Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:40

Heftig artikel, zonde van zo’n mooie plek. Begrijp echt niet waarom mensen zich zo gedragen :n .


mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:07

Ik ga over maandje op vakantie naar zweden. Paar daagjes maar. Met de honden. Ben er nog nooit geweest. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 17:37

mirjamalvaro schreef:
Ik ga over maandje op vakantie naar zweden. Paar daagjes maar. Met de honden. Ben er nog nooit geweest. :))


Wat leuk ! Hoe ga je er naar toe ? En waar naartoe ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:40

Met de Stena Line, nachtboot.
Dan naar Hjo, Animonskog en weer terug naar de boot. Kort maar hopelijk wel leuk. :o

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:38

Sharani schreef:
Heftig artikel, zonde van zo’n mooie plek. Begrijp echt niet waarom mensen zich zo gedragen :n .




Nobele uitspraak, maar doen jij en ikzelf en vele met ons niet exact hetzelfde ??
We zoeken ook de highlites op eenmaal op vakantie......, noem ze maar op.


Als mijd ikzelf wel bewust dit soort locaties, maar das meer om de enorme gekte en drukte waar ik niets van moet hebben.
zeker niet als we noordelijk op vakantie gaan, dat doe je toch min of meer bewust voor de natuur en rust.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:31

Het artikel hierboven noemt een aantal goede punten, maar er moet ook bijgezegd worden dat Noorwegen ook zelf deels schuld heeft aan massatoerisme. Het eindeloos promoten van hetzelfde handjevol bestemmingen als bucketlist, must see of once of a lifetime bestemming. Maar ik ben het er helemaal mee eens hoor, dat het op een aantal plekken echt de spuigaten uitloopt. Maar goed, daar ging dit topic niet over :D

Ik kom net terug na 2 weken Noorwegen! Eenzame toppen beklommen in Møre en Romsdal op bergen waar geen paden zijn en volgens het namenboekje op de top nog maar 50 mensen zijn geweest in heel 2019.
4 Dagen met de rugzak door Rondane getrokken van hut naar hut, ook daar maar een handjevol mensen gezien.
Toen naar de chaos in Stavanger. Ik werk zelf in het toerisme in Scandinavië en wilde nu met eigen ogen zien hoe de situatie daar is.
Ik vond Kjerag en Preikestolen zelf een eitje met al die handige trappen waar het stijl is, kettingen op de rotsen en boardwalks waar het nat is. Ik ben van kinds af aan gewend aan woeste tochten zonder pad :D
Maar het werd mij al wel snel duidelijk dat de meeste mensen aan een tocht begonnen waren, die eigenlijk te hoog gegrepen was.
Ik was om 6 uur begonnen, en toen liepen er een handjevol sportieve types de berg op. Het viel me alles mee. Maar toen ik later weer naar beneden ging begonnen de problemen, tegen die tijd kwamen de slecht voorbereide mensen op gympjes en een camera in de hand, die hadden verwacht dat de Preikestoel/Kjeragsbolten meteen om de hoek lag en uiterst verbaast als ik vertelde dat ze nog minstens 1.5 uur moesten lopen.
Zelf denk ik, laat iedereen hier op deze 2 bergen maar klooien, dan is daar de focus, de trappen en andere hulpstukken. Dan voorkom je dat iedereen in de wilde weg bergen op gaat, waar je echt in de problemen kunt komen.
Ik vond zelf Kjerag en Preikestolen een mooie beleving, maar zeker niet de mooiste tochten in Noorwegen.

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:12

Heb je helemaal gelijk in. Wij waren aan het wandelen richting de Romdalseggen en daar zag je een jongen op z'n allstars van boom naar boom glijden toen hetging regenen.
Ook genoeg mensen op hakken zien lopen daar :')
Maar er zijn inderdaad meer dan genoeg mooie wandelingen te maken in Noorwegen , waar dan ook.
Het ligt er maar net aan of het op de route ligt.
Wij logeerden een keer in een hotel aan de rand van Rondane en daar stond op hun website dat je een wandeling kon maken naar een mooie waterval op je slippers of schoenen met hakken :D

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 17:59

Thokkadisje, doe je dat dan in je eentje ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:11

Peetstap schreef:
Sharani schreef:
Heftig artikel, zonde van zo’n mooie plek. Begrijp echt niet waarom mensen zich zo gedragen :n .




Nobele uitspraak, maar doen jij en ikzelf en vele met ons niet exact hetzelfde ??
We zoeken ook de highlites op eenmaal op vakantie......, noem ze maar op.


Als mijd ikzelf wel bewust dit soort locaties, maar das meer om de enorme gekte en drukte waar ik niets van moet hebben.
zeker niet als we noordelijk op vakantie gaan, dat doe je toch min of meer bewust voor de natuur en rust.


Dit gaat voornamelijk toch om alle misstanden, het parkeren van auto’s waar het niet kan, de rotzooi die wordt achtergelaten en het wildkamperen op plekken waar je dat niet moet doen.

En over de highlights, ik ben vorige zomer met mijn zoontje wel naar Preikestolen geweest maar sluit mij helemaal aan bij Thokkadisje. Dat is echt een beklimming van niks. Ik heb echt nul conditie, maar Preikestolen ging prima. Maar dan nog, hoeveel mensen je op gympies zag en toen het ging regenen hadden die een probleem :') . Ze hadden vaak ook niet eens een jas mee en amper water |o . Het is te hopen dat zulke mensen zich beperken tot die uitgekauwde routes, want dat komt echt niet goed als die echt de bergen in gaan.
Persoonlijk heb ik ook niets met dat massa toerisme zoals in Stavanger als daar weer een paar van die enorme cruiseschepen aanleggen, maar denk dat zo’n omgeving daar nog wel tegen kan. Voor Lofoten en Vesterålen lijkt het mij pas echt schadelijk.

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:19

Toen ik in noorwegen woonde en ik de kudde geiten aan het zoeken was kwam ik ook midden in de bush bush een gezin tegen... zonder water :+ heb ze maar meegenomen.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:38

Maris schreef:
Thokkadisje, doe je dat dan in je eentje ?


Deels. Stavanger was ik in mijn eentje.
Ik heb familie in Noorwegen dus ga graag met hun de bergen in. En ook al kennen ze de omgeving en bergen, er gaat altijd een GPS mee en ieder een rugzak met kleding, eten, noodrantsoen en voldoende water.

Want in deze situatie is het bijvoorbeeld lastig de top te vinden :D
[ img ]

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:51

Trouwens, voor wie nog naar Møre og Romsdal in Noorwegen gaat, goede wandelbenen heeft en een gezond verstand ( :D ) is de app/website stikkut.no erg leuk. Wel helemaal in het Noors maar dat is redelijk makkelijk te vertalen natuurlijk. Hier hier staan leuke wandelroutes die ook in de bergen goed aangegeven zijn. Je kan een kaartje downloaden, er staat informatie over parkeren en de route, etc.
klik
Dit is een initiatief om lokale bevolking erop uit te krijgen :)

KarmaChansy
Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:51

Straks krijgen we eindelijk een auto en wil ik eigenlijk ook wel wandelen met de honden in Noorwegen weten jullie mooie routes die goed te doen zijn voor 4 honden? 3 grote 1 kleine rat :') ons doel is toch wel winter 2019 of begin 2020 :j vanuit hier is alles wel aan te rijden

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 05:47

In Rondane en op de Dovrefjell kan je mooi wandelen en is niet zo ruig als bijvoorbeeld Trollheimen. Deze plekken liggen wel boven de 1000m en in de winter wellicht erg lastig wandelen... dan moet je de ski's onder binden.

Er waren veel hondjes met een rugzakje op aan het wandelen in Rondane, ze zijn daar ook welkom in de hutten.

KarmaChansy
Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:51

ja de onze zijn gewichten gewent muv de kleine, ze zou dan ala 10 maanden zijn dus moet goed te doen zijn. Maar kan haar eventueel dragen ze weegt maar 7,7 kilo

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Anoniem

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:56

Hoi jongens, ik ben benieuwd of iemand van jullie me kan helpen! :)

Ik ga van februari tot en met juni in Stockholm stagelopen, en dan moet ik er dus ook wonen. Maar waar moet ik allemaal aan denken als ik dat doe? Persoonsnummer? Registratie? Hoe zit dat allemaal in Zweden?

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:19

Je krijgt dan waarschijnlijk geen personnummer tenzij je stagebedrijf dit voor je wilt regelen, maar voor zo’n korte periode is het ook niet echt nodig denk ik. Ik heb als exchange student (6mo) ook zonder personnummer geleefd en ondervond er geen problemen mee :)

Ik ben in die tijd ook niet officieel verhuist en ben dus ingeschreven gebleven op m’n ouders’ adres.

Als je betaald gaat krijgen moet je uiteraard wel een personnummer hebben (voor je taxes) en evt een zweedse bankrekening. Hiervoor heb je ook een zweedse id kaart nodig bij de meeste banken en die kan je aanvragen nadat je je pers nr hebt. Deze dingen kan je alleen in zweden zelf doen, dus als je nu bij je ouders in ‘t vakantie huis bent zou ik daar gebruik van maken :D

Hetgene waar je heen moet is Skatteverket, dat is de zweedse tax agency maar die regelen zowat alles heb ik het idee. Elke kommun zou een skatteverket moeten hebben. Trek hier wat tijd voor uit want hier in Uppsala zit je rustig 2 uur te wachten voordat je aan de beurt bent, ik gok dat dat in Stockholm niet veel anders zou zijn. Het kantoor sluit om 4 uur maar om 2-3 uur gooien ze de deur al dicht om alle wachtenden af te werken.

verriemerrie
Berichten: 91
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Råda (Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:05

Resistance schreef:
Hoi jongens, ik ben benieuwd of iemand van jullie me kan helpen! :)

Ik ga van februari tot en met juni in Stockholm stagelopen, en dan moet ik er dus ook wonen. Maar waar moet ik allemaal aan denken als ik dat doe? Persoonsnummer? Registratie? Hoe zit dat allemaal in Zweden?


Zorg dat je een paspoort hebt, een NL ID kaart word in Zweden meestal niet geaccepteerd als ID
Je gaat te kort voor een persoonsnummer, maar je kan waarschijnlijk wel een samordningsnummer krijgen (bijna hetzelfde, je kunt er in ieder geval al veel mee)

Je blijft ingeschreven staan in NL, zodat je zorgverzekering door loopt. Je komt namelijk niet in aanmerking om in het Zweedse systeem opgenomen te worden.

Stockholm is heel moeilijk om onderdak te vinden, begin dus met zoeken, word lid van facebookgroepen zoals hej hej Zweden, Zweden forum en stel daar je vragen, ze kunnen je daar goed helpen. Soms zelfs met het vinden van een kamer of iets dergelijks.

If you obey all the rules, you mis all the fun........ So wish it, dream it, do it

KarmaChansy
Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:09


You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

power1997
Berichten: 1541
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:04

Resistance schreef:
Hoi jongens, ik ben benieuwd of iemand van jullie me kan helpen! :)

Ik ga van februari tot en met juni in Stockholm stagelopen, en dan moet ik er dus ook wonen. Maar waar moet ik allemaal aan denken als ik dat doe? Persoonsnummer? Registratie? Hoe zit dat allemaal in Zweden?


Ik lees even mee! Ben namelijk hetzelfde van plan :)

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:26

Ja vreselijk hè KC? Schijnt dat het niet alleen in Oslo is , maar ook hier in de buurt (Hamar)
Voorlopig geven ze advies om zo min mogelijk naar plaatsen te gaan waar veel honden komen, en ze zijn druk bezig met uitzoeken wat de oorzaak is/kan zijn.
Dus shows en ander soort bijeenkomsten worden afgelast.
Even op de site van matttilsynet gekeken en daar staat dat de autopsie op 3 overleden honden nog geen oorzaak heeft opgeleverd. Ze zeggen er bij dat het wel om ernstige darmziekte gaat. Maar nog geen idee waar het door veroorzaakt wordt.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

KarmaChansy
Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:53

ja het is echt verschrikkelijk ik leef mee met alle hondeneigenaren. Vind het echt doodeng, ligt hier ook 1 hond die in noorwegen is gegaan met dezelfde symptomen in het dierenziekenhuis nog even afwachten wat er uitkomt! Maar zij zijn al op hun club geweest begreep ik, dat zou in houden dat er al andere honden besmet kunnen zijn en als het hier al in Göteborg is (afwachten dan nog) dan zie ik het zo overwaaien richting duitsland

edit: ik zag dit artikel maar spreek geen noors

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B ... _3MTAaZQhw

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 10:13

Van wat ik ervan begrijp weten ze nog erg weinig. Wel dat het darmslijmvlies helemaal niet goed is. En dat ze de meest voorkomende/ waarschijnlijke ziektes hebben uitgesloten ( samonella etc ). Ze verwachten pas na het weekeind meer te weten.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:09

Er gaan geruchten rond dat het iets kan zijn wat in Vom voer/vlees zit.

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:29

oh? dat voer ik mijn hond ook. :oo Hopelijk zijn het maar geruchten.
Maar ik dacht ook meteen dat het voer het meest logische zou zijn.
Paar jaar geleden was er ook wat met het voer van felleskjøpet :(

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers