Denemarken-Zweden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_kimm
Berichten: 1764
Geregistreerd: 27-02-11

Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 20:28

Hallo Allemaal,

Ik werk in het onderwijs en de zomervakantie komt er weer aan en ik heb besloten dat ik er toch wel op uit wil in de vakantie. Ik ga alleen op reis en wil denk ik niet georganiseerd omdat ik toch merk dat dat net niet bied was ik wik. Maar dat vind ik wel een beetje spannend. Ik denk er nu aan via Kopenhagen te vliegen. Daar eventueel een dag te blijven en dan met de trein naar Zweden naar de stad Malmö te gaan. Daar een dag of wat te gaan en dan met de trein met eventueel een tussenstop naar Stockholm te gaan en vanaf daar terug te vliegen. Ik heb niet echt een budget maar ik wil het wel proberen niet te duur te maken. Heeft iemand misschien ervaring met deze route? of andere tips voor Scandinavië?


_kimm
Berichten: 1764
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 08:33

Niemand tips?

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:48

In Malmö is niet echt veel te doen, dat kan je wel overslaan. Wat wil je gaan doen in de vakantie? Wandelen? Stadjes bezoeken?
Je kan ook de 3 Scandinavische hoofdsteden bezoeken - bijvoorbeeld vliegen naar Oslo, met de trein naar Stockholm (eventueel stop onderweg in bijvoorbeeld Karlstad) en met de trein verder naar Kopenhagen.

Albion
Berichten: 873
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:49

Wij hebben vorig jaar zoiets gedaan: vlucht van Amsterdam naar Kopenhagen, twee dagen Kopenhagen, trein naar Malmö, twee dagen Malmö, toen trein/bus naar Hällevik (klein dorpje aan de zuid-oost kust) en na een par dagen weer terug naar Kopenhagen voor de vlucht terug :)

Was echt heel mooi om te doen, je ziet met treinen/bussen ook veel van het landschap. Wij hadden alles lastminute (week van tevoren) geboekt. Vlucht was relatief goedkoop, overnachtingen niet, er zat een hoop volgeboekt ook dus dat is wellicht iets waar je rekening mee kunt houden?

Kopenhagen vond ik persoonlijk mooier dan Malmö, had daar wat langer willen blijven eigenlijk. Tip: Tivoli gardens en de taxi bootjes door de stad (niet zo duur als de toeristen bootjes).

Kopenhagen en Malmö zijn moderne steden waar openbaar vervoer heel goed geregeld is naar mijn ervaring. Ik was op vakantie samen met mijn partner. Overnachtingen in Kopenhagen waren in een hostel wat echt super leuk en gezellig was (en relatief goedkoop ;) )

In Hallevik hebben we veel gewandeld, veel natuur te zien. Boottocht naar nabij gelegen eilandje met nog meer mooie flora en fauna haha :) mensen spreken er Engels dus dat is makkelijk en ik heb iedereen als heel vriendelijk en behulpzaam ervaren. (Bijv. Tijdens een van de wandelingen door boerenlandschap en bos, dat je een van de locals tegenkomt en die zegt dan vrolijk hoi.. dat soort dingen vind ik leuk en een fijn gevoel geven :) )

_kimm
Berichten: 1764
Geregistreerd: 27-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 11:18

Ik wil steden een beetje combineren met de natuur eromheen.

Ik denk er nu aan om deze route te volgen:
Kopenhagen
Malmö
Göteborg
Jönköping
Norrköpin
Stockholm

En dan overal 1 of 2 dagen blijven. Geen idee of dit leuk is hoor ben nog verder aan het zoeken naar andere ideeën.

Thokkadisja kun je aangeven waarom je Malmö niet zo leuk vind?

albion hebben jullie toen je trein/bystickrts los gekocht of bijvoorbeeld een eurorai/interrail pass

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:43

Zou het zelf haast zonde vinden om als je in Zweden bent alleen maar steden te bezoeken! Zweden staat toch wel bekend om de natuur imo, het lekkere idyllische 'meertje in het midden van de dennebossen'. Dat is het echte scandinavische vakantie idee en zou je haast niet moeten missen!

_black_rose_
Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:47

Foteviken in het zuiden is leuk om te bezoeken. Een dorp uit de vikingtijd nagebouwd met re-enactors die je meer kunnen vertellen over de gebruiken en cultuur.

Sigtuna bij Stockholm is het oudste stadje van Zweden. Zelf nooit geweest maar schijnt heel mooi te zijn.

Falu gruva, een grote kopermijn in Falun is ook leuk om te bezoeken. Je kunt de groeve in onder begeleiding, je leert meer over de geschiedenis van Zweden in het algemeen en het is ook de plek waar de typische rode verf vandaan komt.

Natuurreservaat fulufjallet is prachtig. Heeft een grote waterval en je kunt er dagen lang wandelen.

Verder zijn er een boel meertjes om in te zwemmen, soms zelfs met steigertje en uthus (bijgebouwtje/toilet).

Hetgeen dat mij zo trekt aan Zweden is de vrijheid. Wij trekken er altijd met de camper van plek naar plek. Door het allemansrecht mag je, mits met respect voor mens en natuur, de camper op heel veel plekken aan meertjes of midden in het bos neerzetten.

Elanden en ander wildleven spotten, bosbessen zoeken en dwalen door de bossen.

_kimm
Berichten: 1764
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 12:44

De natuur is ook wel wat mij het meeste trekt. Alleen ga ik alleen en een auto huren vind ik dan wel een dingetje dus dacht met de trein te reizen maar dan kan je natuurlijk niet in de kleine dorpjes komen. Eens zien of die wel met de bus te bereiken zijn

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:03

Het autorijden in Zweden is echt ontzettend makkelijk, de wegen zijn goed begaanbaar, goed aangegeven en er is weinig verkeer overal. Daar zou ik 't dus zeker niet om laten! Ook is het bussysteem vaak redelijk uitgebreid, maar rijd het niet altijd heel vaak op het platteland en gaat het redelijk langzaam. Ergens heen wat met de auto 45 min duurt, kan zo met de bus opeens 3 uur duren :D

_kimm
Berichten: 1764
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 13:29

Ik ga toch eens kijken voor een auto. Op een of andere manier heb ik in mn hoofd dat dat super duur is en ondanks dat ik een best goed richting gevoel heb ben ik toch bang om te verdwalen ofzo.

_black_rose_
Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:57

Wat het wegennet betreft is Zweden super overzichtelijk.
Wij zijn nog nooit verdwaald met camper. Alles staat duidelijk aangegeven en anders zijn we er met vragen in het Engels ook altijd uitgekomen.

Internet en sattelietverbinding doen het ook midden in t bos prima, je kunt dus best op googlemaps/ tomtom rijden.

Hotels, campings en gaststugas genoeg om ook last minute nog ergens een slaapplaats te vinden.

Ik ben een stress kip uit een dorp, voel me al gauw onveilig of ongewenst als ik me ergens niet goed uitken, in Zweden heb ik dat gevoel nog niet 1 keer gehad!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:35

Een auto huren is duur ja, maar met de trein het land door ook :)) En zoals ik al zei, alles staat aangegeven, zelfs de kleinste dorpjes die uit letterlijk 3 boerderijen bestaan hebben bordjes langs de weg, netzoals alle touristische 'attracties'. Die hebben zelfs een aparte kleur dus je kan ze niet missen!

iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:41

Toen wij een citytrip naar Kopenhagen deden, zijn we ook een dagje met de trein naar Malmö gegaan. Er is daar letterlijk niks te doen, dus ik zou die wel overslaan als ik jou was. Zonde van je tijd :)

Nwktje
Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 15:19

Wellicht kan je kijken voor een interail kaart? Hiermee kan je of door heel Europa reizen of richten op een bepaald gebied. Zoals Denemarken en Zweden.

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 15:20

Göteborg is een leuke active stad! Mooie musea en genoeg wandel gebieden in de omgeving, Malmö vond ik zelf ook niks aan :+

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Albion
Berichten: 873
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:01

Wij hebben toen gereisd met een jojo kaart, een soort ov chipkaart, maar die is dan alleen geldig in het zuiden van Zweden dacht ik.... je kunt vast wat kleine dorpjes bezoeken met het ov hoor :) wel even uitzoeken hoe en wanneer de bussen enzo rijden ;)

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:24

_kimm schreef:
Thokkadisja kun je aangeven waarom je Malmö niet zo leuk vind?


Er is niet veel te doen in Malmö, het is een bijzonder saai stadje, zeker als je net een paar dagen in Kopenhagen geweest bent.

Het lijstje van stadjes dat je nu opgeschreven hebt gaat vervelen vrees ik. Het is allemaal een beetje hetzelfde, behalve Stockholm en Kopenhagen dan. Zweden moet het hebben van de mooie natuur en de rust. De meren en bossen, lekker wandelen, fietsen, bootje varen, vuurtje stoken.

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en hoe Noordelijk je wilt gaan, maar Inlandsbanan is wellicht een leuk idee?

TurdusMerula
Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Denemarken-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:28

Is het specifiek dat je die landen kiest?

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:47

Malmö is een stad die veel Zweden het liefst per direct aan Denemarken kado zouden geven. Laag percentage Zweedse bevolking, hoge criminaliteitscijfers, veel immigranten/asielzoekers. Verder is het centrum best leuk, maar er zijn echt mooiere steden. Dichtbij bv Helsingborg. Iets noordelijker: Göteborg (persoonlijk vind ik dit een prettigere stad dan Stockholm). Als je voor mooie natuur en typisch Zweeds gaat: Småland en Dalarna.
Inlandsbanan is ook leuk.
Meld je aan op het Zweden Forum op Facebook.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Myrthe1, Nalonyda, secricible, shaddy82, Sizzle, StonedRomy en 77 bezoekers