Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Dorus
Berichten: 13178
Geregistreerd: 06-04-04

Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-24 12:09

Op Bokt is alles wel te vinden, dus er moeten ook vast mensen zijn die mij kunnen helpen met vragen die ik heb mbt een trekking uitrusting.


In juni ga ik een trektocht lopen. Het eerste traject van de Kungsleden om precies te zijn. Het wordt voor mij de eerste keer dus ik moet mijn uitrustig nog bij elkaar zoeken. De rugzak heb ik al, dus ondertussen train ik met slaapzakken en ander materiaal in mijn rugzak voor gewicht en volgende week ga ik eens bij mijn moeder snuffelen wat ze aan spullen heeft die ik kan lenen, maar er zullen ook zaken zijn die ik moet gaan huren/kopen.

Mijn doel is mijn gewicht zo laag mogelijk houden dus ik maak er bijna een dagtaak van om uit te zoeken wat ik perse nodig heb en om met zo min mogelijk gewicht en tegen zo'n voordelig mogelijk prijs in handen te krijgen. Twee zaken waarvan ik sowieso weet dat ik ze nodig heb zijn een tent en een (solar)powerbank.



Momenteel richt de speurtocht zich op een tent. Wat ik tot nu toe heb geleert is dat je voor twee weken zo'n 100/150 euro kwijt bent om een tent te huren en dan heb je veelal een tent van ca 1300 gram.

Bij Decathlon heb je voor 190 euro de Forclaz MT900 welke eveneens op ca 1300 gram komt, die leek mij prijstechnisch wel interesant in verhouding tot het huren van een tent. Als ik nog een tweede keer op pad ga (wat niet uitgesloten is) dan heb ik het er al uit.

Verder zoekend kom ik de Ferrino Sintesi 1 tegen. Deze is slechts 990 gram en varieert in prijs van een kleine 175 tot 240. Wat me aanspreekt is het lagere gewicht en dat deze (mits de website te vertrouwen is) voor zelfs minder dan die van Decathlon aan te komen is. Maar itt de Decathlon tent is dit een enkelwandige tent. De gewichtsbesparing moet natuurlijk ergens vandaan komen! Maar ik heb eigenlijk geen flauw idee wat dit doet mbt isolatiewaarde en eventuele condensvorming. De tempratuur daalt 's nachts tot onder de 10°C dus dat is wel iets om rekening mee te houden?


Overigens heb ik ook tenten gezien die gebruik maken van je bergstokken als tenstokken, wat natuurlijk uitermate geschikt is om gewicht te besparen, maar ik ben er nog niet over uit of ik bergstokken mee ga nemen of mijn nordic walking stokken waar ik normaliter mee loop en dit zijn vanwege de smarttip wellicht minder geschikt om als tentstok dienst te doen dus die categorie tenten heb ik vooralsnog even genegeerd.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!


boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:38

Ik heb ook nog nooit een meerdaagse trek gedaan maar wel fan van lange dagtochten.
Mijn tip is doe onderzoek naar het juist afstellen van je tas. Je hebt wrs. veel verschillende banden aan je tas en het loont echt om te weten wat waar voor is zodat je het gewicht fijn kunt verdelen en ook kunt aanpassen aan de situatie (berg op/af bv)
Zware items probeer ik tegen m’n rug te houden, flessen water bv hang ik in mijn tas op schouderhoogte op aan een dopper carrier. Daar zit bij mij een lus en zo heb ik het gewicht niet direct op mijn heupen.
Afgelopen vakantie had ik mijn camera aan een clip van peak design, dat liep ook veel fijner als rond m’n nek/pols/in een cameratas. Uiteindelijk na een paar dagen wel even verhangen omdat ik wel wat beurs werd op de plek waar de camera hing maar de camera bleef perfect hangen bij het wandelen, ook op ruig terrein.

Athelas
Berichten: 1962
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:44

Ooh leuk! Die wil ik ook nog eens lopen <3 Helaas geen tijd voor deze zomer (hopelijk verhuis ik naar Noorwgen namelijk)

Ik heb geen ervaring met de tent van de decathlon of die andere die je genoemd hebt, ik heb zelf een goedkope lichtgewicht tent van NatureHike (Nature Hike Cloud Up). Tot nu toe is deze goed waterdicht en kan wel tegen een (wind)stootje. Ik heb er afgelopen jaar in Noord-Noorwegen en Zuid Zweden/Noorwegen gekampeert. Ik zou voor een wandeltocht als Kongsleden wel een dubbeldaks tent nemen, gezien het klimaat daar. Ik heb in mijn dubbeldaks tent geen last gehad van condensvorming maar toen ik een enkeldaks tent had wel.
Verder ook geen ervaring met stokken die ook als tentstok dienen, maar ik kan me voorstellen dat dat wel gewicht scheelt. Alleen ik vraag me daarbij af hoe goed dat blijft staan?

Verder zou ik als tip mee geven: (wollen) thermokleding en gebruikt laagjes. Onder de 10 graden in een tent kan flink fris zijn. Ik heb altijd wollen sokken, wollen thermolegging en wollen thermoshirts (lange mouwen) bij me. Verder een donsjas als tussenlaag, dons is super licht en warm, het kan alleen niet nat worden dus een lichtgewicht regenkas voor daar over heen.

Een goed isolerend matje is ook fijn, dat scheelt echt. En een warme slaapzak ook natuurlijk.

Ik weet niet welke rugzak je hebt, maar een goede rugzak die het gewicht juist verdeelt kan veel verschil maken met hoe zwaar iets aanvoelt. Sinds ik mijn huidige rugzak heb, heb ik nooit meer last van trekkende banden aan m'n schouders en voelt het gewicht minder zwaar op mijn rug.

En een slaapmasker! :D Ik weet niet precies hoe noordelijk je zit, maar ookal heb je geen middernachtszon, het blijkt de hele nacht licht. Ik heb in Steinkjer (Noorwegen) gewoond en dat is veeel zuidelijker dat waar Konsleden begint, en daar was het ook al de hele nacht praktisch licht in Juni.

[o]

Dorus
Berichten: 13178
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-24 13:21

Athelas schreef:
Ik zou voor een wandeltocht als Kongsleden wel een dubbeldaks tent nemen, gezien het klimaat daar. Ik heb in mijn dubbeldaks tent geen last gehad van condensvorming maar toen ik een enkeldaks tent had wel.

Kijk, dat dacht ik dus al, maar ik wilde graag ervaringen horen. Die van Decathlon is wel dubbeldaks (denk ik, een binnentent met een lossen buitentent?), maar die van Ferrino niet. Dat is maar een enkele laag.
De Nature Hike Cloud Up heb ik nu ook op mijn lijstje staan. Prijstechnisch net zo interesant als die van Decathlon en in dezelfde gewichtsklassen.

Wol zit hier al ruim in het assortiment :j dat is mijn favoriet qua kleding met wandelen. En voor een matje en slaapzak ga ik volgende week bij mijn moeder kijken. Voor die laatste heb ik denk ik wel een lichte voorkeur voor dons dus als ons mam een synthethische heeft koop ik er wellicht toch een zelf.
Een ander ding waar ik ook nog naar op zoek moet zijn broeken. Ik heb op zich hele fijne, maar die zijn van vrij dun katoen en ik weet niet of die (1) warm genoeg zijn en (2) het pikken om een ruime week gedragen te worden.

De Kungsleden bevind zich trouwens boven de poolcirkel en de tocht begint enkele dagen eerder dan de langste dag dus ik had me al gerealiseerd dat het dan niet donker zou worden (en ik vraag me dus af waarom er op de paklijst een hoofdlamp staat >;) ) en een slaapmasker is ook al in mij opgekomen.

Ik heb van mijn moeder de Osprey Kyte 46l en daar heb ik afgelopen weekend voor het eerst mee test gedraaid. Voelde aan alsof ik die altijd al op mijn rug heb gehad. Voorlopig ga ik daar nog even mee oefenen, het gewicht opvoeren en kijken of hij qua afstelling blijft bevallen. En of alles erin gaat passen! Mijn moeder moeder had minder bagage mee te nemen.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:05

Gaaf plan heb je! Veel plezier met de voorbereidingen alvast. Begin je in Abisko?

Ga sowieso voor een dubbellaags tent, vooral ivm condensvorming inderdaad.
Die van decathlon is best een redelijke keuze, maar huren is altijd ook een goede optie vooral als je nog niet precies weet wat je echt fijn vind.
Heb je ook al eens bij Gearshare gekeken?

Heel belangrijk is je slaapmatje, zorg dat je iets neemt dat een r waarde van minimaal 3 heeft. Luchtmatras of self inflatable is wat je zelf fijn vind. Voordeel luchtmatras: makkelijker op te ruimen, vaak wat kleiner verpakbaar en minder zwaar. Voordeel SI: minder kwetsbaar, goedkoper.

Voor die regio zou ik een slaapzak met een comfort temperatuur van 0 graden of daar dichtbij kiezen. Uiteraard een mummie model, vanwege pakmaat en gewicht en dons is lichter en kleiner verpakbaar dan synthetisch.

Verder een goede hardshell broek en jas, donsjas als isolatielaag, wandelbroek, (wollen) base layer. Als je voor wollen sokken kiest zou 3 paar genoeg zijn.

Voor je kleding is katoen echt niet geschikt, alleen de gewaxte katoen/ polyester mix van merken als Fjällräven en Lundhags zijn daar een uitzondering op.
Hou ook rekening met het meenemen van voldoende eten en water en verdiep je erin waar je dat eventueel kunt aanvullen.

En hou met je kookset er rekening mee dat de brandstof verkrijgbaar is (campinggas is dat vaak niet).

Of de rugzak groot genoeg is hangt van je spullen af. Ik kan zo’n trekking doen met mijn 35l rugzak, maar heb alles erg lichtgewicht en klein verpakbaar en neem weinig kleding mee. Veel mensen hebben een 50l of 65l nodig.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 06-03-24 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak
Berichten: 1312
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:09

Wat gaaf :D hoeveel dagen ga je?
Ik heb pas twee keer een meerdaagse gelopen (stukje GR20 op Corsica en de fimmvörðuháls/laugavegur op IJsland) maar wel veel motorkampeer ervaring (dus ook alles lichtgewicht:D)
-Kies in ieder geval voor een slaapmat/luchtbed met hoge isolatiewaarde. Ik heb hier niet op gelet en heb nu een prachtig kleine lichtgewicht luchtbed waarop ik het altijd koud heb rond het vriespunt hoe warm mijn slaapzak ook is :brr:
-als je vaker zoiets gaat doen, investeer dan in een donzen slaapzak. Rib uit je lijf maar het pakt vele malen compacter dan synthetisch.
-klein (opblaas) kussentje vind I'm zelf erg prettig
-In landen waar je veel regen kunt verwachten is een tent met luifel handig. Ook is het handig om de tent even in het echt te zien en vooraf te oefenen met opzetten natuurlijk. Meestal rekenen ze het aantal personen vrij krap, het is wel fijn als al je spullen er ook een beetje in passen.
-hoofdlampje is erg handig
-neem een muggen netje en spray mee, van wat ik gehoord heb stikt het van de muggen in het noorden van Zweden in de zomer
-Ik weet niet of je tussendoor eten kunt inslaan, ik vond het handig om vooraf bijvoorbeeld pasta of couscous af te wegen. Rijst heb je tegenwoordig in afgemeten porties in zo'n zakje wat je zo in de pan kunt gooien, erg handig
-ik weet niet of je met het vliegtuig gaat maar dan mogen aanstekers en gasflesjes niet mee, kijk of je die aan het begin van de tocht kan kopen en dubbelcheck of je brander op de aansluiting van de fles past (die fout had mijn vriend bijna gemaakt :=). Een windschermpje is ook handig voor om je brander.
-neem een kaart en kompas mee tenzij je zeker weet dat de route heel goed staat aangegeven (en zelfs dan kan het geen kwaad)
-neem vuilniszakjes mee
-ik neem altijd vochtig toiletpapier mee, niet erg als het nat regent en je kunt ze als poetsdoekje gebruiken
-van die schoenenhoesjes zijn handig als je modderige schoenen in de tent kwijt moet
-ikea zakjes zijn overal handig voor
-ik heb dit soort haringen (ook goedkoper op AliExpress te vinden (https://www.bergfreunde.nl/basic-nature ... ke-haring/), wegen niks en buigen vrijwel niet.

Op internet zijn ook heel veel tips te vinden, het is een kwestie van kijken wat je zelf prettig vindt :)

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:16

Nog een tip: doe van te voren een zipbag beplakken met duct tape. Dat zakje gebruik je om je gebruikte toiletpapier in te verzamelen, want dat moet je allemaal met je meenemen. Vind het zelf altijd prettiger als ik niet zie wat er in dat zakje zit :o .

Athelas
Berichten: 1962
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:22

Of je rugzak groot genoeg is hangt af van je spullen, maar naar mijn ervaring is 46L niet genoeg. Ik heb een 65L rugzak.

Broeken zijn inderdaad lastig. Katoen is erg licht, maar inderdaad niet warm of waterdicht. Ik heb momenteel ook alleen maar dunne trekkingbroeken en als het echt koud is doe ik er een wollen laagje onder, aar dat wordt ook weer snel warm.
Wat ik trouwens echt een geweldige accessoire vind is de regenbroek. :D Natuurlijk tegen de regen en vochtigheid van vegetatie, maar het is ook ontzettend warm, zeker als je het gebruikt tegen de wind. Tijdens trektochten heb ik mijn regenbroek buiten vaak 's avonds aan als het koud (en winderig) is.

En wat Shanari ook al zegt, ik zou geen campinggas brander meenemen. Dit hebben ze veel minder dan andere gastank aansluitingen. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik heb een primus brander en dat verkopen ze hier in Noorwegen wel terwijl ik campinggas nergens tegen ben gekomen.

En als je donzen spullen hebt (bv slaapzak), doe die in een waterdichte plastic zak. En wat ik zelf altijd fijn vindt om bij me te hebben is een plastic zak of iets anders (zo'n dun en heel licht shuim matje) om op te zitten tijdens bv koken of de lunchpauze. :)

[o]

Dorus
Berichten: 13178
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-24 17:13

Super info allemaal Sharani! Met name voor het wc papier zakje. Kans is dat ik niet die week ongesteld ben dusse...

Echt super tips allemaal! Ik heb online ook al veel gevonden, maar ik stel graag duizendeneen vragen en dat is wat lastiger op een blog uit 2011 :+

We vertrekken inderdaad vanuit Abisko en lopen in 8 dagen naar Nikkaluokta. Huren van een tent heb ik naar gekeken, maar ik kon niet heel veel vinden en ook niet heel veel goedkoper dat de Decathlon tent. Maar ik begreep dat de fotograaf een nieuwe tent heeft gekocht en dat de oude tent eventueel te leen is. Dus ik wacht even af tot de app groep op gang komt voor ik echt dingen ga aanschaffen.
Proviand en gastankje wordt door de organisatie geregeld en ik gok de brander ook aangezien daar niets over vermeld staat op de paklijst, maar dat ga ik nog eens navragen.

Een slaapzak heeft mijn moeder als het goed is, maar ik ga wel kijken wat dat precies is. Ik slaap normaal ook altijd onder dons en dat heeft wel echt mijn voorkeur dus wellicht dat ik er zelf nog een ga aanschaffen. Ik kan sowieso wel een fatsoenlijke nieuwe slaapzak gebruiken dus dat is nooit weg.

Nou ja het duurt nog een paar maanden, maar vermaak me nu al ontzettend met de voorpret!

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Danseresje
Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:28

Ik heb afgelopen zomer het Pieterpad in één keer gelopen, heb er 25 dagen over gedaan en heb 16x gekampeerd.
Dat kamperen heb ik vrij last minute besloten en ben toen voor het tentje van de Decathlon gegaan. Vond het echt een dikke prima! Wat ik vooral heel fijn vind (ook als ik nu nog kijk naar tentjes) dat je je tas buiten je binnentent op een grondzeil kan zetten, dat zie ik niet overal.

Verder qua tas en inhoud: alles wat je thuislaat is mooi meegenomen!

Voor die drie weken heb ik mijn Osprey Sirrus van 24ltr gebruikt. Ik had geen tijd en geld meer voor een andere tas. Nu had ik geen kookspullen mee en mijn matje zat aan de buitenkant van mijn tas in één van de twee zijvakken.

Ik heb toen alles wat ik dacht mee te brengen/nodig te hebben gewogen en in Excel genoteerd wat er mee ging en het gewicht daarvan, zodat ik het totaalgewicht goed in de gaten kon houden.

En qua ruimte, ik had geen kookspullen mee. Met het Pieterpad kan je goed langs de supermarkt of naar een restaurantje. Dat zal bij jou anders zijn denk ik. Mijn lunch was ook aardig geplet, maar hoe beter ik mijn tentje wist in te pakken, hoe meer ruimte ik overhield!

Heb nu een tas van 20ltr groter. Ga nog op zoek naar een lichtere slaapzak of evt een quilt, nog eens goed op oriënteren. En heb een kooksetje van jetboil gekocht voor het koken van water, het kleinste gastankje past daar ook in.

[VVDD] Wat een zonnig ritje naar het strand had moeten worden.....

Een foto- en videoverslag van mijn paardrijvakantie bij Domaine Equestre Centaure: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk

HayDay: Gamecenternaam = Danseresje84

Oshaa
Berichten: 1041
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:11

Dit was mijn uitrusting voor 40 dagen de HRP door de Pyrenees doen. Gelukkig wel elke 5 - 8 dagen bevoorradingsstops kunnen doen, wat het gewicht van eten een (klein) beetje drukte. Ik heb een 65L rugzak, maar die zat niet helemaal vol.

[ img ]


De tent, slaapzak, matje en de tas zelf zijn echt de dingen waar veel winst qua gewicht te behalen valt. Alleen betaal je soms echt heel erg veel meer voor maar heel weinig gram minder. Als je echt ultralight wilt gaan is het gewoon echt heel erg duur. Ik heb een deel met een 2-persoons "ultralight" (decathlons interpretatie tenminste) tentje van dus de decathlon gedaan en een deel met een echte ultralight bivvy bag. Het extra gewicht van de tent was me echt enorm veel waard. Gewoon net iets meer ruimte was gewoon heel fijn, zeker op koude of natte avonden.


[ img ]

[ img ]


Ik had geen wc papier, maar zo'n hydrofiel doekje mee om te gebruiken. Die spoelde ik regelmatig uit met gekookt water. Heeft nooit vies geroken of iets en scheelde weer wc papier meenemen. Misschien wat extreem voor sommige, maar ja ;). Heb ook geleerd altijd iets mee te nemen mocht je gaan menstrueren. Volgens mijn berekening ging ik het niet worden, maar de inspanningen doen rare dingen met je en toen was het er dus wel. En had natuurlijk mijn diva cup (dat ding weegt niks, en toch) thuisgelaten. Dat was echt niet handig :+

Probeer ook uit te vinden wat werkt voor jou qua eten. Ik had van die protein bars en weet ik veel allemaal (wel lichtgewicht), maar door de enorme inspanning van de hoogtemeters (vaak wel 1000m + per dag) kreeg ik maar heel weinig weg. Uiteindelijk bleek ik 1x ding goed te kunnen eten en dat waren snickers. Dus maar op snickers als snacks geleefd.

Qua kleren had ik mijn hiking jurkje, waar ik (ja ook weer extreem) geen ondergoed onder aan had. Minder was, minder kleren om mee te nemen en mijn grootste reden was geen kledingnaden die onder de band van je rugzak zitten. Ik kan dat heel slecht hebben en krijg dan hele nare plekken. Dit was de beste oplossing. En heel veel bewegingsvrijheid ;). Maar ik was wel solo aan het hiken, wat misschien ook wel scheelde. Verder een thermolegging, 2 thermoshirts (allemaal merino wol), trui en regenjas. En 2 paar goede hiking sokken (beste investering ooit waren de Icebreaker sokken) en een UV-werende bandana. Dit was natuurlijk wel in Spanje, dus het weer zat vaak mee (behalve de eerste 3 dagen, toen alleen maar regen.)

Meerdaagse treks zijn echt fantastisch (al had ik tijdens de hike wel echt een haat/liefde verhouding met alles, vooral het vele stijgen en dalen). Wij hopen dit jaar ook een paar dagen te kunnen gaan, maar het is in Canada allemaal iets ruiger / wilder en daardoor een stuk meer regelen / materiaal :+


[ img ]

[ img ]

[ img ]

black_kelpie
Berichten: 7773
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:23

Danseresje schreef:
En qua ruimte, ik had geen kookspullen mee. Met het Pieterpad kan je goed langs de supermarkt of naar een restaurantje. Dat zal bij jou anders zijn denk ik. Mijn lunch was ook aardig geplet, maar hoe beter ik mijn tentje wist in te pakken, hoe meer ruimte ik overhield!

Wel anders, maar ook daar is onderweg eten te koop in de fjällstations. Wel een stukje duurder omdat alles daar per helikopter wordt aangeleverd. Als ik me goed herinner was de enige met een restaurant op die route de station bij Kebnekaise, ik ben niet bij alle stations op de route geweest dus zeker weet ik het niet. Er is in ieder geval van alles aan snaai en instant maaltijden te koop, ik heb toen alles meegesleept maar dat zou ik niet meer doen.

Oh en aan de kant van Nikkaluokta zit een burgertent, LapDånalds :')

Fenn
Berichten: 6120
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 04:30

Ik heb meerdere meerdaagse trekkings gelopen in oa Schotland en de Balkan. Wij hadden een andere tent, dus daar geen advies over. Laatste keer de mrs Hubba mee. En ons kind van net 1. ;)

Beste tips zijn al gegeven. Je matje is heel belangrijk. Goede R waarde is nodig. Wij hebben die van Thermarest.

Verder is het persoonlijk denk ik. Ik draag veel wollen kleding en laagjes. Wel maar twee setjes mee, en ja op het eind ruik je jezelf. Ik had juist geen regenbroek, maar wel een winddichte die heel licht is. De rest sneldrogend. Hier wel ondergoed, maar ik neem m'n lichtste strings mee.

Voor eten hebben wij meestal toch adventure food achtige maaltijden inclusief jet boil. Daarnaast veel calorierijke snacks. En ook meestal wat gedroogd fruit.

Camelback vind ik ook onmisbaar, en een waterfilter.

En daarnaast dus persoonlijk waar je op in wilt leveren en waarop niet. Ik hen zelfs een tocht of twee lichtgewicht stoelen mee gesjouwd. En een keer een koffiedrip met filters en koffie. Maar ook een tocht met twee man 1 beker om te besparen op ruimte.

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 07:05

ik heb het deel van kvikkjokk tot abisko gelopen. Ik weet niet hoe het eerdere deel is, maar in de bergen zijn wandelstokken echt handig. voor je balans, maar ook om bij doorwadingen of steile passages grip te krijgen.
tent zou ik voor dubbelwandig gaan. Kijk goed maar je slaapzak. ik heb er 1 tot - 20 en zelfs dat was af en toe krap aan (ok, oktober). En matje. het is vaak stenig. Liever ietsje meer gewicht en comfi slapen. Zou mijn keus zijn. En wat doe je met eten? Ik haalde de 1e keer duur trekkingvoedsel. Is niet echt nodig. Nu haal ik gewoon van die zakjes waar je water bij moet doen of van die cups. Daar zit veel lucht bij. Ik gooi dit in plasgic zakjes, schrijf erop wat het is en hoeveel water erbij moet, en je hebt veel eten met weinig gewicht en ruimte.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 07:26

IHN is die -20 de comfort, de extreem of de limiet temperatuur? Want meestal staan er 3 temperatuur aanduidingen op een slaapzak en je kijkt altijd naar de hoogste temperatuur. En is je matje geïsoleerd genoeg? Heb een paar weken geleden nog in die omgeving gekampeerd met een slaapzak die tot -28 kon en dat was prima. Toen wel twee slaapmatjes op elkaar voor de isolatie. Maar toen ging de nachttemperatuur ook wel naar-20.

JudithGigi
Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 07:39

Ik lees even mee, wij gaan deze zomer de tour du Mont Blanc doen en zijn ook nog bezig met spullen verzamelen :D heb van YouTube al begrepen dat het heel erg kan helpen om zo'n foam achtig matje onder je luchtbed/matje te doen voor isolatie. Wij hopen daarmee in ieder geval gewoon onze Decathlon luchtbedjes mee te kunnen nemen van een gram of 400 per stuk die bijna geen plek innemen :D

gaucho
Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:19

Hier ook een meelezers, ik ga in juni de Meraner hohenweg lopen. Dat is overnachten in hutten, dus geen tentje nodig maar de andere tips komen zeker van pas.

Life begins at the end of your comfortzone.

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:21

Sharani schreef:
IHN is die -20 de comfort, de extreem of de limiet temperatuur? Want meestal staan er 3 temperatuur aanduidingen op een slaapzak en je kijkt altijd naar de hoogste temperatuur. En is je matje geïsoleerd genoeg? Heb een paar weken geleden nog in die omgeving gekampeerd met een slaapzak die tot -28 kon en dat was prima. Toen wel twee slaapmatjes op elkaar voor de isolatie. Maar toen ging de nachttemperatuur ook wel naar-20.


comfort meende ik. slaapzak is al wel wat ouder (destijds neusje vd zalm). matje ook goed. tent enkelwandig. En het vroor toen ook erg hard met sneeuwstormen. Mijn broek stond van zichzelf rechtop. Maar idd... ik kon er even niet opkomen, maar dat wat jij zegt bedoelde ik. Zeker op goedkope slaapzakken staan vaak nieteens 3 temps aangegeven. En 0 graden ga je het dan echt niet mee redden.

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:27

ik heb trouwens nu tent van bessport. wel iets zwaarder (2,2) maar dit is de 2 persoons uitvoering. vind het zelf prettig wat ruimte te hebben. Ik zette hem in 2 minuten op. en ding is goedkoop (60 euro).

Galeobdolon
Berichten: 1088
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:32

Wat betreft de solar powerbank; het is een beetje een verkoop praatje Ipv dat ze werkelijk genoeg opleveren om weer significant op te laden. Je kunt beter lichtgewicht uitklapbare zonnepaneeltjes meenenem, dan een powerbank met ingebouwd zonnepaneeltje.

Decathlon heeft tegenwoordig erg goede en lichtgewicht opties. Ik wil mijn MSR nooit meer inruilen maar qua budget wel een heel stuk vriendelijker!

Wat handig is om mee te nemen als je matje niet zo goed isoleert is zo’n nood deken. Sowieso handig voor als je in het water gevallen bent en alles nat is:)

Ik vind het zelf de investering waard om te schrappen in grammen. Als je een week lang ermee moet sjouwen ben je al snel blij dat je een kilo minder op je rug hebt.

mvdende
Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:22

Dorus schreef:
Super info allemaal Sharani! Met name voor het wc papier zakje. Kans is dat ik niet die week ongesteld ben dusse...

Echt super tips allemaal! Ik heb online ook al veel gevonden, maar ik stel graag duizendeneen vragen en dat is wat lastiger op een blog uit 2011 :+

We vertrekken inderdaad vanuit Abisko en lopen in 8 dagen naar Nikkaluokta. Huren van een tent heb ik naar gekeken, maar ik kon niet heel veel vinden en ook niet heel veel goedkoper dat de Decathlon tent. Maar ik begreep dat de fotograaf een nieuwe tent heeft gekocht en dat de oude tent eventueel te leen is. Dus ik wacht even af tot de app groep op gang komt voor ik echt dingen ga aanschaffen.
Proviand en gastankje wordt door de organisatie geregeld en ik gok de brander ook aangezien daar niets over vermeld staat op de paklijst, maar dat ga ik nog eens navragen.

Een slaapzak heeft mijn moeder als het goed is, maar ik ga wel kijken wat dat precies is. Ik slaap normaal ook altijd onder dons en dat heeft wel echt mijn voorkeur dus wellicht dat ik er zelf nog een ga aanschaffen. Ik kan sowieso wel een fatsoenlijke nieuwe slaapzak gebruiken dus dat is nooit weg.

Nou ja het duurt nog een paar maanden, maar vermaak me nu al ontzettend met de voorpret!


Dan ga je de Fjallraven Classic lopen?

Zelf heb ik als brander de BRS stove, deze weegt nog geen 30 gram en is prima geschikt om water te koken. Ik heb een titanium pot van 750ml van Ali express gekocht, samen met ern titanium lange lepel en van aluminium folie een windshield gemaakt. mijn totale kook setup weegt nog geen 200g.

Zelf gebruik ik graag lighterpack om m'n materialen in te zetten voor gewicht enz.

https://www.lighterpack.com/r/1ao8ga

Dit is één van mijn lijsten die ik daarmee gemaakt heb.

Edit: en een tip die ik nog wil geven, houdt marktplaats in de gaten voor een tent en slaapzak en overige materialen. Én 17 maart is er een 2e hands markt tijdens de nkbv bergsportdag in Nieuwegein.

Supervixen
Berichten: 12747
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:45

Toen ik in Lapland op vakantie was, een paar jaar geleden, waren we ook in Abisko.
Bijna de hele vakantie was het 35 graden, terwijl we de hele tijd boven de poolcirkel zaten. Alleen bij de Noordkaap was het koeler, 12 graden.
Dus hou ook rekening met warmte, tenminste in juli/augustus. Toen waren wij in dat gebied.
Ze waarschuwden zelfs de automobilisten, omdat de rendieren door de warmte de koelte van de tunnels opzochten.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Dorus
Berichten: 13178
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-24 13:17

Wat super allemaal wat jullie delen! En wat fijn dat er meer mensen hier hun informatie gaan neuzen. Ik was ergens verbaasd dat een dergleijk topic er nog niet was op Bokt, maar ik ben blij dat dit het is geworden.

Mijn hoofd draait overuren en ik ben al 1001 dingen aan het plannen en heb al een hele lijst met gewichten in Excel gemaakt terwijl ik nog niet eens de volledige informatie heb. Het enige wat ik nu kan doen is oefenen, dus ik heb gisteren nog een paar handdoeken erbij gepropt in de rugzak van m'n moeder om het gewicht op te voeren en ben weer een stuk gaan lopen. Hij zat nu op iets van 10kg en heb een kleine 4km gelopen en ik had amper in de gaten dat ik een rugzak op had. Nou is die afstand natuurlijk relatief kort en was de route ook praktisch vlak, maar veel spannender kan ik het niet maken op een doordeweekse avond. En iedere kilometer is er één dus ik hoop dat toch een paar avonden in de week zo te kunnen doen.


Ik denk trouwens dat ik nog een goede jas moet aanschaffen. Ik zie de laatste dagen regelmatig advertenties van RR voorbij komen van de Cyclone Rescue, zoiets lijkt mij perfect, maar die is niet meer in mijn maat verkrijgbaar. Dus ik moet nog op zoek naar iets vergelijkbaars.


@JudithGigi: ik ben bekend met kamperen in Luxemburg in het voor- en najaar en weet uit ervaring dat een foam achtig ding onder het luchtbed veel optrekkende kou tegen houd, maar iedere gram is er een dus ik ga gewoon kijken waar ik allemaal op uit kom.

@Galeobdolon: bedankt voor de tip mbt solar powerbank! Dat onderwerp ben ik nog niet helemaal mee bezig, maar zit wel in mijn achterhoofd. Ik kwam toevallig een powerbank tegen waarmee je de telefoon tot 6 keer kan opladen en daar zou ik wel een heel eind mee moeten komen, maar dat ding weegt ook al bijna 500 gram en dat vind ik best veel. Zo'n zonnepaneeltje hebben we zelfs al in huis, dus wellicht kom ik toe met gewoon een iets kleinere en lichtere nieuwe powerbank aan te schaffen (mijn huidige is al zeker 5 jaar oud en relatief klein dus dat is sowieso geen dom idee).
En die nood deken! Die zit in vrijwel iedere EHBO koffer en weegt echt geen drol. Die zal er toch nog wel bij passen in m'n tas? Ik ga het iig allemaal opschrijven!

@mvdende: Die is in augustus toch? Ik ga in juni al.
Kookset moet ik ook nog naar kijken. We hebben camping pannen set en die heb ik gisteren opgeduikeld en op de weegschaal gezet, maar die zijn nog best zwaar. De lijst wordt steeds langer :+
Lighterpack is ook een goede tip, die kende ik nog niet, die ga ik eens ontdekken!

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

black_kelpie
Berichten: 7773
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:28

Het overgrote deel van de route heb je geen mobiel netwerk, mijn telefoon stond bijna de hele tijd uit. Superveel extra stroom heb je dus niet nodig, of je moet een camera/drone ofzo meenemen.

Wij hadden instant maaltijden, dus alleen water nodig. Dat ging echt perfect met een MSR Pocket Rocket 2, een mini keteltje en een windscherm. Dat laatste is een aanrader trouwens, je water kookt veel sneller waardoor je gas bespaard.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:54

Een powerbank met zonnepaneel is inderdaad niet heel nuttig, die heeft vaak 8 dagen nodig om in ideale omstandigheden (lees evenaar en hele dag zon) je telefoon op te laden. Let er bij een powerbank op wat het vermogen is en wat de grootte van de batterij van je telefoon is. Heb je een batterij van 5000 mah dan laad je met een 10000 mah je telefoon 2 x op. Tot 6 keer opladen is waarschijnlijk wel alleen een simpele kleine telefoon. Een beetje smartphone heeft een flinke batterij.

Zo’n foammatje heeft meestal een r waarde van 1,5 tot 2, maar voegt zeker veel warmte comfort toe. Al zal de combinatie met een luchtmatras zonder isolatie nog steeds wel koud zijn. Ander voordeel van zo’n matje is dat hij je slaapmatje helpt beschermen tegen lekkage.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nymphe en 67 bezoekers