Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:54

Je zou ook op kunnen delen. Bijv 1 week ergens en dan de 2e week ergens anders.
Dan zie je net iets meer,maar je hebt toch een vast uitgangspunt.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25


Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:02

Floko schreef:
Wij willen na kerst ruim een week richting Scandinavië met de auto. We komen er echter niet uit waarheen precies. Het leukste lijkt ons Lapland, maar dat doen we liever met het vliegtuig en vliegen wil ik nu met corona niet. Hebben jullie suggesties wat voor nu leuk is met de auto? Ook met de jaarwisseling. Het hoeft niet op één plek te zijn.


Gewoon gaan vliegen :D Ik kom net terug uit noorden van Noorwegen, blijft echt fantastisch. Om 4 uur s middags al noorderlicht boven Uløya.

[ img ]

Floko
Berichten: 405
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:10

Het is definitief zuid Zweden geworden. Hebben jullie nog tips waar we het beste tickets voor de oresundbrug kunnen kopen? We moeten er 2x overheen, heen en terug.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:24

Betaal je de niet als je er op rijd? Of wellicht dat het dan duurder is? Waar gaan jullie heen in het zuiden? Ik vind zelf de omgeving rond Vimmerby erg mooi, maar dat is natuurlijk niet echt heel zuidelijk meer

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:08

Als je naar de site van de brug gaat, kun je een zgn bropass bestellen. Deze geeft je aanzienlijke korting (ik geloof de helft) en je hoeft niet te stoppen om te betalen.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

germie
Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:23

Thokkadisje schreef:
Floko schreef:
Wij willen na kerst ruim een week richting Scandinavië met de auto. We komen er echter niet uit waarheen precies. Het leukste lijkt ons Lapland, maar dat doen we liever met het vliegtuig en vliegen wil ik nu met corona niet. Hebben jullie suggesties wat voor nu leuk is met de auto? Ook met de jaarwisseling. Het hoeft niet op één plek te zijn.


Gewoon gaan vliegen :D Ik kom net terug uit noorden van Noorwegen, blijft echt fantastisch. Om 4 uur s middags al noorderlicht boven Uløya.

[ [url=m/21BKT1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat wil ik ook nog eens zien. Maar je ziet het niet elke dag he. En dat weerhoudt mij er van om een reis te boeken die kant op. Het is gewoon erg duur.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Soepblik
Berichten: 1142
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:37

Ik schop deze even omhoog.

Er is helaas ingebroken in het huis van mijn ouders in Zweden. :( ze zijn uiteraard meteen vertrokken om alles weer in orde te maken. Alles erover kun je lezen in dit topic.

[LZP] Huis in Zweden leeggeroofd


Ik heb echter een vraagje. Is er iemand die tussen Karlstad en Munkfors een goede slotenmaker kent? Ze hebben namelijk ook alle sleutels meegenomen. Mijn vader weet echter niet hoe hij in een weekje tijd alles zelf netjes moet vervangen, naast de puinhoop die ze al op moeten ruimen.

Ander vraagje: weet iemand hoe je je ramen beveiligt? Die hebben ze namelijk geforceerd. Het zijn echt van die oude stijl Zweedse ramen met van die "haakjes" of "klemmetjes" als sluiting. Die hebben ze tussen de kieren door kapotgeboord.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:42

http://www.alassmeden.se/

In Karlstad, maar je kan het ook vrij simpel zelf doen als je dat zou willen.

Ik woon enigszins in de buurt, stuur maar PB als ik nog ergens mee kan helpen. :)

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:12

Voor degene die een trip naar Scandinavië willen maken en dan wel met het vliegtuig, heeft de SAS weer een leuke aanbieding.

https://www.flysas.com/en/friends/?utm_ ... ogMdS-MAjw

Password : TORONTONEXT

Kan t/m 10april geboekt worden en uiterste reisdatum is 31 augustus

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:30

Jeetje soepblik, hopelijk is alles weer oké!

Wij zijn ondertussen weer aan het aftellen. Dit jaar gaan we weer 4 weken op pad met de camper in Noorwegen *\%/*

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 08:54

noordje schreef:
Voor degene die een trip naar Scandinavië willen maken en dan wel met het vliegtuig, heeft de SAS weer een leuke aanbieding.

https://www.flysas.com/en/friends/?utm_ ... ogMdS-MAjw

Password : TORONTONEXT

Kan t/m 10april geboekt worden en uiterste reisdatum is 31 augustus


wow, 150 euro heen en weer naar Oslo ! Ik heb geen idee wat dat normaal kost ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:55

Een vriendin van mij zei dat KLM voor haar goedkoper was. Maar bij deze SAS tarieven zit je check in bagage erbij.
Ik keek bijv voor mijn zusje die met 2 kinderen en 2 neven wil komen : KLM 1379€ en de SAS aanbieding 715€ dus dat scheelt best een hoop.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:57

noordje schreef:
Een vriendin van mij zei dat KLM voor haar goedkoper was. Maar bij deze SAS tarieven zit je check in bagage erbij.
Ik keek bijv voor mijn zusje die met 2 kinderen en 2 neven wil komen : KLM 1379€ en de SAS aanbieding 715€ dus dat scheelt best een hoop.


:wow: Mijn broer en schoonzus + 2 kinderen vliegen eind Mei met Norwegian naar Oslo voor 480 euro retour met bagage..

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:43

Norwegian is vaak de goedkoopste, is wel zonder luxe, maar dat doet er natuurlijk niet zo toe op die korte afstanden.

Hier is het aftellen ook begonnen, over 2 weken zit ik samen met mijn dochter op de boot naar Kristiansand. Iemand nog leuke tips voor zijn Noorwegen of omgeving Oslo? We zijn afhankelijk van het OV.

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:03

A_nouk, leuk. Wanneer gaan jullie en hebben jullie een route of gaan jullie gewoon rijden?

Sharani : hoe lang gaan jullie?
Oslo is goed te doen met OV.
Visitoslo.com/en/ is handig

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:30

We gaan twee weken, het plan is 1 week omgeving Oslo en 1 week het zuiden. Maar ben erg flexibel en alles staat nog niet helemaal vast.

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:50

Als alles meezit gaan wij in Augustus 16 dagen naar Denemarken/Noorwegen/Zweden, we reizen met de auto en nemen de hond mee. We hebben accomodaties geboekt (in aanvraag) bij buro Scanbritt, even afwachten of alle accomodaties dus ook plek hebben op onze data met de hond. We reizen dan deze route;
[ img ]

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 08:41

Ooh leuk ! En dan nu alvast lekker voorgenieten. Zijn jullie al eerder in Scandinavie geweest ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:00

Maris schreef:
Ooh leuk ! En dan nu alvast lekker voorgenieten. Zijn jullie al eerder in Scandinavie geweest ?


Wij niet echt... Ik ben wel eens in Denemarken geweest, maar niet voor vakantie en Noorwegen en Zweden nog helemaal niet.

Ik zit nu al lekker op Google maps de mooie bezichtingspunten eruit te vissen. Heel veel uitstapjes zullen we niet doen ivm hond en baby van dan 6 maanden, dus we kijken echt lamgs de route en per stop van een aantal overnachtingen naar 1 of 2 belevenissen, afhankelijk van hoe lang we op dat punt blijven.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 10:26

Ooh genoeg te zien hoor. Zelfs zonder dat je bezichtigingspunten uitzoekt. Gewoon rijden en je ziet overal om je heen prachtige natuur.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:09

Net was Maris zegt: er is genoeg te zien.
Waar gaan jullie de grens naar Zweden over? Waar is overnachting C? Of zijn die letters geen overnachtingen?Zijn beste afstanden dan :wow:
Qua Noorwegen zitten jullie wel in 'ons' gebied.Laat maar weten of je iets wilt weten of zo....

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:41

noordje schreef:
Net was Maris zegt: er is genoeg te zien.
Waar gaan jullie de grens naar Zweden over? Waar is overnachting C? Of zijn die letters geen overnachtingen?Zijn beste afstanden dan :wow:
Qua Noorwegen zitten jullie wel in 'ons' gebied.Laat maar weten of je iets wilt weten of zo....


Die letters zijn idd overnachtingen. Op de heenweg volgen we de E6 vanaf Stockholm over Oslo naar het vakantiehuisje daar. We overnachten overal minimaal 2 nachten (A, B en F), de rest 3 (C en D) of 4 nachten (E).
A= omg Ribe Denemarken, B= tussen Malmo en Stockholm, C = Skeikampen, D = Idre Fjäll, E = Orsa Grönklitt, F is weer in Denemarken, maar meer een overnachting om thuis te komen dan dat deze echt tot de rondreis hoort, wellicht dat we daar ook eerder weg gaan hoor (je moest minimaal 2 nachten boeken).


Van B naar C is idd een flink stuk, maar schijnt wel te doen te zijn. Het eigenlijk een rondreis van Scanbrit, maar dan omgedraaid en met de auto via Denemarken (met overnachtingen) ipv met de boot van Kiel naar Stockholm, dit ivm het ontwormen van de hond (wat ik niet relaxt vind om tussendoor te doen op vakantie).

Als je nog leuke/mooie tips hebt! Wij houden van natuur en historie. In Denemarken willen we naar een Vikingpark daar in de buurt, bij Idre Fjäll hebben we iets gezien met rendieren en bij Orsa heb je een park met wilde dieren.

Praktische tips (ik las iets over registeren voor de tol en dat je dan een lager tarief betaald met een hybride auto wat niet geldt zonder registratie?) zijn natuurlijk ook welkom. Voor ons wordt het ook de 1e keer rondreizen, dus ik heb geen idee wat we gaan beleven en hoe het gaat bevallen.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:54

Tussen B en C heb je Tiveden, als je hond(en) hebt zeker heen gaan wandelen. Prachtig natuurgebied! Gaan we regelmatig wandelen.

Idre Fjäll is ook prachtig! Zeker bij de hoogste waterval gaan kijken. :D

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:00

Quir schreef:
Tussen B en C heb je Tiveden, als je hond(en) hebt zeker heen gaan wandelen. Prachtig natuurgebied! Gaan we regelmatig wandelen.

Idre Fjäll is ook prachtig! Zeker bij de hoogste waterval gaan kijken. :D


Is die makkelijk te vinden of moeten we ergens specifiek op zoeken? Die klinkt wel heel mooi!

Een lange wandeling tussen B en C wordt wel echt uitdagend ben ik bang. Ik denk dat we daar nl met een paar tussenstops om baby eten te geven, hond te laten plassen en zelf de benen te strekken al 9 a 10 uur over doen. Gelukkig zitten we daarna 3 nachten op 1 lokatie.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:18

Ja is heel makkelijk te vinden, de waterval zelf is wel een stukje lopen.

Natuurgebied heet Fulufjället, de waterval heet Njupeskär.

https://www.sverigesnationalparker.se/p ... ionalpark/

Ja B en C is echt een lange afstand, 9/10 uur is al erg positief. Wij wonen ongeveer in het midden tussen B en C, maar pakken als we naar NL rijden altijd een hotel bij Malmö en dat is al ver genoeg (ongeveer 7/8 uur rijden en dan naar het noorden is het nog een stuk minder makkelijk rijden met de auto dan het zuidelijkste stuk). :))

Brahehus is in ieder geval wel echt een hele gave stop! Waanzinnig uitzicht.

[ img ]

[ img ]

Dit was vorige maand, in de zomer is het nog veel mooier.

Edit: is trouwens halverwege het rechtse grote meer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, amand0, Azmay, MaanNaam, Pferdchen, stella92, xxmichellexx en 74 bezoekers