Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Flowq
Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 13:01

Beste bokkers,

Sinds vorig jaar oktober hebben wij een witte herder. Ontzettend leuk en lief dier die we het liefst overal mee naar toe nemen, dus ook op vakantie! In april gaan we een weekje zonder hem, en waarschijnlijk rond oktober/november ook (we gaan dan vliegen).

Rond de zomervakantie willen we toch wel heel graag met hem op pad. Nederland kan heerlijk zijn, maar Europa net zo (Frankrijk, Kroatië, Noorwegen)
Ik ben erg benieuwd naar jullie tips, tricks en weetjes voor met de hond op vakantie! Alles mag in dit topic geplaatst worden, graag zelfs. Wie weet de beste ‘honden’ plekjes in Europa?
Bedankt alvast!


Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:02

Camping Erkemederstrand in Zeewolde

luuntje
Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:07

Wij hebben vorig jaar een huis geboekt via dogsincluded in Engeland.
Dat was prima.

Centerparcs heeft veel huisjes waar een hond mee naartoe mag.

Ik wil zelf nog een keer naar dogglywood in Duitsland.

Let er wel op dat de hond de juiste inentingen heeft.
Naar Engeland zijn er behalve de cocktailenting en rabiesenting ook speciale wormenpillen nodig max 2 dagen voor je op reis gaat.

[o]

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:24

luuntje schreef:
Wij hebben vorig jaar een huis geboekt via dogsincluded in Engeland.
Dat was prima.

Centerparcs heeft veel huisjes waar een hond mee naartoe mag.

Ik wil zelf nog een keer naar dogglywood in Duitsland.

Let er wel op dat de hond de juiste inentingen heeft.
Naar Engeland zijn er behalve de cocktailenting en rabiesenting ook speciale wormenpillen nodig max 2 dagen voor je op reis gaat.


En zeker blijven opletten i.v.m. Brexit.

Ik vind het een beetje bijzonder dat je besloten hebt om juist in de heetste periode van het jaar, zeker in Frankrijk, Kroatie ( twee jaar geleden was het daar tijdens onze vakantie dik 40/45 graden ) met de hond op vakantie te gaan. Dan zou ik juist in april of oktober/november met hem op vakantie gaan, als je toch 3 keer gaat.
Wij zijn vorig jaar op vakantie geweest met de hond, wij kunnen alleen in de bouwvak, en we hebben expres gekozen voor Schotland omdat het daar beduidend minder warm is dan in de rest van Europa in de zomer. Was een goede keuze, terwijl het hier 38 graden was zaten wij met 22 graden in Schotland.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:28


Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:02

Wij zijn afgelopen zomer met de hond (middelmaatje) naar Noorwegen en Zweden geweest, dat was echt genieten :D tentje mee en daar sliepen we elke nacht in. Naar Noorwegen heb je wel een aanvullende enting nodig en de hond moet kort voor het binnen gaan naar Noorwegen ontwormd zijn inclusief krabbel van de dierenarts in het paspoort. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Flowq
Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 14:16

Henrieke, ziet er leuk uit!

Luuntje, hoe heb je de oversteek dat gedaan? Centerparcs weet ik idd, heel veel mag hij mee naar toe maar ik wil ook wat leuks hebben in de omgeving. Vandaar de vraag ook.

Amanda, ik heb het niet over temperaturen en dergelijke. Zelf ook in Kroatie geweest en ben zeker op de hoogte daarvan. Wie zegt dat we persee in Juli naar het heetst willen? Er staat ook Noorwegen, wellicht Denemarken of Schotland. April staat al vast en oktober ook weer naar de zon, zonder hond. Ook ivm budget en opvang voor hem. Goed, dan weet je dat nu, dat was niet de vraag....
Leuk Schotland! Hoe hebben jullie de overtocht gedaan? Waar hebben jullie verbleven?

Pandora bedankt voor de link!

Pippa, knap zo kamperen! Ik weet niet of die van ons daar heel erg geschikt voor is (nog niet). Zouden we wel super graag een keer doen!

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:41

Wij komen regelmatig op de Waddeneilanden met de honden.
Daarnaast ook met regelmaat in de Ardennen (Belgie) , de Vogezen (Frankrijk), Oostenrijk, Zwitserland en noord Italië. Met allemaal hele fijne ervaringen met de honden.
Wij gaan nooit in het hoogseizoen om de ergste hitte te vermijden. En zoeken eigenlijk altijd meren op, zodat de honden lekker kunnen zwemmen en wij ook.

Handig om rekening te houden met entingen inderdaad en hoe de hond in de auto vervoerd moet worden.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:46

Flowq, je noemt Frankrijk en Kroatie en dat gaat imo echt te heet zijn voor een hond met een dikke vacht. Vandaar dat ik het benoemde.

Schotland was super, lekkere temperatuur, zijn erg hondvriendelijk en prachtige natuur. Overtocht kun je op meerdere manieren doen. Wij zijn via Calais met de trein overgestoken en in 2 dagen door gereden naar Schorland. Als je met de boot gaat moet de hond , afhangend van welke overtocht, in de auto, het ruim of de hut blijven. Bij de eerste twee mag je er niet bij blijven.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:49

In de afgelopen jaren zijn wij in mei en september met de honden op vakantie geweest. In Italië, Zuid-Duitsland/Oostenrijk en Frankrijk.

Zo ver alleen maar goede ervaringen, rond die tijd is het weer goed te doen en naast veel wandelen en de natuur opzoeken zijn we ook in steden geweest (Salzburg, Sienna, Straatsburg.. haha toevallig allemaal met een S lol). Voordeel is dat je met een acceptabele temperatuur overal op het terras kan eten/drinken en we zijn nooit ergens geweigerd. Houd wel in je hoofd dat alle uitstapjes te doen moeten zijn met de hond. Al moet ik zeggen dat we in januari in Frankrijk op wintersport zijn geweest (mama bleef bij de honden en ik ging skiën) en bij 3 van de 4 restaurants de honden gewoon welkom waren.

Gelooft nog steeds in sprookjes

Boheme
Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:10

België, en dan met name Sy en Durby, fantastisch wandelgebied. In sy zit een hotel die ook speciaal voor honden is, overal mogen ze mee.. voor de mens heerlijk eten en simpele kamers.

[o]

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:12

Csillagos Hely in Ibafa Hongarije :)

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:44

Zweden is een hondvriendelijk land om te gaan, mooie natuur en fijne stekjes <3

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Anoniem

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:02

Als ie sneeuw leuk vind lekker de sneeuw gaan opzoeken voor je hond? :D mooie bergwandelingen ... oef gaat op mn eigen lijstje haha

Pien1989
Berichten: 365
Geregistreerd: 03-12-14

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:19

Onze Kroatië verhalen ken je al ;-) ! Overal honden strandjes en echt heel goed te doen eind vd zomer (voor onze hond). Onze hond vond het echt geweldig. Tuurlijk pas je je aan op de hitte en zit je voornamelijk hele dagen aan het water. Dus qua type vakantie niet veel bezichtigd. Smorgens vroeg wandelen en daarna naar het water. In de avond rustig naar de dorpjes gelopen.
Ga dit ff volgen want wij overwegen Noorwegen of Slovenië te gaan dit jaar :-)

tesseke
Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:36

Wij zijn net terug van Engeland met onze 2 honden. Heerlijk kunnen wandelen daar, en de meeste restaurants/winkeltjes zijn ook hondvriendelijk!

Qua verblijf hadden wij een Airbnb geboekt. Zag niet meteen iets staan of honden welkom waren, dus een berichtje gestuurd en dit was geen probleem.

Oversteek hebben we met de trein gedaan. Ideaal. Op een half uurtje sta je aan de overkant, en je kan zelf bij de honden in de auto blijven. Wel zorgen dat de inentingen in orde zijn, en ontworming max 2 dagen op voorhand door de dierenarts gegeven is (en genoteerd staat in het boekje van de hond). Wij hebben ook extra ontworming meegekregen voor het geval ze moeilijk zouden doen op de terugweg, maar toen helemaal geen controle gehad van de honden.
Wel hebben we deze trip nog express voor de Brexit gepland omdat de regels waarschijnlijk scherper gaan worden. Onze dierenarts was, toen wij langs gingen voor de rabiësinenting te herhalen, al bezig met bloedafnames voor enkele klanten die heen- en weer pendelen met hun hond.

Voor de rest zijn we al vaak in de Ardennen, Duitsland (Eiffel en Moezel) en Nederland (vooral Zeeland) geweest met de honden.

Tessa Meynen Fotografie

There's a silver lining behind every cloud,
and a rainbow after every storm.

xLaraaj
Berichten: 3678
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:45

Amandavd schreef:
Flowq, je noemt Frankrijk en Kroatie en dat gaat imo echt te heet zijn voor een hond met een dikke vacht. Vandaar dat ik het benoemde.


Afgelopen zomer met mijn aussie in Juli naar Bretagne en in de Vogezen geweest. In Bretagne moet je al veel geluk hebben want het is daar vaker storm en regen etc. maar we hebben prachtig weer gehad. In de avond gingen we dan naar het strand. Vogezen was ook zeer leuk en zeker niet te warm. Dit jaar waarschijnlijk terug naar de Vogezen in Juli :D

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

NZ92
Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:37


sanie22
Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:57

Onze honden gaan eigenlijk altijd mee met vakantie. In de winter gaan ze mee naar Oostenrijk voor de wintersport. Zomers kiezen we vaak een plek met waarschijnlijk minder warm weer. Al zaten we vorig jaar in Limburg met 38 graden :D . De Waddeneilanden zijn erg leuk om je hond mee te nemen. Drenthe bevalt ons ook goed. Duitsland en Oostenrijk ook, de honden zijn bijna overal welkom. Voor Frankrijk zou je in de zomer natuurlijk beter niet teveel zuidelijk kunnen gaan, maar de tips zoals Bretagne moet denk ik prima kunnen. Voor eventuele entingen zou ik de dierenarts vragen wat er per land nodig is. Voor Duitsland en Oostenrijk in ieder geval hondsdolheid. En in openbare ruimte, zoals een kabelbahn of bus, moeten ze soms een muilkorf of snuitje om.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:29

Wij gaan dit jaar voor de 3de keer met hond, alle keren met een camper. Eerste jaar naar Italie, vorig jaar naar Zweden/Noorwegen/Finland en komend jaar gaan we richting Slovenie/Hongarije/Slowakije/Tjechie.
Even opletten wat de eisen per land inderdaad zijn, ook met extra verplichtingen. Zo had Italie muilkorfplicht in het OV en inderdaad in de kabelbaan.

Pippaa schreef:
Wij zijn afgelopen zomer met de hond (middelmaatje) naar Noorwegen en Zweden geweest, dat was echt genieten :D tentje mee en daar sliepen we elke nacht in. Naar Noorwegen heb je wel een aanvullende enting nodig en de hond moet kort voor het binnen gaan naar Noorwegen ontwormd zijn inclusief krabbel van de dierenarts in het paspoort. Dat is wel iets om rekening mee te houden.


Die aanvullende enting is rabiës, is voor ieder land buiten Nederland nodig. :)

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Flowq
Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 21:25

Bedankt voor alle tips. Zijn een ook nog tips voor accomodaties? Daar ben ik nu voornamelijk naar op zoek!

Neonlight, klinkt heel mooi zeg, heb je nog links van huisjes?

Engeland/Schotland lijkt mij idd nu met de Brexit niet het beste moment. Daarnaast durf ik de overtocht met de boot niet aan om hem in de auto te laten.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Op vakantie met de hond in Nederland en Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:10

Wij waren met een camper, eigen huis op wielen mee dus. :D
We huren sinds we een hond hebben bij Oortgiese, nieuwe campers waar ook honden in mee mogen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 06:43

Flowq schreef:
Bedankt voor alle tips. Zijn een ook nog tips voor accomodaties? Daar ben ik nu voornamelijk naar op zoek!

Neonlight, klinkt heel mooi zeg, heb je nog links van huisjes?

Engeland/Schotland lijkt mij idd nu met de Brexit niet het beste moment. Daarnaast durf ik de overtocht met de boot niet aan om hem in de auto te laten.


Je hoeft niet met de boot te gaan. Ik snap je zorgen omtrent de Brexit wel.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

A_nouk
Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:23

Hier ook grote fan van Noorwegen, in ons geval ook vanwege het klimaat en onze hond (husky) en de prachtige natuur en rust.

Afgelopen 3 jaar zijn wij met de auto op pad geweest maar dit jaar gaan wij ook met de camper.
3 weken rondtrekken, heb er zo'n zin in !

Voor wat betreft Noorwegen heb ik wel een paar tips voor je qua huisjes:

Het eerste jaar hebben wij hier 2 weken doorgebracht echt werkelijk een heel mooi plekje van Nederlandse eigenaren. (Deze website is trouwens sowieso heel fijn)
https://www.natuurhuisje.nl/vakantiehuisje/29678

Vorige jaar hebben we dit huis gehuurd, ook een geweldige plek <3 aardige eigenaar ook!
https://nl.airbnb.com/rooms/11268813?guests=1&adults=1

Voor Noorwegen moet je je wel even goed inlezen wat je allemaal moet doen om met de hond het land in te mogen. Er zijn specifieke regels vwb ontworming.

Mloui
Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:33

Op vakantie met de hond, heerlijk! Mijn advies is om de site van licg goed door te kijken om te zien wat de import eisen zijn per land. Daarnaast is het heel erg aan te raden de risico's te kennen en je goed voor te bereiden als je naar midden- of zuid europa gaat. Dit ivm infectieuze aandoeningen als Leismania/Ehrlichia en hartworm. Dit is de reden, dat ik mijn honden nooit naar een land waar deze aandoeningen endemisch zijn mee zou nemen. Scandinavie, noord Frankrijk, UK, Duitsland allemaal risico arme gebieden en ook zo mooi!

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 bezoekers