Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:34

Volgensmij is het dit jaar ook veel drukker overal omdat vorig jaar aan het begin er nog wel wel wat maatregelen waren en dit jaar is natuurlijk eerste jaar dat het nergens meer is en we al weer heel lang gewend zijn aan corona is weg.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6637
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:36

xMyrth schreef:
NadjaNadja, hoe hebben jullie dit opgelost? :=

Winna, dit geeft hoop haha!

Jojoleinee, jullie ook veeeeeel plezier! <3


Doorrijden naar de volgende camping :') Uiteindelijk viel het mee hoor en hebben we dat alleen op Skye gehad, maar wel iets om rekening mee te houden. Wel of geen stroom is ook nog wel iets wat verschil kan maken trouwens. Zonder stroom was er namelijk vaak nog wel plek!

jojoleinee

Berichten: 2657
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:50

Goed om te weten, wij hebben zelf stroom.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:49

gaucho schreef:
Waar ga je heen in Schotland?

Wij moesten vorig jaar in mei zelfs restaurants ruim van te voren boeken :o

Oef, hier krijg ik dan weer lichtelijk stress van. Wij vertrekken maandag voor 9 dagen naar Schotland. Onze overnachtingen zijn geboekt, maar verder hebben we niks vastgelegd. We zijn een dag en nacht in Edinburgh, een paar dagen in Aviemore, een lang weekend op Isle of Skye (Breakish) en eindigen met een dag en nacht in Glasgow.

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:02

Edinburgh en Glasgow zal wel goedkomen. Als je op Skye en rondom Aviemore s avonds wil eten is het misschien slim om een dag van te voren te boeken. Op de Nc 500 en rondom Aviemore hadden wij soms moeite om een plekje in een restaurant te vinden. Volgens mij zijn er nog steeds veel restaurants met een tekort aan personeel.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:21

Belangrijke tip: get off the beaten track!

Een paar jaar geleden dachten wij lekker te overnachten op de Yorkshire Dales. Dat lukte niet omdat, na enig doorvragen, bleek dat er een wandelevenement was. Maar aan de rand van de Dales hadden we de B&B's voor het uitzoeken!

Op de bonnefooi kan nog prima maar zorg dat je enig beeld hebt bij de toeristische trekpleisters want daar is het vaak lastiger. Op het moment dat je 10km verder rijdt, kun je opeens een kanon afschieten zonder een kampeerder te raken.....
Datzelfde geldt ook voor restaurants, ga naar een dorpje net voorbij een toeristisch oord. Dikke kans op plek en niet zelden beter eten.

Enne, praat met locals! Dan kom je toch net wat vaker op het spoor van de net wat betere toko's die door de gemiddelde toerist gemist worden.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:50

NadjaNadja, waar zijn jullie overal geweest in 2 weken?

Chanen, veeeeeel plezier!

Wij hebben geen stroom, maar hoeven dat ook niet elke nacht te hebben...

ikke, jij beschrijft precies waar wij op hopen en waarom we eigenlijk niets willen boeken!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 23:09

xMyrth schreef:
ikke, jij beschrijft precies waar wij op hopen en waarom we eigenlijk niets willen boeken!

Wij doen al 20 jaar niet anders. Soms boeken we wel een plek, als daar een goede reden voor is maar in al die 20 jaar GB hebben we een keer een uitdaging gehad; die door een goed gesprek met een paar locals vloeiend opgelost werd.
Iemand had opgevangen dat een naburig hotel een annulering had voor die nacht; belde even voor ons en voor we het goed en wel door hadden, hadden we een naam en routebeschrijving en kwamen we op een immens kasteel terecht.

En ja, soms moet je twee keer zoeken maar ook al mee gemaakt dat men iets regelde wat misschien niet helemaal volgens de regels was, maar we hadden wel een plekje.
En ook eens: joh, zet de vouwwagen daar maar neer en kom vanmiddag terug. Dan heb ik plek voor je. Ga naar dat house and garden en zeg dat ik je gestuurd heb. Leverde gratis koffie op.... :D

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:27

ikke schreef:
xMyrth schreef:
ikke, jij beschrijft precies waar wij op hopen en waarom we eigenlijk niets willen boeken!

Wij doen al 20 jaar niet anders. Soms boeken we wel een plek, als daar een goede reden voor is maar in al die 20 jaar GB hebben we een keer een uitdaging gehad; die door een goed gesprek met een paar locals vloeiend opgelost werd.
Iemand had opgevangen dat een naburig hotel een annulering had voor die nacht; belde even voor ons en voor we het goed en wel door hadden, hadden we een naam en routebeschrijving en kwamen we op een immens kasteel terecht.

En ja, soms moet je twee keer zoeken maar ook al mee gemaakt dat men iets regelde wat misschien niet helemaal volgens de regels was, maar we hadden wel een plekje.
En ook eens: joh, zet de vouwwagen daar maar neer en kom vanmiddag terug. Dan heb ik plek voor je. Ga naar dat house and garden en zeg dat ik je gestuurd heb. Leverde gratis koffie op.... :D


Precies en dan kan je in Schotland ook nog (bijna) overal je camper of tent neerzetten en heeft elk dorp goede openbare toiletten. Daarnaast zijn de Schotten zo ongelofelijk gastvrij en behulpzaam. Een van de beste landen waar je, met camper, op de bonnefooi op vakantie kan gaan. Vooral niet stressen :-)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6637
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:27

xMyrth schreef:
NadjaNadja, waar zijn jullie overal geweest in 2 weken?

Chanen, veeeeeel plezier!

Wij hebben geen stroom, maar hoeven dat ook niet elke nacht te hebben...

ikke, jij beschrijft precies waar wij op hopen en waarom we eigenlijk niets willen boeken!


Wij hadden echt niks gepland, dus we zijn gewoon lekker op de bonnefooi rondgetrokken met onze auto en daktent. We zijn met de boot vanuit IJmuiden naar Newcastle gegaan. Vanuit daar omhoog, naar Cairngorms National Park. We hebben de oostkust gelaten voor wat het was. Na Cairngorms zijn we richting Inverness gegaan en vanaf daar de NC500 grotendeels gereden. Daarna Isle of Skye, maar dat viel ons 'tegen': het was er erg druk (daar houden wij niet zo van :') ) en wat ons betreft niet per se mooier of spectaculairder dan andere stukken van de westkust van Schotland. Ten slotte via Fort William en omgeving gegaan, waarna we weer richting Newcastle zijn gereden om de boot terug te nemen.

Ons hoogtepunt van de vakantie was het bezoek aan Handa, waar je met de Handa 'ferry' (een RIB-boot waar ongeveer 10 mensen op passen) naar toe kunt voor 20 pond p.p. Op het eiland krijg je een korte uitleg van een ranger, waarna je een route over het eiland kunt lopen van zo'n 6 kilometer. We hebben daar onder andere papegaaiduikers, zeekoeten en alken gezien. Wat ons betreft was dit echt een verborgen pareltje :j

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:21

NadjaNadja schreef:
xMyrth schreef:
NadjaNadja, waar zijn jullie overal geweest in 2 weken?

Chanen, veeeeeel plezier!

Wij hebben geen stroom, maar hoeven dat ook niet elke nacht te hebben...

ikke, jij beschrijft precies waar wij op hopen en waarom we eigenlijk niets willen boeken!


Wij hadden echt niks gepland, dus we zijn gewoon lekker op de bonnefooi rondgetrokken met onze auto en daktent. We zijn met de boot vanuit IJmuiden naar Newcastle gegaan. Vanuit daar omhoog, naar Cairngorms National Park. We hebben de oostkust gelaten voor wat het was. Na Cairngorms zijn we richting Inverness gegaan en vanaf daar de NC500 grotendeels gereden. Daarna Isle of Skye, maar dat viel ons 'tegen': het was er erg druk (daar houden wij niet zo van :') ) en wat ons betreft niet per se mooier of spectaculairder dan andere stukken van de westkust van Schotland. Ten slotte via Fort William en omgeving gegaan, waarna we weer richting Newcastle zijn gereden om de boot terug te nemen.

Ons hoogtepunt van de vakantie was het bezoek aan Handa, waar je met de Handa 'ferry' (een RIB-boot waar ongeveer 10 mensen op passen) naar toe kunt voor 20 pond p.p. Op het eiland krijg je een korte uitleg van een ranger, waarna je een route over het eiland kunt lopen van zo'n 6 kilometer. We hebben daar onder andere papegaaiduikers, zeekoeten en alken gezien. Wat ons betreft was dit echt een verborgen pareltje :j

Zo zit er aan de oostkust bij the North York Moors ook een vogel reservaat. Nooit van gehoord maar de vrouw van de B&B werkte daar enkele dagen per week. Dus wij gaan kijken en laten we het voorzichtig uitdrukken dat het best de moeite waard was :D
Daar zaten vooral papegaaiduikers en Jan-van-Genten die hun vliegkunsten gewoon op een meter afstand demonstreerden. Er stond flink wind en je kon mooi zien hoe ze daar gebruik van maakten door te draaien met hun vleugels en pakketjes veren die ze min of meer onafhankelijk kunnen aansturen. Op die manier konden ze stil blijven hangen.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:08

Leuke tips! :D

Wij kunnen onze camper de 7e pas om 14:00 uur ophalen in Edinburgh. We willen dan wel richting Glencoe vertrekken die dag (mijn vriend heeft een stukje land cadeau gekregen, dus willen we wel ff naar gaan kijken natuurlijk hahaha). Ik vind het prima om voor die dag bv alvast een camping te boeken, maar ik heb echt geen idee hoe ver je komt in 2 of 3 uurtjes... Iemand tips?

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:45

xMyrth schreef:
Leuke tips! :D

Wij kunnen onze camper de 7e pas om 14:00 uur ophalen in Edinburgh. We willen dan wel richting Glencoe vertrekken die dag (mijn vriend heeft een stukje land cadeau gekregen, dus willen we wel ff naar gaan kijken natuurlijk hahaha). Ik vind het prima om voor die dag bv alvast een camping te boeken, maar ik heb echt geen idee hoe ver je komt in 2 of 3 uurtjes... Iemand tips?


In theorie kom je zelfs richting Glencoe net, maar ik zou het rustig aan doen en ergens bij Stirling of Callander / Killin een camping zoeken.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:34

gaucho schreef:
xMyrth schreef:
Leuke tips! :D

Wij kunnen onze camper de 7e pas om 14:00 uur ophalen in Edinburgh. We willen dan wel richting Glencoe vertrekken die dag (mijn vriend heeft een stukje land cadeau gekregen, dus willen we wel ff naar gaan kijken natuurlijk hahaha). Ik vind het prima om voor die dag bv alvast een camping te boeken, maar ik heb echt geen idee hoe ver je komt in 2 of 3 uurtjes... Iemand tips?


In theorie kom je zelfs richting Glencoe net, maar ik zou het rustig aan doen en ergens bij Stirling of Callander / Killin een camping zoeken.

Het maakt ook nogal uit hoe groot de camper is en hoe ervaren je bent in het rijden met grotere wagens.

Even los van de vraag of je het moet willen, dat jakkeren over niet zo rechte wegen..

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:20

xMyrth schreef:
Leuke tips! :D

Wij kunnen onze camper de 7e pas om 14:00 uur ophalen in Edinburgh. We willen dan wel richting Glencoe vertrekken die dag (mijn vriend heeft een stukje land cadeau gekregen, dus willen we wel ff naar gaan kijken natuurlijk hahaha). Ik vind het prima om voor die dag bv alvast een camping te boeken, maar ik heb echt geen idee hoe ver je komt in 2 of 3 uurtjes... Iemand tips?


Zou ik niet doen. Ik heb zelf vorige week weer ervaren hoe intens dat rijden op die wegen is. Ik moest van Iona naar Elgin en koos de snelste route via Aviemore. Volgens Google 'maar' 3,5 uur maar het voelde echt als een reis om de wereld met dat gekronkel, tegenliggers en felle zon (jawel {:} ), dan had ik er natuurlijk ook 2 pontjes op zitten maar dat viel mee. De wegen zijn echt vermoeiend. Lekker rustig aan doen en op tijd naar bed :-)

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 01:32

Bedankt voor de tips :)

Ik heb in Australië ook met een camper gereden op de verkeerde weghelft, maar Schotland is nextlevel had ik wel begrepen :) we hebben geen grote camper, maar een Ford Transit.

Desondanks gaan we wel rustig aan doen, we zijn immers op vakantie! Dus tips als Stirling / Callandar / Killing zijn al fijn!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:03

xMyrth schreef:
Bedankt voor de tips :)

Ik heb in Australië ook met een camper gereden op de verkeerde weghelft, maar Schotland is nextlevel had ik wel begrepen :) we hebben geen grote camper, maar een Ford Transit.

Desondanks gaan we wel rustig aan doen, we zijn immers op vakantie! Dus tips als Stirling / Callandar / Killing zijn al fijn!

Ik heb me daar ooit op verkeken en toen moesten we plankgas naar Newcastle om de boot te halen. Volgens Garmin hadden we 5 min speling op 2,5 uur rijden......
Dat was ook met een snelle Volvo trappen wat het halen kon en het is ook maar op het nippertje gelukt. Don't try this yourself... :D

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:11

Vandaag aangekomen in Edinburgh en het reserveren van een restaurant was inderdaad niet overbodig geweest. Eerste drie restaurants waar we kwamen was het "we hebben vanaf 21u plek". Uiteindelijk bij een simpele Indiase tent neergestreken die gelukkig plek zat had.
Morgen vertrekken we naar Aviemore met een tussenstop in Stirling. Zin in!

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:25

Veel plezier!! En qua rijden idd rustig aan en laat je bijrijder ook echt meekijken.
Prachtige trip ligt er voor je hoor, geniet ervan!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:31

paars schreef:
Veel plezier!! En qua rijden idd rustig aan en laat je bijrijder ook echt meekijken.
Prachtige trip ligt er voor je hoor, geniet ervan!

Want die zit aan de "goede" kant :D maar om daar nu een rechts gestuurde auto voor te kopen.... zei ik die er twee heeft.

Enne, af en toe stoppen om te genieten van het uitzicht :j

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:38

ikke schreef:
xMyrth schreef:
Bedankt voor de tips :)

Ik heb in Australië ook met een camper gereden op de verkeerde weghelft, maar Schotland is nextlevel had ik wel begrepen :) we hebben geen grote camper, maar een Ford Transit.

Desondanks gaan we wel rustig aan doen, we zijn immers op vakantie! Dus tips als Stirling / Callandar / Killing zijn al fijn!

Ik heb me daar ooit op verkeken en toen moesten we plankgas naar Newcastle om de boot te halen. Volgens Garmin hadden we 5 min speling op 2,5 uur rijden......
Dat was ook met een snelle Volvo trappen wat het halen kon en het is ook maar op het nippertje gelukt. Don't try this yourself... :D


Ooooooh jezus dat is echt niks voor mij :')
Maar dit probleem zullen we niet zomaar hebben, alleen misschien met het inleveren van de camper :')

Wij vliegen naar Edinburgh en huren daar een camper. Dan hebben we 10 dagen geen enkel plan, dus hoeven nergens op een bepaald tijdstip te zijn gelukkig! :+

Inderdaad lekker genieten van al het moois dat het land te bieden heeft, regelmatig stoppen, wandelingen maken etc. We zien wel waar we uitkomen }:0

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:25

xMyrth schreef:
ikke schreef:
Ik heb me daar ooit op verkeken en toen moesten we plankgas naar Newcastle om de boot te halen. Volgens Garmin hadden we 5 min speling op 2,5 uur rijden......
Dat was ook met een snelle Volvo trappen wat het halen kon en het is ook maar op het nippertje gelukt. Don't try this yourself... :D


Ooooooh jezus dat is echt niks voor mij :')
Maar dit probleem zullen we niet zomaar hebben, alleen misschien met het inleveren van de camper :')

Wij vliegen naar Edinburgh en huren daar een camper. Dan hebben we 10 dagen geen enkel plan, dus hoeven nergens op een bepaald tijdstip te zijn gelukkig! :+

Inderdaad lekker genieten van al het moois dat het land te bieden heeft, regelmatig stoppen, wandelingen maken etc. We zien wel waar we uitkomen }:0

Ik moest de boot halen; jij moet je camper op tijd inleveren om ook je vliegtuig te halen; wat is het verschil }>

Dat is de tip: verkijk je niet op afstanden en leer van andermans fouten :D

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:08

xMyrth schreef:
ikke schreef:


Ooooooh jezus dat is echt niks voor mij :')
Maar dit probleem zullen we niet zomaar hebben, alleen misschien met het inleveren van de camper :')

Wij vliegen naar Edinburgh en huren daar een camper. Dan hebben we 10 dagen geen enkel plan, dus hoeven nergens op een bepaald tijdstip te zijn gelukkig! :+

Inderdaad lekker genieten van al het moois dat het land te bieden heeft, regelmatig stoppen, wandelingen maken etc. We zien wel waar we uitkomen }:0

Ik moest de boot halen; jij moet je camper op tijd inleveren om ook je vliegtuig te halen; wat is het verschil }>

Dat is de tip: verkijk je niet op afstanden en leer van andermans fouten :D


Hahaha zeker zeker, bedankt voor de tip! :D Is ook zeker welkom hoor!!
Camper inleveren zou inderdaad spannend kunnen zijn natuurlijk. Vliegtuig hoop ik toch te halen, na het inleveren van de camper hebben we daar namelijk nog 2 dagen voor. Hopelijk verslapen we ons niet _O-

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 06:54

ikke schreef:
paars schreef:
Veel plezier!! En qua rijden idd rustig aan en laat je bijrijder ook echt meekijken.
Prachtige trip ligt er voor je hoor, geniet ervan!

Want die zit aan de "goede" kant :D maar om daar nu een rechts gestuurde auto voor te kopen.... zei ik die er twee heeft.

:D oh dat is luxe!
Staan die aan ‘de overkant’ gestald?

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:12

paars schreef:
ikke schreef:
Want die zit aan de "goede" kant :D maar om daar nu een rechts gestuurde auto voor te kopen.... zei ik die er twee heeft.

:D oh dat is luxe!
Staan die aan ‘de overkant’ gestald?

Nee, die staan gewon in NL.
Komen beide wel uit GB, uit de tijd dat je daar nog goedkoop oude Land Rovers weg kon halen.