Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathazzz
Berichten: 856
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Oude Tonge

Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 10:32

Hallo,

Over een aantal weken gaan wij net als vorig jaar weer op vakantie naar een hotel in Turkije.

Ivm de berichtgeving over het voorkomen van identiteitsfraude heb ik vorig jaar kopieën van onze paspoorten/ID gemaakt en daarop BSN nummer etc. doorgehaald.

Helaas bleek ons hotel daar niet mee akkoord te gaan en na wat discussie ben ik alsnog overstag gegaan en heb ze zelf een kopie laten maken.

Ik weet dat er ook speciale hoezen zijn die de informatie bedekt. Heeft iemand daar ervaring mee, laten ze deze zitten of halen ze de hoezen er af?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en evt. Tips.

Don't call it a dream, call it a plan.


Dispar_Vulgo
Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:35


Nathazzz
Berichten: 856
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Oude Tonge

Re: Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 10:37

Die tips heb ik vorig jaar 1 op 1 overgenomen. Echter hotel had hier geen boodschap aan en weigerden ons in te checken zonder zelf een kopie te maken.

Don't call it a dream, call it a plan.

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:59

Bij de anwb kan je van die hoezen kopen maar; ik denk niet dat ze daar akkoord mee gaan als ze nu al problemen hebben met de kopieën die je meegenomen hebt. Deze hoezen kan weer gewoon eraf halen.
Misschien de volgende keer vragen of je kopie mag zien en dan alsnog met een pen het e.e.a. opschrijven/wegkrassen?

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:23

Op de pagina van de ANWB kun je in verschillende talen, ook turks, een uitleg printen.
Zal waarschijnlijk ook niet de oplossing zijn, maar wie weet;
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... et-afgeven


En bij het laten maken van een kopie, vraag deze bij het uitchecken terug.

Of je plakt zelf ieg je BSN nummer af in een zo onopvallend mogelijk kleurtje (ook in de onderste cijferregel).
Bij het rijbewijs staat het BSN nummer op de achterkant, als ze deze accepteren maken ze wrs alleen een foto van de voorkant.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:26

Ben ik nu heel naïef dat ik vorig jaar in Sri Lanka elk hotel zo m’n paspoort heb gegeven :o?
Of is dit echt iets van turkije?

Nagini
Berichten: 11279
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:34

LadyMadonna schreef:
Ben ik nu heel naïef dat ik vorig jaar in Sri Lanka elk hotel zo m’n paspoort heb gegeven :o?
Of is dit echt iets van turkije?


Zelfde hier.. overal eigenlijk als ik op vakantie ga bij hotels.
Ik geef mn paspoort noooooit aan verhuurbedrijf dingetjes.. maar hotels eigenlijk denk ik daar niet bii na.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:36

Het advies geldt voor elk land.
Het kan naïef zijn, het is in elk geval goed je bewust te zijn van de gegevens die je af geeft, wat ze ermee doen en waar je kopie blijft.


Ik heb een keer in een hotel in Kroatie gezien hoe ze onze (eigen afgeschermde kopieen) zo op een grote stapel in een open kast gooide, waar iedereen bij kon. Wij ook, we hebben daar 10 minuten zitten wachten terwijl er niemand achter de balie zat.

Nathazzz
Berichten: 856
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Oude Tonge

Re: Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 21:43

Bedankt grit, die uitleg ga ik in ieder uitprinten en meenemen!

Don't call it a dream, call it a plan.

Travel_me
Berichten: 1261
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 01:21

Hier in Mexico merkte ik dat ze overal met hun telefoon een foto van je paspoort maakten. Niet heel erg fijn, maar anders kwam je er niet in. Ik heb wel echt gedacht aan fraude, maarja kon er niks meer aan doen, want wou toch graag slapen

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

x_Jeanine_x
Berichten: 9068
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 04:11

Ik heb in de ANWB winkel gewerkt. Dit soort vragen kwamen minstens 1x per dag.
Ze hebben inderdaad de covers, de rijksoverheid app geadviseerd. Alleen hotels hebben daar maling aan helaas. Zou niet zo mogen zijn.

Zelf ga ik straks ook op vakantie, neem weer een kopie mee, doe netjes mn cover op het paspoort (douane wil ze ook nog wel zonder zien) en vraag bij de receptie als ze mn kopie niet accepteren of ik wat mag doorstrepen en ik neem de Turkse vertaling mee van de ANWB site :o

Taucha
Berichten: 1158
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 05:06

Misschien dat ze hierin wel trappen;

Goede, duidelijke kleurenscan maken van paspoort of rijbewijs, dan met een tekenprogramma andere cijfers over bsn nr zetten en dat printen. Als ze niet met een vergrootglas gaan kijken zal dat aangepaste nummer nagenoeg onzichtbaar zijn.

Zunzuncito
Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 06:30

Ik reis veel naar landen (Afrika) waar ruzie maken om dit soort dingen gewoon geen optie is. Ik heb standaard mijn bsnnummer onderin (op het oude paspoort staat het maar 1 keer) met een witte sticker afgeplakt. Dat ziet niemand, ook niet als ze een kopie maken en ik vraag daarna de kopie terug en schrijf er iets doorheen; "kopie voor ....", met datum.
Ook bij de douane zag niemand het als ik het per ongeluk liet zitten (alleen op Schiphol), maar sinds twee jaar merk ik dat paspoorten meer gescand worden bij douanes en dan valt het wel op. Natuurlijk mogen ze bij de grens mijn paspoort zien, maar als het er dan toch per ongeluk op zit moet ik weleens gniffelen over hoe goed zo'n paspoort nou wordt bekeken.

Ik zou het er niet mee eens zijn als iemand met zijn of haar telefoon een foto maakt of als mijn paspoort wordt ingenomen door het hotel. Dan ga ik wel op mijn strepen staan, maar anders zo min mogelijk moeilijk doen en zelf afplakken wat ze niet mogen weten. Kopie wordt vrijwel nooit geaccepteerd, ik heb dat alleen in de USA gezien bij andere toeristen.
Ik heb ook gehoord dat er speciale stickers zijn die bij kopie maken wit worden, maar zo op het oog doorzichtig zijn. Dat is ook nog een optie voor hotels, maar ik weet niet waar je die kan krijgen.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

Nathazzz
Berichten: 856
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Oude Tonge

Re: Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 07:06

Die tip van de sticker ga ik onthouden zunzuncito. Zal eens googlen voor zo'n doorzichtige sticker.

Don't call it a dream, call it a plan.

Dispar_Vulgo
Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:26

Nathazzz schreef:
Die tip van de sticker ga ik onthouden zunzuncito. Zal eens googlen voor zo'n doorzichtige sticker.


Ben benieuwd als je zoiets gevonden hebt! Lijkt me wel een aanrader!

Urbiezira
Berichten: 2914
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:42

Er is ook een app hiervoor hoorde ik laatst. Idee is dat je dan zelf een foto/“scan” maakt van je paspoort, alle dingen doorkrast die er niet op horen en dat dan doorstuurt naar het hotel via een email. Kunnen ze dat uitprinten, als ze zo nodig een kopietje willen.

Snap dat ze er geen boodschap aan hebben, maar mag gewoon niet volgens de regels van de AVG. Identiteitsfraude wil je echt niet meemaken dus héél goed TS dat je hier zo mee bezig bent!

Zal even opzoeken hoe die app nou heet.

Edit: KopieID of kopieid

Edit2: je kan dan ook via de app een soort watermerk over je scan heen zetten met “Hotel Turkije” oid zodat zelfs bij het hacken/stelen van het kopietje, ze er niks mee kunnen omdat dat watermerk er overheen staat.

Shadow0
Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe eventuele identiteitsfraude voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:50

In EU-landen zou de GDPR (de internationale naam van de AVG) uit moeten maken, en kun je een klacht indienen tegen ieder hotel dat de gegevens nodeloos verwerkt (dus een kopie of foto maken ipv nummer te noteren ofzo.)
Maar Turkije is geen EU, dus die hoeven zich daar niet aan te houden en zijn daar misschien wel en misschien niet van onder de indruk. Internationale bedrijven die veel Europese klanten hebben vermoedelijk wel (trouwens? die vallen misschien wel rechtstreeks onder de GDPR als ze ook vestigingen in de EU hebben), kleine hotelletjes waarschijnlijk niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495, Angie91, Celiien, GrapeshotBot, janneke_S, Miran, Plus_en_Min, purny, Unicorn79, Xhiske, YaraNls en 78 bezoekers