Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:32

Aah top :D :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:51

Inderdaad Engelsons. Vlakbij voor jou!

Don't dream your life, live your dreams!

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:04

Update van länsstyrelsen voor wie het wil weten. _O-

Maar controleurs mogen dus absoluut niet alleen/zelfstandig stallen of weides in lopen waar paarden in lopen. Echter doen veel controleurs het wel (LS heeft ook veel meldingen er over en paar weken terug is het dus ook fout gegaan, grootste ding is dat de eigenaar verantwoordelijk is...)

Wel ben je verplicht alles te laten zien waar ze om vragen, enz. En bij meerdere herhaling controle waar voorheen gebreken vast gesteld zijn en onaangekondigde controle, mogen ze wel zelfstandig het stal gebouw in gaan.

:Y)

Floko
Berichten: 405
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:38

Wij willen na kerst ruim een week richting Scandinavië met de auto. We komen er echter niet uit waarheen precies. Het leukste lijkt ons Lapland, maar dat doen we liever met het vliegtuig en vliegen wil ik nu met corona niet. Hebben jullie suggesties wat voor nu leuk is met de auto? Ook met de jaarwisseling. Het hoeft niet op één plek te zijn.

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:00

Waar zijn jullie precies naar op zoek, dus wat verstaan jullie onder leuk?

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 10:49

Idd wat willen jullie doen en wat willen jullie zien ? Heb je wel een auto met winterbanden ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Floko
Berichten: 405
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:14

Ja dat is niet heel duidelijk haha, we willen er vooral even lekker uit. Mijn auto heeft all season banden. Ik had zelf gevonden dat het in Denemarken niet verplicht is en dat in Duitsland deze banden goedgekeurd worden.

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:23

Wij wonen ter hoogte van Lillehammer Noorwegen, de ene buren huren ijslanders uit voor buitenritten en dat is hier nu prachtig met de sneeuw. De andere doen o.a. huskyritten zeker niet minder mooi. Daarnaast zit er een Olympische rodelbaan vlakbij Lillehammer dat is echt wel heel gaaf om ook eens te doen. Lillehammer heeft ook nog de Olympische springschans een mooi openluchtmuseum Maihaugen en genoeg langlauf en skislopes in de buurt mocht je daarvan houden. Wandelen is hier eveneens prachtig!

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 13:33

Wendely, maar mag je met all season banden rijden in Noorwegen ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:01

Zeker, je profieldiepte moet minimaal 3mm zijn. Ideaal is 5/6mm. All season valt ook onder winter voor zover ik weet? :)

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 14:08

wendely schreef:
Zeker, je profieldiepte moet minimaal 3mm zijn. Ideaal is 5/6mm. All season valt ook onder winter voor zover ik weet? :)


Ik geloof dat all season banden niet onder winterbanden vallen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:23

Ze zijn geoorloofd, heet niet voor niets all season. Maar er is natuurlijk een reden dat die type banden hier niet verkocht worden. Want je hebt het slechtste van beiden..

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:55

Er moet een bergje met sneeuw vlokje/M+S op staan, dan zijn ze in, in ieder geval Zweden (Noorwegen weet ik niet zeker, maar denk het ook), toegestaan.

[ img ]

Floko
Berichten: 405
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 17:01

Dat tekentje staat erop en hij is binnenkort toe aan een beurt dus ik zal even extra vragen naar het profiel. Bedankt!
Ik was nog vergeten te zeggen dat we liever niet meer dan 12 uur willen rijden dus denken nu aan Zuid Zweden. Elanden spotten :D

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 17:20

Of het wel of niet toegestaan is weet ik niet, maar of je het wílt om zonder echte winterbanden rond te rijden? :+ Ondanks dat ik best wel zuidelijk woon nu, ben ik erg blij met winterbanden met studs. Ik dacht het niet nodig te hoeven hebben hier en dat het wel overrated zou zijn, maar we hebben echt giga veel ijs hier namelijk nu op het moment, dus ben er toch wel blij mee!

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 17:37

Ben ik zeker met je eens Piekosjj. :j
Wij hebben er ook dubbs onder en zouden echt niets anders willen. Ook echt goede winterbanden hebben 0 grip op ijs.

In het zuiden is het normaal wel redelijk goed te doen zonder dubbs, maar dit jaar is zelfs daar al best veel sneeuw gevallen.

Maar goed, het is officieel wel toegestaan om met M+S banden te rijden. :j

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:32

Ja ik vind de winter hier tot nu toe erg tegenvallen tov Stockholm en Uppsala. 0 sneeuw, eerst regent het de hele dag om daarna 2 weken lang hard te vriezen. Het is elke dag weer een avontuur om de straat uit te komen want die is een prachtige ijsbaan geworden :')

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:35

Spikes helpen zeker, maar geloof mij; als je gaat, dan ga je ook met spikes :') In maart dit jaar onze auto nog total loss met een gangetje van nog geen 40, 4x4 en nieuwe winterbanden met spikes.

Daarnaast is een deel van onze oprit zo'n 100m echt stijl. Als het ijzig is ben je net een ijsblokje op een hete plaat. Het enige wat daar haast niet aan de glij gaat is de trekker met sneeuwkettingen.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:45

Piekosjj schreef:
Ja ik vind de winter hier tot nu toe erg tegenvallen tov Stockholm en Uppsala. 0 sneeuw, eerst regent het de hele dag om daarna 2 weken lang hard te vriezen. Het is elke dag weer een avontuur om de straat uit te komen want die is een prachtige ijsbaan geworden :')


Oh! Jij zit nu in Kalmar, daar is inderdaad bijna geen winter vergeleken met Uppsala en omhoog haha. Al vorig jaar geloof ik, was er wel weer mega veel sneeuw.

Klopt Wendely, gelukkig hebben wij hier niet zo'n stijle weggetjes, maar dubbs helpen wel wat. Met gewone winter banden ben je sowieso gezien. _O-

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:52

Ja we zijn van de zomer zo'n 3 mil zuid van Kalmar komen te wonen :) We wonen fijn hier, aan de ene kant vh dorp de zee (met zandstranden overal!) en aan de andere kant oneindige bossen. Met zo'n 2 uur ofzo rijden zitten we diep in de bergen van Småland, dus we hebben eigenlijk van alles een beetje :D Maar mis stiekem de sneeuw ook wel een beetje. We hebben hier meer regen en veel meer wind en daar heb ik echt een rothekel aan :')

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:15

Ja hele mooie omgeving daar! Voor we hierheen verhuisde hebben we ook in die regio gekeken, vooral dan Oskarshamn.

Ik haat ook echt regen (behalve als het vriest :)) ) en wind. _O-

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:18

Sneeuwbanden is essentieel in de winter.Vrienden van ons kwamen eens op bezoek bij ons,speciaal winterbanden gekocht,maar kwamen evengoed niet de weg naar boven op.Te steil.

Maar het is inderdaad de vraag wat jullie willen doen en of het een must is dat jullie sneeuw willen ?
Wendely heeft al goede ideeen gegeven voor Lillehammer e.o . Als jullie er met oud&nieuw zijn,dan kun je vanaf de skischans heel goed vuurwerk kijken :)

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:56

Ik lees even stiekem mee. Ik ben helemaal verliefd op Noorwegen. Maar met twee kleine kinderen vinden wij rondreizen niet ideaal. We zijn er zelf ook niet zo’n fan van. Maar ergens twee weken of 2x een week in een huisje zitten is misschien ook wel echt zonde.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 09:41

DiantaM schreef:
Ik lees even stiekem mee. Ik ben helemaal verliefd op Noorwegen. Maar met twee kleine kinderen vinden wij rondreizen niet ideaal. We zijn er zelf ook niet zo’n fan van. Maar ergens twee weken of 2x een week in een huisje zitten is misschien ook wel echt zonde.



Waarom is dat zonde ? Je ziet misschien minder van heel Noorwegen. Maar je kan die 2 weken wel genieten van het land en je hoeft niet steeds weer alles in te pakken etc. Gewoon lekker rustig genieten. Hoe fijn is dat ?!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:19

Maris schreef:
DiantaM schreef:
Ik lees even stiekem mee. Ik ben helemaal verliefd op Noorwegen. Maar met twee kleine kinderen vinden wij rondreizen niet ideaal. We zijn er zelf ook niet zo’n fan van. Maar ergens twee weken of 2x een week in een huisje zitten is misschien ook wel echt zonde.



Waarom is dat zonde ? Je ziet misschien minder van heel Noorwegen. Maar je kan die 2 weken wel genieten van het land en je hoeft niet steeds weer alles in te pakken etc. Gewoon lekker rustig genieten. Hoe fijn is dat ?!

Ja dat is ook zeker waar. Nu nog eens kijken naar accomodaties die daarvoor geschikt zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 72 bezoekers