Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:24

mirjamalvaro schreef:
Ja er komen 5 stallen van 4x5m, dus dan is 4x25m al weg aan de stallen. En in midden zit stroom dus daar maken we de zadelkamer, dat is de laatste 5m.
Dan dus nog 6x30m over om ergens een wasplaats te creeeren.
Hooi opslag etc doen we in een andere schuur. Hebben een aantal bijgebouwen. :D

Klinkt goed! Dat hebben wij ook, maar vindt het zeker in de winter makkelijk om ook een deel hooi en stro in de stal te hebben. Gezien je het over een binnen paddock hebt, zou je dan niet 2 en 2 boksen tegenover elkaar doen? + op de ene kant 3 naast elkaar en daar tegenover zadelkamer + wasplaats. Dan heb je de rest a ca 15×10m over voor een paddock.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:27

Maar 2m stalgang klinkt zo krap? En wij laten ze altijd los naar stal lopen. :=

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:59

mirjamalvaro schreef:
Maar 2m stalgang klinkt zo krap? En wij laten ze altijd los naar stal lopen. :=


Haha dat wordt hier ook alle paarden aangeleerd :') Ik zal eens meten hoe breedt onze 'gang' is, die werkt prima.

Je zou ook iets aan beide kanten kunnen zetten om een 2m gang te creëeren. Dan kun je kijken of het haalbaar is voor jullie of niet.. je zou er ook voor kunnen kiezen om aan de ene kant waar je 2 hebt, de boksen bv 3.5 x 5 te maken dat is nog flink groot!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:05

Ja we moeten ook eerst echt alles eens goed opmeten. Nieuwe vloer erin. En dan eens gaan tekenen hoe en wat.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:42

mirjamalvaro schreef:
Ja we moeten ook eerst echt alles eens goed opmeten. Nieuwe vloer erin. En dan eens gaan tekenen hoe en wat.

Watvoor vloer zit er nu in?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:49

Beton geloof ik maar met ongelijke stukken.
Dus eerst alles eruit breken wat er nu in staat en een ruimte majen. Daarna vloer goed maken, maken gelijk afvoerputjes. En dan weer verder kijken. :')
Stap, voor stap haha

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:00

Nou de verhuisdata staan.
12oktober haken ze de paarden op em vertrekken we met de honden en katten.
16 oktober halen ze de inboedel op.
:D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 10:21

mirjamalvaro schreef:
Nou de verhuisdata staan.
12oktober haken ze de paarden op em vertrekken we met de honden en katten.
16 oktober halen ze de inboedel op.
:D


Ha dat wordt dus een paar dagen camperen in eigen ( zweeds ) huis ! En je hoeft ze niet te helpen bij het ophalen van de inboedel ?! Lekker !

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:46

Mijn vader blijft tot alles ingeladen is, maar als goed is hoeft hij niet te helpen met laden.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:15

Spannend hoor! Veel succes met de verhuizing.

Ik ben lekker een aantal keer op mini vakantie in eigen land geweest en dacht dat het misschien wel leuk was om wat foto's te plaatsen. Wellicht wat inspiratie voor toekomstige Noorwegen-bezoekers :D
De meeste foto's heb ik ook in het wandeltopic geplaatst.
Ik ben helemaal weg van de oude Koningsweg ( visitkongevegen.no ) en heb daar een aantal stukken van gewandeld.

Vindhella
Afbeelding
Gerestaureerd stuk Kongevegen
Afbeelding
Kongevegen over Filefjell
Afbeelding
Met geweldige uitzichten op o.a Jotunheimen
Afbeelding
Vettisfossen in Utladalen
Afbeelding
Supphelle gletsjer,uitloper van de Jostedal gletsjer
Afbeelding
Lomseggen beklommen (1289m hoog) deze foto is op een uitkijkpunt iets lager genomen
Afbeelding

Heb nog een hele berg foto's hoor :D ,maar we houden het hier maar even bij

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 11:18

Nee hoor, meer foto's mag ;) Graag zelfs !
Wow wat een mooi land toch. En wat heerlijk om daar te kunnen wandelen.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:31

Prachtig :+:

Zo alle beesten hebben hun inentingen. 1 kat bleek nog niet gechipt, dus die nu ook gedaan.
Kreeg vandaag ook offertes voor verzekeringen, maar das duur zeg. Misschien dan toch maar welke maand een bedrag opzij leggen voor het geval dat.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:56

Prachtig Noordje, bekende plekken. <3


mirjamalvaro schreef:
Prachtig :+:

Zo alle beesten hebben hun inentingen. 1 kat bleek nog niet gechipt, dus die nu ook gedaan.
Kreeg vandaag ook offertes voor verzekeringen, maar das duur zeg. Misschien dan toch maar welke maand een bedrag opzij leggen voor het geval dat.



Duur? Voor de paarden? Of honden/katten? Welke verzekeringen?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:00

welke verzekeringen? ik heb 4 honden en 3 zitten bij Folksam en krijg best wel veel korting :j overigens wij zaten eerst bij Agria maar die deden moeilijk over alles! Onze dierenziekenhuis gaf ook aan dat hun ''altijd'' lastig deden

Helaas zit ik nog in een oranje gebied volgens NL dus mijn mams kan niet komen. Hopelijk veranderd het nog tis al een tijdje bloedheet toen het de laatste zomer zo lang warm was hadden we een goede winter dus hopen op hetzelfde :+

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:04

Agria :=

Heb dan 12 beesten te verzekeren
4x hond
4x kat
4x paard

Edit:
Honden waren daar 5931-6371 kronen per jaar
Katten 1689-2400 kronen
Paarden hoor ik morgen.
Zonder de paarden dan dus al dik 2600 kronen per maand kwijt. :=

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:11

Folksam hebben we juist enorm veel problemen mee gehad en mijn dierenarts ook. :')
Zelfs contact opgenomen met vorige eigenaar, wat volgens de wet verboden is. :=

Heb ze nu bij Agria en altijd super makkelijk, snel en fijn. Mijn persoonlijke contact persoon is ook degene van inseminatie station. En mijn dierenarts raad ook iedereen altijd Agria aan. Dan wel paarden.

Betaal nu 79 per maand A1 meest uitgebreide + liv en laagste eigen risico voor de merries en dracht eenmalig 1.700 (vanaf 40 dagen tot 30 dagen oud veulen), A1 (sport) met liv op 55k voor veulen.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:12

Ik zou er niet aan beginnen := maar dat is mijn persoonlijke ervaring en ik heb nog veel gehoord van anderen zelfde problemen. Oa toen mijn hond een CT scan nodig had (grote bult kon tumor maar ook abces zijn) moesten we eerst alles zelf betalen, daarna een persoonlijke! mail sturen waarom wij vonden dat het echt nodig was (uiteraard had de dierenarts het goed onderbouwd en alle gegevens verzonden) het was uiteindelijk een abces vanwege een tand probleem. Dit is maar 1 van de slechte ervaringen :+

Folksam heeft tot nu toe OA een CT scan, bevalling ziekenhuis hond netjes betaald muv eigen risico

Daarnaast toen 2 honden doodziek en hebben in het ziekenhuis gelegen voor dagen allemaal betaald muv eigen risico dan (rekeningen alla 5000 euro waar we uiteindelijk ongeveer 700 zelf van hebben betaald)

edit: Oh echt Quir haha hier hebben hun juist echt veel betaald en Agria bijna niks :+

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:16

Allemaal natuurlijk goede en slechte verhalen en denk ook veel afhankelijk van contact persoon.

Van folksam mocht de dierenartsen niet eens een paard in laten slapen na een beenbreuk, nee moest naar de kliniek om verder onderzocht te worden of het wel een breuk was (been stond in een hoek van 90 graden := ), anders kregen ze niets vergoed of uitbetaald.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:17

Bij agria zie ik bij de meeste dingen staan dat de honden vanaf 4 maanden doorlopend verzekerd moeten zijn om in aanmerking te komen.
Mijn honden zijn al iets ouder. :')
Dus vind het wel lastig allemaal. Gelukkig nog even de tijd om na te denken.
Ze moesten ooo een veterinärbesiktkng, naar weet niet wat daar onder valt bij honden/katten. :')

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:18

vond verzekering in NL ook al zo'n gedoe. Heel lastig om iets terugbte krijgen. Uiteindelijk verzekering stopgezet en spaarpotje gemaakt. :')

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:21

@Quir Nee wat erg, kijk een hond kan je nog amputeren vaak. Echter is een paard wel hele andere koek 8)7

Ja dat geloof ik wel hoor, heb zelf geen paarden meer maar ik zou voor een paard denk ik ook eerder wat opzij leggen per maand.

Ja en als je een hoog risico ras hebt dat is ook altijd duurder :+ Mijn husky is BV bij moderna (ook een verzekering) duurder als bij Folksam

Ik zal even een voorbeeld voor je opzoeken van de bezichtiging, ik heb in 2019 mijn pup uit NL gehaald en die had het ook nodig voor de verzekering

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:24

Veulen verzeker ik voor mogelijk verkoop, mensen kopen lastig veulens als ze al niet verzekerd zijn.

Merries vooral omdat er dingen dan sneller en makkelijker kunnen, financieel maakt het voor ons niet uit. Al is 10k+ voor een mini wondje hechten nog steeds veel geld. _O-

Levensverzekering heb ik niet voor de merries, want wil zelf beslissen of ik ze in slaap in geval van nood en niet moeten wachten op de verzekering op een akkoord. :=

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:26

Dank je!

Die 75 kroon p.m. van jouw klinkt goed Quir. Hopelijk krijg ik morgen ook zulke offertes binnen voor de paarden. :')
Maar de honden en katten offeres lieten mij even verbleken. :=

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:34

kon die van mijn pup niet vinden dus die van mijn oudere hus ff opgezocht!

Ik heb er ook voor gekozen om de HD/ED fotos naar mijn verzekering te sturen (krijg netjes een groen papier thuis van de kennelclub die ze beoordeeld hebben) dat bleek erg waardevol toen ik dacht dat ze heup problemen had maar ze dus nog steeds harstikke schoon was!

Afbeelding
Afbeelding

even het adres en nummer weggehaald dat hoeft niet online te staan :p

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:40

Bedankt :D

HD en ED word hier nog in seltember gedaan! Alleen wil de RvB mijn jongste hond niet beoordeldn op ED, dus hoop dat ik die foto's dan naar SKK kan sturen oid. :\