Roadtrip europa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Roadtrip europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:11

Ik en mijn vriend willen in september een roadtrip gaan maken door europa met een kleine camper.

Dit hebben wij beide nog nooit gedaan. Dus ik ben opzoek naar ervaringen en tips.

1) We houden vooral van de natuur en buiten actief bezig zijn met af en toe een dagje stad tussendoor.

2) We willen ongeveer 2 weken weg.

3) Een beetje lekker weer is ook belangrijk maar het hoeft geen 35 graden te zijn.

Wie weet er een mooie route?


Afbeelding

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:18

Als je maar twee weken hebt is het belangrijk om keuzes te maken. Wil je de tijd hebben om ergens een (of twee) dagje(s) te blijven, dan kun je niet heel Europa door.

Afgelopen september zijn wij met de cabrio via Zwitserland naar Noord-Italië gereden. Minstens 10 (berg)passen hebben we gereden. Toen zijn we twee dagen in Venetië geweest en daarvandaan doorgereden naar Kroatië, naar o.a. de Plitvice meren en Krka National Parc. Vanuit Dubrovnik hebben we de ferry naar Bari (Italië) genomen en vanuit daar naar de westkust en weer omhoog (slapen in een trulli, de amalfikust, toscane, weekendje snorkelen op Elba).

Bedenk goed wat je wil en plan meer rustdagen in dan je denkt nodig te hebben, dat is de beste tip die ik je mee kan geven. Zonde als je programma te vol is en je dingen moet laten. Denk ook na over hoeveel tijd je per dag onderweg wilt zijn. Wij hebben vooral de routes door de bergen vooraf ingesteld in de navigatie, dat gaf heel veel rust (en voorpret).

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:27

Roemenië is een prachtig land om te road trippen. Zeker in het najaar is het hier heerlijk toeven en er valt heel veel te bekijken. Ruige natuur, mooie steden en het platteland waar je zo 50 jaar terug de tijd in gaat.

De Transfagarasan is indrukwekkend om te rijden en zelf ben ik helemaal fan van de omgeving rond Bistrita Nasaud. De Cascade Bigar (waterval) wil ik ook graag nog eens gaan bezoeken. En zo is er nog heel veel meer moois in Roemenië te vinden.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Roadtrip europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:37

Scandinavie zit je qua natuur echt prachtig maar bijv Engeland, Schotland, Ierland zijn ook prachtig.
In 2 weken zou ik het niet heel ver zoeken.
Kroatie is ook goed te doen, heeft hele mooie natuur.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Roadtrip europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:23

Mijn vriend en ik zijn in 2017 (2 weken) op roadtrip door Oost-Europa geweest! Ook met een camper. Wanneer willen jullie gaan? Wij waren in september geweest.
Als je wilt, kan ik wel onze planning doorsturen en waar we allemaal zoal geweest zijn en waar we verbleven?

Aanraders zijn sowieso;
- Plitvicemeren en Krka NP in Kroatië.
- Rotsen van Adrspach in Tsjechië
- Auschwitz en de zoutmijnen in Krakau
- Praag
- Het meer van Bled, Triglav NP, Vintgarkloof en kasteel van Postojna in Slovenië.

Voor het uitgebreide lijstje (dus de volledige route enz.) moet ik de laptop even opstarten. Laat maar even weten :)

Anoniem

Re: Roadtrip europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:24

Leuk!
Maar vergis je vooral niet in het aantal km wat je "wel even" op een dag kunt maken als je ook nog iets van je bestemmingen wil zien ipv alleen maar rond te rijden.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 11:29

Als je dat zou willen doen iirrssjjee. Heel graag. De planning nu is de laatste 2 weken van september.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:30

Leonie_M schreef:
Als je dat zou willen doen iirrssjjee. Heel graag. De planning nu is de laatste 2 weken van september.


Ga ik m zometeen aanslingeren!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6633
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Roadtrip europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:36

Het hangt inderdaad heel erg af van hoe veel je wil rijden of niet. Mijn vriend en ik houden allebei enorm van autorijden en zien het rijden dus ook als een groot onderdeel van onze vakantie. Dat maakt dat wij afgelopen jaar in 2 weken zo'n 5000 kilometer hebben gereden (en dan hebben we in de tussentijd ook nog een 3-daags festival meegepakt). De meeste mensen verklaren ons voor gek, maar wij vinden het fantastisch :j

Ik vind Slovenië, Tsjechië, Hongarije, Polen en Slowakije absolute aanraders, maar ook de Scandinavische landen zijn fantastisch.

Wij geven meestal in Google Maps aan waar we naartoe willen en vinken dan de routeoptie 'snelwegen vermijden' aan. Op die manier ga je via prachtige binnendoorwegen en zie je dingen die je op de snelweg nooit zult zien.

Mimichelle
Berichten: 169
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:39

iirrssjjee schreef:
Mijn vriend en ik zijn in 2017 (2 weken) op roadtrip door Oost-Europa geweest! Ook met een camper. Wanneer willen jullie gaan? Wij waren in september geweest.
Als je wilt, kan ik wel onze planning doorsturen en waar we allemaal zoal geweest zijn en waar we verbleven?

Aanraders zijn sowieso;
- Plitvicemeren en Krka NP in Kroatië.
- Rotsen van Adrspach in Tsjechië
- Auschwitz en de zoutmijnen in Krakau
- Praag
- Het meer van Bled, Triglav NP, Vintgarkloof en kasteel van Postojna in Slovenië.

Voor het uitgebreide lijstje (dus de volledige route enz.) moet ik de laptop even opstarten. Laat maar even weten :)


Ik heb geen tips, maar ben ook erg geïnteresseerd in een roadtrip door Oost-Europa. Zou ik misschien jouw info ook mogen ontvangen iirrssjjee? O:) Je lijstje ziet er veelbelovend uit!

Anoniem

Re: Roadtrip europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:58

Schotland? :D

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Roadtrip europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:01

Hoe ervaren zijn jullie in het rijden met een camper en het rijden in de bergen?

Daar zou ik vooral rekening mee houden.

10 bergpassen zou mijn ideaal benaderen, maar met een vreemde camper, zonder misschien ervaring in het rijden van bergpassen, dan zou dit iemand zijn grootste nachtmerrie kunnen zijn!

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:08

Bij deze!

Dit was onze (oorspronkelijke) route in maps;
Afbeelding


En dit was onze planning;
Dag 1 ’s-Gravendeel naar (9u) Praag.
Dag 2 Praag en ’s avonds richting (2,5u) rotsen van Adrspach en Reuzengebergte.
Dag 3 Rotsen van Adrspach en Reuzengebergte. ’s Avonds rijden richting (5u) Auschwitz en Krakau.
Dag 4 Auschwitz en Krakau. ’s Avonds door naar (3u) NP Lage Tatra.
Dag 5 NP Lage Tatra en doorrijden naar (1,5u) Banska Stiavnica en doorrijden naar (2,5 u) Boedapest via de Donauknie.
Dag 6 Boedapest en doorrijden naar (3u) Zagreb. Met een tussenstop bij het (2,5u) Balatonmeer.
Dag 7 Laatste stuk rijden naar (2u) NP Plitvicemeren en doorrijden naar (2u) Sibenik/Krka.
Dag 8 Sibenik/Krka en doorrijden naar (5u) Grotten van Postojna (via de kust).
Dag 9 Grotten van Postojna en door naar (1,5u) NP Triglav/Vintgarkloof.
Dag 10 Vertrek richting huis met een tussenstop bij (5,5u) Tirol. Daarna door.
Dag 11 Laatste stuk naar huis rijden.

We hebben uiteindelijk nog wel wat dingen overgeslagen, zoals Banska Stiavnica en de Donauknie. Ook zijn we niet in Zagreb geweest. Soms hebben we ergens halverwege nog extra overnacht omdat we erg moe waren van het rijden, of omdat we bv in de file hadden gestaan.

Wat hebben we dus gedaan;
- 1 dag Praag
- halve dag rotsen van Adrspach
- 1 dag Auschwitz en zoutmijnen
- halve dag Krakau
- 1 dag Lage tatra (hadden graag langer gewild, maar het sneeuwde op de berg, dus weggegaan)
- halve dag Boedapest
- 1 dag Balatonmeer
- 2 dagen Plitvicemeren
- 1 dag Krka
- 1 dag Bled (heel slecht weer) i.c.m. Vintgarkloof en Postojna

De rest was dus vooral reistijd. Dus als we ergens een halve dag waren, gingen we de rest van die dag reizen/autorijden. We probeerden wel altijd 's avonds voor het donker op de plek van bestemming te zijn. Zodat we de volgende dag daar ons ding konden doen zonder eerst nog te rijden.

Waar hebben we overnacht;
-We zijn de eerste dag aan een stuk gereden en zijn naar een camping gegaan om te overnachten. Deze was binnen een halfuurtje van Praag met het OV. *Camping Drusus €18,- p.n.
- Na een dag Praag gereden naar Adrspach. We overnachtten op een camping die grensde aan een wandelroute die het NP Adrspach inging. *Camp Kamenec €4,50 p.n.
- Na het wandelen zijn we naar Auschwitz gereden. Hier kun je op het parkeerterrein tegenover Auschwitz overnachten €6,- p.n. (Bij Auschwitz rijd een bus gratis tussen Auschwitz 1 & 2)
- Na de dag Auschwitz einde van de middag naar Krakau gereden. Hier overnacht op een van de parkings van de zoutmijnen €8,- p.n. Hiervandaan de volgende dag naar de zoutmijnen en Krakau geweest, met de trein was je in 20minuten in centrum Krakau.
- Bij Lage Tatra zijn we op een camping gaan staan op 5 minuten rijden van een cabineliftje de bergen in. Hier weet ik de naam alleen niet meer van. Vanwege het slechte weer zijn we heel vroeg alweer vertrokken naar Boedapest.
- In Boedapest kun je op de parking in het centrum 's nachts gratis overnachten. Wel heb je hier enorm veel overlast van het verkeer. Vanaf 8 uur 's morgens moet je gewoon een parkeertarief betalen.
- Bij het Balatonmeer hebben we overnacht bij een heel lief Duits stel! *H&R Mobilcamping Balatonsüd €16,- p.n.
- Bij de Plitvicemeren zijn we eerst naar de meren gegaan en een 2 dags kaart gekocht. Hierdoor hebben we 1 middag er door gebracht, toen naar een camping gereden. *Camping Korenica €20,- p.n.
- 's Middags zijn we vanuit de Plitvicemeren naar Krka gereden. Hier onderweg veel campings gezien. Zijn gewoon bij eentje gaan staan.
- Toen een flinke dag rijden gehad en zijn we overnachten bij een Militair Museum. Deze overnachting was gratis. *Park Military History

Dit was het eigenlijk zo'n beetje. Een hele hoop plekken mag je niet je chemisch toilet legen! Dus daar moet je even goed op letten. Ook heb je op veel plekken geen douche enz. Dus wij probeerden het een beetje uit te kienen dat we dat een beetje om en om deden.

Tijdens de reis was de website; http://www.campercontact.nl een grote vriend! Daar kun je zien waar je altijd terecht kan en mag met je camper (want niet elke camping laat dat toe!)

Hopelijk heb je hier wat aan!

Houd er wel rekening mee, dat je in de meeste landen een Tolvignet nodig hebt! Zoals in Tsjechië, Slovenië en Oostenrijk. In Kroatië is het veel tolwegen. Zorg er ook voor dat je genoeg contant geld bij je hebt wat ze in dat land (Poolse Zloty, Tsjechse kronen, enz) gebruiken! Op sommige plekken nemen ze ook euro's aan, maar lang niet overal! Ook kun je niet overal pinnen.
Wij hebben ook zo min mogelijk 's avonds gereden. De wegen zijn vaak niet goed en je hebt geen idee waar je moet zijn. De navigatie werkt vaak niet optimaal of kent het adres niet.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:00

Hoi TS, hebben jullie al wat concretere plannen?