Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:23

Ah thanks! Heel leuk dit! Zo krijg ik er nog meer zin in!

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury


Eydis
Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:25

Wij gaan 4 aug naar het concert van ed Sheeran in Kopenhagen en willen dit combineren met 1.5 week a 2 weken zomervakantie. Door omstandigheden met fam was het niet zeker of het door zou gaan. We zijn er zelf nooit geweest en zoeken nog accomodatie in de vorm van een huis voor 8 personen met 2 pubers en een dreumes plus opa en oma. Het hoeft niet direct in de buurt daar te zijn. Liefst twee badkamers of aparte wcs ivm medische situatie opa en oma.a of een leuk vakantiepark mag ook. Iemand tips? :-)

Airbnb en google uiteraard al afgestruind. Ik geef de moed bijna op. ;-)

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:32

Eydis schreef:
Wij gaan 4 aug naar het concert van ed Sheeran in Kopenhagen en willen dit combineren met 1.5 week a 2 weken zomervakantie. Door omstandigheden met fam was het niet zeker of het door zou gaan. We zijn er zelf nooit geweest en zoeken nog accomodatie in de vorm van een huis voor 8 personen met 2 pubers en een dreumes plus opa en oma. Het hoeft niet direct in de buurt daar te zijn. Liefst twee badkamers of aparte wcs ivm medische situatie opa en oma.a of een leuk vakantiepark mag ook. Iemand tips? :-)

Airbnb en google uiteraard al afgestruind. Ik geef de moed bijna op. ;-)


Heb je via Scanbrit gekeken? Ik kwam best wat tegen tijdens mijn zoektocht...

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

noordje
Berichten: 2202
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:59


Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

gabyfedde
Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:07

@WenK:
Lees je goed in wbt Noorwegen en hond.
Deze moet verplicht 24-120 uur voordat je Noorwegen binnen komt door een dierenarts worden ontwormd. Ze zijn daar enorm strikt in.

Don't dream your life, live your dreams!

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:20

gabyfedde schreef:
@WenK:
Lees je goed in wbt Noorwegen en hond.
Deze moet verplicht 24-120 uur voordat je Noorwegen binnen komt door een dierenarts worden ontwormd. Ze zijn daar enorm strikt in.


Dat klopt,dat had ik gelezen en is ook de reden dat we het rondje zo om doen. We kunnen evt 10 augustus s morgens voor vertrek laten ontwormen, 14 augustus in de middag zullen we Noorwegen binnen rijden.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:23

noordje schreef:
In Skeikampen zitten jullie 4 dagen? Lillehammer is leuk voor een dagje.
Stadje zelf, de skischans.
Je zou de Peer Gynt vegen kunnen doen.
https://www.peergyntvegen.no/album/foto.html

Als je over de Öresund brug gaat :
https://www.oresundsbron.com/en/prices#row1


3 nachten in Skeikampen, aankomst 14 augustus, vertrek 17 augustus.

Die link had ik gevonden, maar geen verschil dus voor hybride auto's? Dat had ik nl gelezen, maar zal dan verouderde informatie zijn.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:41

Ik gooi dit topic even omhoog want hier weten de meeste bokkers wel een antwoord denk ik.

Ik ga in de meivakantie naar Noorwegen met de boot vanaf Groningen. 2 dagen overnachten in Oslo en 2 dagen in het bos (Gjerstad meen ik). Nu twijfelen we of de hond mee gaat. Het is een bulldog kruising zonder papieren. Hij houdt van de stad en wandelingen maken en heeft een goede conditie. Hij gaat altijd mee op vakantie. Alleen hoop ik niet dat hij verward wordt met een stafford kruising. Hoe streng zijn ze daarop?
En is Oslo hond-vriendelijk in restaurants en cafeetjes? Mag hij overal mee naar binnen? En winkeltjes?

Maks :+:

A_nouk
Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:51

Over hoe streng ze zijn durf ik niet te zeggen. We hebben een aantal keren met de grensovergang wel paspoort controle gehad op entingen en ontworming dus ze controleren zeer zeker en vragen dan ook je hond te laten zien.

In niet alle restaurants worden honden toegelaten, dat is wisselend. ( in de omgevig van Skien werden we weggestuurd een aantal jaar geleden. Hetzelfde met winkels maar dat is in NL net zo.. Verder is het een geweldig land voor je hond om naar toe te gaan voor wandelingen en de natuur.

Ik ben benieuwd hoe je de overtoch ervaart vanuit Groningen. Wij hadden hem ook geboekt voor onze zomervakantie (Mei - Juni) maar er waren zoveel recenties dat het op zee geen prettig boot is om op te zitten dat we hem geannuleerd hebben en voor oud en vertrouwt zijn gegaan :=

Dit jaar gaan wij zoals het eruit ziet weer rondtrekken in het zuiden en midden. Geen camper deze keer maar met de auto en hotteletjes en wat leuke hutjes af :)

Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:53

Nou dat wordt nog wat dan, ik ben doodsbang voor de zee :+ en kijk heel erg op tegen de ferry. We hebben een nacht cabine om te slapen en komen in de ochtend dus aan.

Maks :+:

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:05

We hebben die boot in het voorjaar gehad (heenweg kristiansand Groningen en op de terug weg Kiel Göteborg) en is gewoon een hele fijne rustige boot! Niets anders dan stenaline, TTlines of Finnlines (al zijn die laatste twee juist een stuk onrustiger).

Helaas is wel 80/90% op de boot Nederlanders en die klagen altijd overal over. _O-
Max moest racen het weekend dat we op de boot zaten en iedereen was aan het klagen dat het niet uitgezonden werd (uiteindelijk is het wel uitgezonden :+ ).

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:11

Op de HNL boot heeft iedereen een cabin om in te slapen, dat is verplicht.
Wij hebben de overtocht in april gemaakt en ik vond het een prima schip om mee te reizen. De bedden in de goedkopere hutten zijn niet super comfortabel, maar niet slechter dan ik op andere ferry’s heb meegemaakt.
Als je een voorkeurshut kan kiezen dan altijd voor de bovenste dekken kiezen. Op de heenreis zaten wij op dek 5 en dat was toen het ‘s nachts op open zee flink waaide wel wat onrustig. De golven sloegen af en toe tegen het raampje. De terugreis op dek 9 was een stuk beter.

noordje
Berichten: 2202
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:29

Leuk dat je naar Noorwegen gaat met de hond.
Dit zijn de hondenrassen die verboden zijn in Noorwegen:
-Pitbullterrier
-Amerikansk staffordshire terrier
-Fila brasileiro
-Toso inu
-Dogo argentino
-Tsjekkoslovakisk ulvehund
Of een kruising met een van die rassen.
Ik neem aanndat in z'n entingspaspoort het ras staat vermeld. Dan zou dat geen problemen moeten geven.

Over het algemeen heb ik weinig problemen gehad als ik m'n hond(en) meenam, maar ik kom weinig met ze in steden.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:23

noordje schreef:
Leuk dat je naar Noorwegen gaat met de hond.
Dit zijn de hondenrassen die verboden zijn in Noorwegen:
-Pitbullterrier
-Amerikansk staffordshire terrier
-Fila brasileiro
-Toso inu
-Dogo argentino
-Tsjekkoslovakisk ulvehund
Of een kruising met een van die rassen.
Ik neem aanndat in z'n entingspaspoort het ras staat vermeld. Dan zou dat geen problemen moeten geven.

Over het algemeen heb ik weinig problemen gehad als ik m'n hond(en) meenam, maar ik kom weinig met ze in steden.

Dat had ik inderdaad gelezen. Maar het feit is dat kruisingen daarvan ook niet zijn toegestaan en ik bang ben dat je zo'n hork tegenkomt die hem als een stafford aanziet :+

Zijn ras is niet bekend, vermoedelijk kruising old English bulldog x Franse bulldog. Dus wat in zijn paspoort staat is ook een gok.

Maks :+:

roosjenat
Berichten: 1489
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:00

Leuk topic! Hier ook helemaal weg van Scandinavië. Prachtige natuur en ook heerlijk rustig <3

Voor volgend voorjaar staat er een trip gepland naar de Noordkaap. Wil er 1 of 2 maand voor uittrekken.

Daarnaast lijkt het mij super tof om onderweg ook te kunnen gaan werken, maar moet hiervoor nog even kijken welke mogelijkheden er zijn.

Ondertussen lees ik gezellig mee!

Bmh's Miley |Bixie | BB + 12 | B+14 | L1+11| L2+12 | M1+20 | M2+11 | Z1+0 dressuur

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:26

Wij hebben een heerlijke vakantie gehad! Wat een rust en ruimte!

Met de hond ging het perfect en ook mn zoontje reisde supermakkelijk. Op de heenweg zijn we vanuit omg Ribe (2 nachten) via de bruggen naar Zweden (2nachten) gegaan, van daar uit 3 nachten skeikampen Noorwegen, daarna 3 nachten Idre Fjall (waanzinnig mooie omgeving!) en toen 4 nachten Orsa (roofdierenpark was echt leuk, de rest was niet heel bijzonder, nu het roofdierenpark sluit zou ik er niet meer heen gaan). Van daar uit met de brug naar Denemarken (1nacht in superleuk klein huisje) en toen met de boot Rodby Puttgarden weer naar huis.

Ooit gaan we nog rondje Fjordenkant Noorwegen doen.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:38

Wat fijn dat jullie een goede vakantie gehad hebben! Idre vind ik echt fantastisch, een van mijn favoriete plekken. <3

Waar ons nieuwe huis woont is er ook één van trouwens. :):)

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:02

Macs schreef:
Nou dat wordt nog wat dan, ik ben doodsbang voor de zee :+ en kijk heel erg op tegen de ferry. We hebben een nacht cabine om te slapen en komen in de ochtend dus aan.

Even een update!
We zijn uiteindelijk niet via Eemshaven gegaan want er was geen plek meer voor de boot. We moesten via Cuxhaven. Vanuit daar naar Kristiansand en de reis is me ZO erg meegevallen. Zelfs aan dek gestaan midden op zee. Bij het wakker worden gelijk een reistabletje ingenomen voor de zekerheid want dat wiebelen als je net wakker bent is niet mega chill, maar het zit voornamelijk tussen m'n oren en heb niemand verder horen klagen.

Wij zijn 2 dagen in Oslo geweest en 2 dagen in Gjerstad (of.. dorp :+ ) een huisje in een meer. Met glazen wanden en loopbrug. Jacuzzi op het dak. Mijn god wat een fantastische plek!
Volgende keer gaat de hond zeker weten mee. (ik heb overigens gewoon Staffords rond zien lopen daar, wel midden in het bos maar toch!)

Nu wil ik zeker terug naar Noorwegen, ik heb nu echt heimwee. Ik zou graag wat noordelijker willen en ook iets meer Fjordenpaard zien dan die ene in het Openluchtmuseum :')
Waarschijnlijk gaan we een camper huren en rondrijden.

Wat raden jullie aan?

Maks :+:

ulaantje
Berichten: 763
Geregistreerd: 17-09-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:17

Hallo allemaal,
Ik heb de laatste paar pagina's door gelezen. Wij willen deze zomer voor het eerst naar Zweden op vakantie dus dacht misschien hebben jullie nog tips voor ons.

We willen eind augustus gaan en dan ongeveer 10 dagen.
We gaan sowieso naar de eventing wedstrijd in Segersjö kijken dus daarom heen wordt de reis gepland.

Hebben jullie nog tips voor de overtocht naar Zweden (welke boot of bruggen) en tips voor overnachtingen of mooie plekken?
Wij houden echt van de natuur en minder van grote steden.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-23 10:14

Hoe gaat het met alle mensen in Noorwegen en Zweden na storm Hans ? Veel schade of valt het mee ? Nog steeds slecht weer ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:02

Ging hier hard := maar wij zelf gelukkig geen last van overstroming, de rivier was wel uit zijn voegen en stuk van de e6 was dicht vanwege overlopen met water

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:14

Wij hebben er zelf gelukkig ook weinig echte overlast van. Een van de eisen op zoek naar een huis was dat het hoog gelegen lag, meteen eerste jaar ontdekt waarom. :+

Om ons heen wel veel overstroomd en wegen weg gespoeld.

shaddy82
Berichten: 1841
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:20

Wij zijn momenteel op vakantie in Noorwegen en waren onderweg naar onze tussenstop voor we morgen de boot in Göteborg moeten hebben, maar zijn nu gestrand in Vinstra, kunnen van daar geen kant meer op, de E6 is op meerdere plaatsen dicht en ook de alternatieve routes zijn ondertussen afgesloten
Nu wachten tot er hier een hotel kamer vrijkomt

LEVADE 4-6-1993~21-11-2011

Don't make excuses for nasty people. You can't put a flower in an asshole and call it a vase

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:18

jeetje wat poedersuiker zeg shaddy82 was hier flink raak in Göteborg inderdaad. Ik hoop voor een snelle oplossing voor jullie

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

noordje
Berichten: 2202
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:25

Hier merken we er ook weinig van.
En wat Quir zegt : wij zitten ook lekker hoog en droog (alleen spoelt de oprijlaan beetje bij beetje weg :'))

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers