Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:57

Ja :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


joykel
Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:57

Wij zijn bezig aan de laatste daagjes van onze vakantie in Zweden. Wat is het schitterend hier, dit was onze eerste keer Zweden maar zeker niet de laatste!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:46

Heerlijk he

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:55

Gisteren djurskyddskontroll van länsstyrelsen gehad, uiteraard allemaal perfect zonder een enkele opmerking, behalve dat de paarden er zo netjes bij staan en zo braaf en opgevoed zijn, maar wel een gekke gewaarwording. :+

Was zelf een paard in de rijbak aan het trainen (ongeveer 200/300m van de stal, die ik niet echt van uit de rijbak kan zien), in die tijd is hij gewoon alleen de stallen in gelopen en de weides in gegaan waar de paarden staan. Weet iemand of dat zo mag? Heb niets te verbergen en weet dat alle paarden hier gewoon top erbij staan, dus hij mag kijken waar en wat ie wil. Maar dat hij zo zelfstandig de weides in loopt (zonder zich überhaupt eerst te melden, maar hij heeft mij in de rijbak wel gezien en wist dat ik er bezig was, zei hij ook), vind ik niet zo heel fijn, heb hier ook 4 jonge hengsten in opfok staan en het zijn redelijk lieve brave dieren, maar garanderen dat ze zich gedragen kan ik niet. Als er wel wat gebeurd, wie is er dan verantwoordelijk?

Binnen 3/4 weken komt als het goed is een rapport met bevestiging, etc. en hoop dat daar ook wat meer info/gegevens op staan. Wil eigenlijk toch wel weten of dat normaal is. Online en op de website van länsstyrelsen kan ik er verder niet zoveel over vinden en hier in de omgeving konden ze het mij ook niet vertellen. :=

KarmaChansy
Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:02

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-got ... oller.html

ik vond dit in onze county maar ik lees niet echt dat ze zich moeten melden, wel dat ze gekleed moeten zijn een ID moeten kunnen aantonen. Mijn man zei dat ze gewoon binnen mogen lopen maar 100% zeker weten doet die niet

edit: herkenbaar als van länsstyrelsen gekleed zijn :+

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 10:20

Wat is dat voor soort controle dan ? iets van de dierenbescherming ofzo ?

mirjamalvaro, oooooh het komt al dichtbij he, de verhuizing !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:23

Dat was hij niet, gewoon normale kleding aan en een heeeele oude groene Volvo V70 (kenteken opgeschreven _O- ). Toen ik hem in de wei zag, ben ik er naar toe gelopen om te vragen wie hij is. Ook geen ID of iets laten zien, ook niet aan gedacht om te vragen. Sowieso enigszins overdonderd, dus weinig kwam op dat moment in me op om te vragen. :+

Ik weet ook niet vanuit welk län, want wij zitten precies op de grens van 3 (Örebro, västra Götaland en Värmland. Officieel is het net Örebro län of landskap Värmland). Ga er vanuit dat het dan maar Örebro län is.

Las bij länsstyrelsen op de website van Örebro län dat ze tenminste 24 uur van te voren bellen of een brief sturen dat ze langs komen als het om een gewone controle ging (wat hij zei dat het was), met een melding van iemand zouden ze wel zonder melding langs kunnen komen. Maar dus niet gebeld of een brief gehad.

Op zich vind ik het ook niet zo erg dat hij gewoon rond loopt of de stallen in gaat, maar wel dat ie gewoon een groep jonge hengsten in loopt waarvan ik niet kan garanderen dat ze zich gedragen... Als die baby dino's hem als lekker hapje zien, ben ik zeker de Sjaak. :+

Twijfel nu of het wel klopt, aangezien er in de omgeving laatste weken heel veel ingebroken is op stallen, dadelijk was het iemand die zich voordeed en nu mooi alles rustig heeft kunnen bekijken. :=


Maris schreef:
Wat is dat voor soort controle dan ? iets van de dierenbescherming ofzo ?

mirjamalvaro, oooooh het komt al dichtbij he, de verhuizing !


Djurskyddskontroll is een controle of de dieren er goed bij staan en aan alle regels voldaan wordt (minimale afmetingen weides en stallen, paarden niet alleen, water en droge ligplaats in de weides, maximale tijd op stal, etc, etc).

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 10:31

Kan je niet bellen om te vragen of ze inderdaad iemand hebben langsgestuurd ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:39

Telefoon nummer kan ik nergens vinden, wel email dus maar mail gestuurd.

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:47

Goed dat je het navraagd, waar wij gaan wonen waren er ook vreemden bij paarden aan het loeren. Die reden alleen wel hard weg.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:08

Ik heb momenteel een tussenjaar en wil heel graag naar Scandinavië om te werken met paarden, als vrijwilliger.
Eerst dacht ik aan IJsland maar dat reisadvies is code oranje, Zweden kan volgens mij makkelijker want daar geldt code geel..
Ik 'kende' van tv de Sun Dance Ranche in Zweden en het lijkt me echt geweldig. Helaas geen antwoord gehad.
Mijn vraag is nu, kent iemand adressen waar ik mijn vraag nog meer kan neerleggen?

KarmaChansy
Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:05

pb kabayo eens zij was hier in zweden bij een spring fokker dacht ik misschien weet zij iets :) zelf zit ik niet zo in de paarden meer

@quir goed dat je een mail hebt gezonden, hopelijk snel antwoord!

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:44

Onze buren hebben runnen een stal hier in het dorp. Ik kan eens voor je vragen mocht je interesse hebben.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:54

Ja ik hoop maar dat ze braaf die spullen met rust laten en het gewoon echt länsstyrelsen was. _O-

Wat voor bedrijf/stal zoek je, brokjes?
Sundance ranch heeft het erg zwaar met de corona maatregelen en hebben al best veel paarden uitgeleend/verkocht/weggegeven. Misschien dat ze daarom niet reageren, al zou het nog wel netjes geweest zijn als ze dat wel gewoon doen.

Bedrijf/stal met toerisme zal ook wel wat moeilijker zijn op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:13

Bedankt voor de tip KarmaChansy!

@Wendely, als je dat zou willen doen? :) Kunnen altijd kijken of het past. Misschien zoeken ze wel iemand.

@Quir, o jeetje, wist ik niet. Ja, ik denk ook dat een stal die draait op toerisme lastig is. Een fokkerij of trainingstal zou ik ook leuk vinden.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:19

brokjes schreef:
Bedankt voor de tip KarmaChansy!

@Wendely, als je dat zou willen doen? :) Kunnen altijd kijken of het past. Misschien zoeken ze wel iemand.

@Quir, o jeetje, wist ik niet. Ja, ik denk ook dat een stal die draait op toerisme lastig is. Een fokkerij of trainingstal zou ik ook leuk vinden.


Welke periode en welke omgeving?

Fokkerij/inseminatie stations weet ik wel wat, ook wat grotere, meeste stallen zijn niet zo heel groot in Zweden. Ook weet ik wel wat dressuur stallen en 1 waanzinnig gave als je wat met dressuur hebt (stal van een olympiade ruiter, hele toffe man en altijd alles op stal is in het Engels)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:51

Omgeving maakt niet uit. Ik zat te denken aan april en mei. Of januari, dan ben ik ook de hele maand vrij.
Oke, klinkt tof! Een plek waar engels wordt gesproken is opzich wel handig want mijn Zweeds is nog erg summier.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:00

brokjes schreef:
Omgeving maakt niet uit. Ik zat te denken aan april en mei.
Oke, klinkt tof! Een plek waar engels wordt gesproken is opzich wel handig want mijn Zweeds is nog erg summier.


Stuur je morgen wel even een PB (als ik t niet vergeet :+ anders moet je mij maar even PB sturen), weet heel wat stallen in Zweden waar ik contact mee heb (ter hoogte van de lijn Stockholm/Oslo en alles daar onder). April/mei is een inseminatie station ook nog wel leuk. :j Al is het voor Zweden nog wel redelijk vroeg, maar al wel wat te doen.

Veel internationaal georiënteerde stallen kom je met Engels wel een heel eind, maar mijn ervaring is toch ook wel dat er op heel veel plekken ze gewoon echt geen Engels kunnen. :=

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:38

En ik heb dat juist andersom :)) Misschien niet helemaal vloeiend maar je komt er echt wel uit. Ik weet overigens ook nog een heeel leuk adres in Estland als je niet perse aan Zweden gebonden zit: een Akhal Teke stoeterij waar de eigenaren zelf dierenartsen zijn, dus zo hop je bed uit stapt om ff sperma te verzamelen en een merrie te insemineren :+ De stal is in the middle of nowhere en wel wat primitief (als in: paarden 24/7 buiten en géén luxe!) maar de eigenaren zijn zo lief en je komt er heerlijk tot rust :)

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:49

@Quir dankzij de niet bestaande Zweedse privacy kan je aan de hand van het kenteken binnen een paar seconden achterhalen op wiens naam de auto staat. Sms naar 72503 met het kenteken en je krijgt voor 3 kronen een naam.

Don't dream your life, live your dreams!

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:25

gabyfedde schreef:
@Quir dankzij de niet bestaande Zweedse privacy kan je aan de hand van het kenteken binnen een paar seconden achterhalen op wiens naam de auto staat. Sms naar 72503 met het kenteken en je krijgt voor 3 kronen een naam.


Oh die kende ik nog niet. _O-

Wel al kenteken opgezocht en gevonden dat het van een privaat persoon in Fjugesta is die de auto ook al sinds 2006 heeft en deze de jongste auto is die hij heeft. :+

Maar hij ging op zich niet heel typisch te werk voor iemand die de boel bekijkt om in te breken. Denk ik tenminste. Maar hij zette de auto gewoon voor de stal, rustig rond kijken en ook niet snel snel weg of iets.

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:57

Waar kopen jullie wandelschoenen en water/wind dichte jassen?

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Guusje113
Berichten: 70
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:05

*meelezer breekt even in*

Wij hebben laatst laarzen besteld bij Footway.se! Leuk geprijsd en snelle levering :j

verriemerrie
Berichten: 91
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Råda (Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:47

mirjamalvaro schreef:
Waar kopen jullie wandelschoenen en water/wind dichte jassen?


https://www.engelsons.se/

Hele fijne jassen en echt goede schoenen van hele goede kwaliteit voor een schappelijke prijs

If you obey all the rules, you mis all the fun........ So wish it, dream it, do it

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:57

Engelsons idd. Fijne winkel :)

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, amand0, Azmay, MaanNaam, Pferdchen, stella92, xxmichellexx en 74 bezoekers