Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:45

Wipher schreef:
Ik denk dat als je het al hebt over een wasmachine en een koelkast dat je misschien ook een beetje moet wennen aan afrika.. de meeste mensen hebben die luxe niet (laat staan een gym??). Je woont nu eenmaal daar en er is wel vaker geen stroom.. so be it.
Sorry als dit hard over komt, maar ik neem aan dat je dit soort dingen wel wist toen je daarheen verhuisde?


Pardon? Ik woon hier inmiddels al bijna een half jaar, en heb hiervoor in meedere andere Afrikaanse landen voor langere tijd gewerkt.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je hier als toerist bent en een keer een nachtje niet met fan of airco kan slapen of je wasje een dagje uit moet stellen tot het volgende hotel.
Ik woon hier en maak werkweken van 50u. Het is hier nu 38-42 graden buiten, dus slapen zonder fan of airco is bijna niet te doen.
Daarnaast gaat het mij niet perse om mijn eigen comfort, maar ook om de veilige opslag en preservatie van de producten die wij verkopen aan boeren hier.

Accra is een miljoenenstad met een KFC, Burger King en Zara inmiddels. Mijn buren (Ghanezen) rijden dikkere auto's dan ik, hebben al 24u inmiddels 3 generators aan staan, en leven dus in stukken meer luxe dan ik zelf. Ik leef relatief tot de gemiddelde expat en middle-income een heel 'normaal' leven en absoluut geen extreme luxe. Ja, ik wil graag normaal kunnen douchen, slapen, koken en de was doen. Ik ben hierheen verhuisd voor mijn werk, niet om nachtenlang in het donker te zitten. Het leven als expat in een stad als Accra is inderdaad heel anders dan wanneer je ervoor kiest om afgelegen te wonen. Maar hier heb ik dus ook niet voor gekozen, die plekjes zoek ik voor mijn rust op tijdens lange weekenden en vakanties of ik kom er door mijn werk.


Lielle schreef:
Herkenbaar. In de zomer van 1998 zaten we scheduled blackouts , 12 off, 12 on. Te weinig water in lake Volta. Ik hoop voor je dat GEC bellen iets oplevert maar ik heb er weinig vertrouwen in. Is er een night watchman op de compound?


Ik begreep dat dit in 2010 weer het geval was... Het is gek want dit jaar zijn er verkiezingen en gaan de publieke voorzieningen er juist vaak op vooruit. ECG over de afgelopen 24u al 4x aan de telefoon gehad, maar meer dan het rapport invoeren en checken kunnen ze nu niet.
Komende donderdag wordt de boysquarter afgemaakt door de landlord en komt er een night guard.

@poes en @iriscope Een generator is zeker een optie, en veel mensen hebben er hier standaard 1. Helaas bij dit huurhuis niet het geval. Mijn bedrijf heeft een erg groene en duurzame missie, en dus kan ik niet mensen van de ambassade e.d. ontvangen op kantoor als er een generator staat te loeien. Ook vind ik nu een grote investering in een invertor+batterijen+panelen duurzamer en goedkoper op de lange termijn. Dit bedrijf zit hier de komende 10 jaar nog wel namelijk, en nemen de installatie dan gewoon weer mee. Inmiddels in contact met wat bedrijven en al mijn meetings verplaatst naar een cafe in de buurt. Dus met een lekker bakje koffie en sappie heb ik zo niks te klagen hoor :+

Ik liep vannacht gewoon even over :')


Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:52

Loadshedding gebeurd veel in mijn week, meestal 2 a 3 keer per week. Dat doen ze alleen overdag tegenwoordig, zeker in wijken waar veel restaurants en bedrijven zitten zoals de mijne. Dit is dus overduidelijk een fout in hun systeem die al een maand of wat niet opgelost kan worden.

Dus precies wat jij zegt inderdaad... Als ik op reis ben, of als het 2/3u in de middaguren is heb ik er 0 problemen mee. Als mn laptop leeg is dan ga ik wel even naar een cafeetje opladen en terug. Het is vooral dat het het werken gewoon zo onefficient maakt als je niet kan bellen of op je pc kan werken.

Ja die decathlon is echt hilarisch.... is altijd helemaal leeg geroofd en ziet er niet uit :'). De sport BHs zijn ook niet echt maatje Afrikaanse dames enzo :+

Hahaha mensen die op het strand poepen :') dat gebeurt zeker, als je in het weekend naar Labadi Beach gaat zie je zo jonge stelletjes met elkaar rollebollen ook. Ik kom er dan ook nooit.
Ik ga liever voor een heel weekend weg en neem dan de bus naar Cape Coast of Volta. Heerlijk schoon en veel betere surf stranden!

Accra is gigantisch en de ervaring die je hebt verschilt heel erg met waar je woont. Als je dus in de luxere wijken woont (North Ridge, Cantonments, Labone) heb je meestal een gated community of appartmenten gebouw, incl. back up generatoren, zwembad, deels gemeubileerd, fitted kitchen, een auto voor de deur etc.
Ik woon in East Legon, een wijk waar je van 7-10 niet uit komt als je richting centrum moet, en als je om 4-6u terug richting huis moet vanuit de stad ben je zo 2-3u kwijt. Zeker op vrijdagen of feestdagen.
Ik woon en werk in deze wijk omdat boeren hier wél makkkelijk naar toe kunnen komen voor het ophalen van producten of training, en wij tegen het verkeer makkelijk de stad in en uit kunnen als we boeren bezoeken. Zal later wat foto's van mijn huis sturen en wat straatplaatjes.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 06:59

Geen probleem! Dat is over het algemeen het beeld wat mensen erbij hebben, en dat komt ook door media storms van NGOs etc. Mijn ervaring is dat er overal veel armoede te vinden is hier, ook in deze megastad. Ik kies ervoor om niet daar op te focussen, maar op alle kansen tot ontwikkeling die hier nog voor het oprapen liggen!
Persoonlijk vind ik mijn werk een ideale combinatie van een redelijk westers leven en local. Ik maak vaak lange dagen met bezoeken aan boerderijen, van grote commerciele jongens tot kleine boeren die graag willen groeien. Als we naar en andere regio moeten ben ik dagen de stad uit, en daar is vaak inderdaad geen hotel te vinden met wifi, warm water of airco, en dat is prima! Maar wel altijd even genieten als ik dan thuis kom hoor! :D

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:08

Hier fotos van mijn huis/kantoor.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En een filmpje van een rit door de wijk waar ik dus zit.
https://youtu.be/MuqJ1CshdVg
Ik was echt mega moe dus stuurde mn driver de verkeerde kant op :+ was even vergeten dat ik opweg was naar een vriendin, oops!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:22

Aahja Tesano is hier niet zo ver vandaan.
Ik heb momenteel heimwee naar NL want lig in een hotel in Kumasi met Malaria :+ zou zondag een bus naar Accra nemen maar denk nu dat ik vanavond ga vliegen.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:06

Thanks ladies! Is mn eerste malaria, maar gelukkig valt het allemaal mee. Geen koorts eigenlijk maar voorl hoofdpijn en spierpijn enzo

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:12

Dankje Poes! Komt goed, vlieg nu terug naar Accra en ga daar lekker in mn bedje liggen. Vriendin van me haalt me op en stopt mn koelkast lekker vol, die heeft wat boodschapjes gedaan.

Bizar om te horen hoe ook jullie corona al zo actief ervaren. Ik merk hier dat sinds gisteren iedereen erg terughoudend naar mij is als buitenlander. Mensen gaan aan de andere kant van het restaurant zitten, en medewerkers van het hotel wisten dat ik malaria had maar vroegen toch even na wanneer ik voor het laatst het land uit ben geweest.
Gisteren de eerste twee cases hier, een Turk en Noor. Ineens veel mensen in het straatbeeld met mondkapjes en handschoenen. Er worden veel onzinverhalen verspreid en geloofd hier.

Ik hoop zo dat ik straks geen koorts scan op aankomst in Accra want dan gaan ze wel moeilijk doen denk ik. :=

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:21

Heel erg balen Tancreda, maar wat je zelf ook zegt; waarschijnlijk was je toch niet met een ontspannen gevoel op vakantie gegaan nu...

Hier in Ghana inmiddels 6 gevallen. Mensen uit landen met 200+ cases komen er niet meer in, behalve met een residence permit of Ghanees paspoort, en dan natuurlijk wel 2 weken in quarantaine (thuis).
Ik hoop heel erg dat dit niet langer dan eind april gaat duren.... in mei komt mijn vriend en erna ook een goede vriendin. Als dat niet door kan gaan zie ik mijn vriend tot september niet waarschijnlijk :'(

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:22

Iedereen zou ontzettend balen ik jou situatie joh. Maar je staat machteloos, helaas....

Hier alle scholen, universiteiten, public gatherings, kerken etc opgeschort... Restaurants nog wel open.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:07

Ik vlieg komende vrijdag terug naar Nederland. Na een hele dag bellen met werk, vriend, familie etc. een wel overwogen beslissing gemaakt om terug te gaan. Veel vrienden van me blijven, veel daarvan hebben een Ghanese partner. Mijn support network zit in NL en voor mijn fysieke én mentale gezondheid toch gisteren een vlucht geboekt. Op de valreep, van Brussels Airlines maakt net bekend dat alle vluchten ná vrijdag vervallen voorlopig...

Ik ben zo moe, kapot, en gestressed. Ik zit er doorheen en wil naar mijn vriend en familie toe...

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:48

casperzazoe schreef:
Lastige keuze Tutti maar klinkt wel als de beste :) Ga ja terug omdat je vreest voor de gevolgen van Corona of om even bij te komen van de malaria (en andere dingen)?


Combinatie van allerlei factoren. Als alles hier op slot gaat kan ik net zo goed vanuit NL werken, bij mijn vriend en familie en vrienden zijn.
Als het zorgsysteem onder druk komt te staan en er gebeurt is met mij dan kan ik hier mogelijk niet de goede zorg krijgen.
Ik zou nu nog prima kunnen blijven, maar er worden veel vluchten geschrapt en wil hier niet vast komen zitten.
Ik voel me echt een dramaqueen, want meeste vrienden en bekende hier blijven. Maar ik moet doen wat nu voor mij goed voelt, en dat is naar NL gaan.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:54

Chaos hier. Vlucht bleek geannuleerd toen ik toch even ging checken aan de telefoon met met de airline office hier op de airport na de persconferentie. Hij kon verder niks voor me doen. Ondertussen bellen en appen met vrienden die vanavond met KLM vliegen, die zeiden allemaal dat vanavond de laatste vlucht zou zijn. Naar Brussel ook alles gecancelled. Kon KLM ticket office hier niet bereiken, niet in NL en niet op de airport. Briljante ingeving om Brussels Airlines dus te bellen, om te vragen even daar naar toe te lopen en voor mij te vragen of ik telefonisch kan moeten bij KLM voor morgen. Vlucht blijkt wel nog te gaan, en blijkt dat hij mij ook nog eens kosteloos om kan boeken. Wat een opluchting..... ik ga mn tassen inpakken, en hopen dat ik morgen kan vliegen.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:43

Thanks Em <3 safely landed en duik nu mn bed in. Mn hoofd tolt nog steeds van hoe rap dit allemaal is gegaan en weet niet of ik goed heb gedaan aan naar NL komen. Ik ben een beetje in shock denk ik...
We gaan het zien de komende tijd...

Fijn dat omboeken allemaal is gelukt bij jullie!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:28

Ik spring er even in over vervoer van en naar de airport in Arusha/Moshi; ik zou voor de eerste nacht(en) van te voren iets boeken en vragen hen een taxi te regelen. Dit is gewoon een flat fee, dan hoef je je geen zorgen te maken over onderhandelingen etc. als je midden in de nacht aankomt. Ook is het vliegveld ook niet ontzettend groot, dus is het ook slim pickings qua taxi chauffeurs s nachts.
Ik ga even opzoek naar de naam van het hostel waar ik toen verbleef, die was erg fijn!

Edit: het was The White House!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Annemiek73, boeflover, BoYo, Googlebot, HarmanyL, Melzazu en 74 bezoekers