Reiservaringen voor unieke wereldreis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:01

Fulltime werken hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar als je die wereldreis na een jaar of zo wilt gaan maken, raad ik je wel aan om je leven daarop in te richten tot je vertrek. Daarmee bedoel ik: geen langdurige (financiële) verplichtingen aangaan - een baan is zo opgezegd, maar een koophuis zit je aan vast bijvoorbeeld -, en alvast wat minimalistisch proberen te leven, o.a. door niet teveel (overbodige) spullen te kopen. Hoe minder er is wat je gebonden houdt en wat je moet regelen, hoe makkelijker het is om je spullen te pakken en op reis te gaan. :)

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:36

Aan de andere kant, een koophuis kun je ook verhuren. En daar kun je ook weer een beetje inkomsten uithalen, waarmee je misschien wel een eind kunt komen in de maand, als je een beetje low-budget reist.

Ik was bezig met een lange reis, maar zit nu tijdelijk thuis vanwege Corona. Ik hoop het weer op te kunnen pakken wanneer de Corona crisis over is. Ik heb een koopwoning dat ik verhuur, en hoewel het niet veel is, krijg ik er ietsje meer voor dan mijn hypotheek kost. Alle kosten zijn gedekt dus.

Ik heb dit topic even doorgelezen, maar alle bestemmingen die genoemd worden zijn super westers met bijbehorende prijzen. Dat kan wel low-budget, maar dan moet je misschien de manier van reizen aanpassen. Vervoer en onderdak zijn namelijk veruit de hoogste kostenposten van het dagelijkse leven, op toeristische highlights na. Ik zou zeggen, ga fietsen! En kamperen. Heb je een stuk minder kosten en je hebt veel meer interactie met locals.

Mijn hoogtepunt tijdens mijn reis so far was de Pamir.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:45

Hier staat de pamir voor september gepland, al heb ik daar weinig vertrouwen meer in. Maar wat info (pb?) is best welkom

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:10

Ik hoopte in september ook wel weer verder te kunnen reizen, maar heb ook m'n bedenkingen of hem dat gaat worden...

Wat wil je weten over de Pamir? :)

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:14

Denk er wel aan dat je als buitenlander in veel landen niet tegen betaling mag werken. Vrijwilligerswerk vaak wel.

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:30

Of je moet een working holiday visum aanvragen. Dan kun je tijdens je reis nog een buffer aanleggen.
Je kunt ze wel beter verdienen in bijvoorbeeld Australie en uitgeven in Zuidoost Azie. Dan heb je het meeste waar voor je geld.

WHV zijn in ieder geval mogelijk in Australie, Nieuw Zeeland, Canada en Japan. Mogelijk ook nog andere landen, dat zou ik niet weten. Wel aanvragen voordat je in het land aankomt, en Canada geeft maar een beperkt aantal per jaar uit.

Anoniem

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:51

Sommige mensen freelancen ook online wat om bij te verdienen en laten dat gewoon via hun rekening van thuis lopen. En anders inderdaad een WHV.

J_Onne schreef:
Aan de andere kant, een koophuis kun je ook verhuren. En daar kun je ook weer een beetje inkomsten uithalen, waarmee je misschien wel een eind kunt komen in de maand, als je een beetje low-budget reist.
Het was ook maar een voorbeeld, en een afweging die ieder voor zich moet maken. :) Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, want als ik op pad ben, wil ik me daar volledig op kunnen focussen en niet nog met dat soort dingen "van thuis" in m'n achterhoofd zitten. Maar als je daar geen probleem mee hebt, en denkt dat het verhuren van het huis inderdaad kan helpen je reis te bekostigen, vooral doen. :P

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:59

Maar dan moet je wel juridisch geldige afspraken maken met de huurders van je woning. Want hoe krijg je ze er anders weer uit als je terugkomt van je reis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:14

anjali schreef:
Maar dan moet je wel juridisch geldige afspraken maken met de huurders van je woning. Want hoe krijg je ze er anders weer uit als je terugkomt van je reis?

Dat soort dingen zijn dus precies waarom ik er zelf nooit aan zou beginnen. :P Maar again, dat is ieders eigen keuze en ieders eigen overweging. Ik wil volledig ongebonden zijn (scheelt ook dat ik geen "thuis" heb om naartoe terug te keren), maar sommige mensen vinden het niet erg om thuis nog wat dingetjes te hebben laten lopen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:18

J_Onne schreef:
Ik hoopte in september ook wel weer verder te kunnen reizen, maar heb ook m'n bedenkingen of hem dat gaat worden...

Wat wil je weten over de Pamir? :)

ik heb al behoorlijk wat huiswerk gedaan, route etc al aardig in beeld. Maar tips of afraders zijn altijd welkom. Zal de rest ff per PB sturen, dit is wel erg off topic.

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:40

anjali schreef:
Maar dan moet je wel juridisch geldige afspraken maken met de huurders van je woning. Want hoe krijg je ze er anders weer uit als je terugkomt van je reis?


Tijdelijk contract, dus altijd een einddatum!

Op zich is het niet hebben van een huis helemaal niet verkeerd, want inderdaad, dan hoef je ook niks te regelen. In mijn geval had ik het huis, en in geval van verkoop weet ik niet of ik het me kan veroorloven om de eerstkomende 20 jaar weer een te kunnen kopen. Dan moet je gaan huren en ben ik maandelijks veel meer geld kwijt dan ik nu betaal aan hypotheek. Dus ik zou niet specifiek op zoek gaan naar een huis, maar als de mogelijkheid zich voordoet ook niet per se géén huis kopen omdat je een paar maanden/jaar van plan bent om te reizen. Moet maar net lukken allemaal namelijk.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:00

Stel dat je je koophuis verhuurd hebt omdat je van plan bent om bijv. een jaar op wereldreis te gaan. Met een contract met die einddatum.Maar je zou dan onverhoopt toch eerder terug moeten komen door omstandigheden. Dan kun je dus niet in je huis.

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:22

Klopt. Ieder voordeel heb z'n nadeel ;)
Daarom woon ik weer even tijdelijk bij mijn ouders...

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:07

Whale schreef:
Waarom zou er van een wereldreis dan niks meer komen? Betekent natuurlijk niet dat als je fulltime gaat werken dat je dat dan ook de rest van je leven moet doen. Je kan natuurlijk ook gewoon een tijdje gaan werken en wanneer het weer mogelijk is om te reizen, ontslag nemen.


Hier heb je sowieso gelijk in. Maar ergens voelt dat een beetje ''verkeerd'', om ergens fulltime aan de slag te gaan, terwijl je in je achterhoofd weet dat dit echt maar een tijdelijke uitdaging is. De reis is ook bedoeld dat ik nog even wat extra tijd zou krijgen om na te denken aan welke uitdaging ik echt wil beginnen als ik weer thuis ben. Maar dit gaat sowieso de optie zijn als ik in september niet kan reizen.


Mkango schreef:
Fulltime werken hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar als je die wereldreis na een jaar of zo wilt gaan maken, raad ik je wel aan om je leven daarop in te richten tot je vertrek. Daarmee bedoel ik: geen langdurige (financiële) verplichtingen aangaan - een baan is zo opgezegd, maar een koophuis zit je aan vast bijvoorbeeld -, en alvast wat minimalistisch proberen te leven, o.a. door niet teveel (overbodige) spullen te kopen. Hoe minder er is wat je gebonden houdt en wat je moet regelen, hoe makkelijker het is om je spullen te pakken en op reis te gaan. :)


Hele goede tip! dankje!


J_Onne schreef:
Aan de andere kant, een koophuis kun je ook verhuren. En daar kun je ook weer een beetje inkomsten uithalen, waarmee je misschien wel een eind kunt komen in de maand, als je een beetje low-budget reist.

Ik was bezig met een lange reis, maar zit nu tijdelijk thuis vanwege Corona. Ik hoop het weer op te kunnen pakken wanneer de Corona crisis over is. Ik heb een koopwoning dat ik verhuur, en hoewel het niet veel is, krijg ik er ietsje meer voor dan mijn hypotheek kost. Alle kosten zijn gedekt dus.

Ik heb dit topic even doorgelezen, maar alle bestemmingen die genoemd worden zijn super westers met bijbehorende prijzen. Dat kan wel low-budget, maar dan moet je misschien de manier van reizen aanpassen. Vervoer en onderdak zijn namelijk veruit de hoogste kostenposten van het dagelijkse leven, op toeristische highlights na. Ik zou zeggen, ga fietsen! En kamperen. Heb je een stuk minder kosten en je hebt veel meer interactie met locals.

Mijn hoogtepunt tijdens mijn reis so far was de Pamir.


Ik woon gelukkig nog thuis, dus ik zit niet met een koophuis waar aan gedacht moet worden. ik vind het wel een slimme oplossing van je, om je huis te verhuren. ook vind ik het dapper dat je het doet! Je hebt gelijk dat alle bestemmingen Westers zijn. je geeft goede suggesties om het low-budget te maken, bedankt. Ik wil inderdaad niet te luxe gaan reizen. gewoon lekker low-budget. Ik ga kijken naar de optie Pamir. ik sta verder ook wel open voor niet-westerse culturen, maar ik weet niet of ik dat alleen ''aandurf''


anjali schreef:
Denk er wel aan dat je als buitenlander in veel landen niet tegen betaling mag werken. Vrijwilligerswerk vaak wel.


goede tip! dat zal ik inderdaad goed uit moeten zoeken vooraf. Opzich is er ook niks mis met vrijwilligerswerk.


J_Onne schreef:
Of je moet een working holiday visum aanvragen. Dan kun je tijdens je reis nog een buffer aanleggen.
Je kunt ze wel beter verdienen in bijvoorbeeld Australie en uitgeven in Zuidoost Azie. Dan heb je het meeste waar voor je geld.

WHV zijn in ieder geval mogelijk in Australie, Nieuw Zeeland, Canada en Japan. Mogelijk ook nog andere landen, dat zou ik niet weten. Wel aanvragen voordat je in het land aankomt, en Canada geeft maar een beperkt aantal per jaar uit.


Hele goede tip!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:09

ik vind het gewoon zo zuur allemaal. ik snap de hele situatie, en gezondheid staat voorop... alleen mijn neef die in Canada woont, heeft zijn vakantie van werk gepland in september voor onze rondreis samen... het is niet anders.. ik ben al lang blij dat ik nog niets geboekt had. boeken kan altijd nog last minute.

ik vind het ook lastig om vooraf te moeten bepalen hoe lang ik ergens wil blijven... ik ben dan bang dat ik voor land A 3 weken plan, en dan ben ik het na 1 week beu. en voor land B 1 week, terwijl ik daar 6 weken wil blijven. Hoe hebben jullie dit gedaan of hoe zouden jullie dit aanpakken?

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:51

Ik zou vooral niet zoveel boeken. Want misschien heb je iets zo gezien, of misschien wil je er liever nog weken langer blijven dan je vooraf had gedacht. Of misschien ontmoet je mensen waarmee je het goed kan vinden, gaan die naar een andere plek dan waar jij dacht heen te gaan, maar vind je het toch wel erg leuk om daarmee mee te gaan.

Het mooie van reizen is juist dat je flexibel kunt zijn. Ik zou persoonlijk dan ook de mogelijkheid open houden om flexibel te kunnen zijn!

Edit. Een ticket is zo geboekt!
Laatst bijgewerkt door J_Onne op 06-04-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:52

Niet westers maar wel heel makkelijk bereisbaar is Zuidoost Azie. Mega veel andere backpackers, lekker eten en goedkoop onderdak.
Mijn favoriet is Laos.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:29

Pamir is geen bestemming die ik zou aanraden voor een eerste reis en al zeker niet wanneer je niet zeker bent van niet westerse culturen. Zuidoost Azië lijkt me dan een betere optie.

Nog een punt; je eerste fulltime baan hoeft niet gelijk de perfecte droombaan te zijn, hè. Dus om daar dan na een jaar weer weg te gaan, hoeft geen ramp te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:55

J_Onne schreef:
Ik zou vooral niet zoveel boeken. Want misschien heb je iets zo gezien, of misschien wil je er liever nog weken langer blijven dan je vooraf had gedacht. Of misschien ontmoet je mensen waarmee je het goed kan vinden, gaan die naar een andere plek dan waar jij dacht heen te gaan, maar vind je het toch wel erg leuk om daarmee mee te gaan.

Het mooie van reizen is juist dat je flexibel kunt zijn. Ik zou persoonlijk dan ook de mogelijkheid open houden om flexibel te kunnen zijn!

Edit. Een ticket is zo geboekt!

Dit. De wereld ligt letterlijk aan je voeten, maak er gebruik van! :D Dingen van tevoren plannen geeft houvast, maar ook beperkingen, en juist het mooie van zo’n reis is om buiten je comfortzone te kunnen stappen en dingen te doen die je van tevoren niet had bedacht.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:25

Gracezellaa schreef:
Pamir is geen bestemming die ik zou aanraden voor een eerste reis en al zeker niet wanneer je niet zeker bent van niet westerse culturen. Zuidoost Azië lijkt me dan een betere optie.

Daar had ik overheen gelezen, maar hier sluit ik me volkomen bij aan. Pamir is heftig, daar heb je echt wat meer ervaring voor nodig.

J_Onne
Berichten: 255
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Waalre

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:54

Ik heb ook nergens gezegd dat ik dat specifiek zou aanraden, alleen maar dat dat het hoogtepunt van mijn reis was ;)

Zuidoost Azie leek mij ook een betere optie.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:24

Jij niet maar TS gaf aan interesse te hebben

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:11

Gister heb ik even met mijn moeder gepraat over dit hele gebeuren... het kwam gewoon zo perfect uit allemaal... in juli afgestudeerd zijn, mijn sportabonnement loopt tot augustus, contract ook, dus dan zou ik mooi in september kunnen gaan. Ik heb het nu in een positieve vibe kunnen steken: een jaartje fulltime werken zodat ik nog extra goed kan sparen voor een toffe reis.

Ondertussen hoor ik steeds meer verhalen om me heen van vette ervaringen.
- waar ik momenteel naar aan het kijken ben is werken in Spanje (Ibiza) een zomer. als iemand hier ervaring mee heeft of andere horeca baantjes in het buitenland gehad heeft, dan hoor ik dat graag.
-ik ga beginnen met een online cursus Spaans, dit zal verbeterd worden als ik in Spaans sprekende gebieden ga reizen
- ik heb contact gehad met mijn familie in Nieuw-Zeeland. Vorig jaar toen ik daar was heb ik een goede racepaardentrainer leren kennen. Ik ben daar ook welkom om ervaring op te doen over racen. (lijkt me overigens echt geweldig).
- ik heb me ook een beetje verdiept in een roadtrip door Europa. maar dit gaat het niet worden voor mijn wereldreis. Bestemmingen in Europa kunnen later ook nog wel..
- jullie hebben gelijk dat ik heel veel toffe eilandjes op mijn lijst heb staan, waar eigenlijk niks echt te doen is, en toch heel duur is. ik ga hier in kijken welke ik van het lijstje haal. ik wil best een keer een weekje niks doen en aan het strand liggen, maar dit hoeft niet op 4 bestemmingen te zijn..

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:15

Tja het ligt er aan, ik heb drie weken Hawaii gedaan elke week een eiland en het was eigenlijk nog veel te kort. Op sommige eilanden is juist heel veel te zien en te doen zo had je daar watervallen, grotten, bamboebos, snorkelen met manta rays en schildpadden, geweldige hikes.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:17

Denk dat je dat reizen beter een jaartje kunt uitstellen. Veel landen zullen je nog niet binnen laten als komende uit een risicogebied als Nederland (Spanje kun je vergeten, die wil deze zomer geen toeristen uit het buitenland bijv) En je zult er rekening mee moeten houden dat je in landen buiten Europa eerst 2 weken in quarantaine wordt gezet voordat je verder vakantie kunt gaan houden.