Reiservaringen voor unieke wereldreis

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:19

Ik was best huiverig voor ZAF qua veiligheid maar het viel me alles mee. Alleen Johannesburg vond ik niet prettig ( maar hotel op luchthaven geboekt ( kwamen op 21.30 s avonds aan) een volgende dag met huurauto meteen vertrokken).Ik was wel met mijn man ( en 2 kinderen), dus dat scheelt wel iets, maar ik ging om gewoon alleen ff boodschappen doen ofzo.

Kruger is geweldig. Wij hebben op super leuke plaatsen geslapen. Monzi Safari Tented camps in st Lucia is een aanrader. Daar zitten heel veel backpackers en de eigenaars hebben jaren de hele wereld rondgereisd. Super relaxte sfeer.


BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 11:20

NenaC: dan ga ik zeker eens kijken voor dingen in Japan. ben je via openbaar vervoer gaan rondreizen daar?

Denise_Storm: ik ga zeker je blog volgen dan. heel gaaf om Wild Life te spotten, dat wil ik ook echt heel graag gaan doen. ik zou het zeker leuk vinden als je de link met me deelt. ben je benaderd door een reisorganisatie om te bloggen of hoe is dat verlopen? mag ik vragen of je er ook iets voor terug krijgt of?

Quera: dat is een leuke ervaring! was dat werken tegen kost en inwoning, of verdiende je er echt wat aan?

Lagonda: heb je nog echt plekken/gebieden/activiteiten wat je echt super gaaf vond in Vietnam? Vietnam is ook best goedkoop om te leven toch? volgens mij leer je in Vietnam heel veel mensen kennen omdat veel mensen daar alleen naar toe gaan toch?

Sjong: ik ga eens kijken naar de aanbevelingen die je me geeft. klinkt echt heel goed!

Lagonda
Berichten: 1734
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:22

BlackBeautyZ schreef:
Lagonda: heb je nog echt plekken/gebieden/activiteiten wat je echt super gaaf vond in Vietnam? Vietnam is ook best goedkoop om te leven toch? volgens mij leer je in Vietnam heel veel mensen kennen omdat veel mensen daar alleen naar toe gaan toch?


Ik leerde inderdaad veel mensen kennen! Uiteindelijk vrij weinig alleen geweest en iets van 1.5 week met een Engelse samen gereist. Best goedkoop en heerlijk eten :Y)

Er was daar zo veel gaafs! Ik ben echt fan van Hoi An en Ninh Binh. Ninh Binh is vooral stuk minder toeristisch dan Halong Bay maar net zo mooi <3

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 11:25

Lagonda schreef:
BlackBeautyZ schreef:
Lagonda: heb je nog echt plekken/gebieden/activiteiten wat je echt super gaaf vond in Vietnam? Vietnam is ook best goedkoop om te leven toch? volgens mij leer je in Vietnam heel veel mensen kennen omdat veel mensen daar alleen naar toe gaan toch?


Ik leerde inderdaad veel mensen kennen! Uiteindelijk vrij weinig alleen geweest en iets van 1.5 week met een Engelse samen gereist. Best goedkoop en heerlijk eten :Y)

Er was daar zo veel gaafs! Ik ben echt fan van Hoi An en Ninh Binh. Ninh Binh is vooral stuk minder toeristisch dan Halong Bay maar net zo mooi <3


Jaa kijk die spontane nieuwe reisgenoten leren kennen is echt iets wat me heeeel gaaf lijkt. heb je misschien wat foto's wat je hier wilt delen of via PB? ik zet deze sowieso op mijn lijstje.

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:28

Ik had kost en inwoning en een klein beetje zakgeld. Nu is noorwegen duur dus dat beetje zakgeld was meer dan genoeg om mee te sparen.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Lagonda
Berichten: 1734
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:30


''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:44

BlackBeautyZ schreef:
ik wil gewoon echt gave blogs kunnen schrijven, prachtige foto's maken om te delen, en de mensen bewust gaan laten worden van wat de wereld te bieden heeft, en dat zelfs een planner/niet uit de comfortzone komend persoon zoiets ook gewoon kan doen.



Ik wil even terug komen op wat je hier zegt. Ik wil je graag meegeven dat je voor jezelf moet gaan reizen, en niet voor andere mensen. Je moet dingen doen die jij leuk vindt, niet dingen waarvan je denk dat andere mensen die leuk gaan vinden. Anders kan dit allemaal heel frustrerend gaan zijn, als je niet de reactie van mensen aan de andere kant van de wereld krijgt die je had gehoopt of gewild.

Reizen is niet altijd leuk en gaaf en vet. Je zult je af en toe gaan afvragen, what the hell doe ik hier? als je ergens op een verlaten busstation staat, of wanneer je per ongeluk iets verkeerds gegeten hebt en je met diarree op de pot zit (of hangt, als t tegen zit). Ook als je alleen gaat reizen, ga er vanuit dat je alleen bent en als je anderen ontmoet, dat dat alleen maar mooi meegenomen is.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen om te gaan reizen, maar ik wil dat je een iets realistischer beeld hebt. Dat je je verwachtingen gaat bijstellen, want uit ervaring weet ik dat wanneer je met hoge verwachtingen vertrekt, de uiteindelijke reis best tegen kan vallen.

Qua bestemmingen; mijn favorieten zijn: Namibie, Kenia, Jordanie, Iran, Azerbaijan en Kirgizie (willekeurige volgorde).

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 11:56

jaa ik ben het zeker met je eens Gracezellaa! maar toevallig vind ik het gewoon super leuk en fijn om te schrijven. ik heb alleen nog nooit blogs online gezet ivm ''angst'' van meningen van anderen. Het komt misschien idd over alsof ik de reis wil gaan maken voor andere, maar ik zie het meer als: ik ga mijn schrijfmateriaal over mijn avontuur online zetten en sch*t hebben aan de mening van mensen. ik bedoel dit dus als: ik kom uit mijn comfortzone en ga mijn passie schrijven delen met anderen.

In Nieuw-Zeeland heb ik idd ook momenten gehad van: ownee..... wat doe ik hier.... maar ook die momenten wil ik ervaren en delen.

ook die bestemmingen ga ik bekijken, dankjewelll!

lucifertje
Berichten: 5603
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:58

Kijk anders de vlogs em webstie van Be More Unicorn eens. Zij hebben alles zelf bedacht en plannen van dag tot dag.

Btw, echt wel super vet dat je dat gaat doen!

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:25

BlackBeautyZ schreef:
NenaC: dan ga ik zeker eens kijken voor dingen in Japan. ben je via openbaar vervoer gaan rondreizen daar?



Heb inderdaad het meeste met het openbaar vervoer gedaan, niet duur, super punktueel :D en je komt eigenlijk overal. Met de hoge snelheidstreinen kan je snel veel kilometers maken. Heb ook een auto gehuurd, en ook dat is goed te doen. Mits je het aandurft om links van de weg te rijden.

Ik denk voor een rondreis is het midden en zuidelijkste deel het leukste, hoe meer je naar het noorden komt, hoe meer natuur er is.
Steden als Kyoto (erg leuk), Osaka, maar ook de kleinere gebieden rondom Takayama, Matsemoto erg mooi om te zien.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:29

Wat een gaaf idee. Zelf vond ik hawaii onvergetelijk, die natuur jungle achtig, vulkanen, grotten, watervallen, de onder water wereld, de stranden, hoe de eilanden verschillen, de mensen het was echt heel mooi.

Ik heb ook een tijd bij een gezin in Amerika gezeten, in de middle of nowhere in de bergen tussen de beren en cayotes etc waar ze jagen op het overschot kalkoenen en je uren met de paarden op pad gaat. Dat vond ik ook wel heel mooi om het echte leven mee te maken.(helaas voor pubers blijkt dan wel dat het leven met weinig in de buurt niet altijd makkelijk is, dat ze soms niet zulke handige keuzes maken uit verveling, terwijl mijn het geweldig leek om daar op te groeien).

Daarnaast binnen Europa ga ik voor Zwitserland, maar dan vooral de pracht van de natuur, het is helaas wel erg prijzig. Ik voel me altijd als in rivendell(lord of the rings) daar.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:30

Citaat:
Let met sommige landen trouwens wel op dat je eventueel Amerika niet meer in komt als je daar geweest bent

y
De oplossing: twee paspoorten. Veel zakenmensen hebben dat, zodat ze kunnen blijven reizen terwijl het andere paspoort bij een ambassade ligt vanwege een visumaanvraag.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 12:35

Lucifertje: goede tip! ga ik zeker bekijken, dankjewel!

NenaC: ik heb geen moeite met links rijden, wel met autorijden in drukke chaotische gebieden hahah. ik ga die gebieden noteren en opzoeken. gaaaf!!

Moonsparkle: HAWAIIIII!! jaa die wil ik sowiesoooo meepakken!! hoe lang ben je daar geweest? ben je gewoon hotel gegaan? ik las dat je daar bij lokale mensen kunt verblijven of low budget/backpacker hotels. Wauw dat idee van in een gezin in Amerika verblijven spreekt me ook echt heel erg aan!! hoe lang heb je dat gedaan? hoe heb je ze gevonden?

Jacquel: dat is een slimme oplossing! ga ik even onderzoeken hoe dat zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:39

Zuid-Korea! Ik heb daar gewoond toen ik mijn minor daar deed en ik kan echt niet wachten om terug te gaan. Het OV is daar sowieso super makkelijk dus ideaal met reizen en ik heb mee ook nooit onveilig gevoeld daar. Taxi's nemen als vrouw alleen was ook echt geen probleem en bovendien ook helemaal niet zo duur. De cultuur is zo anders en er zijn prachtige paleizen met een enorme historie. <3


[ img ]

Ohja, via Airbnb kan je ook super goedkoop overnachten, of zoek naar een 'goshiwon' (고시원) : een kleine kamer voor een goedkope prijs.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:49

Ik denk ook, zoals hierboven is gezegd, je vooral moet gaan reizen voor jezelf. En niet voor anderen. Ik heb in 2017-2018 een wereldreis gemaakt, grotendeels alleen. In eerste instantie wilde ik ook veel delen en laten zien, maar ik ben daar van teruggekomen. Ik ben juist extreem geminderd in het gebruik van social media en beter ga nadenken over waarvoor ik dingen doe. Op reis gaan met de intentie om mooie plaatjes van anderen te schieten is niet prettig denk ik...

Ik heb de volgende landen aangedaan tijdens m'n reis:

Sri Lanka (1 maand) - Java, Indonesië (3 weken) - Koh, Tao en Bangkok, Thailand (2 weken) - Bali en Lombok, Indonesië (1 maand) - Kuala Lumpur, Maleisië (5 dagen) - Palawan, Coron Island en Manilla, Filipijnen (1 maand) - Colombia (2,5 maand) - Peru (5 weken) - Bolivia (3 weken) - Chili (1 week).

In 2016 ben ik met de Transsiberie Express geweest (1 maand), waar je uiteindelijk uitkomt in China, vandaar naar India en Nepal (1 maand) en tenslotte New York en Boston (1 maand).

Kijk vooral naar landen die je trekken, waar je je prettig bij voelt. Zuid-Amerika is niet altijd aan te raden omdat je op sommige plekken toch een aardig woordje Spaans moet kunnen spreken. Je kunt er ook voor kiezen (zoals ik) om bijvoorbeeld een taalcursus te volgen en dan verder te reizen.

Mijn top drie mooiste landen zijn momenteel: 1. Mongolië, 2. Colombia, 3. India/Sri Lanka

Ik heb een open ticket gekocht naar Sri Lanka toen ik m'n wereldreis startte, en van daar steeds weer doorgepland. Ik had ook geen einddatum. De Transsiberie/India/Amerika reis had ik wel gepland en daar stond redelijk veel vast, dat was m'n eerste keer voor langere tijd in het buitenland.

Mijn vriend en ik willen over 1,5 jaar samen op wereldreis. Ons plan is om dan een groot deel van Afrika te doen (Madagaskar, Réunion, Tanzania, Zuid-Afrika, Namibië), daarna via het Iran of Egypte naar Australië. Maar die plannen zijn nogal vaag zoals je ziet! :D

Doe wat goed voelt, lees je lekker veel in en geniet! :)
Laatst bijgewerkt door Picassox op 27-08-19 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique
Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:50

Ik verplaats je topic naar Bokt Erop Uit, daar past het beter.
Ik wens je veel inspiratie toe!

...

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:52

Jacquel schreef:
Citaat:
Let met sommige landen trouwens wel op dat je eventueel Amerika niet meer in komt als je daar geweest bent

y
De oplossing: twee paspoorten. Veel zakenmensen hebben dat, zodat ze kunnen blijven reizen terwijl het andere paspoort bij een ambassade ligt vanwege een visumaanvraag.


Gaat helaas niet meer op, collega van mij deed dit (had voor werk in Irak gezeten), maar tegenwoordig is alles digitaal. Hij kon dus niet via USA vliegen (ESTA weigering) en moest omreizen via Canada naar plek van bestemming.

Volgens mij lukt het alleen nog als je een visum aan gaat vragen via de ambassade. Helaas duurder en duurt veel langer. Gelukkig ben ik in 2008/2009 al in Iran geweest. :') Zou graag weer heen gaan, maar bovenstaande houdt mij wel erg tegen. Net als dat ik Pakistan hoog op mijn lijstje heb staan. Zal nog even moeten wachten vrees ik.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 12:58

Linda97: mij lijkt het heel gaaf om die cultuur eens mee te maken idd. ik zet het op mijn lijst, dankjewel!

Picassox: super bedankt voor je bericht. heel erg gaaf! hoe beviel dat voor jou dat doorplannen telkens? ondervond je dat last minute tickets goedkoper zijn of is dat niet meer zo? Waar heb je een taalcursus gevolgd en welke taal? dit lijkt me ook heel interessant om te doen, dan leer je iets en je verdiept je in een cultuur. misschien een hele onbeschofte vraag: mag ik een indicatie van wat jouw wereldreis je gekost heeft? jij hebt heel veel bestemmingen gehad, ook best lang weg geweest, dus vind het wel interessant om te weten wat je ongeveer kwijt was (mag ook via PB).

Benangelique: super, dankjee!

Sakura789: goed dat je het zegt. tegenwoordig gaat idd alles digitaal...

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:00

Ik ben net terug van een 3tal weken Zuid-Mexico. Ook een aanrader op het lijstje. Wel een aanrader om daar Spaans te leren.

Verder:
Ik ben met de trein van Portugal naar Griekenland gegaan in 2 maanden tijd.
Balkanlanden (Macedonië, Servië, Kosovo, Albanië, Montenegro, Bosnië en Kroatië) zijn ook een aanrader. Hoe zuidelijker, hoe anders dan west-europa.

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:20

Als je echt kennis wil maken met de mensen en culturen, ga dan couchsurfen. Leuke manier om ergens te verblijven, en ook de goedkoopste ;)

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 13:27

Winged: bedankt, zet ik op de lijst! Spaans is echt een prachtige taal.. lijkt me super gaaf om te leren!

Goof: dat is een goeie, had ik nog niet aan gedacht! kun je die adressen via een website vinden of hoe gaat zoiets in z'n werking? heb je er toevallig ervaring mee?

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:30

BlackBeautyZ schreef:
Goof: dat is een goeie, had ik nog niet aan gedacht! kun je die adressen via een website vinden of hoe gaat zoiets in z'n werking? heb je er toevallig ervaring mee?


Volgens mij moet je je aanmelden op een site of app ofzo. Ik heb er weinig ervaring mee, maar een vriend van me in Australië doet het al jaren. Hij ontvangt al jaren mensen thuis en heeft ook veel bij anderen verbleven.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:43

Citaat:
Jacquel schreef:
Citaat:
Let met sommige landen trouwens wel op dat je eventueel Amerika niet meer in komt als je daar geweest bent

De oplossing: twee paspoorten. Veel zakenmensen hebben dat, zodat ze kunnen blijven reizen terwijl het andere paspoort bij een ambassade ligt vanwege een visumaanvraag.


Gaat helaas niet meer op, collega van mij deed dit (had voor werk in Irak gezeten), maar tegenwoordig is alles digitaal. Hij kon dus niet via USA vliegen (ESTA weigering) en moest omreizen via Canada naar plek van bestemming.


Hm, jammer. Ik had het voor de zekerheid nog even gecheckt op rijksoverheid.nl en daar werd juist een conflictsituatie als voorbeeld gegeven. Maar kan de VS dan jouw sporen digitaal volgen? Of zou je met een leugentje er toch in kunnen komen (beetje riskant, maar misschien hebben mensen dat toch gedaan).

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:20

Jacquel, liegen op je ESTA aanvraag is een super slecht idee. Gevolgen zijn dat je jarenlang niet meer welkom bent. De VS houdt alles in de gaten en je komt daar echt niet mee weg.

Heel veel plezier TS. Ik ben weg van North Dakota en fall in New England <3

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:32

In Amerika was in de staat pennsylvania was ik drie weken bij mensen in.

Hawaii heb ik oahu 6 hele dagen gedaan, Big Island 8 hele dagen en Maui 8 hele dagen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CastaMickey, Esther_r20, maaikemuis, mvdende, NorwayFjord, Shenavallie, TamaraFloor en 72 bezoekers