Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:02

Bedankt voor de tips allemaal! :D

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes


gabyfedde
Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:32

karuna schreef:
Ach sneeuw of geen sneeuw het is er schitterend mooi,

En en en *\%/* *\%/* wij gaan weer naar Levi. Maand eerder dan dit jaar en hopelijk voor mij dit keer zonder longontsteking. Konden weer boeken met flinke korting. Zelfde hotel <3


Spa hotel?

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:57

Levi suites. Echt om de hoek van de pistes. :D redelijk rustige ligging en heerlijke sauna in het appartement. Vorige keer natuurlijk drie weken kamerwissel gedaan. Hebben het hele gebouw gehad geloof ik :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:46

Wat een handig topic dit!

Ik wil komende zomer gaan interrailen met mijn zoon van 12. Eerst naar kopenhagen- Stockholm- Oslo - trondheim -narvik en dan weer terug. Op de leuke plekken (de meeste plekken geloof ik :D ) een paar dagen blijven en in narvik een weekje om rond te kijken, wandelen en walvissen te spotten. Iemandhier ervaring met interrailen daarheen? Ik heb de app en de treintijden zijn duidelijk maar de extra kosten kan ik nog niet zo makkelijk ontdekken. Iemand tips daarvoor?

Marion_
Berichten: 1284
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:31

Ik! :D

Niet helemaal dezelfde route, maar wel aardig in dezelfde richting.

[BEU] [FOTO] Scandinavië, van zuid naar noord!

Ik heb redelijk wat treinen van tevoren al geboekt. Op de terugweg was de trein vanaf Kopenhagen bijvoorbeeld al uitverkocht, dat wilde ik in de rest van de reis voorkomen. En dan had ik een vaste zitplaats.
Daar heb ik wel wat extra kosten voor gemaakt. En ik heb in Noorwegen op 1 stuk een 'eerste klas' ticket geboekt, dat was helemaal niet zo duur toendertijd en kon je gratis koffie en thee pakken tijdens de rit! Ik betaalde dan alleen de toeslag zegmaar.
Nachttreinen kun je ook beter vooraf boeken. Verder stap je gewoon de trein in, schrijf je hem op op je blaadje en je kan mee!

Edit: hier staat info over hoe te reserveren en de kosten: https://www.interrail.eu/en/plan-your-t ... ins-norway

Maak kennis met de ijslander op Vlieland! http://staledda.nl/
https://youtu.be/Dosnslbo6lY

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:47

Ik ben vorig jaar met mijn zoontje naar Malmö, Oslo en Stavanger geweest met Interrail. Was super leuk. Alleen was het de bedoeling om ook naar Bergen te gaan maar dat was volgeboekt. En neem heel ruim de tijd voor je overstappen in Duitsland, wij hadden daar vertragingen van 1,5 uur... . Treinen in Scandinavië is echt leuk, in Duitsland wat minder.

DemiSisa
Berichten: 1013
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:31

Hallo!

Een vriendin en ik denken erover om in het voorjaar (april) een weekje met de auto naar Denemarken op vakantie te gaan. Wat zijn nou echte aanraders in Denemarken, mag vanalles zijn. Een natuurgebied en een stad bezoeken zou sowieso erg tof zijn. :D

Groetjes!

Chiko <3

B + 19 | L1 + 13

Nadir
Berichten: 12712
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:32

Qua stad vonden wij Kopenhagen erg leuk!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Skogsmulle
Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:58

@troi: wat Marion zegt, beste is om de trein van te voren te boeken (maar niet alle treinen hoef je te reserveren, vaak alleen de langere reizen). Zweden werkt met zitplaatsen, als die op zijn mag er niemand meer bij. Eerste klas kan ook fijn zijn, scheelt niet zo heel veel in geld vaak en je hebt gratis koffie/thee met koekjes :) Buiten je interrail heb je reserveringskosten. Bij de app van SJ kun je bij een van de laatste stappen selecteren dat je een interrail hebt en dan je ticket nummer invullen.
En inderdaad, Duitsland kan rommelig zijn met vertraging, ik zou geen korte overstaptijd kiezen.


Scum
Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:49

Volgend jaar willen we graag naar Noorwegen gaan. Ben me al enige tijd aan het inlezen en heb ook een paar boeken gehaald. En nu ben ik tot een globale planning gekomen.

Misschien zijn er hier mensen die met mij mee willen kijken of dit een haalbare planning is. Er zijn zoveel dingen die ik zou willen zien, maar ik zal een keuze moeten maken. In dit geval heb ik zowiezo besloten om in het zuiden te blijven. De Noordkaap en Lofoten bewaar ik voor een andere keer.

Op dit moment ben ik tot deze planning gekomen:
1. Naar Hirtshals rijden (of in ieder geval op max een uurtje er vandaan)
2. Boot Hirtshals - Kristiansand, en door rijden naar omgeving Stavanger
3. Omgeving Stavanger/Lysefjord
4. Omgeving Stavanger/Lysefjord
5. Rit naar omgeving Voss (is hier een leuke tussenstop mogelijk?)
6. Omgeving Bergen/Hangarvidda
7. Omgeving Bergen/Hangarvidda
8. Rit naar omgeving Stranda (is hier een leuke tussenstop mogelijk?)
9. Omgeving Alesund/Geiranger
10. Omgeving Alesund/Geiranger
11. Rit naar omgeving Dombas (is hier een leuke tussenstop mogelijk?)\
12. Omgeving Dovrefjell/Rondane/Staafkerken
13. Omgeving Dovrefjell/Rondane/Staafkerken
14. Rit naar Rjukan
15. Bezoek zwaarwaterfabriek, en rit naar Oslo
16. Boot Oslo
17. Kiel - rit naar huis

Daar zou ik nog graag 1 dagje ergens bij willen doen, ik zit zelf te denken aan een extra dag in omgeving Dovrefjell/Rondane.
Om de reistijden te bekijken heb ik Google maps gebruikt. Maar ik vraag me af in hoeverre het klopt als deze zegt dat ik bijvoorbeeld 4 uur en 10 minuten over een bepaalde afstand doe. Ik kan me zo voorstellen dat je vanwege het prachtige uitzicht veel tussenstops wilt maken, of dat je op veel stukken echt niet zo hard kunt als dat Google dat berekent.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:41

Ziet er prima uit, je hebt inderdaad gelijk dat Google vaak wat optimistisch is, zeker omdat je ook met veerboten zit.

Zo uit mijn hoofd loop ik alleen even tegen het stukje Stranda en Ålesund/Geiranger aan. Stranda ligt hier tussenin dus zit wat vreemd in de reis. Daarnaast is het ook een pittig stuk rijden van Bergen naar Stranda.
Mijn voorstel: Bergen naar Førde of wat verder naar Loen of Stryn.
Vanuit daar via Volda naar Ålesund voor 1 nacht.
Dan van Ålesund naar Geiranger voor 1 nacht (via Stranda). Eventueel met boot van Hellesylt naar Geiranger.

Vanuit Geiranger via Trollstigen naar Dombås. Als je hier wilt overnachten, ga dan voor een superior kamer in Dombås hotel. De standaard kamers zijn echt slecht en de superior kamers hebben een prachtig uitzicht over het dal.

Als graag in Rondane wilt wandelen zou je Høvringen of Mysusæter kunnen overwegen. Dan wandel je zo de natuur in.

Scum
Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:29

Dankjewel Thokkadisje, daar heb ik al veel aan :)
Je hebt gelijk over Stranda, maar ik dacht iets te zoeken van waaruit ik zowel Alesund als Geiranger zou kunnen bezoeken. Het is inderdaad volgens Google al meer dan 6 uur rijden. Zal eens in de buurt van Loen gaan zoeken, dan is het iets meer dan 4 uur. Het is dan wel 2 uur rijden naar Geiranger.

Ik zoek overigens voornamelijk naar huisjes of appartementen. Wil graag een keuken hebben zodat ik zelf zoveel mogelijk kan koken ivm dieet. Hotels doe ik dan alleen als ik ergens 1 nacht blijf (dat wordt dan Hirtshals, Rjukan en Oslo). En op de boot zal het ook een restaurant worden vermoed ik.


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:25

Ik geloof dat je qua dieet in scandinavie best luxe zit hoor. Elk hotel waar wij zaten had een best uitgebreide keuze voor diëten zoals glutenvrij, lactose etc.

Scum
Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:51

Planning aangepast m.b.t. Stranda. Dit wordt nu omgeving Flam, en dan door naar Loen.
Ook Rjukan heb ik moeten schrappen wegens tijdgebrek.

Andere vraag. Stel je zit 3 dagen in omgeving Loen. Van daar uit wil je elke dag andere locaties bezoeken maar op dit moment is er nog geen concrete planning. Nu zie ik bij verschillende routes op Google dat de veerboot ter sprake komt. Moet je zo'n boot van tevoren reserveren? En kan dat ook makkelijk de dag ervoren nog?

noordje
Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:37

Heb veerboten nog nooit van tevoren besteld. Je komt gewoon aan rijden en als ie vol zit (wat wij nog nooit gehad hebben) neem je gewoon de volgende ;)

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Erpel
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:28

Iemand ervaring met Tromso in december? Wij gaan als het goed is over paar weken die kant op. Willen in ieder geval gaan hondensleeen en de berg op daar. Ben benieuwd naar tips en of ervaringen!

Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D

noordje
Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:14

Nou er ligt iig genoeg sneeuw :D 2weken geleden is daar zoveel gevallen, dat wat in bijna 100jaar niet gebeurd.
Ik ben in februari geweest en maar heel kort eigenlijk. Wij hebben toen rendierensleeën gedaan.
Moest niet te heftig zijn, want m'n ouders waren mee ;)

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:08

Erpel schreef:
Iemand ervaring met Tromso in december? Wij gaan als het goed is over paar weken die kant op. Willen in ieder geval gaan hondensleeen en de berg op daar. Ben benieuwd naar tips en of ervaringen!


Active Tromsø als je een beetje een sportief rondje wil doen. Wij hebben daar in Februari een heel leuke hondenslee ervaring gehad.

Erpel
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:22

Dank Sharani! Iemand tips voor Noorderlicht? Zelf een auto huren en ergens heen rijden of toch een tour boeken? En welke dan, zijn er zoveel! :=

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:01

Wij hadden zelf een auto, maar als de omstandigheden moeilijk zijn en je zelf niet zo houd van autorijden in winterse omstandigheden , zijn die tours wel een aanrader omdat die gewoon heel ver rijden om toch het noorderlicht te kunnen zien. Die tours kun je vaak nog kort van te voren boeken.

Skessa_
Berichten: 10601
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:48

Wij zijn gewoon bij ons huisje naar buiten gelopen en daar was t al te zien :')

noordje
Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:33

In Tromsø konden we het vanaf ons balkon zien :D
Toen we in de Lofoten waren hadden we een auto gehuurd en de dame van het verhuurbedrijf raadde ons wat plaatsen aan en daar hebben we echt fantastisch noorderlicht gezien.
Zaak is eigenlijk dat je zo min mogelijk lichtvervuiling hebt.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:48

Ik ga eens rustig dit topic door lezen. Vandaag onze reis Noorwegen geboekt. Eerste keer met mijn huidige partner en eerste keer niet kamperen en op de bonnefooi. Ik heb totaal 2,5 maand met mijn ex door Noorwegen gereist. Van het uiterste noorden tot het uiterste zuiden en al het moois er tussenin.

Nu is de planning Hirsthals-Bergen. Daar een paar dagen op een schiereiland vlak bij de stad. Vervolgens richting de jostedalbreen en daarna naar de omgeving Stryn. Daar een paar dagen en oa naar Geiranger, trollstigen en de via Ferreta in Loen. Vervolgens naar Voss een paar dagen. Met de kano over de Nearoyfjord en met de fiets van Myrdal naar Flam. Dagje Hardangervidda. Daarna naar Sandnes en de preikestolen bezoeken en misschien de kjerag. Beide al gedaan maar nu wil ik in de vroege ochtend. Nu nog zoeken naar bijzondere ervaringen.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Independence
Berichten: 1377
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:10

Ik wil eind februari met de trein richting Zweden/Noorwegen. Wie heeft daar ervaring mee? Ik ga vooral voor de natuur: kies ik dan beter voor Noorwegen of voor Zweden?

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:32

Noorwegen. En dan vooral de lijn Oslo-Bergen is het mooiste wat je ooit gezien heb.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Westhof en 155 bezoekers