Kroatië!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Alpha89
Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Kroatië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 06:09

Ik meld me ook! Wij gaan voor het eerst! We huren er een auto en gaan zoveel mogelijk plaatsen bezoeken!(omg. Split, Makarska, eilanden maar ook naar Dubrovnik)
Ik ga straks even alles bijlezen!

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2


Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:21

Arantes, het is gemakkelijk rijden in Kroatie, het wegennetwerk is goed bij gehouden.


Viphorse, vooral de grensovergang bij Umag kan erg druk zijn. Er is wel een app die een indicatie geeft qua wachttijd. Soms kan het lonen om meer via het binnenland te rijden.


Wij hebben in mei vakantie, we wachten de weersvoorspellingen af, maar als deze goed zijn, spullen in de auto en weer richting Kroatie.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kroatië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:46

Is het altijd druk bij de grensovergang of alleen in het hoogseizoen?

Emily_
Berichten: 481
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Kroatië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:55

Over het algemeen is het alleen druk in het hoogseizoen, maar ook dan ligt het eraan op welke dag en tijd je daar aankomt. Vorige zomer gingen we begin middag de grens over, dat was op woensdag 2 augustus geloof ik, en we hebben helemaal niet lang hoeven wachten gelukkig.

"Be the type of person that not only turns heads, but turns souls as well."

viphorse
Berichten: 1504
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Kroatië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:24

Wordt je wel gecontroleerd dan bij de grens overgang ?

Wij zouden dan net voor de bouwvak gaan en willen tussendoor een overnachting in Oostenrijk doen dan zouden we dan rond de middag of half middag de grens over gaan

Als je aarzelt, groeit je angst; als je waagt, groeit je moed

Fearn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kroatië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:30

Ik volg hier ook even mee, zit eraan te denken om een vliegticket richting Kroatie te boeken voor deze zomer :D Zijn er hier ook mensen die vanuit Kroatie bijvoorbeeld zijn doorgereisd naar omliggende landen, zoals Bosnie, Slovenie en Hongarije? Welke route hebben jullie afgelegd, hoe beviel dit en was het een beetje gemakkelijk te overbruggen?

Ik twijfel namelijk nog of ik alleen in Kroatie wil rondreizen of ook nog verder dan dat. Heb wel gehoord dat het land zelf al heel gevarieerd is qua landschap/bezienswaardigheden/steden etc :)

Jolliegirl
Berichten: 32937
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:47

Arantes schreef:
Ah oke, goed om te horen! Ja beetje bergachtig dacht ik al inderdaad, maar we gaan sowieso automaat huren dus daar moet dat (hopelijk) ook wel mee lukken :D



Tip voor wilde dieren..

Zoek mensen met een eigen boot en vraag of je een keer mee mag varen.
gegarandeerd dolfijnen.

Op Cres zijn wilde gieren, supermooi!

Emily_
Berichten: 481
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:32

viphorse schreef:
Wordt je wel gecontroleerd dan bij de grens overgang ?

Wij zouden dan net voor de bouwvak gaan en willen tussendoor een overnachting in Oostenrijk doen dan zouden we dan rond de middag of half middag de grens over gaan

Ja, je wordt wel gecontroleerd bij de grensovergang. Kroatië is lid van de EU maar (nog) niet van de Schengenzone.

IsaCalixa schreef:
Ik volg hier ook even mee, zit eraan te denken om een vliegticket richting Kroatie te boeken voor deze zomer :D Zijn er hier ook mensen die vanuit Kroatie bijvoorbeeld zijn doorgereisd naar omliggende landen, zoals Bosnie, Slovenie en Hongarije? Welke route hebben jullie afgelegd, hoe beviel dit en was het een beetje gemakkelijk te overbruggen?

Ik twijfel namelijk nog of ik alleen in Kroatie wil rondreizen of ook nog verder dan dat. Heb wel gehoord dat het land zelf al heel gevarieerd is qua landschap/bezienswaardigheden/steden etc :)


Drie jaar geleden hebben we een doorreis gemaakt met de auto. Eerst overnacht in een hotel langs de snelweg dichtbij Salzburg, daarna doorgereisd naar Postojna in Slovenië, maar tussendoor hebben we nog een stop gemaakt bij het Bled meer (aanrader!). De volgende dagen gingen we vanuit Postojna naar de grotten in Postojna, Predjama kasteel, Lipica (Lipica Stud Farm), Skocjan grotten en de kustplaatsen Koper, Piran en Portoroz. Het was allemaal echt heel mooi en goed te overbruggen, ik zou het zo weer doen! :D Daarna zijn we gewoon doorgereisd naar familie in Trogir, en van daaruit nog naar Makarska en Split en omliggende dorpjes zoals Okrug, Medena, Zedno, etc. Op de terugweg verbleven we in een pension in Neuburg am Inn, dit beviel zo goed dat we alle andere keren ook op dat adres onze tussenstop hebben gemaakt. :)

"Be the type of person that not only turns heads, but turns souls as well."

viphorse
Berichten: 1504
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Kroatië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:59

Waar controleren ze dan op ?
Mijn zoon gaat mee zonder de papa en ik ben altijd beetje huiverig

Als je aarzelt, groeit je angst; als je waagt, groeit je moed

Emily_
Berichten: 481
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:11

Ze controleren vaak gewoon je paspoort. Alleen bij iets verdachts controleren ze de rest van je auto.

"Be the type of person that not only turns heads, but turns souls as well."

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:27


Jolliegirl
Berichten: 32937
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:18

Emily_ schreef:
Ze controleren vaak gewoon je paspoort. Alleen bij iets verdachts controleren ze de rest van je auto.



Als je het paspoort al netjes uit de auto houd in je hand mag je soms zelfs gewoon doorrijden :)

DieL_Zor
Berichten: 3881
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:28

IsaCalixa schreef:
Ik volg hier ook even mee, zit eraan te denken om een vliegticket richting Kroatie te boeken voor deze zomer :D Zijn er hier ook mensen die vanuit Kroatie bijvoorbeeld zijn doorgereisd naar omliggende landen, zoals Bosnie, Slovenie en Hongarije? Welke route hebben jullie afgelegd, hoe beviel dit en was het een beetje gemakkelijk te overbruggen?

Ik twijfel namelijk nog of ik alleen in Kroatie wil rondreizen of ook nog verder dan dat. Heb wel gehoord dat het land zelf al heel gevarieerd is qua landschap/bezienswaardigheden/steden etc :)


Doen! Prachtige landen, stuk voor stuk. Ik ben afgelopen september/oktober een paar weken die kant op geweest. Alles met bussen en treinen gedaan en dat is prima te doen. Er zijn best veel backpackers die in de Balkan rondreizen. Mijn route was venetie - Slovenië - grens over naar Kroatië: Zagreb - Plitvice meren - Zadar - Split - grens over naar Bosnië: Sarajevo - Mostar - via Kroatië naar Montenegro: Kotor - terug naar Kroatië - Dubrovnik.

Bussen en treinen zijn over het algemeen prima geregeld en worden steeds beter.
Alleen van Mostar naar Kotor was nogal omslachtig omdat we via Dubrovnik reden. Toen hadden we 4 grensovergangen :+ Via het binnenland had alleen nog 10x langer geduurd vanwege het terrein.

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

BonteLisa
Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Re: Kroatië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:34

Over precies 4 weken vlieg ik ook daar heen. We vliegen op Pula, dit omdat we ook nog een dagje Venetië wilde. Iemand nog leuke tips voor als we daar zijn? Wij blijven maar een weekje

Imperfection is beautiful

Fearn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:18

DieL_Zor schreef:
IsaCalixa schreef:
Ik volg hier ook even mee, zit eraan te denken om een vliegticket richting Kroatie te boeken voor deze zomer :D Zijn er hier ook mensen die vanuit Kroatie bijvoorbeeld zijn doorgereisd naar omliggende landen, zoals Bosnie, Slovenie en Hongarije? Welke route hebben jullie afgelegd, hoe beviel dit en was het een beetje gemakkelijk te overbruggen?

Ik twijfel namelijk nog of ik alleen in Kroatie wil rondreizen of ook nog verder dan dat. Heb wel gehoord dat het land zelf al heel gevarieerd is qua landschap/bezienswaardigheden/steden etc :)


Doen! Prachtige landen, stuk voor stuk. Ik ben afgelopen september/oktober een paar weken die kant op geweest. Alles met bussen en treinen gedaan en dat is prima te doen. Er zijn best veel backpackers die in de Balkan rondreizen. Mijn route was venetie - Slovenië - grens over naar Kroatië: Zagreb - Plitvice meren - Zadar - Split - grens over naar Bosnië: Sarajevo - Mostar - via Kroatië naar Montenegro: Kotor - terug naar Kroatië - Dubrovnik.

Bussen en treinen zijn over het algemeen prima geregeld en worden steeds beter.
Alleen van Mostar naar Kotor was nogal omslachtig omdat we via Dubrovnik reden. Toen hadden we 4 grensovergangen :+ Via het binnenland had alleen nog 10x langer geduurd vanwege het terrein.


Oke klinkt goed! In de balkan zijn meer van die kleine busjes ipv treinen toch? (had ik gehoord). Wauw, jaloers op die route :D Hoe lang heb jij daar trouwens over gedaan? Was het qua kosten een beetje te doen? (bijv verblijf, eten, vervoer..) En welk land/plaats mag ik absoluut niet missen? :)

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:41

Jolliegirl schreef:
Arantes schreef:
Ah oke, goed om te horen! Ja beetje bergachtig dacht ik al inderdaad, maar we gaan sowieso automaat huren dus daar moet dat (hopelijk) ook wel mee lukken :D



Tip voor wilde dieren..

Zoek mensen met een eigen boot en vraag of je een keer mee mag varen.
gegarandeerd dolfijnen.

Op Cres zijn wilde gieren, supermooi!


Ah oke, thanks voor de tip!! Dat zou super gaaf zijn :D

DieL_Zor
Berichten: 3881
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:18

IsaCalixa schreef:
DieL_Zor schreef:

Doen! Prachtige landen, stuk voor stuk. Ik ben afgelopen september/oktober een paar weken die kant op geweest. Alles met bussen en treinen gedaan en dat is prima te doen. Er zijn best veel backpackers die in de Balkan rondreizen. Mijn route was venetie - Slovenië - grens over naar Kroatië: Zagreb - Plitvice meren - Zadar - Split - grens over naar Bosnië: Sarajevo - Mostar - via Kroatië naar Montenegro: Kotor - terug naar Kroatië - Dubrovnik.

Bussen en treinen zijn over het algemeen prima geregeld en worden steeds beter.
Alleen van Mostar naar Kotor was nogal omslachtig omdat we via Dubrovnik reden. Toen hadden we 4 grensovergangen :+ Via het binnenland had alleen nog 10x langer geduurd vanwege het terrein.


Oke klinkt goed! In de balkan zijn meer van die kleine busjes ipv treinen toch? (had ik gehoord). Wauw, jaloers op die route :D Hoe lang heb jij daar trouwens over gedaan? Was het qua kosten een beetje te doen? (bijv verblijf, eten, vervoer..) En welk land/plaats mag ik absoluut niet missen? :)


Hm die kleine busjes zie je veel en de treinen zijn er inderdaad amper/sloom. Maar er zijn ondertussen heel veel touringcars die de grotere afstanden overbruggen. Flixbus rijdt bijv. Ook vrij veel in Kroatië.

Ik ben ruim 3 weken geweest, best wel doorgaan dus. Maar het was wel te doen. Qua prijzen wisselt het heel erg. Bosnië en Montenegro zijn behoorlijk goedkoop. Slovenië en Kroatië zijn (in de grote steden) wat meer vergelijkbaar met hier qua leven. Ik vond Montenegro en de verrassing van mijn reis, supertof en mooi land. Als je over de andere landen nog vragen hebt, stuur maar een pbtje. Dan blijft het topic over Kroatië gaan :D

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

Niwla
Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:20

Ik heb dit topic even doorgelezen, leuk om ervaringen en tips op te doen!

Heeft iemand hier ook tips voor een vakantiehuisje op een vakantiepark/ camping?
Er wordt hier vaak een camping genoemd, maar is die niet heel erg massaal?

We reizen met een kindje van dan net 1.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Ladyingreen
Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:18

Lekker het topic doorgespit voor leuke tips, Thanks!

Ik vertrek over 2 weken voor een fly & drive naar Kroatië. We vliegen op Split, dan richting Selce, Istrie, Plitvice en Trogir.

Ik ben altijd van het uitzoeken en de reis plannen (voorpret!!) dus ga even verder zoeken op internet naar leuke tops en ervaringen.

Mocht iemand nog tips hebben voor mooie wegen of routes tussen de plaatsen die we aandoen: graag!!!!

Lizz
Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:32

_Lorette_ schreef:
Wij hebben Dubrovnik geboekt, dus ik lees een beetje mee hier. :) Helaas gaan we in de meest warme en drukke periode. Daar probeer ik me op in te stellen. Ik kan helaas geen vakantie opnemen buiten de bouwvak.

We willen ook een dagje naar Kotor (Montenegro), maar ik heb geen ervaringen met het huren van een auto en ik zie op tegen de wachttijd voor de grens.

Dubrovnik is echt mooi en je moet er zijn geweest. Wij hadden een appartement in de oude stad, dat was echt perfect.
We zijn nooit naar Montenegro geweest, maar wel naar Bosnië. Geen probleem bij de grens, was midden in de zomer. Maar goed weet niet of die grensovergang vergelijkbaar is met Montenegro.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

BonteLisa
Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:36

Wij vliegen zondag! Iemand nog goede tips voor in Pula of waar we naar toe moeten reizen? Hebben geen auto!

Imperfection is beautiful

Melia
Berichten: 9842
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Kroatië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:24

Rovinj is erg mooi, maar geen idee of dat goed te doen is met openbaar vervoer

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:34

Wij vertrekken morgen, maar we twijfelen nog tussen de cote 'd'azur en Split. Split heeft betere temperaturen, maar laat wat meer regen zien. Een keer een bui is niet erg, maar dat is lastig in te schatten.
We hebben nog tot morgenochtend om de knoop door te hakken :D

Ladyingreen
Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:47

BonteLisa schreef:
Wij vliegen zondag! Iemand nog goede tips voor in Pula of waar we naar toe moeten reizen? Hebben geen auto!


Rovinj is inderdaad een erg leuke stad, maar dat zal dan wel een taxi worden denk ik. Je kunt eventueel kijken of je naar Kamenjak kunt op de fiets of scooter. Wij hebben net gegeten bij Alghieri, aanrader! Je kunt ook wel met de voor naar Brijuni denk ik, ben er zelf niet geweest.

Veel plezier!

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kroatië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:13

Ik heb geen tips, ben er zelf ook pas een keer geweest.

Nog vier weken. Dan zitten wij twee weken in Rovinj. Helemaal zin in!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celiien, Century, Esther_r20, fohadie, IASCrawler, Oshaa, secricible, Varekaj, veerledec, xxxmh en 73 bezoekers