Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:44


Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:00

Ik heb eigen materiaal. Schoenen zowieso heerlijk.
Wel bij slechte omstandigheden een keer ski's gehuurd. EN in een vakantieweek zou ik zo weer neiging hebben. Wat een gezeik bij de liften. Gaan graag op je skis staan of kinderen die eroverheen rennen.

Waar zat je ook alweer Scum?
Ik vond vertraging niet heel vervelend. Kan nog gekker denk ik.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:18

Decathlon gisteren geweest. Kon niet echt iets vinden naar mijn zin. Maar gewoon carve skies, die er nog OK uit zien is prima. Tweedehandsje.

Tyke; Winterberg.
Irritant ja, dat ze op je skies gaan staan. Of dat ze met de helft van een groepje uit een lift komen. De rest moet nog. En wat doen ze dan? Meteen daar waar je uitstapt blijven staan zodat de volgende lading mensen niet kan uitstappen :(

Heb gisteren veel schoenen gepast van Salomon, maar daar zat niet mijn pasvorm bij. Toen naar een andere winkel, daar lagen Nordica's. En nu snap ik pas hoe een skischoen hoort te zitten! :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:27

Hier ook eigen materiaal, maar met al die stenen afgelopen keer had ik liever huurski’s gehad. :+ Wat zien ze er nu droevig uit := Mag een hoop spul in om ze weer op te vullen.

Ooh, ja pasvorm voor schoenen scheelt zoveel per merk. Hier zitten heads het beste, ze zitten zalig.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:05

Ja, hoe doe je dat dan? Met een waxlaag vul je toch niet die gaten op?

Anoniem

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:16

Ik laat ze vullen en slijpen :j

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:06

Scum schreef:
Ja, hoe doe je dat dan? Met een waxlaag vul je toch niet die gaten op?


Nee met dat zwarte spul.
Kleine gaatjes doe ik zelf, nu zijn ze zo gehavend dat ik ze maar wegbreng.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:19

Je hebt van die stokjes die je kunt smelten. Daarmee vul je de gaten en krassen op. Netjes bijwerken en dan is ie weer als nieuw.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:25

Goh, ik wist helemaal niet dat dat ook bestond. Had wel gehoord van schoonmaken, waxen en slijpen als ze terugkomen na een weekje sport.
Van de schoenen heb ik gisteren voor het eerst gezien dat er ook nog een binnenschoen in zit en dat je die er gewoon uit kunt halen. Kreeg ook nog de tip om zo'n binnenschoen in de diepvries te stoppen, zodat eventuele bacterien kapot vriezen nadat je er een week met je zweetvoeten in hebt gezeten.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:27

Slijpen doe ik niet na elke week, dat gaat me te hard en vind ze dan nog prima scherp.
Maar met dat opvullen hou je ze wel mooi.
Het hoort bij standaard onderhoud als je ze wegbrengt :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:45

Hier ook na ieder seizoen of eerder indien nodig waxen reparatie en slijpen. Waxen kan ik zelf. Slijpen en reparatie laten we doen, hier is dat in Flaine gebeurd en daarna nog Finland geskied. Daarna weer zelf wax gedaan, fijn spul gekocht in Winterberg vorig jaar, gemakkelijk zelf te doen dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:46

Wij doen tussendoor vaak koude wax :j

Ben nu al drie weken af en aan ziek (sinds thuiskomst) en nu eindelijk weer op de been. Dus binnenkort even de hele bedoeling naar Duijvestein brengen voor onderhoud :D en dan begint de grote regelmaat naar Snowworld weer.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:33

Weer wat geleerd hier. Wil binnenkort ook eens naar Landgraaf om de nieuwe schoenen uit te proberen. Gewoon een uurtje ofzo. Eerst nog die skies vinden.

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:31

Haha wij waren donderdag ook in Winterberg. Qua sneeuw op zich prima maar na een relaxed weekje Oostenrijk moest ik wel weer even wennen aan beginners die niet weten waar de rem zit. Niet dat ik nu per se zo ervaren ben, maar stond nog geen 5 minuten op skies, of eigenlijk alweer ernaast om skipassen te halen, toen een snowboarder het niet voor elkaar kreeg om te remmen en zo in/over mijn ski's heen ging het net in. En daarmee net mij, mijn schoonzusje en schoonmoeder miste. Toen was ik wel even blij dat ik huurski's had := en zo heb ik nog wel meer dingen fout zien gaan.. Was eerlijk gezegd eerder bang daar een been te breken dan tijdens de week in Oostenrijk :')
En halleluja wat was het druk :') zowel bij sneeuwwitje als nr 10 een keer 20-25min in de rij voor de lift gestaan :=

Hier ook Head schoenen. Atomic en Salomon lijken ook nog wel te gaan maar ze hebben me in eerste instantie geprobeerd te kleine schoenen aan te meten. Dus dat was geen succes. Die Heads komen bij een andere winkel vandaan. Binnenschoenen werden naar de vorm van mn voet vermaakt en was daar afgelopen seizoen ook wel erg blij mee. En absoluut een verademing tov huurschoenen :)

Het enige wat ik niet zelf heb zijn ski's en stokken. Maar Decathlon heeft een paar mooie Head ski's in de aanbieding zo te zien. Verleidelijk dit :') maar moet dan wel even weten hoe het zit met uitproberen/retouren o.i.d.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 06:09

Als je wil uitproberen dan kun je beter ski's huren en als ze bevallen ze overkopen. Dat doen de meeste verhuurs wel. Mijn achterneef koopt altijd zo zijn ski's.

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 06:11

Ik heb vorig jaar ski’s gekocht in Andorra. Eerst op geskied net alsnog een andere ski. Ideaal

Ook nieuwe skischoenen met verwarming erin heerlijk

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:56

capopjekop schreef:
Als je wil uitproberen dan kun je beter ski's huren en als ze bevallen ze overkopen. Dat doen de meeste verhuurs wel. Mijn achterneef koopt altijd zo zijn ski's.


De meeste shops verkopen hun huurproducten pas aan het einde van het seizoen (na half maart), daarvoor doen de meesten dat niet.

Daar liep ik ook tegen aan :+

Ik heb nu een shop gevonden waar ik ski's mag testen voor 1 of 2 baantjes voordat ik een (nieuw) paar koop. Zij hebben van alle soorten gewoon een testvariant.

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:58

Ski's proberen kan ook bij Snowworld/Duijvestein. Zij hebben best veel testski's staan die je dan op de indoorbaan kan testen.
Schoenen zou ik aan laten meten bij iemand die er verstand van heeft. Die meet dan je voeten op en kan op basis daarvan met merken en modellen aankomen die zouden moeten passen. En dan 1 voor 1 een kwartier op staan in de winkel. In de winkel lijken passende schoenen vaak te klein, maar met skiën is dat juist goed. Ik bleek te grote schoenen te hebben en heb 2 jaar met pijn geskied. Nu nieuwe laten aanmeten en nergens last van.
Winterberg is leuk, maar inderdaad erg veel mensen die gewoon doorknallen. Levensgevaarlijk vind ik het daar.
Wij waxen zelf, en doen voor de wintersport altijd een grote beurt bij de winkel. We zijn het hele jaar door in Snowworld te vinden, als ik niet zelf zou waxen is dat bijna niet te doen.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:07

Muurp schreef:
capopjekop schreef:
Als je wil uitproberen dan kun je beter ski's huren en als ze bevallen ze overkopen. Dat doen de meeste verhuurs wel. Mijn achterneef koopt altijd zo zijn ski's.


De meeste shops verkopen hun huurproducten pas aan het einde van het seizoen (na half maart), daarvoor doen de meesten dat niet.

Daar liep ik ook tegen aan :+

Ik heb nu een shop gevonden waar ik ski's mag testen voor 1 of 2 baantjes voordat ik een (nieuw) paar koop. Zij hebben van alle soorten gewoon een testvariant.

Zal mogelijk per shop verschillen ja. Bij ons is daar nog nooit moeilijk over gedaan en we gaan altijd met carnaval. Het zijn ook gewoon gloednieuwe ski's die je daar kan huren en kopen.

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:06

sanie22 schreef:
Ski's proberen kan ook bij Snowworld/Duijvestein. Zij hebben best veel testski's staan die je dan op de indoorbaan kan testen.
Schoenen zou ik aan laten meten bij iemand die er verstand van heeft. Die meet dan je voeten op en kan op basis daarvan met merken en modellen aankomen die zouden moeten passen. En dan 1 voor 1 een kwartier op staan in de winkel. In de winkel lijken passende schoenen vaak te klein, maar met skiën is dat juist goed. Ik bleek te grote schoenen te hebben en heb 2 jaar met pijn geskied. Nu nieuwe laten aanmeten en nergens last van.
Winterberg is leuk, maar inderdaad erg veel mensen die gewoon doorknallen. Levensgevaarlijk vind ik het daar.
Wij waxen zelf, en doen voor de wintersport altijd een grote beurt bij de winkel. We zijn het hele jaar door in Snowworld te vinden, als ik niet zelf zou waxen is dat bijna niet te doen.

Wat betreft die schoenen ben ik het met je eens. Heb het zelf bij iemand laten doen die er al zo'n 40 jaar ervaring mee had. Bij de eerste winkel probeerden ze me per se in een 24,5 te stoppen. Maar letterlijk bij élk paar schoenen wat ik aan had, ongeacht het merk, kreeg ik last van de pezen aan de achterkant van mn voet. Daar moest dan maar een zooltje in. Daar werd het vaak wel iets beter van maar weg ging het niet. Om over mn tenen maar niet te beginnen. Bij sommige schoenen leken ze daar wel redelijk goed in te zitten maar bij anderen bleef ik het gevoel van druk op mn tenen houden ondanks dat ik in skihouding stond.
Nu 1 maat groter. De meneer in de winkel gaf wel aan dat ik eigenlijk op de grens zat maar dat ik bij 24,5 waarschijnlijk net te krap kwam te zitten met mn tenen. Nu 25,0, geen last van mn pezen, geen zooltjes en nergens last van gehad met skiën :)

Duijvenstein had ik idd ook al overwogen.. Maar eigenlijk wilde ik überhaupt niks meer kopen dit jaar _O-

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:15

Blacky94 schreef:
Haha wij waren donderdag ook in Winterberg. Qua sneeuw op zich prima maar na een relaxed weekje Oostenrijk moest ik wel weer even wennen aan beginners die niet weten waar de rem zit. Niet dat ik nu per se zo ervaren ben, maar stond nog geen 5 minuten op skies, of eigenlijk alweer ernaast om skipassen te halen, toen een snowboarder het niet voor elkaar kreeg om te remmen en zo in/over mijn ski's heen ging het net in. En daarmee net mij, mijn schoonzusje en schoonmoeder miste. Toen was ik wel even blij dat ik huurski's had := en zo heb ik nog wel meer dingen fout zien gaan.. Was eerlijk gezegd eerder bang daar een been te breken dan tijdens de week in Oostenrijk :')
En halleluja wat was het druk :') zowel bij sneeuwwitje als nr 10 een keer 20-25min in de rij voor de lift gestaan :=

Hier ook Head schoenen. Atomic en Salomon lijken ook nog wel te gaan maar ze hebben me in eerste instantie geprobeerd te kleine schoenen aan te meten. Dus dat was geen succes. Die Heads komen bij een andere winkel vandaan. Binnenschoenen werden naar de vorm van mn voet vermaakt en was daar afgelopen seizoen ook wel erg blij mee. En absoluut een verademing tov huurschoenen :)

Het enige wat ik niet zelf heb zijn ski's en stokken. Maar Decathlon heeft een paar mooie Head ski's in de aanbieding zo te zien. Verleidelijk dit :') maar moet dan wel even weten hoe het zit met uitproberen/retouren o.i.d.

Klopt, veel idioten op de piste daar. Of mensen die uit de lift stappen, ter plekke blijven staan om hun mobieltje even te checken :? Snowboarders die uit de lift komen en meteen op de grond gaan liggen zodat de volgende groep niet kan uitstappen....
Je moet echt wel mensen ontwijken daar.
Maar piste 8 (de rode kant) is heel fijn. Daar zit bijna niemand op en die is heel breed met fijne sneeuw.

We hadden geen keus dit jaar. Met een paar kleine kids erbij wilden we niet zo ver rijden. Volgend jaar gaan we toch voor verder weg. Denken nu aan Zugspitze. Is maar 6,5 uur rijden.

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:44

Na twee dagen ploeteren op best wel pittige blauwe pistes tijdens sneeuwbuien vol buckles, vandaag genoten van kaiserwetter in Silvretta Montafon. Aanduiding is telkens een gok qua blauw, maar overal onder controle vanaf weten te komen. Morgen weer naar huis :(

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:15

%) hier zitten we in Les Gets, en horen nu dat na bericht van de regering een uurtje geleden morgen (en de rest van het seizoen) niet weer open gaan.

Dus. Niet skieen en morgen maar horen of ze ons naar huis gaan sturen ofzo.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Wintersport 2017/2018/2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:18

Dat is inderdaad ook in allerlei andere gebieden zo hoorde ik. Ben je op vakantie daar, Indy_mouse?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:51

Hilli schreef:
Dat is inderdaad ook in allerlei andere gebieden zo hoorde ik. Ben je op vakantie daar, Indy_mouse?


Ja, wintersport :') Maar niet dus.

Helaas, gisteren nog bericht dat ze enkel de kinderopvang dicht deden, de liften niet systematisch zouden vullen en de cabines ed vaker zouden ontsmetten. En nu dus toch dicht.