Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:44

Je kan met je Maeastro pas inderdaad gewoon pinnen en ook bij de meeste hotels etc. betalen. Cash is vrij ongewoon geworden (zeker in Denemarken) en veel hotels en andere overnachtingsplaatsen zijn cashfree geworden. Pinpas mee en als het kan een Mastercard of Visa.

Andersom is inderdaad waardeloos. In de AH staan ze je met grote ogen aan te kijken, met een Mastercard of Visa betalen? neeeee dan kan hier echt niet!
Ik kan er in Indonesië op het strand een ijsje mee afrekenen, maar boodschapjes betalen in de AH - vergeet het maar.


Nadir
Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:38

Oké, dat is fijn om te weten. Vind het zonde om geld op te nemen en dan cash over te houden. Dus dan gaan we gewoon pinnen en de nemen we de CC mee.

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

A_nouk
Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:01

Cash welke je over hebt kun je mocht je het bij het GWK halen weer tegen dezelfde koers inwisselen. Opzich ook geen ramp :)

Wij heb en altijd CC, pinpas en contant bij.

@Peetstap, is ons vierde jaar in Noorwegen dus we zijn al aardig wat gewent.



[ img ]

Net naar de waterval van skjersvossen geweest kwamen we voorbij richting Flam. Ik heb mijn workout weer gehad voor vandaag _O- al die traptredes :oo


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Piekosjj
Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:01

Daar zijn wij geloof ik ook heen geweest toen we naar Flåm waren, we waren niet echt voorbereid op een waterval dus ik had gewoon all-stars aan, en oh wat was 't modderig :')

Pinnen met een Nederlandse pas is inderdaad geen probleem, je betaald geloof ik iets van 1% extra aan conversie maar ik heb in een half jaar tijd problemen gehad met mijn NL pas. Dat was in Engeland wel anders :+

Wij hebben besloten om dit jaar niet naar het buitenland op vakantie te gaan, maar lekker in Zweden te blijven en ergens te gaan (wild)kamperen. Heeft iemand tips over het krijgen van veilig drinkwater tijdens het backpacken? Is het echt zo simpel als gewoon eventjes koken?

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:11

In Noorwegen hebben wij gewoon water, niet gekookt, gedronken wat we uit kleine watervalletjes haalden. Wij leven nog maar geen idee of het echt veilig is :').
Vrienden van ons die in Zweden wonen hebben voor drinkwater gewoon een pomp in het meer liggen. Dus lijkt mij dat water uit meren ook gewoon veilig is. Zij drinken dat water ook gewoon ongekookt, wat wij bij hun dus ook gewoon doen.

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:26

Oh moet zeggen met mijn Swedbank pas tot nu toe geen problemen (ben tot woensdag in NL)

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Piekosjj
Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:33

Het verschilt wat ja, mijn vriend met Swedbank kon niet overal pinnen, maar ik heb met mijn Nordea kaart nog nergens problemen gehad. Maar voor deze reden heb ik nog wel even m'n NL bankrekening open gehouden!

Weisje, goed te weten dat het relatief veilig is. Vind wildkameren heerlijk maar je wilt toch wel een zekerheid van water hebben, en je kan natuurlijk ook maar zoveel meesjouwen als je te voet bent :j

noordje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:46

Je hebt van die waterfilters die niet al te groot zijn die je evt mee kunt nemen als je het niet vertrouwd.
Toch lees ik dat de meeste het water gewoon zo drinken.Hebben wij eigenlijk ook altijd gedaan.

A_nouk , gaaf die foto's. Daar gaan wij dus in augustus ook heen.
Je bent al aardig wat keren in Noorwegen geweest :)

In Noorwegen zijn ze vooral gewend om met pinpas te betalen. Ik heb ook weinig cash op zak.
En als ik in NL ben , vaak problemen met de noorse pinpas :(

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

gabyfedde
Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:58

KarmaChansy schreef:
Oh moet zeggen met mijn Swedbank pas tot nu toe geen problemen (ben tot woensdag in NL)


Het probleem is niet de Zweedse banken, maar het probleem is dat Zweedse passen vaak debitcards zijn (Mastercard of Visa).

Ik heb Swedbank en Handelsbanken en mijn sambo Handelsbanken en wij kunnen bv in supermarkten meestal niet betalen.

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:14

Ja ik heb ook geen creditcard en was bij de jumbo hier geen probleem wat gek dat het zo verschillend is dan!

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:32

Onze Zweedse vrienden konden inderdaad ook niet overal pinnen in Nederland. Ze kregen bij een winkel te horen dat het vaak bij grotere zaken wel lukt omdat die een ruimer abonnement hebben bij het "pinbedrijf". Om pinpassen uit andere landen bij een winkel te laten pinnen moet je daarvoor het juiste abbonement als winkel afsluiten. Kleinere winkels doen dit dus vaak niet omdat het niet rendabel is ;).

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:33

Oh dat maakt veel duidelijk banketstaaf als je daar dan staat

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:52

Kleinere winkels a la, maar AH...Kom zeg. Heb daar ook weleens gestaan met een Visa (Danske Bank), een Mastercard debit (Danske Bank) en een Mastercard credit (SAS). Mijn collega uit Noorwegen kon ook niet betalen, en dat midden in Amsterdam :')
Eerst naar de pin en daarna terug om de voorraad hagelslag en rookworsten op de halen :P

gabyfedde
Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 04:12

Inderdaad... AH, Coop, Action, Kruidvat.
Zeeman en Blokker zijn dan weer geen probleem.

Don't dream your life, live your dreams!

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:11

Gave foto's A_nouk! Grappig dan rijden jullie bij ons langs als je door lillehammer komt.

Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:30

Zijn er hier bokkers die in de omgeving van Filipstad zitten en de huisprijzen een beetje kennen toevallig?

A_nouk
Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:23


Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:23

Lori schreef:
Zijn er hier bokkers die in de omgeving van Filipstad zitten en de huisprijzen een beetje kennen toevallig?


Is hier 50 km ongeveer vandaan, relatief dure omgeving, beetje afhankelijk wat je wilt. Maar vraag is hoger dan aanbod. Hele regio wel.

Zuiden en richting Stockholm is in ieder geval stukke goedkoper, richting Noorwegen (voorbij Karlstad, bij Grums, Åmål, Säffle, Die kant) is spotgoedkoop.

noordje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:59

Mooi A_nouk. Heeft hond het ook naar z'n/haar zin? :)
De Briksdal is weer een aardig stukje teruggetrokken / kleiner geworden :( Ik las dat je er nu er ook niet meer op mag wandelen.... Maar de wandeling er naar toe is ook mooi.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

A_nouk
Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:01

Er staan inderdaad hekken tot waar je mag komen. Geloof dat je de gletsjer ook niet meer echt kan bereiken als je zou willen.

Dag later zijn we naar Kjendallsbreengletsjer gegaan, hier geld eigenlijk hetzelfde alleen daar mag je wel gewoon nog overal komen.
Maar ook daar, je kunt er niet meer op wandelen zo ver is hij al teruggetrokken. Wellicht dat je als heel ervaren klimmer met de nodige hulpmiddelen nog op de gletsjer kan komen maar ik zou het niet durven.

[ img ]

Hierna zijn we richting Geiranger gegaan, bootje gehuurd. Seven sisters bekeken en het geweld aan boten :=

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ondertussen zijn we in het trollengebied aangekomen. Hebben een nacht op het trollstegen uitzichtpunt overnacht omdat het zoooo mistig was :oo

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Morgen vertrekken we na twee nachtjes tegen de Trolvegen aan richting Ålesund.


[ img ]

[ img ]


Lillehammer komen we overigens op de terugweg bij aan. Overnachten we een nachtje :j

Oh en de hond heeft het heel erg naar zijn zin!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:14

Apart stadje alesund, jugendstyl, artdeco
Zo geworden door de grote brand


Succes met alle treden beklimmen

Zou foto erbij zetten maar die is weer es te groot voor bokkie

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

A_nouk
Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 07:55

Via de bokt upload ?
Nog nooit gehad zelfs niet onbewerkt, originele grote vanaf mijn camera :=

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:34

[ img ]

[ img ]

Oeps, via bokt, ja dat kan ook..

Heb nog wel een adresje voor je, waar je redelijk betaalbaar , maar wel smakelijke pizza kunt eten.
Als je maar geen bier of wijn besteld kun je onder de 200kr daar lekker eten.
Ik heb daar heel krat bier leeggedronken :j kwa prijs dan he........

Liggen ook heel aparte tunnels naar de eilanden voor alsund, met rotonde's in de berg zelf.
Zijn er in Trondheim ook, vondt dat heel apart.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:39

noordje schreef:
Mooi A_nouk. Heeft hond het ook naar z'n/haar zin? :)
De Briksdal is weer een aardig stukje teruggetrokken / kleiner geworden :( Ik las dat je er nu er ook niet meer op mag wandelen.... Maar de wandeling er naar toe is ook mooi.


Merken jullie dat met de jaren die afbreuk versneld gaat ?, of is het een proces wat heel traag verloopt over tientallen jaren ?
Zijn de noren zelf hier ook bezorgd over, zijn ze erg bezig met milieu en energie ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:14

Wauw prachtige foto's. Ik kan niet wachten tot het zondag is en we zelf die kant op gaan :D.

In Tromso heb je ook rotondes ondergronds. Echt heel vreemd en vooral vervelend dat de GPS het ondergronds niet doet. Dus wij kwamen er aan de verkeerde kant uit :').

Ik heb nog een vraagje voor degene die in Zweden wonen. Ik neem altijd een pakketje met Nederlandse producten mee voor vrienden waar wij langs gaan. Nu hoorden we van haar moeder dat rodekool met hachee haar lievelingseten was. Dus ik vraag mij af of ze stooflappen en rodekool hebben in Zweden, en is de rodekool dan kwa smaak hetzelfde als in Nederland? Hachee kruiden heb ik wel al gehaald om mee te nemen ;).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 92Michelle en 86 bezoekers