Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
4EverHobbes
Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:59

Ik vond Zweden echt niet hond-onvriendelijk. Honden niet mee op een terras heb ik inderdaad wel gehoord, maar verder zijn ze overal welkom voor zover ik weet. Geen enkele stuga of camping gezien waar de hond niet mee mocht.

Ik word bijna jaloers dat jij straks gaat, dit jaar zit Zweden er voor ons niet in omdat we net een huis hebben gekocht. Maar volgend jaar gaan we absoluut weer.

Shoot me again, my soul is still dancing


yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 12:01

black_kelpie schreef:
Ceetje_bokt schreef:
WoW dat lijkt me een erg ambitieuze vakantie. Tips voor je route heb ik niet, maar ik vond Zweden erg hondonvriendelijk. Ze mocht niet eens mee op een terras van een restaurant. Schijnt een wet te zijn ivm hygiene.

Echt?? Mijn hond gaat ook overal mee naartoe, maar ik ervaar Zweden juist als erg hondvriendelijk. Ook in restaurants in Stockholm was ze welkom. Uitbaters die zonder dat ik erom vroeg drinkwater komen brengen. Geen enkele camping tegengekomen waar je bij moet betalen voor je hond. Ik voer vers vlees en dat is er ook prima verkrijgbaar, echt niks te klagen :D


Hoe bedoel je waar je moet bijbetalen voor je hond?
Ivm de schoonmaakkosten?
Want dat zie ik wel dat je daar voor bij moet betalen als je een hond hebt.

Misschien nog tips waar leuke vismarkten te zien zijn?
En waar je rondom Oslo ergens naar een vismarkt kunt om eea in te slaan om mee te nemen naar NL?

Quir
Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:16

Zweden (en ook Noorwegen) zijn echt niet hond onvriendelijk hoor, in tegendeel! De boot kan voor de hond wel een opgave worden, je hebt een dek waar ze uitgelaten mogen worden, maar veel honden durven daar niets te doen. Dan is het een lange reis.

Ontwormen inderdaad heeeeel goed opletten en ook voor je terug Noorwegen in gaat!! Laat het goed in het paspoort schrijven. Dit moet binnen 120 tot 24 uur van te voren!! Dus maak een afspraak bij een Zweedse dierenarts om de hond opnieuw te ontwormen voor je Noorwegen in rijd, want je bent je hond anders echt kwijt. Ze controleren heel streng en op dit moment zijn de grens controles sowieso heel streng, niet alleen op honden.

Verder, ik denk dat je spijt gaat krijgen van de reis. Wij hebben zo ook drie weken een rondreis gemaakt, maar dan steeds 2 nachten op 1 plek en dat was al veel te kort. Je bent onwijs lang onderweg ivm de ferries, de tunnels, etc. Ondanks dat met de auto rijden echt prachtig is door deze landen (wij houden daar ook van), is dit echt te veel. Je hebt nergens de tijd even bij te komen en te genieten. Vooral voor de hond kan dat echt vervelend gaan worden, dag in dag uit in de auto zitten.

Desondanks zijn het prachtige landen (we wonen er niet voor niets :)) ) en geniet er van!!

Verder had ik je echt Bergen kunnen aanraden en de langste tunnel van ... (weet ik even niet meer, Europa denk ik). Je komt relatief dicht bij ons in de buurt, daar weet ik ook nog wel wat leuk dingen. Denk alleen dat je daar geen tijd voor gaat hebben.

black_kelpie
Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:17

yvje86 schreef:
Hoe bedoel je waar je moet bijbetalen voor je hond?
Ivm de schoonmaakkosten?
Want dat zie ik wel dat je daar voor bij moet betalen als je een hond hebt.

Wij kamperen alleen, maar mijn ervaring is dat je in de meeste landen extra per nacht voor je kampeerplaatsje moet betalen als je een hond meeneemt. In Zweden heb ik dat nog nooit ergens gezien. Extra schoonmaakkosten bij een huisje vind ik wel normaal. Deze vakantie ook veel gewildkampeerd, scheelt helemaal in de kosten *\o/*

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 12:35

Quir schreef:
Zweden (en ook Noorwegen) zijn echt niet hond onvriendelijk hoor, in tegendeel! De boot kan voor de hond wel een opgave worden, je hebt een dek waar ze uitgelaten mogen worden, maar veel honden durven daar niets te doen. Dan is het een lange reis.

Ontwormen inderdaad heeeeel goed opletten en ook voor je terug Noorwegen in gaat!! Laat het goed in het paspoort schrijven. Dit moet binnen 120 tot 24 uur van te voren!! Dus maak een afspraak bij een Zweedse dierenarts om de hond opnieuw te ontwormen voor je Noorwegen in rijd, want je bent je hond anders echt kwijt. Ze controleren heel streng en op dit moment zijn de grens controles sowieso heel streng, niet alleen op honden.

Verder, ik denk dat je spijt gaat krijgen van de reis. Wij hebben zo ook drie weken een rondreis gemaakt, maar dan steeds 2 nachten op 1 plek en dat was al veel te kort. Je bent onwijs lang onderweg ivm de ferries, de tunnels, etc. Ondanks dat met de auto rijden echt prachtig is door deze landen (wij houden daar ook van), is dit echt te veel. Je hebt nergens de tijd even bij te komen en te genieten. Vooral voor de hond kan dat echt vervelend gaan worden, dag in dag uit in de auto zitten.

Desondanks zijn het prachtige landen (we wonen er niet voor niets :)) ) en geniet er van!!

Verder had ik je echt Bergen kunnen aanraden en de langste tunnel van ... (weet ik even niet meer, Europa denk ik). Je komt relatief dicht bij ons in de buurt, daar weet ik ook nog wel wat leuk dingen. Denk alleen dat je daar geen tijd voor gaat hebben.


Hi, nog even een vraagje wat betreft het ontwormen :o .
Ik heb voor de donderdag voor vertrek een afspraak in NL voor de ontworming van de hond.
We vertrekken zondag dus dat zou goed moeten zijn. Ook valt het binnen de 28 dagen ontwormen als je naar het buitenland gaat.
Maar bedoel je als we van Zweden naar Noorwegen gaan je opnieuw moet ontwormen?
Al met al moet de hond dan 4x ontwormd worden gezien we door meerdere landen reizen.
Lijkt me ook niet echt gezond.
Even check. Check..dubbelcheck.

Om te lezen dat we spijt gaan krijgen van deze vakantie is niet echt tof (en je bedoelt het vast goed hoor).
Het had op 100 andere manieren gepland kunnen worden, dat ben ik 100% met je eens.

Momenteel heb ik een beetje de instelling van ach.. We zien het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:45

Om je hond Noorwegen in te kunnen nemem moet je min. 24 uur en max. 120 ervoor ontwormt hebben en dat genoteerd staan door een DA.

4EverHobbes
Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:48

Tuurlijk krijg je er geen spijt van, waarom zou je. Dit is jullie keus om het zo te doen, hooguit kun je na je vakantie bedenken dat je het een volgende keer anders doet. Maar misschien ook niet.
Nee hoor, gewoon lekker gaan genieten!

Shoot me again, my soul is still dancing

Quir
Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:49

Ik bedoelde meer dat je spijt gaat krijgen dat je overal zo snel weer verder gaat. Niet van de reis an sich, maar er is zoveel te zien en te doen. Daar ga je nu helaas geen tijd voor krijgen.

Wij hadden dat toen ook al, terwijl we minder reden en zo'n 2 (soms langer) nachten bleven. Desondanks ga je echt wel genieten van de natuur en alles waar je langs gaat komen, geen twijfel over mogelijk. Want ook vanuit de auto zijn het prachtige landen!! En je hebt plekken genoeg waar je kunt stoppen en de hond er uit kunt laten.

Wat betreft ontwormen, nee gezond is het niet, maar streng zijn ze wel! Je moet 120 tot 24 uur voor de grens over gaat ontwormen door een dierenarts (met Praziquantel of Epsiprantel en opschrijven in paspoort), als je langer dan 28 dagen in Noorwegen blijft moet je het herhalen, dat is niet van toepassing. Maar zo ver ik weet moet je wel weer opnieuw ontwormen als je buiten Noorwegen geweest bent. Je moet de hond ook aangeven bij de douane, dus je mag niet zomaar door rijden. Alleen vanuit zweden naar Noorwegen hoeft dat niet, alleen weet ik niet of dat voor iedereen geldt of alleen als je in Zweden woont.

Maar wat dat ontwormen betreft, ben heel voorzichtig, want ze nemen zonder pardon je hond in beslag!

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 13:40

Toch even extra geïnformeerd bij Dogsincluded...want het maakte me toch wat bang haha.

"Je hebt alles goed geregeld zo. Er zijn geen aanvullende vereisten meer in geen enkel Scandinavisch land om na grensovergang opnieuw een wormenkuur of inenting te moeten doen.

Dus na je kuurtje door de dierenarts ben je er helemaal klaar voor om van het heerlijke Noorden te gaan genieten. Ik wens jullie er heel veel plezier met je hond."

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:04

Ik ben net terug van ruim twee weken door Zweden en Noorwegen trekken. Met de boot van Kiel naar Goteburg, daarna 3 nachten elke keer een andere camping tot aan Trontheim daar overgestoken naar Zweden, 5 nachten bij vrienden geweest en toen rustig via Zweden en Denemarken terug naar huis. Ik heb geen specifieke tips of eigenlijk wel wat mooie routes maar die passen denk ik niet ik jullie route. In Noorwegen zijn de wegen rv40 en rv50 ontzettend mooi :).

Ik heb net even op googlemaps gekeken. Onze reistijd op google maps per dag komt ongeveer overeen met wat jullie gaan doen. Ik vond het niet echt te lang in de auto zitten. Wel zou ik dan niet veel 'leuke' wegen er tussen proppen aangezien ze snel veel tijd in beslag nemen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:07

Ik volg, ik wou volgend jaar naar Noorwegen maar toen ik zag dat de plek waar ik heen wou al op meer dan 20 uur rijden van Nederland ligt begon ik al te twijfelen.

Vorig jaar hebben wij twee plaatsen in Duitsland gedaan, toen Italië, toen Zwitserland en toen weer terug, maar ik was nog nooit zo moe terug gekomen van vakantie. Dat merkte ik ook pas toen ik vlak daarna weer moest werken. Onderweg is het prachtig maar de 1 slaapt soms als de ander rijd. Alle afstanden duurde ook langer dan de navigatie aan gaf, zeg maar gerust bij 7 uur rijden kon je er 2 uur bij optellen.

Maar ik ben wel heel benieuwd naar je avontuur en misschien heb je straks nog tips voor mij voor Noorwegen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Quir
Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:28

yvje86 schreef:
Toch even extra geïnformeerd bij Dogsincluded...want het maakte me toch wat bang haha.

"Je hebt alles goed geregeld zo. Er zijn geen aanvullende vereisten meer in geen enkel Scandinavisch land om na grensovergang opnieuw een wormenkuur of inenting te moeten doen.

Dus na je kuurtje door de dierenarts ben je er helemaal klaar voor om van het heerlijke Noorden te gaan genieten. Ik wens jullie er heel veel plezier met je hond."


Dit klopt, voorheen moest je namelijk na 10 dagen nogmaals ontwormen. Dat is niet meer zo.

Maar de hond moet ontwormd worden 120 tot 24 uur voor dat je de grens overgaat, hoe toon je aan dat als je in Zweden geweest bent dat het dus "in orde" zou moeten zijn?

Ik heb de dierenarts hier (Zweden dus) even voor je nagevraagd (omdat ik het niet zeker wist, maar ergens wel vrij zeker was dat het opnieuw moest), zij zegt ook dat de hond opnieuw ontwormt moet worden als je terug Noorwegen in wilt. Je blijft namelijk op de "120 tot 24 uur" regel zitten als je de grens over wilt. Wie zegt namelijk dat je al in Noorwegen geweest bent? Zeker de douaniers gaan niet met je mee (willen) denken. Anders had gewoon de 28 dagen regel geldig geweest, maar dat is in Noorwegen niet zo.

Ik wil je niet bang maken, absoluut niet!! Maar ik wil je wel een leuke vakantie gunnen zonder gedoe!
De landen zijn veeeel te mooi om daar niet van te kunnen genieten. Zeker voor een hond is het echt prachtig, de natuur en veel water (als ze van zwemmen houden haha).

Moonsparkle, dat is in Noorwegen ook zo (navigatie zegt x uur, tel er gerust een paar bij), maar dan voornamelijk vanwege de ferries. Overigens is het geen straf om met de auto door deze landen te rijden! Maar auto rijden is stiekem wel enorm vermoeiend, zeker voor degene die rijd op de smalle weggetje in voornamelijk Noorwegen.

Monster_tos
Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:29

moonsparkle schreef:
Ik volg, ik wou volgend jaar naar Noorwegen maar toen ik zag dat de plek waar ik heen wou al op meer dan 20 uur rijden van Nederland ligt begon ik al te twijfelen.

Vorig jaar hebben wij twee plaatsen in Duitsland gedaan, toen Italië, toen Zwitserland en toen weer terug, maar ik was nog nooit zo moe terug gekomen van vakantie. Dat merkte ik ook pas toen ik vlak daarna weer moest werken. Onderweg is het prachtig maar de 1 slaapt soms als de ander rijd. Alle afstanden duurde ook langer dan de navigatie aan gaf, zeg maar gerust bij 7 uur rijden kon je er 2 uur bij optellen.

Maar ik ben wel heel benieuwd naar je avontuur en misschien heb je straks nog tips voor mij voor Noorwegen.


Vooral dat stukje tijd op de navigatie is herkenbaar! Die rekent het uit op de max snelheid, echter is de max snelheid eigenlijk nooit haalbaar op de meeste wegen ivm de bochten, weg conditie of rendieren die ook gebruik maken van de wegen :')

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

black_kelpie
Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:34

En vergeet de campers niet waar je uren achter zit omdat ze elkaar niet of nauwelijks kunnen passeren op de smalle Noorse weggetjes, en je er ook niet langs kunt :Y)

pinkie87
Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:39

ik kom net uit noorwegen en zweden kan je zeggen dat dit plan echt niet haalbaar is. je mag in zweden en noorwegen bijna overal maar 80 op de weg! wij zijn 18dagen geweest. kan je paar hele leuke campings geven als je wwilt

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

MarjanB
Berichten: 16422
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:45

Mijn tip voor Zeden is Vika!! :+ zonder gekheid eet er lekker veel verschillende soorten taart haha daar zijn ze goed in. Tip van mn schoonzusje die uit Zeden komt, als je een eland voor de auto krijgt en je kan niet meer ontwijken, aim on the butt.. Wij zijn twee weken geleden terug gekomen uit Zweden en zijn naar Oland geweest, ook op die route niet veel harder dan 110km per uur met tussendoor 50km per uur. Enige voordeel is dat snelheidscamera's aangegeven staan met borden :)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:46

idinn schreef:
Om je hond Noorwegen in te kunnen nemem moet je min. 24 uur en max. 120 ervoor ontwormt hebben en dat genoteerd staan door een DA.


Ik heb, toen ik van Zweden onverwacht via Noorwegen terug naar huis reed een aantal jaar geleden, voor de grens bij een Zweedse DA opnieuw moeten laten ontwormen, dit met tijd, datum en stempel in het paspoort moeten laten zetten en toen 24 uur moeten wachten voordat we de grens over konden.

Het is dus aan te raden om een DA bezoek in te plannen in Zweden in de 2-4 ( kan iets langer daarvoor, maar zo zou ik het doen) dagen voor je de grens over gaat. Zodat je niet 24 uur hoeft te wachten en omdat DA's niet overal te vinden zijn.

O, en ik zag dat je van Oslo naar Fredrikhavn een binnenhut hebt plus hond. Wat fijn dat je hond mee mag in de hut! Met welke maatschappij is dit?

Verder denk ik dat jullie enorm gaan genieten van al die kilometers en prachtige foto's gaan maken. Het stuk van Tromsö naar Steinkjer schijnt prachtig te zijn. Staat ook op ons lijstje :)
Laatst bijgewerkt door Nado op 10-08-17 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike
Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:50

Wauw wat een reis in het vooruitzicht!

Ik denk dat het wel te doen is, maar je zult idd wel echt heel veel in de auto zitten. Maar als jullie allebei van autorijden houden, dan kan dat vast prima. Ben heel benieuwd naar je ervaringen en verhalen!

Quir
Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:58

MarjanB schreef:
Mijn tip voor Zeden is Vika!! :+ zonder gekheid eet er lekker veel verschillende soorten taart haha daar zijn ze goed in. Tip van mn schoonzusje die uit Zeden komt, als je een eland voor de auto krijgt en je kan niet meer ontwijken, aim on the butt.. Wij zijn twee weken geleden terug gekomen uit Zweden en zijn naar Oland geweest, ook op die route niet veel harder dan 110km per uur met tussendoor 50km per uur. Enige voordeel is dat snelheidscamera's aangegeven staan met borden :)


Ik denk dat je fika bedoeld, vika is vouw/vouwen haha. :))

Maar inderdaad zeker een aanrader, zitten erg lekkere dingen bij!!

MarjanB
Berichten: 16422
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:02

Ohhhh haha oeps :') Nu is mn zusje wel getrouwd met een vika en is t een heel leuk mens maar die eet ik liever niet op.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Anoniem

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:17

Misschien is het handig als dogsincluded de juiste info geeft. Zorg idd voor die ontworming als je van zweden terug noorwegen in gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:22

Je moet naar Fjällbacka! :D Ik ben er nu, en het is werkelijk adembenemend.

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:03

Bij andenes zeker de walvisafari doen.
Svolvær is ook ontzettend mooi
Verder is lofoten adembenemend. Al zal je daar helaas weinig van zien


Ik heb een half jaar in deze streek gewoond

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 17:20

Super bedankt voor de reacties weer!! Ik waardeer het enorm!
Nu is het niet zo dat we terug naar Noorwegen reizen met de hond.

We gaan van Duitsland -> Zweden -> mini stukje Finland -> Noorwegen ->Denemarken.

Dus we gaan niet 2x naar Noorwegen.
Maakt dat uit voor de ontworming?

Super super super lief dat je het even aan een plaatselijke DA wilde vragen.
En heel lief dat jullie zo meedenken dat waardeer ik zeer!!

De walvissafari in Andenes staat gepland zoals je in het overzicht kunt zien.
Verder verblijven we een aantal dagen op de Lofoten. Van de foto's gezien ziet het er schitterend uit.

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 17:34

moonsparkle schreef:
Ik volg, ik wou volgend jaar naar Noorwegen maar toen ik zag dat de plek waar ik heen wou al op meer dan 20 uur rijden van Nederland ligt begon ik al te twijfelen.

Vorig jaar hebben wij twee plaatsen in Duitsland gedaan, toen Italië, toen Zwitserland en toen weer terug, maar ik was nog nooit zo moe terug gekomen van vakantie. Dat merkte ik ook pas toen ik vlak daarna weer moest werken. Onderweg is het prachtig maar de 1 slaapt soms als de ander rijd. Alle afstanden duurde ook langer dan de navigatie aan gaf, zeg maar gerust bij 7 uur rijden kon je er 2 uur bij optellen.

Maar ik ben wel heel benieuwd naar je avontuur en misschien heb je straks nog tips voor mij voor Noorwegen.


Naar welke plek in Noorwegen zou jij graag willen dan, je maakt me nieuwsgierig hihi.

Mijn man rijdt voor zijn werk hele dagen en vind het niet erg om te rijden. Ik zelf vind het ook geen probleem om stukken te rijden. Het geeft mij namelijk een vrij gevoel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Paloma_Janet en 160 bezoekers