Roadtrip door het noorden van Duitsland, 2023

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Roadtrip door het noorden van Duitsland, 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-22 15:54

Hallo allemaal,

Duitsland heeft een speciaal plekje in mijn hart veroverd. De prachtige natuur die ze daar hebben, daar kan ik geen genoegen van krijgen en ik heb nog lang niet alles van dit land gezien.
Vorig jaar ben ik voor het eerst op roadtrip gegaan door Duitsland en Oostenrijk. Ik ben een week in Oostenrijk en een week in Duitsland geweest. Ik ben toen gestart in Abtenau, via Innsbruck naar Duitsland gereden en ik heb daar toen o.a. Meersburg, de watervallen van Triberg en de Saarschleife gezien. Meer over die reis is in dit topic te zien, inclusief foto's: [BEU] Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT).

Dit is mij zo goed bevallen dat ik nu aan de volgende reis zit te denken. Dit jaar ga ik drie weken naar Canada, dus de reis zal voor volgend jaar zijn. Welke periode weet ik nog niet precies, maar ik denk richting augustus/september.

Mijn eerste ruwe schets ziet er zo uit:

[ img ]

De route start dan in Bremen, vervolgens rijd ik naar Schwerin en stop ik onderweg bij de Lüneburger Heide. Vervolgens rijd ik naar het eiland Rügen waar ik zeker twee dagen wil blijven. Daarna vertrek ik naar het Müritz-Nationalpark in de hoop visarenden te spotten. Dan gaat de reis naar Berlijn, deze stad heb ik nog nooit gezien en wil ik dus graag eens bezoeken. Na de hoofdstad rijd ik verder naar Bas Muskau waar de Rakotzbrücke staat. Daarna rijd ik naar het hoofddoel van mijn trip, Nationalpark Sachsische Schweiz. Daarna maak ik nog een tussenstop in Sababurg voordat ik weer naar huis ga.

[ img ]

Het is nog een ruwe schets. Ik ben nog nooit in dit deel van het land geweest dus als iemand goede tips heeft, dan zijn deze zeer welkom :D
Mijn voornaamste doel is om te wandelen en foto's te maken. Steden bezoeken is erg leuk, maar is (afgezien van Berlijn) meer bijzaak dan hoofdzaak.
De voornaamste reden van deze route is het Nationalpark Sachsische Schweiz. Die wil ik heel graag bezoeken.

[ img ]

Ik reis voornamelijk van pension naar pension, tenzij ik tegen die tijd een goede daktent of iets heb gevonden waardoor ik op de camping kan staan :)

Ik ben benieuwd waar mijn Suusje me dit keer naartoe brengt :D <3
[ img ]


Grainey
Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:52

Wat gaaf! Geen tips helaas, wel ben ik voglend jaar van plan mijn eerste roadtrip met mijn Z4 roadster te rijden <3 ik twijfel nog tussen Duitsland en Belgie/Frankrijk. Ik ga dit volgen en iķ ga even je vorige topic uitpluizen :j

Chantalla
Berichten: 1420
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:03

Ik heb een paar jaar terug een stukje hiervan gedaan, omgeving Dresden en Rügen. Rügen was erg indrukwekkend, maar ook Stralsund is mooi om doorheen te lopen. Daarnaast wilde ik bij Dresden naar de Basteibrücke, maar gezien je plaatje lijkt dat al de bedoeling te zijn :D

Voor mij was dit op route van en naar Polen, waarbij ik ook een klein stukje Tsjechie heb meegepakt. Een stukje over de grens zit de Jested Tower. Ik ben hier met mijn auto van toen, een twingo uit 99, helemaal omhoog gereden. Leuke slingerweg ernaartoe en vervolgens naar de top.
[ img ]

Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-22 08:34

Grainey schreef:
Wat gaaf! Geen tips helaas, wel ben ik voglend jaar van plan mijn eerste roadtrip met mijn Z4 roadster te rijden <3 ik twijfel nog tussen Duitsland en Belgie/Frankrijk. Ik ga dit volgen en iķ ga even je vorige topic uitpluizen :j


Leuk! België/ Frankrijk wil ik ook nog eens doen, met name Normandië en de D-Daystranden, daar heb ik dit boekje voor gekocht: https://www.bol.com/nl/nl/p/lonely-plan ... oductTitle

Dit zijn sowieso hele leuke boekjes om inspiratie op te doen voor een road trip :j

Chantalla schreef:
Ik heb een paar jaar terug een stukje hiervan gedaan, omgeving Dresden en Rügen. Rügen was erg indrukwekkend, maar ook Stralsund is mooi om doorheen te lopen. Daarnaast wilde ik bij Dresden naar de Basteibrücke, maar gezien je plaatje lijkt dat al de bedoeling te zijn :D

Voor mij was dit op route van en naar Polen, waarbij ik ook een klein stukje Tsjechie heb meegepakt. Een stukje over de grens zit de Jested Tower. Ik ben hier met mijn auto van toen, een twingo uit 99, helemaal omhoog gereden. Leuke slingerweg ernaartoe en vervolgens naar de top.
[ [url=m/ArZ07n.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtig uitzicht <3
Ik twijfel nog of ik Tsjechië erbij wil doen, maar aangezien ik alleen ben en geen woord Tsjechisch spreek houdt dat me toch een beetje tegen.

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Roadtrip door het noorden van Duitsland, 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:36

Rügen is zeker mooi om te wandelen. Maar neem ook een wandeling langs Wismar of Rostock mee, of voordat je bij Rügen bent (hoge rotsen langs de kust ook). Dat is aan de kust en de steden zijn eigenlijk heel lelijk, maar de kust is juist mooi.

Wandelen in het zuiden (dat doe je nu eigenlijk niet aan zo te zien) is ook heel mooi, echte bergen hebben ze er ook.
Walchensee, Königsee, enz.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-22 12:21

germie schreef:
Rügen is zeker mooi om te wandelen. Maar neem ook een wandeling langs Wismar of Rostock mee, of voordat je bij Rügen bent (hoge rotsen langs de kust ook). Dat is aan de kust en de steden zijn eigenlijk heel lelijk, maar de kust is juist mooi.

Wandelen in het zuiden (dat doe je nu eigenlijk niet aan zo te zien) is ook heel mooi, echte bergen hebben ze er ook.
Walchensee, Königsee, enz.


Ik ben vorig jaar in het zuiden van Duitsland geweest :j

Andreeaa
Berichten: 811
Geregistreerd: 04-03-10
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:23

Wij zijn volgens mij was dat 2 jaar geleden of misschien zelfs langer in National park Harz terrecht gekomen met de camper. Ik kende het helemaal niet, maar vond het een mooie verrassing!

https://www.nationalpark-harz.de/nl/home/

1 september 2014❤1 mei 2017❤22 april 2022❤
www.happymamalife.nl

Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Roadtrip door het noorden van Duitsland, 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-22 12:32

De Harz ben ik ook al eens geweest inderdaad :D Heel mooi daar <3

Nicky91
Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door het noorden van Duitsland, 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:44

Oh Marjo, dan moet je ook langs Lubecke! :D
En in Berlijn heb je super veel historische plekken die je kan bezoeken en echt de moeite waard zijn.
Ik ben er al weer even geleden geweest, voor Corona..

Maar Lubecke ben ik deze zomer geweest. heeeeel gaaf stukje!

Karin
Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:55

Schwerin <3 Daar was ik eergisteren. Met de trein vanuit Hamburg (leve het 9 euro-ticket). Wat een mooie stad is dat!

Jammer dat de Bokt-upload mijn foto's een beetje vernaggelt :o maar voor het idee.

[ img ]

[ img ]

Ik ben niet in het Schweriner Schloss geweest (waar ook het parlement van Mecklenburg-Vorpommern zetelt). Te druk daar met excursies (vooral veel schoolklassen) en ik was liever buiten. Ik ben er wel uitgebreid omheen gelopen en de kasteeltuinen zijn ook prachtig.

Mocht je van de snelweg af willen ergens ten zuiden van Lübeck, dan kan ik je Mölln aanraden, de stad van Tijl Uilenspiegel. Je ziet dat jong daar overal :+ Groot is het niet, maar wel leuk om er even rond te lopen.

[ img ]

[ img ]

Naar Hamburg ga ik zeker nog eens terug en dan neem ik de tijd om de stad goed te verkennen. Deze zomer wil ik in ieder geval nog naar Heidelberg (niet in jouw roadtrip) en naar het Ruhrgebied (Duisburg/Oberhausen/Essen). Ik ben gek op industrieel erfgoed en ik wil dan ook zeker naar het Landschaftspark Duisburg-Nord.

Ik ga je topic volgen, ik ben benieuwd hoe jouw roadtrip vorm krijgt en ik lees ook graag tips over Duitsland :j

[Edit] Ik moest even de naam opzoeken, maar deze staat ook nog op mijn lijstje: https://www.osnabruecker-land.nl/beleve ... -terravita

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin
Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:34

Marjo schreef:
De voornaamste reden van deze route is het Nationalpark Sachsische Schweiz. Die wil ik heel graag bezoeken.

Nadat ik wat heb zitten googelen gaat deze nu absoluut op mijn wensenlijst :j Ik had al eens zitten kijken hoe en waar je daar gemakkelijk de grens over kunt vanuit Dresden (waar ik ook eens naartoe wil) om even een dagje in Tsjechië rond te kijken en toen kwam ik in Decin uit, aan de rand van het nationale park. Ik zie nu dat het grootste deel van dat natuurgebied ook in Tsjechië ligt (České Švýcarsko). Echt prachtig :j

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:51

Ik heb bij de Harz de bodetal Gorge gelopen, was erg mooi! Het is een richting maar je kunt met de bus terug.

Verder de lange hangbrug maar dat vond ik zelfs buiten het hoogseizoen wel druk.

Qua camping heb ik nog een afrader :') we zaten met de tent op camping braunlage uitgezocht op de goede reviews maar toen wij er 2 jaar terug waren zaten er heel veel vossen, nu zou je zeggen is toch niet zo erg, maar ze kwamen je tent in en gaan door je tassen heen dus ik heb geen oog dichtgedaan, ze kwamen gewoon bij de voortent onder de tent door, de volgende ochtend zijn we gelijk ergens anders heengegaan. Met een camper zul je er denk ik niks van merken

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-22 15:39

Nicky91 schreef:
Oh Marjo, dan moet je ook langs Lubecke! :D
En in Berlijn heb je super veel historische plekken die je kan bezoeken en echt de moeite waard zijn.
Ik ben er al weer even geleden geweest, voor Corona..

Maar Lubecke ben ik deze zomer geweest. heeeeel gaaf stukje!


Lubecke ga ik opzoeken!
Voor Berlijn wil ik ook zeker een volle dag inplannen. Ik ben niet zo'n stadsmens dus geen idee of ik me twee dagen kan vermaken in een stad. Innsbruck had ik ook voldoende aan een dag eigenlijk.

Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-22 15:42

Karin schreef:
Schwerin <3 Daar was ik eergisteren. Met de trein vanuit Hamburg (leve het 9 euro-ticket). Wat een mooie stad is dat!

Jammer dat de Bokt-upload mijn foto's een beetje vernaggelt :o maar voor het idee.

[ [url=m/0QuGUh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oDOEWf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben niet in het Schweriner Schloss geweest (waar ook het parlement van Mecklenburg-Vorpommern zetelt). Te druk daar met excursies (vooral veel schoolklassen) en ik was liever buiten. Ik ben er wel uitgebreid omheen gelopen en de kasteeltuinen zijn ook prachtig.

Mocht je van de snelweg af willen ergens ten zuiden van Lübeck, dan kan ik je Mölln aanraden, de stad van Tijl Uilenspiegel. Je ziet dat jong daar overal :+ Groot is het niet, maar wel leuk om er even rond te lopen.

[ [url=m/OfkDpD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T3Htov.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar Hamburg ga ik zeker nog eens terug en dan neem ik de tijd om de stad goed te verkennen. Deze zomer wil ik in ieder geval nog naar Heidelberg (niet in jouw roadtrip) en naar het Ruhrgebied (Duisburg/Oberhausen/Essen). Ik ben gek op industrieel erfgoed en ik wil dan ook zeker naar het Landschaftspark Duisburg-Nord.

Ik ga je topic volgen, ik ben benieuwd hoe jouw roadtrip vorm krijgt en ik lees ook graag tips over Duitsland :j

[Edit] Ik moest even de naam opzoeken, maar deze staat ook nog op mijn lijstje: https://www.osnabruecker-land.nl/beleve ... -terravita


Ja heerlijk zulke stadjes. Meersburg was ook zo mooi <3

Grainey
Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:51

O wauw, jullie hebben wel echt supermooie plaatsen bezocht zeg <3 Ik verzamel al die plaatsnamen even, al die natuur, schitterend, en een Schloss ook nog, heel gaaf! _/-\o_

Qimm
Berichten: 15108
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:59

Als je naar de Basteibrücke gaat, ga dan ook wandelen in de Edmundova kloof <3


:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Karin
Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:27

Marjo schreef:
Ja heerlijk zulke stadjes. Meersburg was ook zo mooi <3

Even opgezocht. Erg mooi idd! Ik heb nog plannen voor een treinreis naar Oostenrijk in de omgeving van Liechtenstein en als je dan niet de NightJet neemt, dan kom je door Lindau. Dat ziet er ook mooi uit.

Als ik naar Heidelberg ga, dan wil ik op de heenweg ook even naar Aschaffenburg. Op de terugweg ga ik sowieso via de Loreley. Vorige week ben ik vanuit Luxemburg via Trier en Koblenz gereisd en daar ligt het spoor een heel stuk langs de Moezel. Prachtig is het daar. Volgens mij is het uitzicht langs de Rijn niet veel slechter :D

Vorig jaar kwam dit boek uit. Ik heb het toen direct besteld en daar heb ik ook aardig wat ideeën uit gehaald. Ik kwam al graag in België, maar ik merk inmiddels dat Duitsland mij ook erg trekt. Dat 'net' is overigens vrij relatief, want de samenstellers zijn tot Bremen en Koblenz gegaan.

[ img ]

Die kloof ziet er ook geweldig uit! <3

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Roadtrip door het noorden van Duitsland, 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 07:53

Dat landschaftspark kun je ook gewoon in 1 dag bezoeken, kost je dan geen vakantiedagen. Vroeg weg, rondwandelen, en weer naar huis. Ik ben daar meerdere keren geweest om er te duiken (Gasometer en met speciale toestemming in de Möllerbunkers). Het park is zeker de moeite waard, gewoon lelijk, lelijk en nog meer lelijk. Je mag die hoogoventoren op en dat is ook leuk om te doen, maar het is lelijk en nog meer lelijk, haha. Staalindustrie is gewoon lelijk. En daardoor ook interessant.

NRW zit overigens vol met bunkers, Untertageverlagerungen uit WO2, staalindustrierestanten, gips (Porta Westfalica) enz. Maar veel is niet openbaar prijsgegeven. Je moet dus dan goed zoeken en je voorbereiden. Bij U-verlagerungen worden Decknamen gebruikt. Dat geeft dan aan waar het voor gebruikt is en zo kom je dan soms al in een richting waar je wat kunt vinden.

Wil je een mooie mijn bezoeken waar je met een treintje in gaat, dan kun je denken aan Kleinenbremen (ijzerertsmijn), de ertsmijn in Ramsbeck (ook compleet met mijnwerkerskleding en treintje), de leisteenmijn in Willingen (wandelend zonder mijnwerkerskleding, korte rondleiding), of de leisteenmijn in Nuttlar (ook weer wandelend zonder mijnwerkerskleding).

De allermooiste mijn waar ik ooit geweest ben is eentje uit mijn herinnering als kind, de zoutmijnen in Berchtesgaden in het zuiden (dus niet deze roadtrip). Daar had je ondergrondse glijbanen, een trein, boottocht en echt een lange rondleiding uit mijn herinnering.
Ik ben in al deze mijnen al geweest.

Hou wel rekening mee dat Duitsers soms nog erg mondkapjes minded zijn, tot nu toe heb ik ook waar het moest nooit 1 gedragen, maar je weet nooit of ze zeiken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Qimm
Berichten: 15108
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:01

Ben het echt oneens Germie. Wel dat 1 dag genoeg is, maar ik vind het er zo cool en mooi!

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Karin
Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:02

Als ik toch al op vakantie ben, dan interesseert het mij niets als ik daar vakantiedagen voor moet opnemen. Er bestaat ook nog zoiets als weekend, dan heb ik twee vrije dagen achter elkaar en dan kost het mij ook geen verlof :)* Wat mij vooral interesseert is de geschiedenis achter zo'n plek. Dat het in de ogen van een ander 'lelijk' is interesseert mij helemaal niets.

In Duitsland zijn mondkapjes in het OV in ieder geval overal (nog) verplicht. Ook toen ik even paracetamol ging halen bij een apotheek moest ik er eentje op. Dat vind ik totaal geen probleem. Ik laat er in ieder geval mijn vakantieplezier niet van afhangen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

cursebreaker
Berichten: 11367
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:20

Oh wat een mooie plannen zeg. Heerlijk vooruitzicht! <3
Ik heb geen tips, maar ga wel even mee lezen hier! & ook volgen (ga je er toevallig een volg topic van maken ook? **\O/** )

Ik hoop ergens in de komende jaren met de hond eens zo'n soortgelijke road trip te gaan doen, gewoon wij 2tjes. Duitsland, Oostenrijk en/of Zwitserland staan momenteel bovenaan m'n lijstjes.

Veel prep-plezier nog met het verder uitstippelen van deze trip!

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:21

Ik heb gewoon niet zo veel vrije dagen. Dus zoiets moet ik dan in het weekend doen en rij dan wel heen en weer. Het is voor mij iets van 300 km enkele reis. Als je er langskomt tijdens je vakantie, ja, dan kun je natuurlijk stoppen. Maar het is niet iets wat per se in een vakantie moet, zo bedoel ik het. Dus als tip als men gewoon eens wat anders wil zien als dagje uit kan ook.
En dat lelijk, dat benoem ik dus omdat het gewoon lelijk is. Maar daardoor ook weer interessant, spooky en misschien ook wel mooi. Het park is echt mooi opgezet. Elke keer als ik er kom om te duiken maak ik ook nog een wandeling door het park. Het is ook best groot. Maar om nu te zeggen dat het landschappelijk mooi is, nee. Dat men het moet bewaren, ja, absoluut.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-22 09:15

Qimm schreef:
Als je naar de Basteibrücke gaat, ga dan ook wandelen in de Edmundova kloof <3

[ Video ]


Oh jaa <3


Karin schreef:
Marjo schreef:
Ja heerlijk zulke stadjes. Meersburg was ook zo mooi <3

Even opgezocht. Erg mooi idd! Ik heb nog plannen voor een treinreis naar Oostenrijk in de omgeving van Liechtenstein en als je dan niet de NightJet neemt, dan kom je door Lindau. Dat ziet er ook mooi uit.

Als ik naar Heidelberg ga, dan wil ik op de heenweg ook even naar Aschaffenburg. Op de terugweg ga ik sowieso via de Loreley. Vorige week ben ik vanuit Luxemburg via Trier en Koblenz gereisd en daar ligt het spoor een heel stuk langs de Moezel. Prachtig is het daar. Volgens mij is het uitzicht langs de Rijn niet veel slechter :D

Vorig jaar kwam dit boek uit. Ik heb het toen direct besteld en daar heb ik ook aardig wat ideeën uit gehaald. Ik kwam al graag in België, maar ik merk inmiddels dat Duitsland mij ook erg trekt. Dat 'net' is overigens vrij relatief, want de samenstellers zijn tot Bremen en Koblenz gegaan.

[ [url=m/xboejE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die kloof ziet er ook geweldig uit! <3


Mooi boek ja! Die ga ik ook even op de verlanglijst zetten :D

germie schreef:
Dat landschaftspark kun je ook gewoon in 1 dag bezoeken, kost je dan geen vakantiedagen. Vroeg weg, rondwandelen, en weer naar huis. Ik ben daar meerdere keren geweest om er te duiken (Gasometer en met speciale toestemming in de Möllerbunkers). Het park is zeker de moeite waard, gewoon lelijk, lelijk en nog meer lelijk. Je mag die hoogoventoren op en dat is ook leuk om te doen, maar het is lelijk en nog meer lelijk, haha. Staalindustrie is gewoon lelijk. En daardoor ook interessant.

NRW zit overigens vol met bunkers, Untertageverlagerungen uit WO2, staalindustrierestanten, gips (Porta Westfalica) enz. Maar veel is niet openbaar prijsgegeven. Je moet dus dan goed zoeken en je voorbereiden. Bij U-verlagerungen worden Decknamen gebruikt. Dat geeft dan aan waar het voor gebruikt is en zo kom je dan soms al in een richting waar je wat kunt vinden.

Wil je een mooie mijn bezoeken waar je met een treintje in gaat, dan kun je denken aan Kleinenbremen (ijzerertsmijn), de ertsmijn in Ramsbeck (ook compleet met mijnwerkerskleding en treintje), de leisteenmijn in Willingen (wandelend zonder mijnwerkerskleding, korte rondleiding), of de leisteenmijn in Nuttlar (ook weer wandelend zonder mijnwerkerskleding).

De allermooiste mijn waar ik ooit geweest ben is eentje uit mijn herinnering als kind, de zoutmijnen in Berchtesgaden in het zuiden (dus niet deze roadtrip). Daar had je ondergrondse glijbanen, een trein, boottocht en echt een lange rondleiding uit mijn herinnering.
Ik ben in al deze mijnen al geweest.

Hou wel rekening mee dat Duitsers soms nog erg mondkapjes minded zijn, tot nu toe heb ik ook waar het moest nooit 1 gedragen, maar je weet nooit of ze zeiken.


Welk park bedoel je nu precies? Ik vind het juist wel relaxed om het gewoon tijdens een vakantie te doen, en als ik er toch in de buurt ben... :D

WOII boeit me enorm dus wel leuk om daar ook wat van op te zoeken, bedankt voor de tip :D

Mondkapjes heb ik geen problemen mee, dus die draag ik gewoon als dat moet.


Qimm schreef:
Ben het echt oneens Germie. Wel dat 1 dag genoeg is, maar ik vind het er zo cool en mooi!
[ Video ]


Oh dit ziet er wel heel gaaf uit! Juist leuk voor urbex fotografie :D


cursebreaker schreef:
Oh wat een mooie plannen zeg. Heerlijk vooruitzicht! <3
Ik heb geen tips, maar ga wel even mee lezen hier! & ook volgen (ga je er toevallig een volg topic van maken ook? **\O/** )

Ik hoop ergens in de komende jaren met de hond eens zo'n soortgelijke road trip te gaan doen, gewoon wij 2tjes. Duitsland, Oostenrijk en/of Zwitserland staan momenteel bovenaan m'n lijstjes.

Veel prep-plezier nog met het verder uitstippelen van deze trip!


Het is wel de bedoeling om hier een volgtopic van te maken, net als de vorige :D
Leuk ook om met de hond op reis te gaan. Er zijn zoveel mooie plekken in Europa te bezoeken <3

BeFunny
Berichten: 10191
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Roadtrip door het noorden van Duitsland, 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:26

Weet er iemand een mooie plek in Duitsland tussen NL en Denemarken om mooi te wandelen (Bosrijk) geen stad of iets. Fijn als er een camperplaats in de buurt is. Anders alleen voor een mooie wandeling en dan weer door :j

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:40

Ik bedoel het Landschaftspark Duisburg. http://www.landschaftspark.de/ 7*24 vrij te bezoeken.
Je moet wel langs een hokje wat altijd bemand is met slagboom, maar daar wandel je gewoon omheen. Auto parkeer je gratis tegenover de ingang. Ze willen geen auto's op het terrein zodat je ook urbex foto's kunt maken (legaal). Aan beide zijden van de parkeerplaats is een gedeelte van het park (het rustige gedeelte, daar waar de toren om te beklimmen niet staat) heeft geen officiele ingang, daar loop je gewoon naartoe. Je kunt er ook eten, er zijn soms feesten en concerten en 's avonds is het ook verlicht.

Hier nog wat tips. Dat zwembad moet heel mooi zijn, ben er zelf niet geweest.
https://www.reisdoc.nl/bezienswaardighe ... de%20regio.

https://www.fernwehstillen.nl/industrie ... uhrgebied/


Tussen Nederland en Denemarken: De Lüneburger Heide.

Enne, in Nederland, en dan direct de grens over kun je ook leuk wandelen: Nieuw Statenzijl. Mensen denken daar soms niet aan, maar dat is zeker wel mooi hoor. Geen bos, wel wad.

Of je gaat bij Flensburg net even rechts naar boven en dan heb je daar ook mooie natuur langs de kust. Bosrijk ietsjes minder.

Wil je eens wandelen in een bijzonder natuurgebied wat echt in de natuur voelt, maar toch midden in de stad is dan moet je naar de Urdenbacher Kämpe gaan in Monheim an Rhein. Als je dan toch in het Ruhrgebied wilt overnachten is dit zeker leuk. Je vindt hier schildpadden, vogels, en beverratten. Ik vind dit 1 van de meest bijzondere natuurgebieden waar ik ooit geweest ben. Van de drukte wandel je zo de rust in. En dan is er ook nog eens veel te zien. Er is gratis parkeergelegenheid in de buurt. https://www.duesseldorf-tourismus.de/du ... her-kaempe

Het Spreewald (andere regio) vind ik ook een aanrader. Het is een soort giethoorn en je kunt ook met punters je laten rondvaren.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers