zou ik er wel echt gebruik van willen maken denk ik en proberen zoveel mogelijk te slapen aangezien ik niet graag vlieg. Ik zou dan zelf wel even aangeven aan de persoon achter me hoe en wat.

Maar als iemand achter me het niet zou willen, wat moet je dan als jij wel graag gebruikt maakt van de functie? Ik vind dat je dat recht wel ten alle tijd hebt, om het te gebruiken. Als iemand achter me moeilijk zou doen, dan denk ik wel dat ik het alsnog zou doen. Ik zou het uit fatsoen gewoon aangeven dat ik 'm naar achter wil doen, maar me niet tegen laten houden als ik het om wat voor reden dan ook nodig acht te hebben om te gebruiken. Ik betaal net zo goed voor m'n stoel. En misschien kun je een middenweg vinden en 'm dan bv. niet helemaal naar achter te zetten maar een beetje bv. Elkaar tegemoet komen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-19 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:18

of iemand die de armligger helemaal opeist.... %)

Ik heb mijn stoel meestal wel iets achterover staan, ik slaap namelijk altijd. Dag of nachtvlucht maakt voor mij geen verschil. Meestal is het geen probleem om de stoel iets naar achteren te zetten ;)

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:21

ik ben te lui om ding naar achteren te zetten, maar ik snap de ergernis erover dan weer niet...functie zit er op...betekent dat je hem mag gebruiken toch?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:23

Citaat:
Korte vluchten blijf ik eigenlijk gewoon rechtop. Maar bij langere vluchten zit je ook in een ruimer vliegtuig en kun je gemakkelijker achterover.


You wish. Net een flinke dosis vluchten achter de rug en we zaten ruimer in het sportvliegtuigje voor een half uur dan in de oversized Airbus waar we het 11u in moesten volhouden. Ook het tusseninvliegtuig voor een vlucht van 2u had (iets) ruimere zitplaatsen dan de Airbus (zelfde maatschappij).
Of mss vind je 11u anyhow te lang in een vliegtuig.
We hebben iig besloten dat we never nooit meer in cattle class vliegen op lange nachtvluchten. Je slaapt gewoon nìet.

On topic: ja op nachtvluchten gaat die stoel zo plat mogelijk zodra het licht uitgaat, maar dat doet iedereen zo ongeveer tegelijk.
Op kortere vluchten overdag zet ik hem nooit achteruit.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:24

vevina schreef:
Granoek schreef:
Ik doe het eigenlijk nooit. Zelfs met die stoelen naar achteren, echt 'liggen' doe je toch niet?
Je leunt hooguit een beetje naar achteren.

Heb verder meestal wel plaats genoeg aan mijn knieën, vind het niet echt storend als iemand het voor mij doet, vind het wel storend als het niet even gevraagd kan worden maar dat is dan gewoon een principekwestie :+

Maar wat als je het vraagt en de persoon achter je zegt nee liever niet?

Dan moet je dus kijken wat je het meest waard is, grumpy medereizeigers of je stoel 5cm naar achter kunnen zetten :P

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:27

Ik vlieg eigenlijk altijd lang en ja, dan doe ik mijn stoel gewoon naar achter (zonder overleg). Als je het niet prettig vind als degene voor je de stoel naar achter doet moet je maar comfort of business class gaan vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:28

Nou ja, bij mij kan het gewoon niet, mijn knieën zitten toch echt in de weg.. Ik zou zelf dus ook nooit de stoel zomaar naar achteren doen.
Ik vind het ronduit asociaal als mensen zonder blikken of blozen hun stoel platgooien en zeg er dan ook zeker iets van. Vorig jaar op een vlucht van 2,5 uur midden op de dag. Toen heb ik hem ff op zijn schouder getikt dat dit toch echt niet ging passen.. Mijn benen lagen op dat moment in het gangpad, maar kon ze met geen mogelijkheid terugkrijgen mocht er iemand langs moeten :+

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:29

Ik heb hem zelf nooit naar achter. Wanneer de gene voor mij zit en even naar achter kijkt of het kan en anders vraagt vind ik het geen probleem.
Helaas een keer meegemaakt dat iemand zijn stoel zo naar achter gooit terwijl ik aan het eten was. Cola lag in mijn pastasalde en op mn broek. En geen sorry vanaf, alleen een flauw lachje.