Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:33

Ja ik weet het, maar toch die ervaring was zo fantastisch dat ik graag mn super warme slaapzak mee had genomen daarvoor :+

Wil echt heel graag nog een keer terug, vind die westelijke kant zo fijn. Die waterhole van Duikerdrink, daar hebben we zoveel dieren gezien. Na een paar kilometer dachten we echt, waar komen we in hemelsnaam terecht. Helemaal geen dieren en we komen in de buurt en het was fantastisch, geen mens te bekennen.


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:38

Jaar opgeschoven, alleen de campsites in Kalahari daar was niemand te bereiken, dus even kijken of dat gaat lukken. Anders gaan we de route omleggen, dat komt vast goed!

Erg aan het dubben wat te doen eind dit jaar en hoe alles loopt. In de originele planning stond Algerije, even kijken of dat gaat lukken.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:24

Ooooooh wat fantastish Iriscope, heel veel plezier en show de foto's!

Ik heb het echt gemist om die kant op te gaan!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:53

Tja Spanje zou ook dit hele jaar dicht gaan..... Zou er niet teveel op gaan plannen nog. Wil de situatie daar absoluut niet onderschatten, maar wacht maar even af hoe het loopt.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:01

Oooooo wat heb ik weer zin om die kant op te gaan. Wat een prachtige foto's.

Gisteren dit gekenen: https://www.youtube.com/watch?v=CNkb3hAF9R4

Geloof dat het weer iets is voor op de bucketlist, de Van Zyl's pass. Nu maar hopen dat we een keer de loterij winnen :+

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:53

Sinds een maand of twee durf ik weer YouTube filmpjes te kijken van mensen die parken bezoeken en heb ik weer een sprankje hoop dat we op pad kunnen in 2022. Heel veel kleinere parken in de tussentijd ontdekt en ben wel wat routes weer aan het uitzetten. Leuk om er weer mee bezig te zijn, maar zuur ook. Zonder corona waren we volgende week vertrokken naar Botswana...

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:59

poes schreef:
O dat was echt zo’n coole reis die je gepland had. Heb je alles nog kunnen annuleren?


Helaas niet alles, krijg geen contact met SAA qua tickets van Johannesburg naar Mauritius en ook ter plekke op Mauritius één locatie geen contact meer mee.

Maar goed, we zullen het zien, nu alles overzetten naar 2022 en wat aanpassingen maken om het nog leuker te maken :)

In het najaar proberen we nu een kampeerreis te gaan maken in Oman.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 12:43

Nou zeg, moest je dat nou op blue monday hier posten :+

Haha wat ontzettend tof zeg! Wat een heerlijk leven is dat, lijkt me echt heel leuk om eens te doen. Wat zul je er ontzettend veel van leren. Ben je zelf aan het leren of doe je onderzoek naar iets?

Het is nu regenseizoen toch? Is er al wat regen gevallen?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:21

Van harte! *\o/* Wat een bijzondere plek!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:16

Botswana zit volgens mij ook dicht voor gidsen. Daar is best strenge regulatie op bij de meeste plekken. Alleen voor inwonende Botswanen en dan het liefste ook gemixte teams, dus met achtergronden uit het noorde (Zambia/Zimbabwe) en San mensen.

Volgens mij volgen ze ook overal dezelfde opleidingen, ik zag regelmatig dezelfde cocktails en gerechten op de kaarten staan. Ook bij de lodges en kampeer/NP alleen maar Botswanen.

Hier ligt nog het boek You run you die, een Nederlands stel wat lodges heeft geleid. Daar moet iknog even tijd voor gaan maken.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:41

Wat een heerlijk vooruitzicht zeg! Wij hebben die hele linkerkant gedaan, van Kaapstad naar Windhoek. In Namibie heb ik vooral alleen gereden, vond dat heel goed te doen!

En inderdaad tanken wanneer je kunt en de auto goed shaken met het tanken als je twee tanks erin hebt. Wij moesten uitwijken omdat er ergens geen brandstof meer was.

Heerlijk zeg, denk dat het één van mijn mooiste vakanties was en zou er zo wel weer heen willen!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:44

De mooiste campsite vond ik Olifantsrus in Etosha. Daarnaast vond ik de ochtend wandeling op de rode zandduinen echt geweldig in Sossusvlei. Het gebergte vond ik bijzonder. De speurtocht naar wilde zwarte neushoorns in Damara land. Diverse hikes, de uitgestrektheid van Fish River canyon. Duwisib castle vond ik echt heel bijzonder en als ik nog even nadenk dan kan ik zo weer allemaal dingen opnoemen.

Grootste minpunt vond ik de andere campsites in Etosha, we kwamen vanuit complete rust en soms de enigen op een campsite naar enorm drukke en vieze campsites. Dat contrast was mega groot.

Heel eerlijk, ik vond de afwisseling echt onwijs leuk en het is wel een favoriet land van mij eigenlijk. De ruimte, rust rn ruigheid blijven me trekken.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 07:50

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een gamedrive over verharde wegen heb gedaan. Juist onverhard is leuk, vooral als je zelf niet hoeft te rijden. Meestal zijn de chauffeurs ervaren genoeg en lukt het sporenzoeken ban de dieren veel beter op onverharde wegen.

Wat duiken betreft kan ik je niet helpen, ik hou helemaal niet van water. Afgelopen vakantie was een waterhole in de Kalahari het meeste water wat ik heb gezien :+

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:06

germie schreef:
Haha, ik hou juist wel van water, maar dat geeft niet.

En dat is juist waar ik ook wat bang voor ben. Ik dacht dat een goede gamedrive ook dwars door de rimboe ging. De reviews zijn wel positief, maar bij een big 5 wil ik toch wel minstens 4 van de 5 zien.


4 van de 5 zien, dan moet je ergens een dierentuin op gaan zoeken. Die zekerheid heb je nergens. Of je moet fulltime in de bush zitten voor een langere tijd.

Ik hoor wel goede verhalen idd van Mozambique en Tanzania. In Kruger heb je wel de kans dat je veel dieren kunt zien, keerzijde zal zijn dat er best veel toeristen zijn. Ik zie liever andere dieren in mn eentje dan dat ik de big 5 spot met hordes toeristen en een file aan auto’s. Dat is dus heel persoonlijk.

Door de vegetatie mag niet, dat doen ze maar in een heel beperkt aantal parken, dat is meer uitzondering dan regel. Gelukkig maar.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:46

Ern vriendelijke hippo? Nou zeg, die ben ik nog nooit tegen gekomen :')

Dat is zeker een bezoekje waard, maar blijf in het wild er maar ver vandaan.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:47

In Ethosha zou ik direct naar de camping Olifantsrus gaan, daar zou ik geloof ik drie nachten doorbrengen. Dat vond ik één van de meest fantastische overnachtingen in Namibie. Wel waren wij er toen in mei.

Ik lees even mee, misschien dat ik een deel van je route ook wil gaan doen. Ik zit een beetje te kijken om naar het noorden echt te gaan. Je gaat vanuit Kaapstad? Ook langs fish river canyon? Duwisib castle vond ik ook bijzonder om langs te gaan. Wellicht de wilde paarden. Alleen wat heb je de vorige keer allemaal bezocht en wat zou je niet weer hoeven zien?

Wat betreft malaria, zou ik voor één nacht geen pillen slikken. Ruim voor zonsondergang lange kleding aan en goed insmeren met DEET of ander anti muggen middel. Hoe minder mensen er in de buurt wonen, hoe minder groot het risico is.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:18

Duiken en goedkoop op reis willen, zijn niet de eerste woorden die ik bij Afrika vind passen. Dan moet je gewoon een andere bestemming zoeken. Of alles zelf gaan regelen, maar goed dan zit je nog aan hoe het ter plekke is. Ik denk dat je in dit topic er ook niet verder mee gaat komen.

@poes wat een mooie route zeg! Op Kaapstad en Johannesburg na, heb ik nog heel weinig van ZA gezien. Ik ben een beetje bang dat het te toeristisch is na Namibie/Botswana.

Ik zit nu ook te kijken naar Tanzania/Zanzibar. Het liefst self drive, maar dat lijkt niet echt heel gewoon te zijn. Nu een aantal organisaties aangeschreven, maar die doen alleen met chauffeurs. Toch zie ik op YT wel mensen die zelf rijden en kamperen. Toch maar eens verder zoeken.

Wij zijn net twee weken terug van de Seychellen. Een compleet ander AFrika, maar het was echt prachtig.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:06

Otjiwarongo zijn wij ook geweest, wel een toffe ervaring. We sliepen met fantastisch uitzicht en de bedden waren per persoon groter dan de tent. Misschien was dat het ook wel waarom we zo’n goede herinnering er aan hebben gehad.

Duwisib is meer een tussenstop, maar ik vond de reis van Fish River naar Sossusvlei met deze stop heel erg leuk!

@Lielle dank voor je tip! Gaan we zeker even onderzoeken. Ook andere tips/ervaringen met selfdrive en campsites in Tanzania hoor ik graag!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:05

Nou poes, dan voeg ik het maar toe op mijn to travel lijst. Is het wel mogelijk om te camperen ed? Of is het vooral lodges? Ik vind Namibie en Botswana zo heerlijk dat er weinig mensen wonen en de mensen die er wonen zo aardig en relaxed zijn. Ik heb me eigenlijk nooit echt onveilig gevoeld. Integendeel eigenlijk, toen we ooit een lekke band hadden, was die al verwisseld voor dat we er erg in hadden.

We zijn in Namibië wel geweest in een tijd voordat het echt populair werd. Op een aantal campsites stonden we alleen of met een ander stel. Graag zou ik terug willen, maar ergens ben ik een beetje bang dat het veel drukker is. Ik kijk met een schuin oog we naar alternatieve plekken bijv in het noorden. Volgens mij ging iemand uit dit topic ook die kant op een aantal jaar geleden. Zal nog eens even weer spitten in dit topic.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:27

Beide, soms niet eens alleen de grote dieren. Ik vind kamperen heel anders dan lodges, lodges trekken een heel ander (luxer, lawaaiiger, sneller) publiek.

Maar goed, volgens mij kun je voor duiken beter naar andere locaties gaan. Ik denk dat het bijna niet naar jouw tevredenheid uitgevoerd kan worden. Ze zijn daar helemaal niet ingesteld op duiktoeristen. Ook in dit topic zul je weinig die hard duikers vinden die je de goede adviezen kunnen geven. Als er teveel twijfels zijn, zou ik het zeker niet doen.

Kamperen doe ik het liefst ook op plekken die alleen campsites aanbieden. Daar is het meestal wat rustiger en wat meer back to basic. Wij wisselen wel af, paar dagen kamperen en dan ergens in een lodge. Meestal dan wel op bijzondere plekken en bij voorkeur eco friendly/geen grote keten.

Reizen is gewoon heel duur in Afrika, met name de landen die het concept toepassen liever 1.000 euro van één persoon dan één euro van 1.000 personen.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:41

Ehm dat is verschillend, vorig jaar hadden we alleen een schop om een gat in de grond te graven voor het toilet. Wassen kun je doormiddel van wat water in emmer doen. Bomen en een vuurplaats is dan het enige. Op andere locaties is er soms een ablution, met normale toiletten en koud/warm water douches. Soms moeten ze water nog verwarmen met een houtvuur voor warm water (dat duurt dus even). Soms zitten de douches op 1.50m of zit het vol met ongedierte. Het eist wel wat van je aanpassingsvermogen zeg maar.

Dieren daar heb ik weinig problemen mee ondervonden. Grote dieren heb je weinig last van. Wij hebben olifanten, leeuwen en hyena's bij de tent gehad (op dak van de auto). We hebben meer last gehad van muizen, een grote mot en een schorpioen. Qua mensen nooit last gehad in Namibie en Botswana, ZA ben ik nooit echt geweest (los van Kaapstad en Johannesburg).

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:18

Iriscope schreef:
Ik ben ook gewoon op vakantie dan :j. We besteden ons geld en tijd aan die trip, dus neem aan dat wij dan ook mogen genieten toch?


Wat een nare ervaring zeg. Dat lijkt me heel lastig als je niet op één lijn zit. Ik zou dat ook best ingewikkeld vinden, leuk anderen mee, maar dan wel een beetje op dezelfde lijn. Eventueel meerdere auto's zodat iedereen z'n gang kan gaan. Meerdere auto's is ook handig als je een keer pech hebt of vast komt te zitten.

In de ochtend doen we ook alleen maar tent inklappen, water koken voor de thermosfles en broodjes klaarmaken en op pad. Soms zaten we bij de waterhole en deden we een dutje of lazen een boek. Ik vind dat juist heerlijk. Vooral in Etosha heb je waterholes die ver van de weg afzitten en die juist heel bijzonder kunnen zijn.

Wij genieten van het rond rijden, van de natuur en van het er echt tussen uit zijn. De vakantie is niet minder geslaagd als we de big5 niet zien. Wat amper lukt trouwens in Namibie/Botswana, omdat de buffels alleen op de Caprivi zitten.

Mijn dieptepunt was van de serene Olifantsrus (waterhole met allerhande aanwijzingen, praat zachtjes, draag geen opvallende kleuren, hou rekening met de natuur, nette toiletten/douches) naar drukke Okaukuejo (doorgaand klikken van camera's, luid pratende mensen, veel lawaai, overal afval en rommel en een smerige douche waarvan het putje verstopt was).

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:56

Wij nemen ook maar een paar foto's per dag. Meestal doen mijn wederhelft het, ik zit vaker vast aan mijn verrekijker. Als ik zou moeten kiezen op reis tussen een verrekijker en een fotocamera, dan kiest ik voor de eerste zelfs!

Ik heb ook wat minder goede ervaringen met mensen die alles door de lens doen. In Argentinië werd ik bijna de boot uitgeduwd door een aantal mensen die perse een foto moesten maken en alleen maar door de lens aan het kijken waren voor het perfecte staartshot. Terwijl de walvissen onder de boot doorzwommen. In Iran deed ik een trip met een bus en elke keer als er ook maar een persoon naast de weg stond, werd de chauffeur gesommeerd om te stoppen voor een foto. Die rit duurde dramatisch lang, want alles moest worden gefotografeerd.

@Fly; jammer hè van de Kilimanjaro. Het lijkt mij ook fantastisch, maar hetzelfde houdt mij ook wat tegen. Die andere trail zegt mij niets, maar genoeg om even te gaan googelen.

@Nyaleti; hopelijk hoef je je schietskills niet te gebruiken in de toekomst. Ik moet zeggen dat ik de eerste keer best schrok toen we uitstapten en de gids z'n geweer 'even' pakte. Maar goed, dat was voor neushoorns, die wil je liever niet tegenover je hebben staan. Buffels trouwens ook niet, daar heb ik ook nog wel wat spannende momenten mee beleefd op de fiets in Kenya.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:12

Wij hadden afgelopen jaar ook via Bushlore, is goed bevallen. Vorige keer huurden we via Britz, Bushlore vond ik qua spullen iets beter. Ook handig was dat het matras, deken en kussens in de tent konden blijven liggen tijdens het rijden.

Hier beginnen er plannen te komen. Eind september moeten we voor 'zaken' in Nairobi zijn. Dan is het even twijfelen om Kenia verder te ontdekken of het noorden van Tanzania. Het liefst zou ik zelf rijden en kamperen, maar Kenia/Tanzania is veel met gids, dus het is even uitzoeken of er genoeg goede kampeerplaatsen zijn en of dat allemaal te doen is. Op de verhuursites zie ik ook veel meer Landrovers dan de, ons bekende, Toyota's.

Het kwam een beetje onverwacht, dus ik ben nog een beetje aan het oriënteren wat we nu echt willen gaan doen.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 16:11

De Boerenoorlog heb ik ook liggen. Drie keer in begonnen, maar ik kom er niet doorheen.
You run, you die is echt een hele leuke.
Out of Africa is ook wel een interessante, daar is geloof ik ook een film van?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Earth, F_inley, friezenfan2, Isab123, Kimmie235, mvdende, redbutton, Roosch, Sannek90, secricible, turtlelito, xSimonee, Zick_Zack en 80 bezoekers