Nieuw Zeeland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Wranglerbutt
Berichten: 10369
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:26

Is er eigenlijk een (reizen naar) Australië-topic op Bokt? B-)


Barramundi
Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:45

Ja! Langlopend topic, de laatste weken wat stil, maar meestal komt het wel weer tot leven met iemand zijn (reis)avonturen:

[HK] Australië

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

Barramundi
Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 03:46

Nou, we zijn in Nieuw Zeeland, maar wat een gedoe zeg! We werden bijna geweigerd bij het boarden.
Even vooraf: wij hadden onze ETA ruim op tijd online aangevraagd, ontvangen EN uitgeprint bij ons...

Het begon er al mee dat we omgeroepen werden op het vliegveld toen we nog wat zaten te drinken. En echt zo’n bericht van “direct melden bij de balie”. Wij dus ons drankje naar binnen gegoten en op een holletje naar die balie.
Moesten ze onze ETA zien, want anders mochten we niet mee. Vond het al raar want normaal doen ze dat al bij het inchecken, maar vooruit. ETA laten zien en wij weer weg.
Gaan we boarden, scant ze onze boardingpassen, ging er een alarm af en de rode lampen aan. Not good!

Wij apart genomen en (dezelfde dame) meldt ons dat we een ETA moeten hebben. Dus ik aangegeven dat we die hebben en dat ze die al gecheckt heeft. Nogmaals kijken, vraagt ze waar we na NZ heen gaan. Nou, terug naar Australië waar we wonen.
Zegt ze; ja, dan moet je een ETA voor AU hebben. Euh... nee. Wij hebben een (werk)visum met onbeperkt in- en uitreizen. Zij bellen, weer terug mekkeren over een ETA voor AU. Nogmaals uitgelegd hoe het zit, dat mens een hele verhandeling over de telefoon met iemand en het duurde en duurde.
Uiteindelijk kwam het cabinepersoneel melden dat ze gingen sluiten en vertrekken. Dus mijn man en ik echt zo van: dacht het niet, wij gaan mee, onze papieren zijn in orde, niet ons probleem dat jouw computer het niet aan kan.
Echt op het laatste moment kreeg ze het voormekaar om het vrijgegeven te krijgen en gingen we als allerlaatste het vliegtuig in.
We kregen wel een upgrade om bij de nooduitgang te zitten op voorwaarde dat we bereid waren te helpen bij een noodgeval :Y)

Er waren overigens 2 Duitse backpackers die geweigerd zijn omdat ze niet konden aantonen dat ze een vlucht NZ weer uit geboekt hadden. Ze hadden het geboekt, maar konden geen ticket overleggen, alleen een betalingsbewijs en daar ging de airline niet mee akkoord.

Ik weet niet of dit nu de standaard is of dat dit alleen iets is van Virgin Australia, maar het is een stuk lastiger geworden om naar NZ te komen. Dit is voor ons de derde keer hier en nog nooit zo’n gezeik gehad!

Wij moesten dus vooraf in Brisbane kunnen bewijzen dat we:
- ETA Nieuw Zeeland hadden
- Retour vlucht geboekt was (ticket laten zien)
- Visum rechten hebben om Australië weer in te mogen

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

Yasmine
Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:47

Huh! Wat een verhaal :oo Wij zijn in september naar NZ gevlogen toen ETA nog niet ingevoerd was en er werd ons helemaal niets gevraagd. Hoe bizar dat ze je een ETA voor Australië vroegen? Wij zijn hier ook op een skilled worker visa en daar is ons nog nooit naar gevraagd toen we het land verlieten. Wat een onzin, joh. Ze kunnen toch aan je paspoortscan zien dat je een visum hebt voor hier? :? Zouden ze strenger geworden zijn sinds de ETA onlangs is ingevoerd?

Dat ze je vragen of je rechten hebt om weer Aus in te komen kan ik nog begrijpen, maar dat ze je visa niet erkennen is bizar joh. Gelukkig zijn jullie er uiteindelijk toch geraakt! Geniet ervan!

Barramundi
Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:47

Dat dus. De vorige keren dat wij gingen, was de ETA ook nog niet ingevoerd en werd idd nergens naar gekeken.

Gelukkig goed gekomen en genieten we nu van ons weekendje weg :D

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-20 11:42

Geniet ervan Barra! Weer een ervaring rijker moet je maar denken haha, wel een drama maar het is goed gekomen.

Barramundi
Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:15

Nou, ondanks dat het een leuk weekend was, zat het qua reizen niet mee. Op de terugweg bijna onze vlucht gemist.
We hebben 4,5 uur gedaan over een stukje van 120 km >;)
Ik heb nog nooit zo in de stress gezeten zeg. Eerst een uur in de file gestaan door een stomme rotonde in een dorpje waar het gewoon heel druk was. Daarna een ongeluk, snelweg dicht. Uur staan wachten tot het wrak weggetakeld was (en onder luidkeels commentaar van een stel Kiwi’s in de berm geplast :') Kon het echt niet meer ophouden).

Toen we de huurauto gingen inleveren letterlijk de sleutel op de balie gemikt en geroepen: got a flight to catch!
En weg gerend. Die kerel: Ok, go go!

5 min voor het sluiten van de balie kwamen we aangerend daar, die mevrouw zat letterlijk op ons te wachten.

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:27

En wat was het leuke deel van het weekend :D? Wel een gedoe zeg met die vlucht, gelukkig konden jullie toch vliegen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Barramundi
Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:33

Hahaha! We waren daar voor Stockcar racing (team challenge championship) en ondanks dat onze favoriet de British Lions er in de eerste ronde uitgekegeld werden, super gave races gezien.
Zaterdag een rondje sightseeing rondom Palmerston gedaan, beetje geocachen enzo. Erg leuk.
Dorpje bezocht genaamd Bulls waar ze echt van alles hebben vernoemd naar de stieren die overal staan, inclusief de meest hilarische woordgrappen die overal hangen.

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

HopeDreamer
Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:51

Ik ga begin maart naar Nieuw Zeeland, en ben benieuwt of er nog iemand tips heeft wat handig is om te weten. Alle documenten zijn al uitgeprint en in een map...

Hoe zit het met bijv. paracetamols, mag je die gewoon meenemen of moet je daarvoor een doktersrecept hebben? Het eten/ dat je op het vliegveld koopt, mag je dat ook gewoon mee in het vliegtuig nemen?

Floko
Berichten: 405
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 08:29

Paracetamol mocht bij mij gewoon mee. Ik had het voor de zekerheid aangegeven en moest dan langs een aparte balie, maar daar keken ze er niet eens naar. Mijn man had zeeziekte- en migrainepillen en dat was ook geen probleem.

Als je voorbij de douane bent, bij de gate, kan je wat je koopt gewoon meenemen het vliegtuig in. Wij vlogen over Duitsland en Beijing en daar was dat iig zo.

Verder is een map met documenten denk ik wel voldoende. Ze zijn erg vriendelijk in Nieuw Zeeland is mijn ervaring, dus als je nog iets moet opzoeken ofzo geven ze je wel die kans. (Was een flink contrast met China voor ons)

HopeDreamer
Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:29

Floko schreef:
Paracetamol mocht bij mij gewoon mee. Ik had het voor de zekerheid aangegeven en moest dan langs een aparte balie, maar daar keken ze er niet eens naar. Mijn man had zeeziekte- en migrainepillen en dat was ook geen probleem.

Als je voorbij de douane bent, bij de gate, kan je wat je koopt gewoon meenemen het vliegtuig in. Wij vlogen over Duitsland en Beijing en daar was dat iig zo.

Verder is een map met documenten denk ik wel voldoende. Ze zijn erg vriendelijk in Nieuw Zeeland is mijn ervaring, dus als je nog iets moet opzoeken ofzo geven ze je wel die kans. (Was een flink contrast met China voor ons)


Dankjewel! Ik dacht inderdaad ook, kan beter gewoon alles wel aangeven waarvan ik niet 100% zeker ben of dat moet. Het is echt jammer dat het zo lang vliegen is... Ben erg benieuwt hoe ik het daar vind!

Gitta_
Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:03

Leuk, ik ontdek dit topic net en kom graag meelezen. Wij zijn in 2014/15 een jaar naar NZ geweest, een classic backpackers-verhaal. Samen met vriend een busje gekocht, alle banken eruit gesloopt en er een campervan van gemaakt. Daarna een jaar lang werk met reizen gecombineerd, echt vanalles gedaan: blusberries plukken in Matamata, wc's schrobben op een camping bij Queenstown, eten serveren in Glenorchy ( Paradise! ) en uiteindelijk bij de Reserve Bank of New Zealand als Barista geëindigd. In de tussentijd natuurlijk vanalles gezien en onwijs genoten van de prachtige natuur, er glipte wel minstens 1x per dag een 'wow' van onze lippen.. zo indrukwekkend allemaal. :D

Nu zijn we inmiddels een paar jaar verder en we zijn langzaamaan wel weer aan het spelen met het idee om misschien volgend jaar weer een reis naar NZ te maken. Dan niet backpacken, maar gewoon autootje huren en zo'n 4-6 weken rondcrossen in de zomermaanden. Lijkt me zo tof om nog eens alle hoogtepunten te bezoeken en bepaalde trekkingen te doen die we destijds niet gedaan hebben. Ben wel benieuwd naar hoe anderen dit aangepakt hebben qua sparen en budget stellen? Zo reizen is natuurlijk heel anders dan low-budget backpacken en on-the-go nog geld verdienen.

Yasmine
Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:57

Wij zijn 3 weken gegaan met huurauto en combinatie van Airbnb’s en hotels/vacation parks en ik vond het qua budget wel meevallen. Wij wonen in Melbourne dus vluchten zijn voor ons heel wat goedkoper, maar puur qua auto huur en overnachtingen vond ik het wel te doen. We hadden een mooie deal op een Toyota Hilux en hebben voor overnachtingen ook betaalbare dingen kunnen vinden. Op veel plaatsen heb je ofwel mooie Airbnb’s met keuken of vakantieparken waar je voor 100 dollar per nacht een huisje met keuken hebt, wat ik wel fijn vind omdat ik op reis graag kook.

De wisselkoers momenteel is best gunstig voor de euro ook.

boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:11

Wij houden over het algemeen €100,- p.p/p.dag aan. Daarvoor kunnen we rondreizen(benzine), eten, accommodatie (wij hadden een campervan gehuurd dus kosten van camping in dit geval) en attracties (wij hebben wel veel gewandeld waarvoor je dus vaak geen entree kwijt bent). In 3 weken hebben we ter plaatse 3500,- uitgegeven, dat viel ons nog mee.
Daar reken ik echter de kosten van tickets en huur van de campervan niet mee, dat was vooraf al betaald, dit budget is voor ons dus echt wat we aanhouden om ter plaatse te kunnen besteden en daar zijn er dus binnen gebleven.

chantalboes
Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:44

Ik had 100$ per dag gerekend. Op een dag waarop ik 'niets' deed gaf im gemiddeld 50/60 dollar uit aan slapen, eten en boodschappen. En kom ik die 40 dollar optellen bij de dagen dat ik een dure activiteit deed. Wisselkoers ik idd gunstig, hij zit al een tijd rond de 1,70$ voor een euro, dus dat is een meevaller!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes
Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:23

Jaaaaa, ik heb eindelijk de knoop doorgehakt! Na 2 jaar ongelukkig zijn in Nederland verhuis ik op 28 december naar Nieuw-Zeeland!

Heb op dit moment alleen mijn ticket geboekt. Moet nog even denken over welke visa ik ga aanvragen (wil minimaal 2 jaar blijven, maar optie tot langer blijven zou fijn zijn). Ben op dit moment nog helemaal in de wolken dat ik eindelijk e beslissing heb genomen, komende dagen weer even landen op aarde en dan aan het werk.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:52

Wat geweldig en mega spannend! *jaloers*

Wat wil je gaan doen in NZ geniet van alle voorbereidingen

Party like there is no tomorrow!
Dance like there's nobody watching!

chantalboes
Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:07

Ik twijfel nog of ik wil gaan aupairen of in de media zou willen werken (waar ik voor ben opgeleid). Moet dat allemaal nog uitzoeken hoe dat zit en welk werk je mag zoek op welk visum.

Zijn er mensen hier die hun work holiday visa hebben verlengd? Of is het makkelijker om gelijm voor een 'skilled worker visa' te gaan?

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Yasmine
Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 07:18

Spannend!!! En zo leuk *\o/*

Ik weet niet hoe het in NZ zit, maar mijn man heeft hier in Australië een skilled worker visa (gesponsord door werkgever) en die was niet zo gemakkelijk te verkrijgen. Hij moest best veel jaren ervaring en relevante opleiding hebben in het vak.

Denk dat je best wel even uitzoekt welk visa je wil voor je een vlucht boekt. Skilled worker visas kunnen best lang duren dus je hebt niet noodzakelijk de garantie dat je dan in december zou kunnen vertrekken. Skilled worker visas worden in de meeste landen ook niet zomaar uitgedeeld en je moet vaak voldoen aan x aantal jaar opleiding + x aantal jaar professionele ervaring en vaak nog andere vereisten. En ze worden ook maar voor bepaalde beroepen uitgedeeld. Heb je gekeken of je beroep op de lijst van skilled jobs staat?

HopeDreamer
Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:09

Ik ben maart vertrokken naar Nieuw-Zeeland en het is zo mooi hier! <3

Iemand nog must-sees rond Auckland?

6 maart ben ik naar Waiheke Island geweest. Verder nog wat parken bezocht, naar de Skytower geweest en voornamelijk nog gewoon in de stad geweest.
[ img ]

Hopelijk dit weekend een keer een paar uur buiten de stad!

Barramundi
Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:16

Prachtige foto!

Wij zijn een dag naar Waitakere Ranges NP geweest toen we een weekendje in Auckland waren, dat was erg mooi. Daar kun je aan de kust ook een kolonie Jan-van-Genten zien (mocht dat je interesse hebben uiteraard, ik ben nogal een vogel freak, haha!)

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

Nado
Berichten: 3343
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:32

@Barramundi, waar is dat precies? Hier ook een vogelfan, dus als je meer tips hebt, graag!

Wij hopen echt dat onze reis door kan gaan...

Olle
Berichten: 2724
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:21

Nado schreef:
Wij hopen echt dat onze reis door kan gaan...


Wanneer gaan jullie?

@HopeDreamer: prachtige foto. Helaas weinig tip betreffende Auckland. Wij zijn er 2 dagen geweest en toen vooral bij de haven geweest.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:24

Ik sta op het punt van boeken voor volgend voorjaar.


Vind het zo verschrikkelijk spannend. T'is ook wel een fiks bedrag.
We gaan minimaal 30 dagen met een camper rondtoeren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Barramundi, Bo_Y, Bytespider, Colien, DexterM, DieL_Zor, Emmaa_92, fohadie, Iloveiswan, Ineke2, Just_Natural, kwii, Lestria, lukka63, merrylegs, Noukie en 84 bezoekers