Rondreis Duitsland en West-Polen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Rondreis Duitsland en West-Polen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 21:42

Hoi!

Ook hier is de voorpret van de vakantie begonnen. Uitgangspunt is een 3-daagse of 5-daagse trektocht bij Jaskolka, Polen, net over de grens bij Dresden. Het idee is om met de auto te gaan en heerlijk rustig aan te doen. Nu ben ik nog op zoek naar leuke, interessante plekken om te overnachten en eventueel een dagje langer te blijven. Steden, dorpen maar ook overnachtingsplekken mogen aangeraden worden :) Heel grote steden zal lastiger zijn omdat ik de auto ergens kwijt moet kunnen. De tent zal meegaan, dus ook camping is een optie. Een heel groot budget heb ik helaas niet...

Het plan is om in een rondje te rijden dus plekken in Noord en Midden Duitsland en de net over de grens in Polen zijn allemaal welkom. Ik ben benieuwd of iemand nog aanraders heeft!

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 23:32

Hoi Chantalla, leuk dat je naar Polen gaat. Je zou kunnen gaan winkelen in Jelenia Gora of Zielona Gora maar het is ook leuk om aardewerk te gaan kijken/kopen in Boleslawiec. Als je daar bent kan je de fabriek en winkel van Borowski Glass Art bezoeken. De gastvrouw spreekt goed Duits en Engels. Als er op dat moment gewerkt wordt dan mag je in de glasblazerij kijken. Bij het gesloten hek gewoon even aanbellen.
Google translate wil nog wel eens helpen om het ijs te breken (ik vind de mensen soms wat stug maar dat is niet zo vreemd als je elkaar niet kan verstaan). Het is leuk om rustig door de kleine (soms vervallen) dorpjes te rijden (pas op met de vele zebrapaden op de vreemdste plaatsen).
Je zou een keer kunnen eten of misschien zelfs overnachten in hotel Palac Wiehlice in Szprotawa. Een karakteristiek hotel met een mooi park waar je onder eeuwenoude bomen kunt luieren en iets drinken. Ook is daar een heel mooi binnenzwembad met spa. Je kunt ook gaan zwemmen als je geen gast van het hotel bent, bij de receptie van het zwembad kan je betalen. Inkopen in de supermarkten is veel goedkoper dan hier. In Szprotawa kan je bij Pizzeria Mafia een goede pizza en salade eten. Parkeren kan aan de overkant bij de Lidl. Er zijn meer Mafia filialen in het gebied waar je rondreist. In Zagan zijn de barakken waar Engelse officieren in de oorlog gevangen zaten. Dit is de locatie waar de film "The great escape" is opgenomen, wel openingstijden checken voordat je gaat. In Als je op de terugweg via Cottbus gaat dan zou je Park en Schloss Branitz kunnen bezoeken, entreegeld is laag en het interieur van het kasteel is grotendeel authentiek. Wonderlijk genoeg is dit kasteel en de inrichting na de 2e Wereldoorlog niet vernield. Programmeer Robinienweg in daar kan je parkeren.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Rondreis Duitsland en West-Polen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 10:56

Bedankt voor de info, leuke ideeën! Ik zal het meenemen met het plannen

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Rondreis Duitsland en West-Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:27

Ik ga je topic even volgen. Wij zijn al een jaar of vijf van plan om een stedentripje te doen naar Berlijn maar altijd als we willen gaan komt er iets tussen. Nu was half mei de planning maar mijn hersenschudding is nog niet goed genoeg om te gaan.
Dus vanmorgen bedacht ik me dat we ook in september als we twee weken op vakantie gaan we ook met de auto naar Berlijn kunnen en een kleine rondreis door Duitsland kunnen doen en eventueel de grens over kunnen voor een stukje Polen.