Bokkers naar Schotland 2019 - Aye! Go on then!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:08

Als je zenuwachtig bent voor het rijden kan je ook een automaat huren. Dat doe ik tenminste altijd als ik in de UK moet rondtoeren.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!


Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:23

Mijn punt was meer dat het zonde is om tweemaal door het binnenland te gaan en niet de kust mee te pakken! Vanaf Skye recht omhoog naar Ullapool is iets langer, maar een veel mooiere route dan door het binnenland :j Krijg je plaatjes zoals dit :))

[ img ]

[ img ]

[ img ]

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād

Lisette1205
Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:35

Oeeh wat leukk!! Ik ga ook binnenkort naar Schotland, met mijn vriendinnen (en een moeder, want we zijn minder jarig). Ik ga 20 april weg voor 4 dagen geloof ik? Mijn eerste vakantie zonder mijn ouders, en ook mijn eerste keer vliegen. Vind het wel spannend := wij gaa naar Glasgow, en zijn van plan een dagje maar Edinburgh te gaan. Naar de echte aanraders ben ik ook wel benieuwd!

If there aren't any bad moments in your life, there won't be any good ones.

Vanillia
Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:38

Ik denk dat je teveel wil in een week. Ik ben er nu en wij doen 2 weken over Edinburgh - Inverness - NC500 - Applecross - Skye.

Aanraders in Edinburgh; free walking tour met gids in old Town via Sandeman, wij hebben via dezelfde operator ook een tour van het kasteel gehad met gids, ook een aanrader. Je kunt in je eentje wel rondlopen, maar dan mis je echt een hoop achtergrond informatie. Ik vond Mary King’s Close ook interessant!

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:52

(west)kust is echt een must <3

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 09:21

Hahaha.. we kunnen de titel van dit topic beter veranderen in; Bokkers gaan massaal naar Schotland :)F

@xRaisin; Ik ga in m'n eentje op vakantie.. Als ik het eng vind om links te rijden kan ik helaas niet het stuur even aan iemand overdragen. Gelukkig is het een niet al te druk land (heb ik van horen zeggen) en anders eerst maar 400 rondjes rijden op een groot parkeerterrein

@Evelien_vp; die planning klinkt goed :-) Aan zoiets zat ik ook te denken.

@hoikimmmy: dank je..

@Schuur; ja een automaat wilde ik ook gaan huren. Maar ik heb het 2 weken geleden pas geregeld. Ik had nog keuze uit een handgeschakelde Corsa voor 240 euro voor een week; of een automaat voor 460 euri's.. Dat is wel erg veel; dus dan toch maar een geschakelde auto's. Ik heb 28 jaar mijn rijbewijs dus dat zou toch wel moeten lukken denk ik.

@Killyenn; oh wauw!! Ik denk alleen dat ik niet genoeg tijd heb om vanaf Sky nog omhoog te gaan. Misschien een volgende keer (en dan meteen 3 weken blijven of zo)

@Lisette1205;
dank voor de tips!. Ik ben ook een bangerik qua vliegen. 1,5 uur is eigenlijk meer dan zat. Dit wordt mijn derde keer in een vliegtuig. Tip; denk aan oorpluggen. Ik heb bij het landen 2x ontzettende pijn aan mijn oren gehad. Drinken, kauwgom, etc. heeft niet geholpen.

@Vanillia: Ik denk ook dat ik teveel wil. Maar het voelt zo lekker om er naar uit te kijken :-) Ook dank voor de tips!

Ik had trouwens de week van hemelvaart gekozen met het idee dat ik maar 3 dagen vrij hoefde te nemen. :') Maar nu blijkt dat die week toch wel gewild is. Dat zie je terug in duurdere tickets (ik kon al niet meer op gunstige tijden vanaf Eindhoven vliegen; dus nu vanaf Amsterdam) én minder/duurdere auto's. Dat is dus wel een aandachtspuntje voor volgende keer.

Ik huur de auto trouwens via Sunny Cars. Ik hoor van iedereen dat dat het beste is (volledige dekking, niet bijbetalen voor KM's, geen kleine lettertjes en een gerenommeerd bedrijf).
Vliegen doe ik via Easyjet. Dit is mijn derde vliegvakantie ooit, en nu zelfs in mijn eentje, en zelf samengesteld. Het is niet het eind van de wereld maar zoveel mogelijk verassingen voorkomen is wel fijn.

Vraagje; is het handig om zonder vooraf te boeken op de bonnefooi te gaan rijden? Zitten er voldoenden B&B en hostels in de buurt? Ik weet namelijk niet hoe snel ik ga rijden/doortrekken. Een beetje vrijheid is wel fijn

Tips voor overnachting in Edinburgh waar ik de auto bij kan zetten én zo het centrum in kan lopen?

    * Tips voor degenen die met eigen auto komen via boot: zorg dat je stickers hebt voor de koplampen. Ik begreep via ANWB dat die verplicht zijn.
    * Denk ook aan aparte laadstekkers Type G. (drie ipv twee poten) voor je telefoon (evt laadstekker voor in de auto).
    * Ik heb ook een reisgids gekocht bij de ANWB. Als je lid bent krijg je daar korting op. Routekaarten zijn
    meestal gratis.
    * Via Google Maps kun je ongeveer uitrekenen hoe lang je rijd van tot een bepaalde plaats. Via streetview kun je al bekijken b.v. hoe de regio er uit ziet/wat je kunt verwachten. Er is ook een 3D mogelijkheid waarmee je als het waren 'kunt rondlopen' op een plaats. Erg leuk.
    * Het algemene alarmnummer is 999

Ik sta via Instagram in contact met iemand die nu in Sky is. Erg leuk om de foto's te zien ;-)


En voor wat andere tips zoals filmlocaties & Harry Potter-locaties:



There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

xRaisin
Berichten: 1748
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:58

Haha nu heb ik wel iets meer ervaring met links rijden dan mijn vriend. Ik heb één keer in Schotland gereden met een Nederlandse auto en één keer in Nederland met een Schotse auto. Allebei wel welgeteld 10 minuten, dus stelt niet veel voor.

Maar mijn persoonlijke theorie is (weet niet of dat echt zo is), is dat het makkelijker is om in een Schotse auto in Schotland te rijden dan in een Nederlandse auto. Omdat je als bestuurder gewend met om aan de binnenkant van de weg te rijden en als je dus in een Nederlandse auto rijdt, zit je als bestuurder aan de buitenkant van de weg en ben je veel eerder geneigd op de verkeerde weghelft te gaan rijden.

Hoe dan ook, ik weet zeker dat het wel goed komt. Het zal de eerste meters even spannend en wennen zijn, maar ik denk dat het wel gauw went!

Zo te zien heb je je erg goed voorbereid op je reis, dus gaat helemaal goed komen!

AbleToDream
Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:51

Een auto huren als je net geen 25 bent is wel super duur vind ik... wij zijn aan het kijken voor een maar alles zit rond de 500€ omdat we beiden maar 24 zijn helaas. Mijn reisgenoot word wel 25 dit jaar maar dat telt blijkbaar niet :/

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 13:03

Evelien_vp schreef:
Een auto huren als je net geen 25 bent is wel super duur vind ik... wij zijn aan het kijken voor een maar alles zit rond de 500€ omdat we beiden maar 24 zijn helaas. Mijn reisgenoot word wel 25 dit jaar maar dat telt blijkbaar niet :/


Ik had niet het idee dat het aan je leeftijd zou liggen. Ik kan me voorstellen als je 19 bent, maar 24? Dan heb je toch al wat meer ervaring? Wanneer ga je?
Ik zag net dat de auto die ik heb gehuurd 20 euro is afgepreisd. _O-

Heb je hier al gezocht en gekeken? https://www.sunnycars.nl/selecteer-een-auto/

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

xRaisin
Berichten: 1748
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:18

Evelien_vp schreef:
Een auto huren als je net geen 25 bent is wel super duur vind ik... wij zijn aan het kijken voor een maar alles zit rond de 500€ omdat we beiden maar 24 zijn helaas. Mijn reisgenoot word wel 25 dit jaar maar dat telt blijkbaar niet :/



Herkenbaar. Wij zijn dan 23 en 24. Veel verschillende sites bekeken, maar we hebben ons er toch maar bij neergelegd dat het huren van een auto erg duur gaat worden :(.

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 13:23

xRaisin schreef:
Herkenbaar. Wij zijn dan 23 en 24. Veel verschillende sites bekeken, maar we hebben ons er toch maar bij neergelegd dat het huren van een auto erg duur gaat worden :(.


Jee klote zet. Scheelt dat heel veel? En met openbaar vervoer ben je wat beperkter in de hooglanden denk ik.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

xRaisin
Berichten: 1748
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:28

Ja behoorlijk! We zijn sowieso 500-600 euro kwijt voor 10 dagen. En anders is het rond de 200 euro voor dezelfde auto!

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 14:23

xRaisin schreef:
Ja behoorlijk! We zijn sowieso 500-600 euro kwijt voor 10 dagen. En anders is het rond de 200 euro voor dezelfde auto!


Dan zou je feitelijk beter met je eigen auto met de boot kunnen gaan. Met die overtocht ben je wel meer tijd kwijt maar volgens mij wel voor minder geld dan.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:13

En je kunt makkelijker meer meenemen

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:30

Ik begrijp dat je auto en vlucht al geboekt hebt, dus mijn tip is aan de late kant: in de meeste grote steden met vliegveld heb je ook prachtig openbaar vervoer tussen vliegveld en stad. Wij gaan eerst een paar dagen de stad in (zonder auto) en gaan dan terug naar het vliegveld om de auto op te halen. Of zo'n club heeft zelfs een transfer service. Dan hoef je je geen zorgen te maken over de auto, je betaalt er ook niet voor, en je hoeft ook niet te betalen voor parkeren. Idem voor het einde van de reis. Inleveren, dan nog een paar dagen stad met openbaar vervoer, en de laatste dag met openbaar vervoer terug naar het vliegveld.

Verder: Schotland is geweldig. Maakt niet uit wat je gaat doen: het wordt prachtig, en je gaat zoveel dingen missen dat je sowieso terug wil :)) Probeer het niet zo vol te proppen dat je geen tijd meer hebt om ervan te genieten :)

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:52

BeFunny schreef:
Toen wij er waren was het bij fort William heel erg druk. Stond een lange rij buiten. En wij hebben besloten die over te slaan.

Ook ik zou Loch Ness overslaan. Ik wilde daarheen omdat iedereen er laaiend over was. Najah mwah en het zelfde gevoel had ik op skye.

Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.

Over het rijden zou ik me niet druk maken. En de bevolking vonden wij heel vriendelijk.


Druk bij Fort William - allemaal Outlander fans?

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-19 19:48

Prrrr schreef:
Ik begrijp dat je auto en vlucht al geboekt hebt, dus mijn tip is aan de late kant: in de meeste grote steden met vliegveld heb je ook prachtig openbaar vervoer tussen vliegveld en stad. Wij gaan eerst een paar dagen de stad in (zonder auto) en gaan dan terug naar het vliegveld om de auto op te halen...


Ja die tip kreeg ik vanmorgen ook bij toeval. -O- ik ga inderdaad even kijken of ik mijn auto 2 dagen kan afboeken want die is al betaald.
Klopt natuurlijk dat ik dat beter meteen zo had kunnen down. Dit is mijn eerste vakantie, ook nog die ik zelf regel, best wel beetje zweten zeg maar 8-)

Ik vind het gewoon moeilijk plannen ;(
Vrijdag aankomst Edinburgh en dan blijven tot zondagmiddag.
Doorrijden naar Fort William en daar overnachten. Bezoek aan Glen Coe, Glennfinnan En Elean Dean Kasteel.
Vervolgens doorrijden naar Noord Skye en daar 2 nachten blijven. Dan Inverness en Culloden.
Dan richting Stirling voor en dag...

Dus vandaar mijn vraag. Hoe belangrijk is vooraf overnachting boeken.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-19 19:52

Marie111 schreef:
Druk bij Fort William - allemaal Outlander fans?


Dit is niet het Fort William uit Outlander. Voor die filmlocatie gebruikten ze Blackness Castle uit Linlithgow.

Ik denk dat het in Fort William drukker is omdat het in een regio ligt met erg veel toeristische trekpleisters.
Glen Coe, Glennfinnan, Eilean Dean castle. Dus goed als je in die regio kunt overnachten. En wellicht wat winkels voor levensmiddelen en tankstations of zo. Dus zal een wat groter dorp zijn misschien dan anderen in de regio.

Outlander filmlicaties: https://sassenach.nl/nieuws/15-locaties-uit-outlander-om-te-bezoeken-in-schotland/

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:11

Ik vond camera obscura in Edinburgh en Urquhart Castle ( bij Loch Ness) erg leuk. Wij zijn Schotland doorgereisd toen we 5 jaar getrouwd waren met onze kinderen. Dit jaar zijn we 10 jaar getrouwd maar ze hebben het nog streed over die reis. We hebben bij ons trouwen ons voorgenomen om elke 5 jaar een bijzondere reis te maken en ik ben blij dat deze nog steeds u hun geheugen gegrift staat.

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:31

Ik werk in de reisbranche en ben zelf ook vaak op pad. Privé ga ik graag op de bonnefooi :D Maar dan reis ik vaak offseason.
Mijn ervaring als reisagent is dat je in Schotland, zeker op knooppunten als Skye en Fort William, beter van te voren wat kunt boeken. Ook voor je eigen rust, zodat je niet de hele tijd bezig hoeft te zijn met overnachtingen en je reis daarop aanpassen. Plan ook niet te optimistisch, zodat je niet de hele tijd hoeft te haasten naar de volgende bestemming.
Kijk eens wat er online aan pakketreisen te koop is, en hoeveel kilometers die per dag maken. Dan krijg je misschien een beter idee van de afstanden en wat haalbaar is per dag.
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 05-04-19 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:31

Mag ik je een welgemeende tip geven: minder km en meer bekijken.
Kies ervoor om of het oosten te doen of het westen, maar probeer niet om beiden in een vakantie van een week te proppen. Zonde van je geld en tijd. Maak je geen enkele illusie, je gaat het niet eens redden om 2% van alle interessante dingen te bekijken, dus kies kritisch en besteed tijd aan datgene wat je ECHT wil zien. Laat de rest voor de volgende keer; je komt er heus nog vaker terug :j

Schotland schiet echt voor geen meter op en dat zeg ik, die al 20 jaar links rijdt en rechts stuurt, ook in NL (rechts sturen dan hè....).
Rijden in GB is niet moeilijk maar vergt zeker voor een minder ervaren chauffeur wel meer concentratie en concentratie kost energie.

Huren heb ik dan weer geen ervaring mee; wij gaan altijd met de boot en eigen auto. Een ZF 4HP22 past niet in de handbagage :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:02

Ik ben vorig jaar geweest, ongeveer dezelfde route, ook alleen. Prima te doen! Wel zou ik de hostels al boeken. Je zit in een druk seizoen en om teleurstellingen te voorkomen. Tip als je vanuit Glenfinnan naar Skye wil met de auto zou ik de pont reserveren tussen Mallaig-Armadale. Ik moest weer terug en 3 uur omrijden omdat deze helemaal vol was voor die dag. Het meest gave hostel waar ik verbleef was op Skye, the cowshed. Deze moet je echt op voorhand boeken want is snel vol https://www.skyecowshed.co.uk

Vanillia
Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:27

Wij zijn hier inmiddels 5 dagen en het rijden valt ons echt tegen. We hebben in de VS een roadtrip van 3 weken gemaakt en veel gereden, maar dit is echt veel intensiever omdat je aan de andere kant rijdt, het inschatten van de breedte van je auto lastiger is omdat je aan de andere kant zit en de wegen veel slingeren / heuvels hebben. En dan hebben we voor het gemak al een luxe SUV automaat geboekt :=

Ik zou echt proberen om een keuze te maken in wat je wil zien, een week is gewoon niet genoeg om alles te kunnen zien. Als je doet wat je nu in de planning hebt zit je alleen maar in de auto, dat is echt zonde.

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:38

Ik heb je route eens uitgezet: https://goo.gl/maps/ib2sD9goawo
Als ik er zo naar kijk, zou ik Skye gewoon skippen en dan is de rest wel redelijk haalbaar.

@Vanilla: ik was daar met onze eigen auto (V70 AWD) en wij zijn ervaren in links rijden en ook dan nog schiet het niet op, waar we bijvoorbeeld in Hull veel sneller op onze bestemming zijn dan de gemiddelde toerist, simpelweg omdat we intussen de weg kennen en rechts gaan waar iedereen links de file naar de M62 in duikt (Tweede rotonde rechts, eerste rotonde links en dan je neus achterna is echt kippetje-eitje :j )

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

assie
Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:23

Mijn ervaring met links rijden is dat het veel simpeler is in een auto met het stuur rechts. Doordat je al aan de andere kant zit is het ook logischer aan om de andere kant te rijden.
Enige waar je verdacht op moet zijn (ook lopend!) is dat je bij kruispunten/oversteken niet naar links-rechts-links kijkt maar naar rechts-links-rechts :D .
Oja: en de ruitenwisser en richtingaanwijzer zitten in sommige merken andersom. Dat kan hilarische situaties opleveren :))

Qua planning in Schotland: neem je tijd. Alles is mooi. De heuvels en vergezichten. De mensen. De oude gebouwen. En er zijn zo onwijs veel mooie plekken. Je gaat hoe dan ook dingen missen. Maar hey, dan ga je gewoon nog een keer. Dus kies vooral wat bij jou past.

Zelf vond ik bijv het Loch Ness museum heel leuk. Ik hou van dat soort mysteries. Echter vinden veel mensen het te toeristisch.
Ik heb ook enorm veel lol gehad in het mini-plaatsje Kincraig. Daar in de buurt heb ik de "berg" the Suie beklommen. Totaal niet toeristisch en vast niet de mooiste plek van de highlands, maar wow, wat vond ik het daar mooi.
Mijn punt is: kies wat jou mooi lijkt, maar geniet ook van de kleine onbekende dingen en laat je verrassen.

Veel plezier

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Azmay, Danseresje, Earth, enny, janna, lgw, Lugea, puppy1128, RedRoses, Schapenvacht, secricible, sevenofnine, Stybba, Syzygy, Tazzey, Unoo, xPabloBokt en 73 bezoekers