Roadtrip door Europa

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jibbel
Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 10:11

De zomer komt er weer bijna aan, dus tijd om na te denken over een vakantie. {:} Na diverse singelreizen, groepsreizen en verre bestemmingen te hebben bekeken, was er niks waarvan ik echt het gevoel kreeg: Ja! Daar moet ik naartoe. En ineens ontstond het idee om net als vroeger gewoon met de auto te gaan rijden ipv te vliegen. Want in Europa zijn er genoeg mooie plaatsen met heerlijk weer die ik nog nooit heb gezien.

Dus nu komt het leukste, het uitstippelen van een route! Ik heb zelf al een aardig rondje in gedachten, maar uiteraard ben ik ook benieuwd naar tips en must sees!
Voor nu heb ik bedacht dat ik naar Praag, Salzburg, Bled (meer van Bled / meer van Bohinj), National Park Plitvicka, Pula, Triëst, Venetië, Gardameer, Florence, Pisa en de Cinque Terre wil en dan weer terug omhoog. In principe heb ik hiervoor 3 weken uitgetrokken en wil ik overal 1,2 of 3 dagen blijven, afhankelijk van hoe het bevalt, het weer en wat ik kan doen in de omgeving.
Volgens mij is het iig een mooie afwisseling tussen citytrips, natuur om te wandelen en genieten van een aantal stranden.

Ik heb nog niet helemaal bedacht wat ik ga doen met de overnachtingen. Waarschijnlijk afwisseling tussen hotels/hostels/campings en airbnb. En ik wil het eigenlijk ook niet vooraf al vastleggen, maar vind het ook wel 'spannend' omdat ik midden in het hoogseizoen zit.. En qua eten, zelf koken op een simpel gaspitje of toch lekker makkelijk uit eten gaan?

Er zijn vast meer mensen die dit vaker hebben gedaan, dus ik denk dat ik het wiel niet meer hoef uit te vinden.. en omdat het de eerste keer is dat ik dit ga doen, en helemaal alleen, wil ik graag wat tips en trics waar ik aan moet denken, welke beginnersfouten ik niet moet maken etc.

Waar ik al aan heb gedacht:
-Route
-Tolvignetten
-autoverzekering - pechhulp met de auto in het buitenland

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..


Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:14

- Reisverzekering
- Of je auto elke stad in mag (uitstoot? Wat voor auto heb je, hoe oud?)
- Betalen... Kroatie heeft bijvoorbeeld geen euro
- Creditcard voor boekingen
- Autocontrole: Banden, reserveband, vloeistoffen

Jibbel
Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 10:19

Doorlopende reisverzekering heb ik idd.
Auto is nog jong, moet alleen ff checken of ik nog een milieusticker moet hebben. Voor ik ga wil ik nog even een checkup bij de garage laten doen en reservewiel, olie en ruitensproeiervloeistof heb ik standaard bij me. Alleen een krik is misschien wel handig om nog even te controleren :)*

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Anoniem

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:25

Leuk idee!
Hou je er wel rekening mee dat je als je de hele dag gereden hebt misschien geen zin of tijd meer hebt om nog iets te gaan doen of bekijken? En dan de volgende dag moet je misschien weer een eind rijden, dus de ochtend iets gaan doen is dan ook niet zo heel handig?
Dat was een valkuil van mij vorige zomer namelijk... Daardoor heb ik Straatsburg op de heenweg en Munchen op de terugweg eigenlijk niet meegekregen, op avondeten na.

Voor Pisa vond ik de lunch-stop die wij gemaakt hebben meer dan genoeg tijd.
Lunchen, toren kijken, ja echt heel scheef en dooorrrrrrrrrr.
In Florence had ik nog wel drie dagen willen blijven ipv 1, wat een prachtige stad <3

Jibbel
Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 10:35

Thnx Tica! Zoals ik het nu heb bekeken is de rit naar Praag de langste rit. Daar wil ik dan ook 2 volle dagen blijven. De andere plekken liggen tussen de 1,5-5 uur rijden van elkaar vandaan en ik wil overal iig 1 dag blijven en evt. langer als het me bevalt. Dit is ook een van de redenen dat ik mijn slaapplaatsen eigenlijk niet nu al vast wil leggen, zodat ik doorkan als het tegen valt of het weer slecht is.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:44

Ik weet niet waar je reistijd op gebaseerd is, maar mijn ervaring van onze roadtrip was dat als je 6 uur reistijd hebt volgens routeplanners je er beter 2 uur bovenop kunt rekenen. En dat terwijl we letterlijk alleen stopte voor een plasje of benzine.

Daarnaast als je chincque terre wilt kan ik het plaatsje Levanto aanraden. Met de trein ben je zo op de route, het is een klein plaatsje waar wij enkel Italianen troffen, met strand en restaurants.

Onze mooiste stop was veruit regio jungfrau/interlaken in Zwitserland, alsof je in rivendell van lord if the rings loopt. Zwitserland was alleen wel prijzig.

Ik was na de roadtrip trouwens wel echt gesloopt, je wandelt veel en rijdt veel een dat vergde veel meer dan ik had verwacht.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:52

Het viel mij idd ook tegen, het is best slopend dat rijden en alle nieuwe indrukken opdoen.
Qua reistijd heeft Moonsparkle een goed punt. Als ik keurig 6 uur berekend had, mocht het makkelijk 8 a 9 zijn. Waar ik dacht 3 uur te rijden, werden dat er zomaar 5....
In Florence kun je trouwens heel goed buiten het centrum gaan zitten, het OV is top!

Oh en als je tolwegen hebt, zorg voor een bak kleingeld, dan dump je een handvol in de automaat en je kan weer door.

Ik ben een aantal weken tevoren de ANWB winkel in gelopen, gezegd waar ik heen ging en welke route ongeveer en een half uurtje later stond ik buiten met alle benodigde vignetten, verzekeringen en info.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-18 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:58

Ik ga dit jaar rondreis van tui doen. Mijn ervaring is dat elke dag 400 tot 600 km weinig tijd geeft voor uitjes. In Amerika is dat leuker omdat het landschap op zich al een uitje is.
Ik zou in Europa kortere stukken nemen omdat je in de steden vaak niet makkelijk of goedkoop kan parkeren. Een pakketreis maakt de hotels ook betaalbaarder.
Voorbeeld, als bij bij de eiffeltoren een uur hebt en je zegt, “ dit was de Eijffeltoren, we gaan nu naar Barcelona. De snelwegen zijn hier een stuk saaier. Het word een duur tripje.

Jibbel
Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 11:17

Oke, ik moet dus oppassen dat ik niet teveel wil in een te korte tijd. Ik dacht dat ik het al ruim had gepland, haha. Wellicht Florence en Pisa schrappen dan en vanaf het Gardameer meteen door naar de Cinque Terre. Thnx voor de tip over Levanto. Ik had inderdaad al gezien dat je in omliggende stadjes makkelijk kan parkeren en met de trein er naartoe kan. Zelfde geldt eigenlijk voor Venetië, elders parkeren en met de trein naar Venetië.

De reistijd is trouwens globaal gebaseerd op routebeschrijvingen van mymaps van google.

Hoe duur de trip wordt, ligt natuurlijk ook aan het budget wat je zelf wilt uitgeven en hoe duur je het maakt. Vind persoonlijk het maken van mooie herinneringen belangrijker dan wat het me gaat kosten. Alleen al de aanschaf van een tent en kampeerspullen zijn een aardige investering, maar hopelijk wel voor meerdere seizoenen. ;)

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Anoniem

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:26

Vergeet ook niet dat je voor sommige landen een vignet nodig hebt en zoek dat op tijd uit!

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:05

Tof! Zo doen wij het ook, auto inpakken, instappen en we zien wel welke kant we opgaan. Lekker touren door Europa. Ik heb een gedeelte van jouw route 2 jaar geleden gedaan; Slovenie (dus Bled etc) en Noord Italie (Florence, Pisa en nog wat plekjes). Alles bij elkaar is het echt wel een eind, zeker wat jij wil doen. Het lijkt me enorm haasten in 3 weken zeker als je ook echt wil genieten, steden in wil en op je gemak wil rondkijken.
Ga je alleen? Bedenk dan ook dat je niet volle dagen zult rijden, want dat is gewoon te intensief.
Voor wat betreft Slovenie; Bled is mooi, maar wat mij betreft niet meer dan dat. Het is een meer en ik zou het nooit iemand als reistip geven, er zijn echt veel mooiere plekken in de omgeving daar. Florence is werkelijk de moeite waard, echter wel stervensdruk in het hoogseizoen. Pisa is niet de moeite waard; ja er staat een scheve toren, verder is het een vreselijk gehypet dorp overspoeld met toeristen en Noord Afrikaanse opdringerige straatverkopers.
In het hoogseizoen kun je eigenlijk altijd wel plek vinden om te overnachten op zowel campings als in hotels oid. Daar hoef je je niet druk om te maken. Vignetten kun je ook aan de grens kopen, handig als je ze al hebt, maar mocht je iets vergeten is dat geen probleem.

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:27

Voor Slovenie en Kroatie heb je in elk geval een vignet nodig, maar zoals al gezegd staat dat langs de snelweg goed aangegeven en zijn beide af te halen bij benzinepompen in de buurt van de grens.

Ik zou zeker niet vooraf boeken, dit geeft een hoop vrijheid wat betreft als het op een plek baggerweer is of als het ergens goed bevalt. Kijk last minute op hotel boekingssites en met geluk heb je een leuke aanbieding.

Wij merken wel bij vaak verkassen dat dit ook een onrustig gevoel kan geven. Sommige plekken kun je op doorreis even meepakken op andere plekken zou ik wat langer blijven.
Als je ergens twee nachten blijft, heb je feitelijk maar een dag waarop je niet aan reizen bent.

En verder vooral doen! Wij vinden het een heerlijke manier van reizen, spullen in de auto en met alle vrijheid op pad.

Queelens
Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:03

Jibbel schreef:
Oke, ik moet dus oppassen dat ik niet teveel wil in een te korte tijd. Ik dacht dat ik het al ruim had gepland, haha. Wellicht Florence en Pisa schrappen dan en vanaf het Gardameer meteen door naar de Cinque Terre. Thnx voor de tip over Levanto. Ik had inderdaad al gezien dat je in omliggende stadjes makkelijk kan parkeren en met de trein er naartoe kan. Zelfde geldt eigenlijk voor Venetië, elders parkeren en met de trein naar Venetië.

De reistijd is trouwens globaal gebaseerd op routebeschrijvingen van mymaps van google.

Hoe duur de trip wordt, ligt natuurlijk ook aan het budget wat je zelf wilt uitgeven en hoe duur je het maakt. Vind persoonlijk het maken van mooie herinneringen belangrijker dan wat het me gaat kosten. Alleen al de aanschaf van een tent en kampeerspullen zijn een aardige investering, maar hopelijk wel voor meerdere seizoenen. ;)


Voor venetie; je kunt de auto gratis parkeren in het naastgelegen dorpje. Uit mijn hoofd heet dat dorpje Mestre. Vanaf daar kun je voor een paar euro met de bus :) in italie moet je vaak bij van die tabacco shops (zeg ik dat zo goed? :+ ) buskaartjes kopen. Dat kan dus niet in de bus zelf. Vaak kan je zo ook bij de balie van je hotel/camping krijgen.

Als je vanaf venetie weer terug omhoog gaat via zwitserland en oostenrijk is het leuk om op de grens italie-zwitserland naar laggo maggiore te gaan. Daar zat ik vorig jaar ook 2 dagen om even aan het meer te chillen en bij te komen na roadtrip door italie :)
Dan zou ik wel in italie gaan zitten want zwitserland is in verhouding duur.. ik wist ervan maar ik was er in de praktijk toch nog van geschrokken toen we door Zwitserland reden en daar gingen lunchen :+ daar kon ik in Italie voor dineren.

Ik heb aardig wat roadtripjes gemaakt in europa. Voornamelijk ook kroatie, italie, zwitserland, oostenrijk en slovenie. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik zelf max 300km aan een stuk kan rijden. Dan moest ik altijs even de wisseltruuc doen met mijn reispartner.

Zoek inderdaad goed de vignetten uit, zorg dat je uitgerust bent met extra koelvloeistof, olie, een krik, reserveband etc etc. Ookal is je auto nieuw, dat geeft lang niet altijd garantie dat het goed moet gaan.

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Anoniem

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:39

Ik heb ik Florence en Milaan gewoon kaartjes gekocht bij de metro en in de bus zelf.
:))

blubblabhoi
Berichten: 521
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:47

Leuk! Hebben wij ook gedaan vorige zomer. In een pop-up tent door Europa.

Onze route:
    Praag
    Czesky Krumlov
    Wenen
    Bratislava
    Boedapest
    Krakau

Ik kan absoluut Wenen en Boedapest aanraden. Wenen is een prachtige stad, en Boedapest is gewoon wauw. Dit hebben we allemaal gedaan in 2,5 weken tijd (inclusief 'heen' reizen). We gingen meestal 1 dag rijden en 1 dag steden kijken. Tussendoor nog een 'rust' periode gehad van 5 dagen in Hongarije aan de Donau. Aan de ene kant was het veel reizen, maar ik zou het zo weer over doen <3
Qua kosten kwamen wij voor de totale vakantie ongeveer op +/- €1.200 voor twee personen.

Jibbel
Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 14:55

Ja, Wenen is fantastisch! Vorig jaar 5 dagen geweest in de sneeuw. Wat heb ik daar genoten! :D Vandaar dat ik nu naar Salzburg wil.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Queelens
Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:10

Anoniem schreef:
Ik heb ik Florence en Milaan gewoon kaartjes gekocht bij de metro en in de bus zelf.
:))


Hoe het bij de metro is weet ik niet maar afgelopen jaar kon ik ook in Florence niet in de bus zelf de kaartjes kopen. 3 a 4 jaar terug bij Venetië ook niet.

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:16

Queelens schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb ik Florence en Milaan gewoon kaartjes gekocht bij de metro en in de bus zelf.
:))


Hoe het bij de metro is weet ik niet maar afgelopen jaar kon ik ook in Florence niet in de bus zelf de kaartjes kopen. 3 a 4 jaar terug bij Venetië ook niet.


Ohwww wacht..... ik kreeg ze van de receptie van ons hotel in Florence!
En in Milaan ook.....
Sorry!!!!!
8)7

Ik wist nog wel heel zeker dat ik er niets bijzonders voor heb hoeven doen haha

iirrssjjee
Berichten: 5917
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Roadtrip door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:33

Wij hebben afgelopen september een roadtrip gemaakt, maar dan wat oostelijker.
Zijn begonnen in Praag (in 1 dag naartoe), toen naar Rotsen van Adrspach, vervolgens Krakau+Auschwitz, daarna hoge en lage tatra in Slowakije. Vervolgens door naar Hongarije, langs Budapest en het Balatonmeer, naar Kroatie plitvicemeren en Krka. Eindigden in Slovenie. En daar vandaan in een ruk naar huis gereden. Wij hadden een camper gehuurd, ideaal!

Reken inddd op meer reisuren dan van te voren gepland. Je bent best gesloopt na zo'n rit dus je moet er ook wel echt van bijkomen. Wij gingen met zn 2en dus konden ook regelmatig afwisselen. Eigenlijk moet je max een rit van 4 uur plannen, want het loopt altijd uit, zeker als je op die dag zelf nog het eea wilt gaan doen. Wil je de dag erna pas iets doen, dan kun je je best wel een langere rit veroorloven.

Pisa waren wij binnen een uurtje klaar (2 jaar geleden, en dat is best wel een stukje uit de buurt van Triest en het Gardameer, dus die zou ik persoonlijk overslaan.

Ook kun je misschien je slinger wat oostelijker nemen (dus vanuit praag naar Bratislava en Boedapest bv, ipv Salzburg, die kan je dan evt. op de terugweg nemen).

frankiej
Berichten: 4142
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:48

Queelens schreef:
Jibbel schreef:
Oke, ik moet dus oppassen dat ik niet teveel wil in een te korte tijd. Ik dacht dat ik het al ruim had gepland, haha. Wellicht Florence en Pisa schrappen dan en vanaf het Gardameer meteen door naar de Cinque Terre. Thnx voor de tip over Levanto. Ik had inderdaad al gezien dat je in omliggende stadjes makkelijk kan parkeren en met de trein er naartoe kan. Zelfde geldt eigenlijk voor Venetië, elders parkeren en met de trein naar Venetië.

De reistijd is trouwens globaal gebaseerd op routebeschrijvingen van mymaps van google.

Hoe duur de trip wordt, ligt natuurlijk ook aan het budget wat je zelf wilt uitgeven en hoe duur je het maakt. Vind persoonlijk het maken van mooie herinneringen belangrijker dan wat het me gaat kosten. Alleen al de aanschaf van een tent en kampeerspullen zijn een aardige investering, maar hopelijk wel voor meerdere seizoenen. ;)


Voor venetie; je kunt de auto gratis parkeren in het naastgelegen dorpje. Uit mijn hoofd heet dat dorpje Mestre. Vanaf daar kun je voor een paar euro met de bus :) in italie moet je vaak bij van die tabacco shops (zeg ik dat zo goed? :+ ) buskaartjes kopen. Dat kan dus niet in de bus zelf. Vaak kan je zo ook bij de balie van je hotel/camping krijgen.

Als je vanaf venetie weer terug omhoog gaat via zwitserland en oostenrijk is het leuk om op de grens italie-zwitserland naar laggo maggiore te gaan. Daar zat ik vorig jaar ook 2 dagen om even aan het meer te chillen en bij te komen na roadtrip door italie :)
Dan zou ik wel in italie gaan zitten want zwitserland is in verhouding duur.. ik wist ervan maar ik was er in de praktijk toch nog van geschrokken toen we door Zwitserland reden en daar gingen lunchen :+ daar kon ik in Italie voor dineren.

Ik heb aardig wat roadtripjes gemaakt in europa. Voornamelijk ook kroatie, italie, zwitserland, oostenrijk en slovenie. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik zelf max 300km aan een stuk kan rijden. Dan moest ik altijs even de wisseltruuc doen met mijn reispartner.

Zoek inderdaad goed de vignetten uit, zorg dat je uitgerust bent met extra koelvloeistof, olie, een krik, reserveband etc etc. Ookal is je auto nieuw, dat geeft lang niet altijd garantie dat het goed moet gaan.

Vandaag in Venetie geweest. Parkeren kun je gratis op het grote parkeerterrein van de shoppingmall welke naast Station Mestre Ospedale ligt. Van daar uit kort wandelingetje naar het station. Koop daar een kaartje voor slechts € 1,35 naar Station Venezia Santa Lucia. Dan sta je gelijk op het grote plein achter het station en kun je de straatjes en steegjes verkennen. Overigens is het een grote commerciele bedoening daar. En vooral in de steegjes binnen het hoofdkanaal kan het erg druk zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Earth, Luna2013, maaikemuis, Mama3 en 65 bezoekers