4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 23:46

Pandorra2: Hahaha yes!! Je kan altijd nog waarzegster worden en toekomsten gaan voorspellen :P
Maflinger_S: Dankjewel :D
Senna21: Hoe aantrekkelijk een intensieve taalcursus ook klinkt is het toch lastig realiseerbaar hier. Heb daarom gesprekken gehad met 'the municipality' en daarna met degene die de taalcursussen in Norsjö coördineerd. De cursus die ze hebben is 4 dagen in de week, dat is niet te combineren met de tours die we hier verzorgen. Andere optie was aan de university in Umea wat 2,5uur verderop is, ook geen optie dus. Flo heeft alles zelfstandig vanuit huis geleerd en spreekt nu vloeiend Zweeds, ik ga wel ondersteuning krijgen vanuit het gymnasium hier maar echt volledig de cursus bijwonen is slecht realiseerbaar. Daarbij is de cursus ook voor immigranten die nog nooit een computer hebben gezien en ligt het tempo daardoor erg laag (Flo is 3x geweest, heeft letterlijk een hele ochtend de Zweedse vlag in moeten kleuren...). Ik heb de discipline wel gelukkig, doe nu iedere dag minimaal een uur Babbel (app) en vanaf maandag hopelijk wat boeken erbij.
Gabyfedde: Ja dat is dan wel echt mega sale op die broeken, is 1x per jaar maar vaak alles al uitverkocht voordat je een keer met je ogen knippert. Had nu geluk en heb 2 broeken die eigenlijk te groot zijn maar voor de winter wel fijn, thermos eronder en riem erop niets aan de hand :D. Dankjewel, heb je eigenlijk zelf een paard in Gällivare?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:31

Haha ! Nee, geen kristallen bollen voor mij please :D

Succes met de taalcursus alvast !

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:53

Bij sfi word je gewoon ingedeeld op je niveau (als in je eigen denk-mogelijkheid) dus in mijn eerste les werd er gewoon van me verwacht dat ik me al in het zweeds voor kon stellen. Als jij ze verteld dat je uit europa komt en een diploma hebt zullen ze je nooit indelen bij de syriers die eerst het latijnse alfabet moeten leren. Ik volg nu een distans kurs (SAS grund = middelbaar schoolniveau) maar ik ga nu amper vooruit, dus les in de schoolbanken en écht dagelijks de taal horen en de opdrachten doen helpt echt heel veel. Ook dacht ik altijd dat mijn (pakistaanse) vriend vloeiend zweeds sprak, maar nu ik zelf de taal leer mag ik hem regelmatig corrigeren, hij is dus qua grammar etc helemaal niet zo vloeiend als ik dacht :+

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:34

Hoe leuk om te lezen dat je blijft! Een trip naar daar staat zeker op de bucket list. Ben je al plannen aan het maken om je eigen paard te laten komen? Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat :)

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:01

Geen eigen paard hier. De ruimte hebben we, maar de tijd ontbreekt. Maar hopelijk ooit 2 IJslanders.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:36

Gefeliciteerd dat je in Zweden blijft.

Weet iemand of SFI werkt met Rivstart?

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 16:47

Yes sfi werkt met rivstart heb nu A1+A2 opgehaald :). Ga daar nu lekker zelf mee aan de slag, mag mailen als ik een niveautje hoger nodig heb :D.

Vanmorgen weer de paarden getraind :).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:27

Ik kan me helemaal voorstellen dat het erg aantrekkelijk is om daar te blijven: mooie omgeving, leuke ijsjes en liefde. Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 17:30

Alleen de liefste tinker mist <3

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:55

En daar wordt aan gewerkt toch?

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 18:26

Ja van het voorjaar wordt dat wel het plan idd :D

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 19:40

Zo Flo zit momenteel in Nederland en ik dus in Zweden :') . Ze staat op de vakantiebeurs, haal haar zondag weer op maar nu dus op het huis en de dieren passen.

Heb er een leuk projectje bij gekregen. Ik heb altijd al een zwak voor paarden met probleem gedrag en ook Flo heeft een kneusje staan <3 . Trú is haar privé paard uit IJsland (wordt dus niet gebruikt voor de tours) en er wordt eigenlijk sinds 2 jaar niets meer met haar gedaan. Ze is vanaf het begin angstig geweest voor mensen en haar vangen is eigenlijk next to impossible zonder haar in te sluiten met een lijn. Flo heeft haar wel gereden, maar sinds ze een ongeluk heeft gehad met Trú 2 jaar geleden is er niet meer op haar gereden.

Aanraken in het weiland is niet te doen, eenmaal gevangen door haar in te sluiten is ze echt heel braaf maar als je op de kleine signalen let zie je dat ze eigenlijk toch wel heel gespannen is. Ik ben nu 4 keer met haar aan de slag geweest, vandaag heb ik voor het eerst haar een halster om kunnen doen in het weiland zonder haar te hoeven in sluiten *\o/* .

Afbeelding

Ik vind het echt een heel leuk sensibel paard en ben benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen de komende tijd. Ik ben heel blij dat ik weer een leuk projectje heb gevonden, want dat probleemgedrag oplossen blijft toch wel kriebelen O:).

Dit was van de tweede keer met haar werken. Toen hebben we haar samen gevangen en heb ik haar in de paddock gewerkt. Hier was ik bezig met leiden/volgen en Trú liep echt keurig achter me aan tot ze op een gegeven moment stil ging staan en niet meer achter me aan kwam. Al gauw kwam er een giga gaap en smak sessie aan, even verwerken hoor <3. Lekker dier :D.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:19

Succes met Trú het vertrouwen in mensen weer terug te geven, met genoeg TLC lukt dat vast!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:39

Home alone ! :D

Altijd plezant zo'n nieuw projectje ! Benieuwd wanneer jullie samen door de sneeuw racen !
Leuke snoet heeft ze <3

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 20:34

Dankjulliewel! Ben stiekem al verliefd aan het worden op deze gigantisch slimme dame. Heb letterlijk 30min rond een ander paard heen gelopen achter Trú aan, die hield heel slim Mána tussen mij en haar in :'). Kan haar inmiddels al vrij in het weiland aaien, vandaag voor het eerst ook hals en stukje hoofd kunnen aaien dus top :D.

Thema van vandaag was sneeuw. Er was wel echt sneeuw nodig, leek meer op 't voorjaar dan de winter maar om nu direct alles in 1 dag neer te kwakken :+. Wel met Trú en Solfari gewerkt en verder iets meer dan 30 muffins gebakken xD.

Morgen komt Fló terug naar huis van de vakantiebeurs. Mag ook wel, heeft wel weer lang genoeg geduurd zo alleen :P. Wel gek, ze heeft donderdag voor het eerst m'n ouders ontmoet want die gingen naar de beurs zonder dat ik erbij was :').

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:24

Traktor zit aardig diep ingegraven idd :D

30 muffins...nu wil ik ook een muffin !

En schoondochter in spe goedgekeurd door het thuisfront ? :=

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:39

jaa erg he, wij geen sneeuw hele winter is het warm :( wat leuk dat je ouders haar nu ontmoet hebben

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 10:29

Trúfie!!
Afbeelding


Het sneeuwt vandaag weer maar wordt morgen weer boven 0, het is momenteel qua weer net niets telkens nadat het sneeuwt komt er een dag met dooi waardoor het een grote ijsbaan wordt. Volgende week lijkt het beter te worden en in ieder geval onder 0 te blijven. Hopelijk worden de bomen dan ook weer beetje wit en kan ik de camera weer een keer tevoorschijn halen. Had in januari graag wat foto's geschoten aangezien het nu rustig is en we februari flink vol zitten met boekingen dus er dan geen tijd is.

Ben stilletjes aan ook wat werk aan het zoeken voor een paar uur per week zodat het wat makkelijker wordt een personnummer aan te vragen en het zweeds leren wat sneller zal gaan. Dat is wel echt top hier, in de kommun zijn ze zo behulpzaam ze zijn zelfs aan het rondvragen of ze ergens een paar uur werk voor me kunnen vinden.

Mijn ouders hebben haar goed gekeurd haha, was er niet echt bang voor ze had wel verwacht dat dat soepel zou verlopen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:15

Truffel als koosnaampje ! :D
Wat een lieve harige snoet <3

Zo fijn dat er mee uitgekeken wordt naar werk voor je.
Een mens zou er haast jaloers van worden. Hele andere mentaliteit dan hier. :Y)

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 20:34

Vandaag kon Fló haar het halster omdoen en zonder halster in de paddock laten draven en naar haar toe laten komen/haar laten volgen dus dat gaat super snel dit keer xD.

Voorbereidingen voor februari (druk druk, iedere dag gasten de hele maand lang) zijn in volle gang. :D Dat betekend een hoop bakken, alles home made geeft een extra dimensie maar ook een hoop werk. Gelukkig is samen bakken helemaal geen straf. Ben nu muffins aan het maken, gisteren kannelbullar.

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:55

Die kaneelbolussen zien er erg lekker uit.

Het klinkt wel heel aantrekkelijk om eens bij jullie vakantie te komen houden. Kom ik, ondanks dat er best veel gereden wordt, waarschijnlijk toch nog dichtgegroeid terug door al het lekkers wat er door jou gebakken wordt.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 21:25

Ja en vergeet Fló d'r zelfgebakken brood in de ochtend niet <3. Ik ben nog druk aan het leren bakken en koken, was er nooit goed in maar begin er stiekem beetje lol in te krijgen ook xD.

Afbeelding

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 08:58

Dat brood! :9
Fijn dat het zo lekker gaat dat je wilt blijven!

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:01

Brood ziet er super uit inderdaad!
En tof dat je leert bakken :j

Heerlijk je updates te volgen!

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:26

Dat ziet er echt heerlijk uit!

kannelbullar is dat nou moeilijk te maken. Geloof dat we sowieso vroeger ook in Denemarken hadden maar ik mis het zo sinds ik glutenvrij eet haha