Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:17

Iriscope schreef:
Lechwe <3 Die staan nog op mn lijstje :) Heb je ook sitatunga gezien?


Zo eindelijk weet ik namen... in Mahango hebben we de Basterdgemsbok (Roan Antilope), de Tsessebe, Gewone Rietbok (Reedbuck), Sabelantilope gezien. In het oostelijke gedeelte van de Caprivi ook de Ellipswaterbok (die waarvan het lijkt alsof ie op een wit pas geverfde wc bril heeft gezeten).

De dieren kan ik me heel scherp voor de geest halen, nu kan ik daar ook gewoon namen aan geven :D Is een boek van Ruud Troost.


Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:51

De Reedbuck heb ik nog niet gezien, dus zou tof zijn als we die tegen gaan komen :D

Leuk he, zo'n boek! Ik ben ook een suffe vogelaar geworden. We hebben steeds zulke gave vogels in de tuin hier. Laatste hadden we een Long tailed paradise whydah in de tuin, zit een hele groep hier.
[ img ] (niet mijn foto)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:15

Haha dat ben ik ook hoor! Alleen bij mijn tuin blijft het bij huismus, vink, heggenmus, specht, roodborstje, pimpelmees en koolmees. Een stuk minder exotisch! Alleen daarom heb ik nu ook weer twee kleine parken uitgekozen, bij de laatste is het helemaal fijn, dan kun je wandelend/fietsend er doorheen.

Enige moeilijkheid van volgels vind ik dat sommige ondersoorten zoveel op elkaar lijken, maar ik kijk net zo lief naar een mooie vogel als naar een luipaard.

Ik hoop ook op heel veel springbokken, die hebben we in de rest van Botswana niet zoveel gezien. In Etosha hebben we eens een groep van 100+ gezien, echt waanzinnig mooi <3

Zira1994
Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:50

Oh als ik toch nog vakantie kon krijgen haha dan zou ik zo mee gaan :P

Prachtige vogel Iris. Mooi zeg om in de tuin te hebben. Hier houd het met duiven en koolmeesjes ook wel op

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:04

Eindelijk ook regen rondom Kaapstad! Jullie hebben de afgelopen weken ook aardig wat water gehad, of niet Iris?

Lijkt me echt bijzonder van dor naar groen. Ik ben benieuwd of het regenseizoen voorbij is als we gaan in april. Op youtube heb ik wat filmpjes voorbij zien komen van ‘floods’ in de Kalahari.

Toen wij twee jaar geleden gingen, was het ook net droog begin april.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:56

Mag ik hier ook wat vragen over een mogelijk kort trip je Afrika?

Nyaleti
Berichten: 6100
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:59

Ik zag laatst een foto voorbij komen dat er vanalles groen was rondom Dune 45 in de Sossusvlei, kan dat wel? :=

En natuurlijk DarkCrystal !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:59

Ja hoor!

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:06

Mijn vriend moet voor zaken naar Johannesburg en wellicht kan ik hem een weekje opzoeken.
Nu willen we dan niet een week daar zitten natuurlijk.
Mijn droom is echt om een keer naar kruger park te gaan. ( hij is zelf twee jaar terug al in een ander park geweest waarvan ik even niet op de naam kom).

Is het dan makkelijkste maar ook veilig om
Zelf een auto te huren vanaf Johannesburg en dan richting kruger park te gaan?
Eventueel nog andere tips, dus voor die omgeving wat we binnen die week kunnen doen?
Snap dat het kort is, kruger is voor mij al echt iets wat ik al zo lang ooit hoopte te kunnen doen...

( ik ga nog verder lezen en zoeken, heb het net pas ter ore gekregen).

Nyaleti
Berichten: 6100
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:17

Ik zou eerst voor jezelf bepalen of je zelf de safari wilt rijden of met een gids mee wilt.
Wil je graag zelf rijden, is dat (zo ver ik weet) alleen in Kruger mogelijk. Zelf rijden wordt vaak gedaan en krijg je makkelijk geregeld maar met specifieke tips kan ik je niet helpen :)

Als je met een gids mee wilt kun je wat dichterbij Joburg blijven, zodat je wat minder tijd kwijt bent.
Zou ik wel goed je research doen want er zit vanalles dichtbij Johannesburg maar dat zijn erg kleine reservaten waar het wildlife verre van echt wild is, helaas.

Ikzelf zou liever met een gids mee gaan, zij hebben contact met andere gidsen in het park en zo wordt er doorgegeven als er ergens een bijzonder dier is gevonden. Als je alleen rijdt, moet je het wat meer van goed geluk hebben.
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 18-01-20 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:18

Dankjewel! Nee, dan gaan we echt voor kruger haha

Zira1994
Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:26

Je zou van Johannesburg naar phalaborwa kunnen vliegen. Dat is een vliegveld aan de rand van het kruger bij een gate. Je zou dan daar een auto kunnen huren. Zo zijn wij kruger uit gegaan. Daar auto ingeleverd en naar Johannesburg gevlogen

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:28

casperzazoe schreef:
Ik zou eerst voor jezelf bepalen of je zelf de safari wilt rijden of met een gids mee wilt.
Wil je graag zelf rijden, is dat (zo ver ik weet) alleen in Kruger mogelijk. Zelf rijden wordt vaak gedaan en krijg je makkelijk geregeld maar met specifieke tips kan ik je niet helpen :)

Als je met een gids mee wilt kun je wat dichterbij Joburg blijven, zodat je wat minder tijd kwijt bent.
Zou ik wel goed je research doen want er zit vanalles dichtbij Johannesburg maar dat zijn erg kleine reservaten waar het wildlife verre van echt wild is, helaas.

Ikzelf zou liever met een gids mee gaan, zij hebben contact met andere gidsen in het park en zo wordt er doorgegeven als er ergens een bijzonder dier is gevonden. Als je alleen rijdt, moet je het wat meer van goed geluk hebben.

Kruger is bij lange na niet het enige park waar je zelf kunt rijden.

Maar als Kruger je droombestemming is, darkchrystal, zou ik dat gewoon lekker doen! :D Je kunt ook een combinatie doen van self-drives en game drives met een gids. Wij rijden overdag meestal zelf, en doen dan nog één of twee keer een night drive omdat je na een bepaald tijdstip niet meer zelf rond mag rijden, maar de safarivoertuigen van het park mogen dat nog wel, en je hebt dan inderdaad ook een gids bij je die je e.e.a. vertelt.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:34

Ja dat zou zeker een optie zijn.
Om
Beide te doen.
Is 3 of 4 dagen kruger te lang?
We zouden dan bv wel een nacht in een lodge willen en de rest buiten het park...
Zijn nu nog heel veel aan het lezen enzo erover..

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:40

casperzazoe schreef:
Ik zag laatst een foto voorbij komen dat er vanalles groen was rondom Dune 45 in de Sossusvlei, kan dat wel? :=

En natuurlijk DarkCrystal !


Ooooh dat lijkt me bijzonder!

Heb al veel groene Etosha foto’s gezien en van omgeving Windhoek.

Als Kruger je droom is, moet je dat zeker doen! Alhoewel er ook parken op minder dan twee uur rijden zijn van Johannesburg die ook wel echt de moeite waard zijn.

Een park is nooit echt te lang, elke dag zie je weer nieuwe dingen.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:47

Johannesburg zelf is ook leuk (wel een beetje uitkijken, is niet overal even veilig) en zelf rijden is ook hartstikke leuk en toegankelijk :) Ik ken Kruger en de omgeving niet dus kan je er niet veel over vertellen maar als je de kans hebt zou ik zeker gaan. Ook al is het maar een dag, het is echt een hele bijzondere ervaring.

Ik vond zelf rijden in parken trouwens heel leuk maar je mist wel een hoop omdat je ook enigszins op de wegen moet letten (vaak niet geasfalteerd en met nogal wat gaten, plus je moet uitkijken voor kevers waar je niet overheen mag rijden) dus je kan niet echt je ogen uitkijken. In die zin is een drive met een gids leuker. Ik heb in Addo zelf gereden en uiteindelijk ook een leeuw gespot (is daar niet zo makkelijk) omdat ik met volle vaart achter twee gidsen in een golfkarretje aan ben gereden en daarna in de file ben gaan staan voor de leeuw.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:51

Vriend vond Johannesburg wat onprettig ( maar: zat daar dan wel in n hotel).
Heb je daar eventueel nog aanraders??

Ja, de tip om eventueel zelf rijden en met een gids af te wisselen is wel een goede denk ik.
Als
Mensen nog een andere tip in de omgeving hebben, ook welkom hoor!!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:01

Sakura789 schreef:
Eindelijk ook regen rondom Kaapstad! Jullie hebben de afgelopen weken ook aardig wat water gehad, of niet Iris?

Lijkt me echt bijzonder van dor naar groen. Ik ben benieuwd of het regenseizoen voorbij is als we gaan in april. Op youtube heb ik wat filmpjes voorbij zien komen van ‘floods’ in de Kalahari.

Toen wij twee jaar geleden gingen, was het ook net droog begin april.


Het blijft hier maar plensen en we zijn er dolblij mee!
Tot nu toe zitten we vergeleken met andere jaren zelfs iets over het gemiddelde heen, alles is groen hier, bloemen overal, vlinders niet normaal.
Als we het terrein hier oprijden, rijden wel letterlijk door een zwerm vlinders heen zodat je bijna niets meer ziet <3

Paarden zijn er iets minder blij mee haha, staan de halve dag onder de bomen te schuilen.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:05

Emmaa_ schreef:
Ik vond zelf rijden in parken trouwens heel leuk maar je mist wel een hoop omdat je ook enigszins op de wegen moet letten (vaak niet geasfalteerd en met nogal wat gaten, plus je moet uitkijken voor kevers waar je niet overheen mag rijden) dus je kan niet echt je ogen uitkijken. In die zin is een drive met een gids leuker. Ik heb in Addo zelf gereden en uiteindelijk ook een leeuw gespot (is daar niet zo makkelijk) omdat ik met volle vaart achter twee gidsen in een golfkarretje aan ben gereden en daarna in de file ben gaan staan voor de leeuw.


Ik vind zelf rijden juist heel erg leuk, als je dan iets ontdekt staan er nog niet gelijk 10 auto's bij. En je rijdt natuurlijk ook niet met een rottempo over die wegen, harder dan 15/20km per uur moet je niet rijden. In het Kruger kun je er bij minstens 3-7 auto's wel zeker van zijn dat er een leeuw oid zit, dus die mis je niet snel.
Iets anders wat ik ook beter vind, als je zelf rijdt kun je kiezen bij welke dieren je veel tijd wil doorbrengen. En je kunt altijd 1 drive boeken met een gids, mijn voorkeur gaat dan naar nacht safari's uit (Want in je eentje mag je dan niet meer rijden)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:45

Anoniem schreef:
Ja dat zou zeker een optie zijn.
Om
Beide te doen.
Is 3 of 4 dagen kruger te lang?
We zouden dan bv wel een nacht in een lodge willen en de rest buiten het park...
Zijn nu nog heel veel aan het lezen enzo erover..

Hangt er een beetje vanaf wat je eigen voorkeur is. Wij doen meestal 3-4 dagen op een bezoek van twee weken, en hebben daar ook genoeg aan, terwijl andere mensen liever die twee weken in een game park willen doorbrengen. We blijven dan ook in het park en verblijven in verschillende rest camps.

Iriscope schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik vond zelf rijden in parken trouwens heel leuk maar je mist wel een hoop omdat je ook enigszins op de wegen moet letten (vaak niet geasfalteerd en met nogal wat gaten, plus je moet uitkijken voor kevers waar je niet overheen mag rijden) dus je kan niet echt je ogen uitkijken. In die zin is een drive met een gids leuker. Ik heb in Addo zelf gereden en uiteindelijk ook een leeuw gespot (is daar niet zo makkelijk) omdat ik met volle vaart achter twee gidsen in een golfkarretje aan ben gereden en daarna in de file ben gaan staan voor de leeuw.


Ik vind zelf rijden juist heel erg leuk, als je dan iets ontdekt staan er nog niet gelijk 10 auto's bij. En je rijdt natuurlijk ook niet met een rottempo over die wegen, harder dan 15/20km per uur moet je niet rijden. In het Kruger kun je er bij minstens 3-7 auto's wel zeker van zijn dat er een leeuw oid zit, dus die mis je niet snel.
Iets anders wat ik ook beter vind, als je zelf rijdt kun je kiezen bij welke dieren je veel tijd wil doorbrengen. En je kunt altijd 1 drive boeken met een gids, mijn voorkeur gaat dan naar nacht safari's uit (Want in je eentje mag je dan niet meer rijden)

Mee eens. :j Ik vind ook niet dat ik meer mis als ik zelf rijd in vergelijking met game drives, zelfs als ik echt in m'n eentje ben, maar meestal zit je toch met meer dan één persoon in de auto, dus is er altijd wel iemand die zich volledig kan richten op dieren vinden.

En wat fijn, zoveel regen, Iris! :D

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:53

Hmmmm we twijfelen nu toch wat of we dan toch pilanus doen.
Wel dichterbij en wat goedkoper..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 01:24

Pilanesberg is ook mooi. :j Je rijdt dan door het gangenstelsel van wat ooit een vulkaan geweest is. In Kruger is het voordeel dat je wat meer kunt rondtrekken, zodat je niet elke dag hetzelfde rondje rijdt, maar als je voor het eerst naar een game park gaat, voldoet Pilanesberg prima voor een paar dagen.

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 01:29

Ik ben in Pilanesberg geweest, mooi park! Hebben toen in zo’n tent geslapen daar inclusief game drives!
Savonds en sochtends. Viel kwa prijs reuze mee vind ik. Elektrisch deken in de tent en was best mooi en luxe, echt een bed was het!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 02:11

Ik zou sowieso naar kruger gaan. Op de terugweg even stoppen in dullstroom en daar de vogelopvang bezoeken.
Kruger is super. Rij erheen, slaap er enkele nachten in verschillende kampen, rij er uren rond en doe een Bush walk en aan night drive. Dan ga je veel gezien hebben :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:28

Enige wat ik
Minder vind is malaria gebied.
Ik ben wel iemand die op medicatie altijd weer reageert en heb snel darm klachten en overgeven.

Twijfel nog even door hahaha


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Solmyrkvi en 83 bezoekers