Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:07

Waaauuw dat blauwe water! :wow:


Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:11

Sharani schreef:
Hier Tromsø ook bingo met het noorderlicht. Wat was het prachtig maar zo moeilijk mooi op de foto te zetten := .

[ [url=m/UJ5Cat.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waaauw, noorderlicht zien staat zooo hoog op m'n lijstje om te zien!

Wij hebben een paar koude dagen gehad met wat sneeuw. Daarvoor hadden we regen en natte sneeuw gehad dus een grote ijsbaan. Nu is het een bobbelige ijsbaan met een laag sneeuw er over, ook niet overal even leuk maar gelukkig wel wat minder glad. Hopelijk staat de lente voor de deur, het gaat dooien en volgens m'n telefoon blijft het de komende twee weken boven nul. Ik hoor zo nu en dan alweer wat vogeltjes fluiten <3

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:33

En hier in Uppsala is het +1 en een prachtig blauwe lucht :D

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:37

Nou de sneeuw mag van mij onderhand wel weg gaan. Op 't moment is het hier een semi-glibberig zwembad %)
Kabayo wat een korte stage! Vind je 't niet zonde om maar zo kort weg te zijn? Ik heb op mijn opleiding (VHL Equine business / sports) een keer 3 maanden op stage geweest (Estland, ook bijna Scandinavisch :)) ) en eenmaal een half jaar.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:50

Hm ja van heimwee heb ik nooit last gehad. Juist heimwee als ik weer terug in NL was :+ Jeetje wat viel die eerste keer me zwaar, na drie maanden letterlijk in the middle of nowhere gezeten in 't plattenland/bos in Estland, enkel met de paarden gewerkt en dan opeens weer terug in het drukke, overvolle NL. Die kwam wel even hard aan! Je zit op een springstal toch, of heb ik 't mis?

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:25

En dan is 13 dagen ook wel wat anders dan 3-4 maand. Zal wel goedkomen Varekaj! :D

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:26

Wat een mooie plaatjes weer manzano!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:30

Lekker weertje heb jij Kabayo! Hier komt de sneeuw wéér uit de lucht zetten :roll:

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:43

Oh lekker die strak blauwe lucht, en de bevroren sneeuw op de bomen <3 Stuur die lucht eens even wat meer naar 't zuiden :o

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:35

Wij hebben gister en eergister óók weer nieuwe sneeuw gekregen, ga nu 'ns weeeeeeeg :')
Vandaag gelukkig wel echt 'n prachtige dag. Helaas wel de hele dag op school gezeten, maar gelukkig op de heenweg nog wel het zonnetje mee kunnen pakken <3
[ img ]

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:12

Banden met van die spijkertjes bedoel je? Nee joh. Wij Nederlanders kunnen wel over 'n beetje sneeuw en ijs fietsen :+

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:40

Omdat we in zo'n grote studentenstad wonen, worden de paden ontzettend goed onderhouden. De grote fietsbanen zijn verwarmd en dus 99% v/d tijd sneeuwvrij. De rest wordt plat getrokken en grind op gestrooid. Zelfs de weg waar wij op fietsen naar school is een ontzettend rustige weg langs de rivier, die eigenlijk nergens naar gaat (behalve de uni :') ) en waar niemand langs woont, en zelfs die weg wordt elke keer weer opnieuw onderhouden. Het fietsen is dus echt wel heel goed te doen :)

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:40

Hier hebben wij vandaag ook weer een vrachtlading sneeuw gehad, nog nooit van m'n leven zo veel sneeuw gezien. Op sommige momenten ging 't zo hard, dat we amper de appartementen aan de overkant v/d straat konden zien :wow: Ben nu wel een beetje klaar met de sneeuwval. Sneeuw op de grond is prima, maar ik ga toch liever niet naar buiten als het aan 't sneeuwen is en 't blijft maar komen en komen en komen :o

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:28

Oh nee ik vind 't echt verschrikkelijk :') Ik probeer nu al weken naar het bos te gaan om hard te lopen, maar elke keer als ik tijd heb, komt 't weer als een gek naar beneden vallen, en op de zeldzame mooie dagen, zit ik uiteraard de hele dag op school 8)7 Het is ook wel de eerste keer in m'n leven dat ik zó ontzettend veel sneeuw-dagen meemaak, vorig jaar hadden we eens per twee weken sneeuw wat dan gewoon bleef liggen, maar nu hebben we al bijna twee weken lang elke dag wat sneeuw. Wellicht denk ik er volgend jaar anders over als ik er aan gewend ben :+

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:48

Oh jeetje wat eng zeg zo'n stijle berg :wow: Ik ben altijd in voor avontuur, maar die hele stijle dingen vind ik altijd wel wat eng. Maar, Trolltunga wil ik wel heel graag een keer heen!

Zooooo, vandaag echt de eerste lentedag hier! Wel 4 hele graden en een zonnetje, heeeeerlijk. Zo grappig hoe snel je lichaam aan de kou went, het is vandaag gewoon oprecht warm, terwijl ik in NL het ijskoud zou hebben gehad met deze temperatuur haha

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:03

Het is hier nu een paar dagen heerlijk weer, zonnig en rond het vriespunt. Vanaf morgen wordt het helaas weer wolkerig en de week erna weer kouder ja |(

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:11

Sil, ik studeer hier nu aan de universiteit en dat is geloof ik nog makkelijker dan in NL een universitaire studie volgen :+ Op basis van je EU paspoort, is het studeren hier gratis. Bij aanmelding wouden ze dus logisch mijn paspoort zien, mijn middelbare school diploma en mijn Bachelor's diploma, en nog iets dat je Engels genoeg is. Hiervoor heb ik wat certificaten en resultaten van de Erasmus test meegestuurd. Ik doe nu een master in Animal Science aan de Zweedse landbouwsuniversiteit. Met mijn cijfers had ik nooit dezelfde studie aan de WUR kunnen doen, maar hier kijken ze dus niet naar cijfers maar puur naar je studiepunten. Ideaal voor mij dus ;)

Het is hier nu ook langzamerhand lente aan het worden, inderdaad 's nachts nog goed koud maar overdag een prachtig strakblauwe lucht, zo mooi! De aankomende dagen krijgen we wel wat bewolking maar dan volgende week wel 10 graden BOVEN nul :wow:

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:05

Mijn studie is uiteraard in het Engels dus dat maakt het wel een stuk makkelijker! Ik hoop aan het eind van mijn studie genoeg Zweeds te kunnen om een paar paard-gerelateerde Zweedse vakken te kunnen volgen, past wat beter bij wat ik wil en leer je ook direct superveel Zweedse paardentermen! Maar eerst nog dat personnummer _-:(

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:12

Je moet aan kunnen tonen dat je voor langer dan een jaar in zweden ‘moet’ zijn, maar dat kan ik nu niet, doordat ik nog niet ingeschreven ben als master student. De masters beginnen nl alleen in september, en ik ben hier in januari al begonnen met studeren. Dat ik al wel was aangemeld voor de master maakte ze niks uit helaas. Vrijdag hoor ik of ik ben aangenomen voor de master en ga ik dus direct weer langs Skatteverket :j

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:21

Oh wat grappig! Is het geen optie voor hem om een exchange period er bij te pakken? Er komen elk jaar ont-zet-tend veel animal science studenten van de WUR naar de SLU!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:51

S for Swede, S for Slow :))

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:15

Het is hier heeeeerlijk weer! Al een paar weken strak blauw en boven de 20. Het warme weer is hier ook zó veel fijner dan in NL, niks geen vieze plakkerige broeiende hitte maar gewoon aangenaam.

Wow die muskusossen, lopen die daar in het wild? :wow:

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:08

Maris schreef:
Hoi Piekosjj, hoe gaat het met jou ? Ben je al helemaal gewend in Zweden ? Hoe lang ben je er nu al, maand of 5 ? En ben je al een keertje terug geweest in Nederland ?

Jaaa bevalt hartstikke goed! Het is hartstikke fijn samen en nu met het lekkere weer gaan we vaak het bos in voor een hike en om te BBQ'en of spelen we discgolf. Echt een heerlijke lifestyle <3 Ik heb helaas nog stééds m'n personnummer niet, dus ik kan geen Zweeds leren en niet werken, dus ik kijk echt zowat m'n spaargeld van m'n bankrekening af, dat is wel een dikke tegenvaller :7 Ik ben hier sinds begin januari, dus al bijna een half jaar! Wat vliegt de tijd zeg! Mijn ouders komen rond midzomer deze kant op, dus het staat niet echt op de planning om een keer naar NL te gaan. Wel gaan we van de zomer drie weken backpacken in Montenegro {:}

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:55

Ja zeker, maar ik wil gewoon goed Zweeds leren van een fatsoenlijke docent. Ik leer al via een jaar Zweeds via het internet maar er komt nog steeds niet zo gek veel uit want je leert de meest nutteloze dingen in plaats van een goede grammatica basis.

Hierboven; ja inderdaad! Zo vervelend joh, laat me gewoon je taal leren :')

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:51

Doordat ik anders dan 'normaal' ben begonnen aan mijn studie, kan ik nog geen persoonnummer krijgen. Ze zeiden eerst dat je aan moet tonen dat je voor een tweejarige Master aangenomen bent (wat ik dus ben) maar toen bleek dus bij afwijzing van mijn persoonsnummer dat je geregistreerd moet zijn! En dat doe je dus op de eerste dag van je studie, in september dus pas.. Uiteindelijk ben ik dan dus al 9 mnd in Zweden waarvan ik er nu al bijna een half jaar studie op heb zitten en ik kan echt helemaal niks zonder dat stomme @$^#@ nummertje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gaucho, Lotje033, Miiej, OmgiliBot, Petra_O, Room_Soesje, Suliko, UnderIlse, VuurVleugels en 87 bezoekers