Schotland; places to be?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Chanen
Berichten: 1702
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:14

Wij reizen met het OV door de Highlands en dachten een slimme aankoop te doen met de Spirit of Scotland Pass. Onbeperkt met de trein en geselecteerde bussen. Vandaag bleek dat voor de Scottish Citylink echter niet echt een uitkomst. Je moet vooraf reserveren, omdat het erg druk is op die buslijn, maar met de pas kan dat zowel online als aan het loket niet. Het is dus een gok of er plek is en die was er niet. Gelukkig heen al niet, want als we wel heen, maar niet terug hadden gekund was het pas echt balen geweest.

Dear Noah,
We could have sworn you said the ark wasn't leaving till five.
Sincerely,
The Unicorns


xMyrth
Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 08:01

Wij vliegen dinsdag naar Edinburgh! *\o/*
Woensdag halen we de camper op... Tips om iets wel / niet mee te nemen qua voeding?

Ik twijfel om bv oploskoffie of peper / zout in te pakken.
Weet eigenlijk helemaal niet hoe dat precies zit met douane regeltjes :') Lees alleen vanalles over groente fruit, vlees etc.

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 08:11

xMyrth schreef:
Wij vliegen dinsdag naar Edinburgh! *\o/*
Woensdag halen we de camper op... Tips om iets wel / niet mee te nemen qua voeding?

Ik twijfel om bv oploskoffie of peper / zout in te pakken.
Weet eigenlijk helemaal niet hoe dat precies zit met douane regeltjes :') Lees alleen vanalles over groente fruit, vlees etc.

Gewoon bij de eerste de beste store binnen waaien, wat cash pinnen en de rest van je inkopen doen.
Met de caravan nemen we kleingrut als peper en zout en wat oploskoffie nog net mee, de rest kopen we lokaal. Maar hoe vervelend men daarover in het vliegtuig doet, geen idee. Lik vlieg nooit op GB want ik mag geen automaatbak als handbagage meenemen….. }>

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Shenavallie
Berichten: 11513
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 17:46

De Tesco's zijn daar zo groot, dat je alles wat je nodig hebt qua voeding daar kunt vinden.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:19

:wave: Ik meld me hier ook even. Ik ga over 2 weken naar Schotland, dus dit is een super interessant topic. Inmiddels doorgespit en een hoop tips opgeslagen, dat is alvast fijn.

We zitten nog een beetje te stoeien met wat we willen doen in omgeving Aviemore. We hebben daar ongeveer 2 dagen (middag en volgende dag helemaal, dag erna ochtend, en dan rijden we langzaam verder naar het noorden).

Ons eerste vraagstuk is of we vanuit Edinburgh kiezen voor de snellere A9 omhoog, of dat we bij Pitlochry verder gaan via de A924/Old Military road via Braemer. Het scheelt nogal veel autorijden := Maar als het echt de moeite waard is, rijden we ook graag om. Iemand ervaring met deze routes? Evt. kunnen we dat stuk route ook de volgende dag nog doen.

Verder hebben we in die dagen sowieso het reindeer centre in Glenmore op de planning staan, maar dan blijft er nog genoeg tijd over om iets anders moois te doen. Als iemand een mooie wandeling in die buurt heeft... :D

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Fenn
Berichten: 6120
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:19

Hey Sokje, wij komen net terug van twee weken Schotland en zijn ongeveer een week in dat gebied geweest. We deden de langere route en ik vond het zeker de moeite waard. En we reden met een oude camper. We waren 6 dagen in Glennmore. Je hebt er veel leuke korte en langere tochten.

Er is een wandeltocht vanaf Glennmore naar een helder groen meer van ongeveer 4km heen (en dan weer terug). Makkelijke tocht en mooie plek. Loop je daar verder kan je ook het dal in en een Munro op. Loop je nog verder is een tent handig dus dat past niet in een schema.

Je hebt ook het grote meer bij Glennmore, hier kan je ook suppen. En daar kan je diverse wandelingen maken.

Wij hadden trouwens een topvakantie. Behalve de cairngorms zijn we in Fortrose geweest waar we dolfijnen zagen, bij Loch Ness, in Glenncoe en nog vlak bij Bamburgh waar we papegaaiduikers hebben gezien. Veel gereden, ook via de kleinere wegen.

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

jojoleinee
Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:02

Weet je nog hoe dat groene meer bij Glennmore heet?

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Fenn
Berichten: 6120
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:19

Nee, maar met wat hulp van google: Lochan Uaine

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:32

Thanks! Ik ga even zoeken.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

gaucho
Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:35

Die is mooi :j
Grotere heet Loch an Eilean en is ook zeker de moeite waard.

Vlakbij zit rspb Loch Garten, mooi natuurgebied met wandelroutes en een bezoekerscentrum voor oa de visarenden die daar broeden.

Life begins at the end of your comfortzone.

Leo
Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:32

Ik stip dit topic weer even terug. :D
We zijn in 2018 naar Schotland geweest (rondje Edinburgh, Cairngorms, Inverness, Isle of Skye en Glencoe). In mei/juni 2024 willen we terug voor onze huwelijksreis, nu met hond, en weer met de tent of eventueel camper.

Waar precies heen weten we nog niet, ik zou graag wat meer tijd in de Cairngorms en rond Glencoe willen, maar verder staat alles nog open. In dit topic kan ik mooi alvast wat ideeën op doen. :D

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

paars
Berichten: 5483
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:16

RSPB Loch Garten ook geweest; mooi idd met de visarend…gut hoe noemen ze die daar ook alweer. Prachtige bossen daar ook, wij zaten daar in een airBNB huisje. Reindeer center zit daar ook wel in de buurt; was ook zeer de moeite waard! De Spey river ook leuk, als je die weg volgt; mooie route met veel whiskey stokerijen.
Fortrose ook een dagje geweest (wij hebben daar ook gegolfd). Dolfijnen gezien; wel even goed timen daar qua tij.

gaucho
Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:05

Osprey :D en prachtig, Rspb Loch Garten is een aanrader, ik heb daar ook uren naar zang vogeltjes en spechten staan kijken.

Life begins at the end of your comfortzone.

_xManadisx_
Berichten: 3132
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:17

Wij hebben dit jaar een week portknockie gedaan onder andere. Is aan de Moray Firth. We hebben daar elke dag grote groepen dolfijnen gezien meerdere keren per dag. Ook meerdere Minke Whales. In dat gebied is een fb groep waar mensen posten als er dolfijnen of walvissen ergens voorbij zwemmen, echt heel er leuk! Je kunt daar heerlijk alleen zitten op een rots en lekker over de zee uitkijken!

schoentje ?

Warboel
Berichten: 14642
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:59

Wij zijn ook druk aan het voorbereiden, vanavond gaan we kijken voor een tent.
We hebben een route bedacht: Newcastle - Edinburgh (hotel geboekt voor 2 nachtjes) - Cairngorms - Inverness - Fort William/Glencoe - Milngavie (blokhutje gehuurd) - Alnwick - Newcastle. Verder nog niks geboekt, we zien wel hoe lang en waar we willen blijven :)) beetje zelfde rondje als Leo dus maar dan zonder Isle of Skye :D

We gaan 3-17 september! Heb er heel veel zin in **\O/**

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 09:28

ik sluit me ook even aan. We gaan van 15 t/m 3 september, en hebben nu dit vastgelegd:

15 aug boot naar Dover, en wsl overnachten omgeving Cambridge (ik haat varen dus langere overtocht is geen optie)
18 augustus Land rover experience (dagje offroad stoeien met een nieuwe Defender) in de buurt van Perth
2 september Cross country kijken in Burghley (omg Cambridge)
3 september boot naar Calais

ideeen zijn Edinburgh (het is dan Fringe festival, moet ik nog verder uitzoeken), northwestern highlands (zeg maar gebied van de North Coast 500), en dat is het wel zo'n beetje. We reizen met eigen auto en daktent, dus behoorlijk zelfvoorzienend.

gaucho
Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:01

Fringe festival is gaaf maar echt heel druk, ik zou een camping dan ook vooraf reserveren.

Bij Gairloch ben ik langs een hele gave camping in de duinen gereden, Big Sands, had ik zelf graag gestaan :j

Life begins at the end of your comfortzone.

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:16

Lielle schreef:
ik sluit me ook even aan. We gaan van 15 t/m 3 september, en hebben nu dit vastgelegd:

15 aug boot naar Dover, en wsl overnachten omgeving Cambridge (ik haat varen dus langere overtocht is geen optie)
18 augustus Land rover experience (dagje offroad stoeien met een nieuwe Defender) in de buurt van Perth
2 september Cross country kijken in Burghley (omg Cambridge)
3 september boot naar Calais

ideeen zijn Edinburgh (het is dan Fringe festival, moet ik nog verder uitzoeken), northwestern highlands (zeg maar gebied van de North Coast 500), en dat is het wel zo'n beetje. We reizen met eigen auto en daktent, dus behoorlijk zelfvoorzienend.

Dan had je iets langer moeten blijven: https://www.lroshow.com/ dan kun je ook nog een Land Rover mee naar huis nemen }>

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Reusje0504
Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:29

Wij zijn in mei 11 dagen geweest en hebben het echt heerlijk gehad met ons gezin! (Man, ik, 3 jongens 4, 4 en 2 jaar oud)

Dfds was echt comfortabel reizen! Gaan we volgend jaar zeker weer doen!
Glencoe was geweldig. Wij vonden de mountain chairlift ook heel erg leuk zo kom je met de kinderen toch heel hoog op de berg en hoefden we nog maar 30 min te hiken naar de top. Clachaig inn was een fijne stop in glencoe, met mooie speeltuin voor de kids!

Wildlife tour van turus mara naar staffa en lunga was adembenemend mooi! Echt een aanrader ook! Daar hebben we duizenden puffins gezien en fingals cave was ook heel indrukwekkend

Quiraing was onze favoriete plek op Skye, al was de rest natuurlijk ook prachtig. Hidden gem: castle moil in Kyleakin.


Verder was alles gewoon prachtig en hebben we voor volgend jaar ook weer geboekt, maar dan outer hebrides en inverness voornamelijk!

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

Warboel
Berichten: 14642
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:56

Wij hebben gisteren een tent gekocht *\o/*

3 persoons, met een aardig stukkie leefruimte zodat we ook gewoon lekker daar kunnen zitten als het wat minder weer is.

En hij had woensdag met de storm buiten gestaan en dat dus prima overleefd, dus dat beloofd wel een hoop goeds _O-
[ img ]

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Leo
Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 16:56

Oh tof, wat fijn! Wij hebben toen we destijds naar Schotland gingen ook een tent met leefruimte gekocht en die bevalt nog steeds fantastisch. Die gaat dus volgend jaar weer mee (of we moeten een campertje huren).

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Bismarck
Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:57

Iemand nog tips voor Skye? Plekken die niet overlopen worden door toeristen?

Bismarck - Endurance klasse II + 6 winstpunten - klasse III startgerechtigd

_xManadisx_
Berichten: 3132
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:58

Bismarck schreef:
Iemand nog tips voor Skye? Plekken die niet overlopen worden door toeristen?


Volgens mij bestaan die plekken niet in het hoogseizoen

schoentje ?

gaucho
Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:38

Wat voor ons een aantal jaar geleden heel goed werkte, wij wouden vooral fotograferen, van 6 tot 11 op pad en van 17.00 tot 23.00. dat scheelt echt veel drukte. Verder is vooral het trotternish peninsula erg druk, dat dan misschien vermijden.

Life begins at the end of your comfortzone.

Leo
Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:13

Wij waren er destijds in augustus en de drukte viel me erg mee als je op tijd gaat. Konden de auto steeds prima kwijt, maar het was dan wel vol bij terugkomst. Maar bijvoorbeeld op de Quiraing amper mensen tegen gekomen. De makkelijk bereikbare trekpleisters waren wel wat drukker maar geen mensenmassa's gezien.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: josien_m_ en 79 bezoekers