Kruger park februari

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:33

Als alles lukt en meezit kan ik volgende maand mijn vriend bezoeken die dan enkele weken in Johannesburg zit voor werk.
We zouden dan een week samen kunnen doorbrengen en ik heb altijd al gezegd dat ik ooit eens een mooie Safari wil doen en de big five wil zien.
We zouden dus graag een week naar het kruger park gaan
Ik heb al wat info gevonden in 2 algemene Afrika topics maar omdat ik echt specifiek hierheen ga, open ik een eigen..

We kunnen zelf in Johannesburg een auto huren en naar kruger rijden.
Maar: waar rijd je dan als eerste heen.
Het is een klein parkje natuurlijk...
Ik begreep dat als je buiten het park overnacht, je geen malaria tabletten hoeft te slikken klopt dat?

Nog tips qua kleding? Gaat dus om eind februari...

Ik zoek vooral aanraders qua betaalbaar overnachten ( alles welkom, buiten het park is qua kosten beter te overzien..)
Tips voor mooie georganiseerde drives? Mag nacht, ochtend, walk, alles zijn.
We willen ook zelf rondrijden, zijn daar ook nog tips voor?

Kortom alles is welkom.
Bij aankomst slaap ik bij vriend in het hotel in Johannesburg en de dag voor vertrek wellicht ook dus dat is geen probleem.


Anoniem

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:07

Alle tips welkom!
Ookal heb ik wat fijne info in andere topics gehad.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:17

Wij hebben op weg naar kruger in Hannah game lodge geslapen. In Ohringstad. Dan hoef je niet in 1x het hele stuk. Ik vond het echt een gave plek. Klein parkje met veel klein wild. Buiten kruger bij Pezulu Tree house. Slaap je wel in een boomhut en je kan s avonds niet echt weg. Is wel in een park wat ik wild rondloopt die hoor je snachts rondom het hutje lopen.

In Kruger heb ik in olifantsrestkamp geslapen. Wij zijn via de Orphen gate ( en dan naar het noord oosten) gegaan. Ik vind die omgeving mooier met meer wild dan Skukuza Restcamp waar we een paar dagen later sliepen ( Phabeni gate volgens mij)

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:27

Mijn ervaring (en ook een die ik veel van anderen hoor) is dat je het beter in één keer goed kan doen en naar een goed aangeschreven kamp in greater kruger kan gaan. Ik ben bijv vorig jaar eind feb twee nachten hier geweest: https://shindzela.co.za/shindzela-home/ en ondanks de begroeiing hebben we daar (meerdere malen) de complete big five gespot. Daarna hebben we zelf nog 1,5 dag in kruger rondgereden en dat was ook heel leuk, maar dat luipaard op 500m afstand was toch minder spannend dan die op een meter van ons vandaan liep 24 uur daarvoor :D Naast dat de ervaring van olifanten en hyena's op een paar meter afstand van je tent echt onvergetelijk is.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:31

Wij hebben overigens de hele big five in Kruger gespot. Ook van dichtbij
[ img ]


[ img ]

Anoniem

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:45

Mijn vriend is in Pilanesberg geweest en heeft daar zonder moeite ook de big five gespot dus ik denk dat dat niet locatie gebonden is, Perse?

Ik ga de accommodaties nazoeken!
Nu eerst vaccinatie halen

Anoniem

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:57

Vooral op zoek naar aanraders om te overnachten.
Mag binnen het park en erbuiten zijn.

Hebben jullie malaria tabletten genomen?

Als je in een restcamp slaapt wordt getipt om buiten het park boodschappen te doen... maar is dat praktisch?

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:28

Ik ga dit jaar voor het eerst naar Kruger.
We slapen in het park. Voor 5 nachten moest ik 120 betalen. We zijn wel met een grotere groep maar meeste acco is 2 personen. In een Bungalow in Olifants, in een Safari tent in Tamboti, en een 'hut' in Lower Sabie. Wij gaan echter later dan jou, dus kan je helaas niet van te voren laten weten hoe het is bevallen.

Zelf ben ik overigens meerdere keren in Zuid Afrika geweest (nooit Kruger nog) maar heb de big five nog steeds niet volledig. Ik mis de makkelijkste, de buffel :')

Betreft malaria krijg ik volgende week advies voor inentingen en de pillen. Dan weet ik meer

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:55

Ik heb vorig jaar wel malaria tabletten genomen, maar achteraf was het heel droog die periode dus was het niet nodig geweest. Geen extra inentingen gehaald, de belangrijkste had ik ooit al gehad. Ik zou gewoon boodschappen doen voordat je naar het park gaat, vanaf sommige gates ben je zo in een dorp maar je rijdt tergend langzaam dus korte afstanden duren ook vrij lang.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:06

Kijk eens in dit topic, eventueel als zoekwoord Kruger gebruiken en je hebt honderden tips: [BEU] Zuid Afrika

Ik kom er zelf al sinds '99 en het liefst zo vaak en lang mogelijk :D

Betaalbaar overnachten: In kruger zelf. Een rondavel huren voor 2 personen en ik zou dan in een week tijd 3 verschillende kampen kiezen.
Het is overigens geen klein park! Je rijdt niet in 1 dag van het zuiden naar het noorden bv.

Malariamug blijft niet netjes binnen de omheining dus ook als je vlakbij een gate buiten het park overnacht, heb je kans op malaria.
Of je pillen moet/wil slikken kan je beter overleggen met bv thuisvaccinatie.
Heb ze eerder wel vaak genomen maar tegenwoordig zit ik te vaak in malaria gebieden dat het niet verantwoord is om ze iedere keer te slikken. Heb ze wel mee om ze als behandeling te kunnen gebruiken maar doe dat niet zonder overleg met een arts.

Wat ik zelf meestal doe als ik er voor een weekje heen ga (combi met werk of familiebezoek in ZA) is vanaf J'burg vliegen op Skukuza en daar de huurauto ophalen. Je landt dan in het park en rijdt met een half uurtje na het landen tussen de dieren.
Maar ik heb ook wel alle toeristische routes van J'burg naar Kruger gereden dus dan voelt dat als verloren tijd.

Zelf ben ik verliefd op het noorden van Kruger maar voor een kort en/of eerste bezoek zou ik in het zuiden blijven. Daar is wat meer wild te zien (maar ook meer toeristen).
Qua kampen zou ik zeker Satara aanraden om een paar nachten te verblijven.
Lower Sabie en Skukuza zijn wat grote kampen maar wel alles voor handen incl winkels waar je makkelijk wat boodschappen kan halen. Daar zou ik in zo'n korte periode echt niet het park voor uit gaan.
Ja de boodschappen zijn buiten het park goedkoper maar het kost je veel tijd die je anders in het park zou kunnen doorbrengen.
Ben je er nou een paar weken dan kan je eens een dagje opofferen voor boodschappen...
Ook Olifants of Letaba zijn fijne kampen of als je echt in alle rust wil ziten, Biyamiti.
Maar het is nu erg kortdag om te boeken dus je zal een beetje afhankelijk zijn van wat er beschikbaar is.
Zelf ook makkelijk te zien (en te boeken) via de website van Sanparks.

Qua game drives rijden wij meestal zelf. Maar we doen wel iedere keer een sunset drive waarbij je met een ranger eind van de middag een game drive maakt tot na zonsondergang. Dan zie je ook nog wat van de nachtdieren en je komt op routes waar je met je eigen auto niet mag rijden.
Night drives vind ik zelf wat minder, je vertrekt dan later op de avond en rijdt alleen in het donker.
's Ochtends een bushwalk onder begeleiding is ook zeker een aanrader en bij ieder kamp wel te boeken.
Deze zijn dacht ik alleen te boeken wanneer je in het park overnacht, je wordt dan al rond 4.00uur in het kamp opgehaald.

Pilanesberg is trouwens ook niet slecht maar als je een week de tijd hebt, zou ik voor kruger kiezen.
Pilanesberg is vooral leuk voor een paar dagen en het is maar 3 uurtjes rijden vanaf J'burg. In het weekend vaak wel druk.

chanicha
Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:22

Familie van ons heeft daar een lodge http://www.sunacressafari.co.za en organiseren ook van alles.
Lijkt me prachtig om te doen maar ben er totaal niet in thuis.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Anoniem

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:28

Dat ligt ergens anders.

chanicha
Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:46

Oeps _O-

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Anoniem

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:58

Net m’n dtp gehad en werd fiks gehamerd op de malaria tabletten.
Hebben jullie daar nog tips voor, als je daar ziek van wordt?
Ik heb snel darm en maag klachten...

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:03

Ik heb in Zuid Afrika (rondreis 4,5 week) geen malariatabletten geslikt.
Als je toch in Jo'burg zit zou je ook een paar dagen naar Suncity kunnen gaan. Palace of the Lost City is een belevenis op zich! Zit aan het Pilanusberg NP waar je ook safari kunt doen.

Anoniem

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:04

Weet ik.
Dank voor de tip!
Maar we gaan echt naar het kruger.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:08

Ik zou in Jo'burg trouwens niet zelf een auto durven rijden. De criminaliteit is daar veel te hoog.
De natuur/landschappen tussen Jo'burg en Kruger hebben bij mij overigens meer indruk achter gelaten dan de safari's op zich. De eerste dagen ben je lyrisch bij het zien van een giraf/olifant/zebra/cheetah e.d. maar het ging mij eigenlijk best snel vervelen. Vandaar dat ik wel blij was met een heel gevarieerde rondreis. We zijn ook bij een kleinschalige opvang geweest waar ik luipaardkittens heb gezien en aasgieren op mijn hand mocht laten landen.

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:37

Tip voor de malariatabletten: niet de gebruiksaanwijzing volgen maar pas 30-60 minuten na de avondmaaltijd innemen. Mijn vriend heeft ook snel last van z'n darmen en dat ging helemaal mis de eerste dagen, als je ze tijdens de maaltijd inneemt is er nog niet genoeg 'bodem' dus liever wachten. We waren de locals dankbaar voor dit advies want daarna heeft 'ie nergens meer last van gehad.

Anoniem

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:03

Dankjewel!! Dat is een goede tip

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:13

Oh die tip ga ik ook onthouden. Ik mag morgen voor m'n prikken

Wij halen de auto direct savonds en moeten dan naar ons hotel rijden. Vind dat eigenlijk wel spannend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:52

We hebben geboekt en wegens omstandigheden werk vriend is het eind maart geworden.
We blijven in het zuidelijke deel en slapen zowel in als buiten het kamp.
Zin in!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:34

Leuk!

Qua malaria: gewoon proberen. Word je misselijk, stop er dan mee. Pak lange mouwen, broeken, kousen mee en deet en je bent good to go. Vooral bij schemer en donker smeren. Ik neem de tabletten ook in de late middag/avond. Dat gaat goed. Niet in de ochtend!

Waar slaap je allemaal? :)

Ik kan nog wel eens de leuke routes opzoeken in kruger dan als je wil.

Bush walk en afternoon drive zijn grote aanraders. Als je zelf rijdt: focus je op de eerste en de laatste uren. Dus sta als eerste aan de poort in de ochtend ! Ga niet jagen maar ga rustig rijden. Als er iemand je inhaalt en verderop wat spot zie je dat van ver ook wel dat ze daar stilstaan. Wie weet loopt net voor jouw auto die ene kat of hele groep voorbij.

Relax. Ga niet jagen op bepaalde dieren. Uiteraard rijdt iedereen wel eens een weg of loop waar regelmatig luipaard, leeuw of wilde hond gespot wordt. Maar ga niet zoeken naar 1 dier. Rij rustig rond, kijk rond, neem je tijd en geniet. Na heel wat safari’s zijn mijn absolute topmomenten nog steeds vaak momenten waar antilopen, gnoes of vogels de hoofdrol spelen. Katten zijn leuk maar weinig momenten actief. Dan zijn andere dieren vaak veel dankbaarder om naar te kijken! En wat komt, komt.

En ja Safari rijden vraagt tijd. Er zijn veel ‘dode’ uren. Dat hoort erbij als je veel wil zien. Maar neem gerust een siësta smiddags. Dat doen de dieren ook ;)

Praat met mensen. Wat heb jij gezien, welke route was goed welke was niets?
Praat met rangers. Sommige leggen je haarfijn uit waar goede spotkansen liggen.

Regen? Leeuwen op jacht. Ga eropuit en zoek hyena’s, gieren of jackals. Met een beetje geluk leiden ze je naar leeuwen. Of kijk je lekker naar hyena’s.

Hoe spot je katten? Zwiepende staarten, ronde oortjes in het gras, of de typische schouderbeweging van een lopende kat.
Een luipaard spotten in een boom is mij nog nooit gelukt. Ze liggen vaak enorm verscholen. Je beste kans is als er al meerdere auto’s staan of de kat net beweegt.
Jakhalzen, gieren en hyena wijzen vaak de weg.
Lagen er gisteren ergens leeuwen neer die net wat gegeten hadden volgens anderen? Kans is groot dat ze er vandaag nog liggen.
In kruger moeilijker maar sporen volgen brengt op. Leeuwensporen herken je zo en ze volgen vaak best lang de weg.

Veel plezier alvast!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Supervixen
Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:59

Ik ben er nu vier keer geweest en het verveelt me nooit. Juist op zoek gaan naar de dieren die je niet vaak ziet.
Ik zou er zo weer een paar weken heen willen. Zulke bijzondere ervaringen gehad.
Ik heb zelfs twee 'kruger' tattoos: een koedoe en een lilac breasted roller.

De wilde honden, die zou ik zo graag willen zien, dat is nog niet gelukt.
Een keer zeker twintig minuten lang een luipaard wandelend naast de auto gehad, zonder andere auto's erbij.
Een troep leeuwen die naast de weg rustig lag te slapen.
Twee honey badgers die in een kamp de prullenbak van de buren plunderden. Geweldig vermaak.
Schorpioen op de deurmat.
Nachtaapjes <3
En een van mijn favoriete vogels spotten, de hoornraaf.

Ik heb nooit malariatabletten genomen, maar wij waren er in mei en in juli/augustus.
Alles zelf geregeld trouwens.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kruger park februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:44

Omg. Is dat zwanger luipaard en aardwolf?

Wilde hond heb ik gespot in bots. Maar evengoed onze eerste zuid Afrika reis van 25 dagen met enorm veel Safari dagen maar 1 leeuw in de verte gezien en twee cheetah. Was echt qua katten een enorm povere reis. Alles reizen erna en ervoor veel katten.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Supervixen
Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:14

poes schreef:
Omg. Is dat zwanger luipaard en aardwolf?

Wilde hond heb ik gespot in bots. Maar evengoed onze eerste zuid Afrika reis van 25 dagen met enorm veel Safari dagen maar 1 leeuw in de verte gezien en twee cheetah. Was echt qua katten een enorm povere reis. Alles reizen erna en ervoor veel katten.


Zwanger of veel gegeten haha.

De andere is een civetkat.

Cheetah's hebben wij één keer gezien, ook wat verder weg.
Leeuwen ook nog een keer een grote troep vermagerde leeuwen die op hun gemak langs de auto's op de weg liepen.

Wij hebben dan ook wel wat langer in het Kruger gezeten, bij twee vakanties zelfs een week.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DexterM, DotBot, Fly_high, Marcella, stella92, Toushie, Travel_me en 64 bezoekers