Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:11

Wat grappig zeg. Mijn vriend en ik zijn dit jaar voor het eerst geweest met de auto. En kijken juist uit naar het moment dat ons budget groot genoeg is voor een camper. Lijkt ons zo veel makkelijker, vooral met wildkamperen. Maar ik denk datbwe de komende jaren nog wel blijven rondtrekken met de auto en tent.


Dimple
Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:52

Noordje, graag! Ben heel benieuwd naar je foto's.

Weissjee, je bent gewoon vrij log op de weg. De camper is ideaal voor toilet, koelkast etc Wij keken er heel erg naar uit omdat we al een aantal keren naar USA zijn geweest en rondreizen hebben gemaakt maar ook daar steeds kozen voor de auto.

En nu bevestigd ook Noorwegen eigenlijk ons gevoel. Toch de auto. En ik heb heel veel Hytters en huisjes gezien die er echt super netjes uitzagen. Dus dat maakt het dan toch ook heel erg makkelijk.

De volle garage met eten, schoenen etc zal ik dan wel missen. We hebben ruim 2 weken kunnen doen met ons meegenomen eten uit NL. 3x uit eten geweest (denk pizza) en maar 2x wat bij moeten kopen.
Wat dat betreft is het jammer dat Noorwegen zo duur is.

Op zoek naar de zon!!!

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:05

Wow voor 2 weken eten meegenomen? Hoe groot is jullie auto dan? Al hadden wij dit jaar de auto te vol. Eerste keer echt kamperen en dus veel te veel meegenomen :')

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-17 12:10

Weissjee schreef:
Wow voor 2 weken eten meegenomen? Hoe groot is jullie auto dan? Al hadden wij dit jaar de auto te vol. Eerste keer echt kamperen en dus veel te veel meegenomen :')


Dimple was met een camper begreep ik ..... Dus daar past lekker veel in. En de ouders waren ook mee in een camper, dus nog meer ruimte om vanalles in te stouwen ;)

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:18

Maris schreef:
Weissjee schreef:
Wow voor 2 weken eten meegenomen? Hoe groot is jullie auto dan? Al hadden wij dit jaar de auto te vol. Eerste keer echt kamperen en dus veel te veel meegenomen :')


Dimple was met een camper begreep ik ..... Dus daar past lekker veel in. En de ouders waren ook mee in een camper, dus nog meer ruimte om vanalles in te stouwen ;)


Oeps. Ik was er niet helemaal bij :z

_KellyAV
Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:22

Ik meld mij ook!

Volgende week ga ik voor een korte vakantie van 6 dagen naar Stockholm en Helsinki! Ben nog nooit in het noordern geweest, dus ik ben erg benieuwd :D
We willen graag nog een dagje naar Tallinn, weet iemand hier of ik de veerboot het beste vanuit Nederland kan regelen, of gewoon in Helsinki?

♥♥♥♥♥

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:47

Dat is inderdaad lastig als je vanuit NL komt en zoveel mogelijk mee wilt nemen. Dakkoffer een optie? Aanhanger is ook zo lastig :')
Maar camper heeft zeker z'n voordelen.
Ik ga wat foto's uploaden :)
Heb trouwens met veel plezier je reisverslag gelezen Dimple :)

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:04

nog wat foto's :)
Eerst even wat Besseggen. Zo de moeite waard :)
Kaartje van Besseggen. Je begint rechts bij Gjendesheim. Je kunt over Besseggen naar Memuburu lopen en dan het bootje terug (dat is dan de moeilijke richting) of andersom.
Een collega wilde dat met haar kinderen doen en kwam er in Memuburu achter dat het bootje die dag niet voor mensen,maar voor het vee vaarde :') Moesten ze het hele pl**risend weer terug.
Wij zijn met bootje heen en lopend terug (de veilige optie) Maar vanaf Memuburu kun je nog meer waanzinnige tochten maken. Er is een groot hostel daar waar je kunt overnachten.
[ img ]

Even uitrusten voor we aan de 'echte' klim begonnen. Zijn wij niet op de foto. Degene die beetje links staat die was die tocht meerdere keren aan het doen,want hoe vaak wij haar niet heen en weer hebben zien rennen en lopen.....heel apart
[ img ]

en klimmen maar :D
[ img ]

Maar het uitzicht is fantastisch
[ img ]

Een stukje Åndelsnes beneden. Links de camping waar we die nacht hebben gestaan.
[ img ]

Trollstigen. Grappige is dat om uit Geiranger weg te komen,heb je minstens zulke weggetjes.
[ img ]

Niet de meest fantastische foto van Geirangerfjord. Maar krijg je een idee.
[ img ]

De laatste 2 van de wandeling naar Skageflå.
Daar heeft het noorse koninklijke paar hun 25jarig huwelijk gevierd. Wij zaten ons maar af te vragen of alle gasten en gevolg (en niet het minst het eten en drinken) via dezelfde weg omhoog zijn gegaan.
Net vertrokken ; uitzicht op het Geirangerfjord.
[ img ]

En weer een stukje verder. Beneden Skageflå,boederijtje waar je velen van vindt langs het fjord.
Grappig detail ; vroeger toen er nog mensen woonden , werden de kinderen een lang touw om hun middel gebonden tijdens het buitenspelen,zodat ze niet over de rand zouden gaan :)
[ img ]

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Marion_
Berichten: 1283
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:18

Oooohh wat mooi <3 alles, maar vooral Besseggen!

Maak kennis met de ijslander op Vlieland! http://staledda.nl/
https://youtu.be/Dosnslbo6lY

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:59

Gaaf hoor <3 <3.

Hahahaha grappig met dat eten. Ik ben dus echt een typische niet-Hollander en ga eigenlijk altijd met het vliegtuig op vakantie, dit was mijn eerste eigen autovakantie. Vond het echt verschrikkelijk die doos met eten achterin. Knakworsten en soep enzo :=. Doe dat echt nooit! We hebben er wel dankbaar gebruik van gemaakt hoor, want juist na zo'n lange hike hadden we echt geen zin meer om vervolgens nog in een restaurant te gaan zitten, maar vond het toch ook wel raar om zo'n blik open te maken. Ga in andere landen echt elke dag uit eten en zelfs in mijn normale leven ga ik minimaal elke week. Nou waren de prijzen in Noorwegen natuurlijk wel een stuk hoger en had me er ook bij neergelegd hoor, maar toch kreeg ik dat gevoel niet helemaal weg :D. Ook een paar keer daar boodschappen gedaan voor avondeten en dat gemaakt of opgewarmd (lag eraan of we nog zin hadden om echt te koken), maar ook gewoon lekker uit eten geweest.

♥ Rewrite the Stars ♥

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:14

Mag ik mij hier melden?

Per 1 oktober ga ik verkassen naar Kopenhagen om daar te gaan wonen en werken. Ik word gedetacheerd maar een concrete einddatum is er niet. Op papier staat tot en met 31 mei.

Ik ga wonen in Bronshoj maar de eerste 2 weken krijg ik een Airbnb appartement toegewezen.

Ik ga even bijlezen :)

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:17

Mooie foto's weer :j

leuk eenitraM heb je al deense lessen gehad? Ik vind het maar een moeilijke taal haha

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:21

kirri schreef:
Mooie foto's weer :j

leuk eenitraM heb je al deense lessen gehad? Ik vind het maar een moeilijke taal haha


Nee Deense lessen niet. Maar ik ben redelijk goed in Duits en dat met Deens en Nederlands spoort volgens mij wel redelijk met elkaar.

Op kantoor (waar 3/4 werknemers zitten, met 2 denen) wordt Engels gesproken. En tegen Engels zie ik iets meer op :')

Roquen
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:27

Deense les is hier ook gratis, dus dat zou ik mooi hier doen als ik jou was. Leert veel makkelijker!
Brønshøj is overigens dicht bij mij!

Vorig jaar ben ik met mijn vriend naar Noorwegen geweest, roadtrip in onze Peugeot 107... :') Wij zijn van Kopenhagen met de boot naar Oslo gevaren, vandaar helemaal omhoog naar Trondheim en daarna weer terug naar Kristiansand en met de boot weer naar Hirtshals, DK. En vanaf daar terug naar Kopenhagen. Was een flinke tour, maar o zo prachtig!

In de avond, met ons tentje aan Geiranger fjord. <3 Maar avondrood is water in de sloot, helaas... De volgende dag in de stromende regen de tent weer afgebroken...
[ img ]

Hardangervidda
[ img ]
Laatst bijgewerkt door Roquen op 27-09-17 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:30

Zou zeker proberen Deense les te volgen, vond het altijd jammer dat ik niet wat meer aandacht aan de taal had geschonken toen ik in Zweden was, ondanks dat al m'n vrienden internationaal waren, is het altijd leuk als je jezelf verstaanbaar kunt maken in de stad / bus / winkel etc :)

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:37

Thanks voor de tip! Misschien toch maar naar gaan kijken tzt als ik over ben. Eerst maar mijn koffers inpakken. Wat een drama is dat..

Is er voor Denemarken een wereldstekker nodig trouwens? Ik hoor wisselende verhalen.

Roquen (mijn telefoon maakte er roeien van :') ); wat leuk! Misschien in de toekomst een meeting inplannen? Altijd goed om nieuwe gezichten te ontmoeten!
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 27-09-17 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight
Berichten: 3182
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:38

Ik meld me hier ook maar!!

Ik verblijf sinds 25 augustus in het Finse Kuopio voor mijn studie *\o/*
De omgeving is echt prachtig, alleen ik kan maar niet wennen aan de stijlheid van de heuvels die hier zijn. Er staan tot nu toe een tripje naar St. Petersburg en Fins Lapland gepland. Echter wil mijn moeder graag ook met mij naar lapland, en nu zaten we te denken aan zweeds/noors lapland. Heeft iemand daar ervaring mee?

En vooral, wat zijn nu echt de aanraders? :D

Roquen
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:42

eenitraM schreef:
Thanks voor de tip! Misschien toch maar naar gaan kijken tzt als ik over ben. Eerst maar mijn koffers inpakken. Wat een drama is dat..

Is er voor Denemarken een wereldstekker nodig trouwens? Ik hoor wisselende verhalen.

Roquen (mijn telefoon maakte er roeien van :') ); wat leuk! Misschien in de toekomst een meeting inplannen? Altijd goed om nieuwe gezichten te ontmoeten!


Gezellig! Ik heb nog nooit een wereldstekker nodig gehad hier hoor! Het scheelt dat DK niet het einde van de wereld is, hier is ook van alles te koop. Alleen wel een beetje duurder...

Als je ergens hulp bij nodig hebt, geef maar een gil!

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:46

eenitraM schreef:
Is er voor Denemarken een wereldstekker nodig trouwens? Ik hoor wisselende verhalen


Nee hoor, echt niet nodig! Maar vaak moeten niet-denen wel even wennen dat ze het stopcontact 'aan' moet zetten met een lichtknop. Ik hoor vaak 'de stopcontacten doen het echt bijna nergens :roll: ".

MariaMaaike
Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:18

_KellyAV schreef:
Ik meld mij ook!

Volgende week ga ik voor een korte vakantie van 6 dagen naar Stockholm en Helsinki! Ben nog nooit in het noordern geweest, dus ik ben erg benieuwd :D
We willen graag nog een dagje naar Tallinn, weet iemand hier of ik de veerboot het beste vanuit Nederland kan regelen, of gewoon in Helsinki?

Ik heb een dagtrip naar Talinn geregeld vanuit Helsinki. Gewoon online, maar je moet wel met creditcard betalen :j Je kan ook even bij het kantoor langs daar in de haven, dat heeft een vriendin van mij toen gedaan.

Aight schreef:
Ik meld me hier ook maar!!

Ik verblijf sinds 25 augustus in het Finse Kuopio voor mijn studie *\o/*
De omgeving is echt prachtig, alleen ik kan maar niet wennen aan de stijlheid van de heuvels die hier zijn. Er staan tot nu toe een tripje naar St. Petersburg en Fins Lapland gepland. Echter wil mijn moeder graag ook met mij naar lapland, en nu zaten we te denken aan zweeds/noors lapland. Heeft iemand daar ervaring mee?

En vooral, wat zijn nu echt de aanraders? :D

Gaaf hoor! Ik ben ook naar Fins Lapland en St. Petersburg geweest. Heb je alles zelf geregeld of ga je met een reisorganisatie? Mocht je nog tips willen voor St. Petersburg dan heb ik er nog wel een paar :D

Aight
Berichten: 3182
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:58

MariaMaaike schreef:
_KellyAV schreef:
Ik meld mij ook!

Volgende week ga ik voor een korte vakantie van 6 dagen naar Stockholm en Helsinki! Ben nog nooit in het noordern geweest, dus ik ben erg benieuwd :D
We willen graag nog een dagje naar Tallinn, weet iemand hier of ik de veerboot het beste vanuit Nederland kan regelen, of gewoon in Helsinki?

Ik heb een dagtrip naar Talinn geregeld vanuit Helsinki. Gewoon online, maar je moet wel met creditcard betalen :j Je kan ook even bij het kantoor langs daar in de haven, dat heeft een vriendin van mij toen gedaan.

Aight schreef:
Ik meld me hier ook maar!!

Ik verblijf sinds 25 augustus in het Finse Kuopio voor mijn studie *\o/*
De omgeving is echt prachtig, alleen ik kan maar niet wennen aan de stijlheid van de heuvels die hier zijn. Er staan tot nu toe een tripje naar St. Petersburg en Fins Lapland gepland. Echter wil mijn moeder graag ook met mij naar lapland, en nu zaten we te denken aan zweeds/noors lapland. Heeft iemand daar ervaring mee?

En vooral, wat zijn nu echt de aanraders? :D

Gaaf hoor! Ik ben ook naar Fins Lapland en St. Petersburg geweest. Heb je alles zelf geregeld of ga je met een reisorganisatie? Mocht je nog tips willen voor St. Petersburg dan heb ik er nog wel een paar :D


Reisorganisatie :) Achteraf is het natuurlijk meestal wel goedkoper, maar met zo'n grote groep studievrienden is het sowieso wel feest. Tips voor St. Petersburg graag! We slaan een aantal activiteiten over, dus we hebben wat meer vrije tijd daar :D Leuk ''traditioneel'' eettentje?

Hevonen
Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:59

Weissjee schreef:
Wow voor 2 weken eten meegenomen? Hoe groot is jullie auto dan? Al hadden wij dit jaar de auto te vol. Eerste keer echt kamperen en dus veel te veel meegenomen :')


Het enige dat ik meenam aan eten was een pak koffie en koffiefilters, zodat ik op elk gewenst moment koffie kon zetten. Verder alleen eten mee voor onderweg (rijd van huis naar de boot in Stockholm in twee dagen). In Denemarken, Zweden en Finland hebben ze ook eten hoor en het hoeft ook niet duur te zijn. Ik ben nooit in Noorwegen geweest, maar vermoed dat ook daar wel eten te koop is. :)

En aan kampeerspullen nam ik steeds minder mee. In Scandinavië hebben alle campings goede keukens voor algemeen gebruik, vaak zelfs met pannen etc. Ideaal!
Ik had behalve kleding niet veel meer mee dan 1 klein tentje, luchtbed, slaapzak, een emmer met diverse dingen erin (zakjes, alufolie, keukenpapier, afwasmiddel etc) en 1 bord, 1 snijplank, 1 kom en bestek.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

MariaMaaike
Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:52

Aight schreef:
Reisorganisatie :) Achteraf is het natuurlijk meestal wel goedkoper, maar met zo'n grote groep studievrienden is het sowieso wel feest. Tips voor St. Petersburg graag! We slaan een aantal activiteiten over, dus we hebben wat meer vrije tijd daar :D Leuk ''traditioneel'' eettentje?

Ja, ik snap het hoor. Ik ben ook met een reisorganisatie geweest (timetravels). Vond ik ook wel een prettig idee omdat het toch wel Rusland is met strenge controles etc. Traditioneel eettentje is dan weer lastig haha, ik heb wel een traditionele maaltijd gehad, maar dat was een georganiseerde activiteit.

Nevsky Prospekt is de hoofdstraat van St. Petersburg. Best druk en let op de auto's want die rijden best wel snel allemaal :+ Maar die straat is leuk om uit te lopen. Zitten veel winkels aan en ook een aantal kathedralen. Hou er wel rekening mee dat de kathedralen óf museums zijn (en je er voor moet betalen) óf nog in gebruik zijn. Daar kun je wel naar binnen, maar alle vrouwen hebben een bedekt hoofd (hoed, sjaal) dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Mijn favoriete kathedralen aan Nevsky Prospekt waren: cathedral on the spilled blood (museum, wel de moeite waard om binnen te kijken) en de Kazan Cathedral (in gebruik). Ook zit er een gaaf winkelcentrum: Gostiny Dvor.

Ook de St. Isaacs Cathedral is de moeite waard. Een museum maar wel heel mooi.

En wat echt mijn allerbeste aanrader is (maar misschien heb je dit ook al op de planning staan): Hermitage Museum. Het wordt gezien als het mooiste museum na het Louvre! Het zit in het winterpaleis van de vroegere Tsaren. Echt heel erg gaaf! :)

Dimple
Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:39

Noordje, gave foto's!

Hevonen, wat jij zegt klopt inderdaad. Elke camping had goede faciliteiten om te koken, af te wassen etc.
Ook het sanitair is heerlijk schoon. Wat een verademing met Zuid Europa zeg!

Ik zag ook veel auto's met schoonmoeder op het dak maar ook een bak achterop de twinny load zeg maar. Zo kan je dus best heel veel meenemen!

Zag zelfs een Polo en nog kleiner met een koffer op het dak. Het kan wel!! :') :D

Overigens vond ik Oslo een super leuke stad!! Heel erg van genoten <3

Op zoek naar de zon!!!

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:44

Vraagje.. iemand enig idee hoe dat zit met de rekening over tolwegen in Noorwegen? Had geen pas dus krijg het achteraf. Maar krijg ik een verzamelfactuur of 40 losse facturen?

Eerste lag op de mat maar dat is congestiebelasting Zweden ofzo. Echt, seieus :').. die brief op de post doen heeft meer gekost dan wat ik moet betalen :=...
[ img ]

Hoop echt zooo niet dat ik 40x zo'n kneuzenbedrag over moet gaan maken :=.

♥ Rewrite the Stars ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, annikavolder, Ashleytjuhh, Avanti, Cowgirl, fleurtjeuh, fohadie, friezenfan2, Gaby, Jadero, lizy29, Luna2013, maaikemuis, mvdende, Ptl4ever, thequeensmum, warvel en 70 bezoekers