Kroatië!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Amigo_tje
Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:34

Opvallend hoevelen van jullie in Kroatië zitten ku?

Wij ook in porec nu

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?


Diane_
Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:20

Wij gaan over precies 8 weken! Veel zin in :) Leuk om al jullie enthousiaste berichten te lezen.

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:23

Wij gaan 19 augustus, ook Porec!
Nemen onze eigen boot mee als alles meezit! :D

Evelyne79
Berichten: 3984
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:04

Jolliegirl schreef:
Wij gaan 19 augustus, ook Porec!
Nemen onze eigen boot mee als alles meezit! :D

en dan mogen wij een rondje meevaren :D
wij zijn vanaf 22 augustus in Selce :j

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:14

Jazeker!!

Er zijn wel veel bosbranden zeg!
Pula..split..sibenic..hvar..paq...

Grote droogte.. Veel wind...

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:54

Split staat hier op de borden, is enkel wel nog 'maar' 355km rijden haha

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:40

Toen wij met de boot in Kornati waren zagen we ook een aantal inderdaad. Verder valt het mee met de bosbranden hier.

EllaBellaah
Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:37

Oei, dat zijn toch altijd wel spannende dingen. Wij vertrekken komende zondag naar Umag. Wordt er binnenkort nog regen verwacht of blijft de droogte nog langer aanhouden? Volgende de Nederlandse weer sites gaat het vanaf dinsdag wel regenen maar ik heb het idee dat de lokale berichtgeving altijd betrouwbaarder is.

Ferro

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:27

Ik hoorde van de barman hier dat ze rond deze plek 10 dagen goed weer verwachten en dit was vrijdag :)

[ img ]
Lekker snorkelen!


[ img ]
En gister even een kijkje wezen nemen in Krk :)

Ik heb in Crezveniza ook een prachtig schilderij gekocht die ik ga kopen voor mezelf als afstudeercadeau :) Zodra hij in mijn bezit is zal ik een foto maken.

Flowq
Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:53

Ik ga over 3 weken naar split :D

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:22

Als ik de foto's van de branden blij Split zie, ben ik blij dat wij goed wat noordelijker zitten. Las dat ze ook mensen evacueren...

Flowq
Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:06

Ja in Montenegro evacueren ze, 'gelukkig' zitten wij bij Trogir, andere kant van Split op. Hadden we van tevoren natuurlijk ook niet kunnen weten :+

En evengoed zijn er bij Istrie en Pula branden.

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:07

Wij zijn ook aangekomen in Kroatië. Ons appartement ligt bij Pula, maar we zijn van plan met de huurauto andere plekken in Kroatië te bezoeken. Vandaag maken we bijvoorbeeld een tocht langs de kust . Vanochtend waren we al te vinden in Groznjan (klein middeleeuws bergdorpje, echt prachtig!). Nu zijn we bij de Baredine grotten waar we een tour krijgen. Vanmiddag gaan we rondlopen en lunchen in Porec. Zo te zien zijn daar ook veel Bokkers. Na Porec gaan we als we tijd over hebben nog even kunst kijken in Rovinj.

Pula hebben we gisteren gehad, om heel eerlijk te zijn is daar weinig bijzonders te zien. De gehele stad lijkt wel onder constructie te zijn. Verder deze week staat op de planning de Brijun eilanden en de Plitvice meren. Ook ben ik van plan te gaan duiken deze week.

Allemaal veel plezier gewenst nog in Kroatië!

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:15

Hoihoi!

Wij gaan dit jaar voor de tweede keer naar Kroatie, de eerste keer was twee/drie jaar geleden. We vertrekken volgende week dinsdag met de auto, we gaan naar Opatija, zitten in een hotel. :D

Wij zijn wel nog op zoek naar wat leuke dingen om te doen! We willen ook naar de plivitce meren gaan, maar ik heb een knie blessure en kan dus niet zoveel wandelen. Ik begreep dat je daar alleen maar kunt wandelen? Er gaan dus geen bootjes heen?

Weet iemand nog andere leuke dingen om te doen?

Wij zaten drie jaar geleden in een huisje met eigen zwembad, echt heerlijk was dat toen. In Kringa. Mocht iemand nog willen weten welke dat was om ooit zelf te boeken laat maar weten!

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

EllaBellaah
Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:20

Adamootje: wij zitten momenteel in Umag en we zijn dinsdag in Pula geweest en ik moet zeggen dat ik het met je eens ben. Mooie stad maar niet zo bijzonder als overal beschreven wordt. Toevallig zijn we vandaag ook in Groznjan geweest, mooi stadje en wat een rust toen we uit de auto stapte, echt door stuk!
Zondag vertrekken we nog voor een week naar Slovenië.

Ferro

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:12

Groznjan was echt prachtig gewoon! <3 Heerlijk stil inderdaad en niet heel toeristisch opgezet.

We zijn niet in Umag geweest. Is het wel een stadje die jij aanraad, Ella? Wij zijn gek op "de oude" architectuur.

Gisteren stuitte we toevallig op de terugreis op Romuald's cave. Het was een hele klim naar boven en uiteindelijk bleek het hek dicht te zijn. Weinig kunnen zien van de vleermuizen. Iemand anders vertelde mij dat daarboven nog een grot zou zijn. Daar vond ik een soort holbewonersgrot waar je in kon kruipen. Interessant, maar de druipsteengrotten in Porec waren een stuk indrukwekkender (maar ook véél toeristischer).

In Rovinj zijn we weinig toegekomen aan het kunst kijken. We zijn daar maar vrij kort gebleven omdat we toch wel erg moe waren van al dat lopen gisteren. Een gezellig stadje, maar wel heel toeristisch net als Porec en Pula. We komen nog een avondje terug denk ik.

Vandaag rustig aan snorkelen en naar het duikcentrum om te kijken wanneer we kunnen gaan duiken. Vanavond gaan we dan een drankje doen in Pula. Al met al dus een rustig dagje voor de boeg.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:37

Rovinj vond ik nog wel wat hebben, al de steegjes en kleurrijke winkeltjes, leuke uitzichtpunten.

Maar Pula vonden wij ook niet veel aan, moet eerlijk zeggen dat we ook niet echt Pula in zijn geweest. We zijn op de fiets naar het aquarium gegaan en even kort gestopt bij het amfitheater, maar dat was toen ook meer een bouwput.

Amanda, er zijn wel bootjes bij Plitvice waarmee je kunt oversteken naar verschillende hoeken, maar je ontkomt niet aan stukken lopen.
Je kan ook roeiboten huren en er loopt ook een treintje. Ik durf niet te zeggen vanaf welke ingang je het snelst bij opstappunten zit.

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:43

De eigenaar van het appartement zei alleen wel dat er nu weinig te zien is bij de Plitvice meren vanwege de droogte. Watervallen zijn daardoor droog komen te staan. Hoeveel daar van waar is weet ik niet (heeft hier iemand de meren al bezocht?), maar het doet ons sterk twijfelen over of we deze vakantie er nog wel naartoe zullen gaan. Vanaf Pula is het ruim 3 uur rijden namelijk.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

EllaBellaah
Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:59

Umag is opzich niet heel speciaal, vooral toeristisch. We zijn er wel even doorheen gelopen, veel kraampjes en terassen. Vandaag hebben we nog één dagje hier en dan naar Slovenie.
Hoe ging het bij jullie bij de grens overgang? Wij hoefden niet eens ons paspoort te laten zien, konden zo door rijden. Hopelijk gaat het morgen net zo soepel

Ferro

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:04


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:48

EllaBellaah schreef:
Umag is opzich niet heel speciaal, vooral toeristisch. We zijn er wel even doorheen gelopen, veel kraampjes en terassen. Vandaag hebben we nog één dagje hier en dan naar Slovenie.
Hoe ging het bij jullie bij de grens overgang? Wij hoefden niet eens ons paspoort te laten zien, konden zo door rijden. Hopelijk gaat het morgen net zo soepel

Heenweg hoefden we hem bij de Kroatische grens niet te laten zien en ging het vrij vlot. De terugweg moesten we hem bij beide grenzen laten zien en hebben we iets meer dan een half uur in de rij gestaan.

enamorada
Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Kroatië 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:12

Wat leuk dat ik dit topic tegenkom! :D Ik ben net een paar dagen terug van mijn vakantie in Kroatië. Ben 11 dagen naar Split geweest met Simi reizen op camping Stobrec. We zaten alleen wel maar een paar honderd meter van de bosbrand af uiteindelijk :x
Dat was wel enorm schrikken, we waren aan het bergbeklimmen in de bossen toen ik ineens een snapchat kreeg van iemand uit mijn groep dat we moesten evacueren en dan onze reisleider haar telefoon op moest nemen...

Hier twee foto's van toen we de berg af waren en naar de bushalte in split liepen:

[ img ]

[ img ]

Eenmaal aangekomen bleken de bussen niet meer te rijden. 6 taxi's gebeld en ik zat in de eerste. Wát een held was die chauffeur; bijna zijn auto kapot gereden tegen een stoeprand en spookgereden om ons op die camping te krijgen :wow: Uiteindelijk niet gelukt helaas, hij heeft ons er midden op de snelweg uit gegooid en ons de weg gewezen en vanaf daar hebben we nog iets van 5km langs de snelweg gerend.
Hier zagen we voor het eerst het vuur:
[ img ]

Waarvan de omvang eenmaal op de camping aangekomen een stuk groter geworden was:

[ img ]

Tijdens het in de bus proppen van alle koffers:
[ img ]

En toen we eindelijk wegreden:

[ img ]

We zijn toen naar Novalja gereden en zijn daar een dag gebleven. Weet niet meer hoe het daar heette, maar wat een verschrikking. We mochten niet douchen omdat de andere campinggasten (een stuk of 4/5 gezinnen) dan niet konden douchen. (Dan was ik er toch wel het 'ergst' aan toe van iedereen van de reis, maar even fyi: mijn bovenbenen waren helemaal bebloed van het tegen elkaar aan schuren, ik zat van top tot teen onder de modder, zweet en as en mijn handen lagen helemaal open van het koffers sjouwen/haringen uit de grond trekken/tenten afbreken enz.) Heb er geen foto van, maar wat zag ik eruit...
De volgende dag kregen we aan het eind van de middag groen licht om terug te rijden naar Split dus dat hebben we gedaan. Op dit punt hadden de meesten van ons al dik 24 uur niet gegeten, sommigen zelfs niet gedronken en ongeveer 36 uur niet geslapen, dus in de bus was het behoorlijk stil. Totdat we hoorden dat we ergens gingen stoppen om te eten :')

Uiteindelijk is alles natuurlijk goedgekomen en hebben we nog gezeekajakt en gesnorkelt, zijn we gaan canyoningen (heel erg aan te raden!!), naar Krka geweest (ook heel gaaf), wezen paintballen en hebben we nog vele uren snurkend op het mooie strand doorgebracht :z

Zo, dat was een lang verhaal :')

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:27

Jemig zeg, wat eng om mee te moeten maken en vreselijk hoeveel natuur er verloren is gegaan.

Maar wat een belabberde organisatie zoals dit is verlopen. Ik snap dat ze niet op alles voorbereidt kunnen zijn, dat het chaos is en veiligheid prio1 is. Maar hoezo zo lang niet kunnen eten, drinken of slapen? Was er dan ook geen kraan om je te kunnen wassen?

enamorada
Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:35

Grit schreef:
Jemig zeg, wat eng om mee te moeten maken en vreselijk hoeveel natuur er verloren is gegaan.

Maar wat een belabberde organisatie zoals dit is verlopen. Ik snap dat ze niet op alles voorbereidt kunnen zijn, dat het chaos is en veiligheid prio1 is. Maar hoezo zo lang niet kunnen eten, drinken of slapen? Was er dan ook geen kraan om je te kunnen wassen?

Over het algemeen hebben ze het best opgelost vind ik, al konden sommige dingen inderdaad beter. Een kraan was er wel, maar daar hadden de campingeigenaren ons niet op gewezen dus kwamen we daar pas achter op het moment dat we bijna weggingen. Dichtstbijzijnde supermarkt was 10km verderop, dus niet te bereiken eigenlijk. In Novalja hebben sommigen wel geslapen, maar een groot deel, waaronder ik, was daar te koud en gestresst voor. Degenen die niet gedronken hadden, dat was imo gewoon eigen fout, want er was gewoon een wasbak :o
Ons vanuit de wasbak wassen mocht overigens ook niet, want dan zou alles vies worden :?

Het was inderdaad wel echt heftig, toch is de groep er wel echt hecht van geworden naar mijn idee. Na zelf 6 mensen met paniekaanvallen te hebben gekalmeerd en hun spullen gepakt te hebben ging ik zelf ook out op een gegeven moment. En toen hielpen anderen mij weer.

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:19

Het ontbreken van luxe en wakker liggen door de adrenaline of stress kan ik mij goed voorstellen.
Maar 24 zonder eten en drinken terwijl er een supermarkt op 10km afstand is, vind ik echt niet goed georganiseerd. Dan rijd de bus erheen of iemand anders met een auto die wil helpen om wat spullen te kopen.

Maar ik was er niet bij en alleen maar goed dat je er het positieve uithaalt en dat je vakantiebeleving er niet door hebt laten verpesten +:)+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Damon26, Katootje7791, Kmbrly, Naskur11, ontherun en 66 bezoekers