Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:47

Welk gebied heb je op het oog?

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!


Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-16 17:17

Sarek en Padjelanta in lapland Zweden (hoog midden zweden aan de Noorse grens)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sMieke
Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:58

Ik meld me! het is bijna rond.. in Juni ga ik naar NZ! nabij Hamilton (noordereiland.)
Daar ga ik een geitenhouderij begeleiden met de lammerperiode en daarna misschien nog rondreizen ofzo.
Ik ga even op mijn gemak jullie topic doorlezen :)

.: Instagram: @maaikereist en maaikereist.nl :.
http://www.verrassend-veehouderij.nl

Saskiaa_
Berichten: 3065
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:18

Vraagje voor de mensen die alleen reizen. Hoe doen jullie dat met hikes? Ik zou graag komende zomer in mijn eentje naar IJsland gaan voor 1 á 2 weken (langer gaat waarschijnlijk niet lukken..). Hier zou ik graag ook een paar mooie wandelingen willen maken, maar ik vind het zo tricky om alleen op pad te gaan. Melden bij het hostel oid heb ik wel aan gedacht, maar dan nog.. Stel dat er wat gebeurd overdag, het kan natuurlijk een eeuwigheid duren voor je gevonden bent. Zou dan wel kiezen voor de drukkere tochten ook. Hoe hebben jullie dit aangepakt? :)

Mijn foto's volgen? Like me op Facebook!


Kijk ook eens op mijn Bokt Markt, voor fotoshoots, een zadel, hoofdstel en meer...
Oorlog ; niet geschoten, altijd vrede



http://www.jaofnee.nl

sMieke
Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:21

Saskiaa_ schreef:
Vraagje voor de mensen die alleen reizen. Hoe doen jullie dat met hikes? Ik zou graag komende zomer in mijn eentje naar IJsland gaan voor 1 á 2 weken (langer gaat waarschijnlijk niet lukken..). Hier zou ik graag ook een paar mooie wandelingen willen maken, maar ik vind het zo tricky om alleen op pad te gaan. Melden bij het hostel oid heb ik wel aan gedacht, maar dan nog.. Stel dat er wat gebeurd overdag, het kan natuurlijk een eeuwigheid duren voor je gevonden bent. Zou dan wel kiezen voor de drukkere tochten ook. Hoe hebben jullie dit aangepakt? :)


Ik wil graag een trail lopen in NZ, maar reis misschien ook alleen.
via aroundtheglobe kun je medereizigers vinden, ik denk erover om daar iemand op te zoeken.
2 jaar geleden heb ik een mede backpacker gevonden via bokt en dat is nu mijn beste vriendinnetje.

Goed uitkijken inderdaad dat je niet (onnodig) risico loopt

.: Instagram: @maaikereist en maaikereist.nl :.
http://www.verrassend-veehouderij.nl

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:49

@TS mooi gebied, geen bereik idd. Zou zelf nooit afhankelijk van mijn GPS willen zijn. Prima hulpstuk maar kaart en kompas kunnen lezen is en pre in mijn ogen. Dat betekend niet alleen een paadje lopen en dat op de kaart kunnen bij houden maar ook blind gedropt kunnen worden (bij wijze van spreken) en dan op de kaart met behulp van je kompas kunnen aanwijzen waar je bent. ( dit heet een driepuntspijling maken, of kruispijling maar die is minder betrouwbaar). Je zal niet de eerste zijn die perongeluk op een pad terecht komt wat door bijv. schapen gemaakt is en verdwaald.

GPS telefoons geen ervaring mee, GPS handig hulpmiddel maar niet betrouwbaar genoeg in de middle of nowhere.

Voor Noorwegen bestaat de DNT, zij verzorgen de routes in natuurgebieden en hebben ook gedetailleerde kaarten. Zweden zal vast ook zo iets hebben en misschien kan je zelfs nog bij de DNT terecht omdat het tegen de Noorse grens ligt.

@de rest alleen hiken zou ik niemand zomaar aanraden. Tenzij je absolute kennis hebt over alle omstandigheden en goed over je keuzes nadenkt. Ik heb afgelopen zomer 5 dagen alleen gelopen in een natuurgebied in Noorwegen. Ik heb 4 jaar een outdooropleiding gevolgd, maar zal er nooit voor kiezen om van de paden te gaan als ik alleen ben. Route gepland langs alle berg hutten (waar tevens GPS telefoon aanwezig was) in het hoogseizoen op een toeristisch stuk en vooraf mensen ingelicht waar mijn route precies langs ging.

Dagtochten zou ik me minder zorgen om maken, plan een route die populair is. Zo ben je nooit echt alleen en super ver van de bewoonde wereld. Ga vroeg weg, maakt de kans om op tijd terug te zijn als je onverhoopt langer loopt dan geplant alleen maat groter. En vertel mensen waar je heen gaat en wanneer je terug verwacht te zijn. Dan kunnen ze eventueel actie ondernemen

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-16 19:44

Ohh sMieke, dat heb je mooi voor elkaar! Heerlijk om dat zo te kunnen doen :). Nieuw Zeeland lijkt me ook echt heel gaaf...

Ik zou zelf er nooit voor kiezen alleen te gaan, tenzij het van dorp tot dorp is of een redelijk dicht bevolkt gebied, anders zou ik het echt niet doen, maarja, wie ben ik ^^. Heb het ook nooit eerder gedaan.

@NogSteedsGek, weet je toevallig wel hoe het zit met sateliettelefoons dan? We zorgen wel dat we een kaart hebben, maar navigeren kunnen we niet... Het is echter een huttentocht. We zullen geen gebruik maken van de hutten, maar komen er wel langs. Ook laten we onze planning achter bij de eventuele bemande hutten.
Is er een manier om mezelf het navigeren met kompas te leren? (Zonder cursus of wat ook).

En een outdooropleiding, ik wist niet dat die bestonden joh, wat doe je precies? Het maakt me wel nieuwsgierig.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

minikatje
Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:50

Goede tips nogsteedsgek :)

Ik heb een landrovertelefoon met dubbele simkaart. Dus mn eigen en 1 van het land waar ik ben, accu gaat bij normaal verbruik 5 dagen mee.

Navigeren is redelijk makkelijk, google er maar eens op en plan dan een paar dagtochten om het een beetje te oefenen :)

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Saskiaa_
Berichten: 3065
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:57

NogSteedsGek schreef:
@de rest alleen hiken zou ik niemand zomaar aanraden. Tenzij je absolute kennis hebt over alle omstandigheden en goed over je keuzes nadenkt. Ik heb afgelopen zomer 5 dagen alleen gelopen in een natuurgebied in Noorwegen. Ik heb 4 jaar een outdooropleiding gevolgd, maar zal er nooit voor kiezen om van de paden te gaan als ik alleen ben. Route gepland langs alle berg hutten (waar tevens GPS telefoon aanwezig was) in het hoogseizoen op een toeristisch stuk en vooraf mensen ingelicht waar mijn route precies langs ging.

Dagtochten zou ik me minder zorgen om maken, plan een route die populair is. Zo ben je nooit echt alleen en super ver van de bewoonde wereld. Ga vroeg weg, maakt de kans om op tijd terug te zijn als je onverhoopt langer loopt dan geplant alleen maat groter. En vertel mensen waar je heen gaat en wanneer je terug verwacht te zijn. Dan kunnen ze eventueel actie ondernemen

Ik wilde inderdaad dagtochten doen. Niet al te lang, want daarvoor vind ik mezelf te onervaren.
Zijn de wandelroutes in IJsland goed aangegeven? In Noorwegen vond ik ze heel duidelijk.

Edit; sMieke, bedankt voor de tip! :) Heb er al even rondgekeken, is nog niet zo'n gek idee!

Mijn foto's volgen? Like me op Facebook!


Kijk ook eens op mijn Bokt Markt, voor fotoshoots, een zadel, hoofdstel en meer...
Oorlog ; niet geschoten, altijd vrede



http://www.jaofnee.nl

Suliko
Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:02

Altijd iemand laten waar je bent en voor hoelang ongeveer, als je dat niet van plan bent even de film 127 hours kijken (waar gebeurd). :=

Verder lees ik hier goede tips! Te weinig ervaring om daar iets aan toe te voegen, maar ik lees graag mee. :)

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

minikatje
Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:11

Into the wild is ook zo''n creepfilm, maar ik vond de hoofdpersoon een sukkel :')

Hoe doen jullie het eigenlijk met water meenemen? We hebben een filter voor ""vies"" water maar net uit de kraan is natuurlijk het lekkerste :)

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:10

Xyris schreef:
Ohh sMieke, dat heb je mooi voor elkaar! Heerlijk om dat zo te kunnen doen :). Nieuw Zeeland lijkt me ook echt heel gaaf...

Ik zou zelf er nooit voor kiezen alleen te gaan, tenzij het van dorp tot dorp is of een redelijk dicht bevolkt gebied, anders zou ik het echt niet doen, maarja, wie ben ik ^^. Heb het ook nooit eerder gedaan.

@NogSteedsGek, weet je toevallig wel hoe het zit met sateliettelefoons dan? We zorgen wel dat we een kaart hebben, maar navigeren kunnen we niet... Het is echter een huttentocht. We zullen geen gebruik maken van de hutten, maar komen er wel langs. Ook laten we onze planning achter bij de eventuele bemande hutten.
Is er een manier om mezelf het navigeren met kompas te leren? (Zonder cursus of wat ook).

En een outdooropleiding, ik wist niet dat die bestonden joh, wat doe je precies? Het maakt me wel nieuwsgierig.


Satteliettelefoon gelukkig nooit hoeven gebruiken en ook geen ervaring mee. Ik heb nooit iets dergelijks mee, behalve een telefoon maar die is om daarna te kunnen melden dat alles goed verlopen is. Bereik heb je toch niet in de gebieden zelf.

Zelf de laatste keer ook een huttentocht gelopen om vervolgens wat verderop mijn tent op te zetten. Slim om daar langs te gaan. Ook onbemande hutten bieden beschutting bij slecht weer, hebben vaak wel een kachel en een voedselvoorraad. Ik zou voor de zekerheid checken hoe het in Zweden zit. In Noorwegen zijn de bemande hutten van de DNT open (want bemand) onbemande hutten willen wel eens op slot zitten. Zorg dat je vooraf een sleutel (werkt op alle hutten) op de kop tikt. Ook als je er niet in wil slapen, bij eventueel extreem weer kan het enorm fijn zijn, al dan niet je redding!

Ik vond deze site waar aardig uitgelegd staat hoe het kaart en kompas werkt. Deze pagina laat het route lopen zien. Bovenaan staat ook een kopje peilingen, daar staat beschreven hoe je je positie kan bepalen. http://www.superfamilie.nl/rplannen/kompas.html

En outdooropleidingen bestaan er meerdere van :) het CIOS(mbo) heeft een buitensport opleiding, studenten worden compleet opgeleid tot instructeur op meerdere outdoorvaardigheden. Zelf doe ik de ALO (hbo sportdocent) waarbij ik een aanvullend programma heb gevolgd op het gebied van outdoor. Hiermee kan je bijvoorbeeld kliminstructeur worden. Zelf heb ik meer met hiken, zo heb ik 2 keer in de pyreneeën een 8daagse joke gelopen waarbij o.a. het maken van een goed onderkomen van natuurlijke materialen aan bod kwam, vallen en strikken maken, water zuiveren zonder een water filter, vuur maken etc. De routes die we daar liepen hebben we vooraf uitgestippeld tot op de meter nauwkeurig, waren niet op paden maar dwars door de gebergtes.

@Saskiaa_ IJsland heb ik geen ervaring mee hoe dat daar aangegeven staat, Noorwegen is inderdaad erg goed te doen, de bekende rode T's worden om de paar jaar opnieuw erop geverfd. Hoewel met veel sneeuw, zoals afgelopen jaar, er toch stukken wegvallen. Puntje ook voor TS om rekening mee te houden. Afgelopen jaar was de laatste sneeuw laat gevallen waardoor er meer dan gebruikelijk lag in de zomer. Sneeuwbruggen absoluut niet lopen als ze er ook maar een beetje spannend uitzien!

127 hours is een aanrader inderdaad. Drukt je wel even met je neus op de feiten. Zo extreem zal je vast niet overkomen, maar flink door je enkel gaan en je enkelbanden scheuren kan je zo overkomen.

Water pas ik aan naar gebied. Voor een dagtocht neem ik gewoon 2 ä 3 liter mee (kan ik ook een maaltijdje mee koken als ik wil) met meerdaagse tochten inderdaad een waterfilter. En altijd gebruiken, hoe schoon het bergwater ook lijkt! Hoor soms mensen zeggen dag je het water in Scandinavië niet hoeft te filteren omdat het zo schoon is. Je kan alleen nooit weten of er misschien 200 meter stroomopwaarts een eland ligt weg te rotten in het water.

Voor mij gaat er niets boven steenkoud berg water, heerlijk! Als ik in een gebied met veel meren en stroompjes loop filter ik een liter per keer. Als dat op dreigt te raken zoek ik een waterbron op en filter ik opnieuw. In de pyreneeën waren er weinig meren en stroompjes op onze route, daar filterde ik voor vertrek 3 liter zodat ik tot het volgende bivak door kon. De slaapplaatsen altijd bij een waterbron in de buurt plannen. Als je een dag niet kan lopen door slecht zicht of weer heb je dat in ieder geval tot je beschikking, zoeken naar een waterbron is dan ook niet aan te raden namelijk.

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

sMieke
Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:43

gaaf! leuk die verhalen allemaal! ik heb wel wat outdoor en hike ervaring maar niet genoeg voor zoiets extreems. ik ben nog beetje aan het stoeien met de planning ik weet dat ik van juni tm sept werk heb in nz en vanaf daar is nu nog alles onduidelijk :o

.: Instagram: @maaikereist en maaikereist.nl :.
http://www.verrassend-veehouderij.nl

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-16 14:00

Thanks voor alle tips NogSteedsGek!
Toch wel gaaf zo'n opleiding.

Uit nieuwsgierigheid: wat heeft jullie gebracht tot trekking? Cultuur? Drang? Jezelf testen? Of zit het in je natuur?

Ikzelf hou sowieso van wandelen en natuur, het zit ook wel in de famillie (opa en oma) maar die heb ik nooit gekend en nooit door beïnvloed. Misschien in het dna? En verder wil ik mezelf op de proef stellen en even weg van computers en het voortdurende rush hour tempo hier. Ouders hebben een eigen bedrijf en het gaat niet goed met hun en de economie helpt ook niet. Ik vang dus van alles op waar ik maar kan, ook buiten mijn werktijden. Ik wil even helemaal restten ^^

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sMieke
Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:21

Natuur, even weg uit de drukte en stress, even resetten, mensen ontmoeten en de ultieme vrijheid zijn het voor mij.

en daarnaast ook nog de veehouderij in de verschillende landen. Ik ben dol op mijn vak :D

.: Instagram: @maaikereist en maaikereist.nl :.
http://www.verrassend-veehouderij.nl

Fira
Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:44

Hoe doen jullie dat allemaal financieel?
Hoe lang zijn jullie weg geweest en hoeveel waren jullie kwijt?

Ik wil ook zooooo graag maar heb nog niet eens een vliegticket bij elkaar. :')

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:04

Voor mij is het pure ontspanning. Ik vind het heerlijk om weg te zijn, niet bereikbaar te zijn en niets te moeten. Even aan de verplichtingen van het dagelijks leven ontkomen. Genieten van de uitzichten en ook wel een stukje uitdaging in zelfredzaamheid in de natuur.


Financieel verschilt het enorm wat je gaat doen. Vlieg je naar Australië en ga je daar van hostel naar hostel, dan ben je aanzienlijk meer kwijt dan wanneer je binnen Europa een natuurgebied opzoekt en daar gaat wildkamperen. Maar ook dan moet je je niet vergissen. Materiaal is duur. Zelf had ik al veel eigen materiaal en was voor mijn ticket naar Noorwegen 200 euro kwijt retour. Vooraf en achteraf een hotel/hostel overnachting in de stad waarvandaan ik vloog. Verder heb ik nog wat op campings gestaan en natuurlijk de dagen dat ik op de camping stond ook eten. Denk alles bij elkaar +- 500 euro.

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

Babeth
Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:45

Ik hike altijd alleen, maar heb een ingebouwd gps systeem in mijn lijf lijkt het soms wel. Ik vind altijd moeiteloos de weg terug. Maar als ik alleen ben doe ik alleen dagtochten. Als ik echt diep een gebied in ga, neem ik een uitgebreide map mee met kompas en volg herkenbare punten. Ik blijf dan ook in de buurt bij rivieren waarvan ik weet dat ze naar dorpen gaan.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:08

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof
Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:28

Gewoon direct bij het hostel zelf is altijd prima.
Ik heb nog nooit problemen gehad met boeken, ook niet via andere sites.

sMieke
Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 06:34

Hostelworld app en global trein ticket zorgde ervoor dat wij onze gehele Europa reis van 2 weken voor 700 eu konden doen.

Komende reis ga ik 3 mnd werken en krijg betaald verder had ik wat spullen verkocht om een groter budget te creëeren. Ik ga dan via kilroy of wtc waarschijnlijk voor een wereldreis ticket. Ik heb deze x wel een huurhuis en vaste lasten die doorbetaald moeten worden en dat was bij mijn Europa reis niet zo

.: Instagram: @maaikereist en maaikereist.nl :.
http://www.verrassend-veehouderij.nl

Yvettee
Berichten: 2123
Geregistreerd: 25-06-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:18

ohhh tof dit topic! Ik ga meelezen!

Deze zomer ga ik een maandje alleen door Thailand backpacken! Onwijs veel zin in!! :D

Sinds kort een youtube kanaal met toffe filmpjes over reizen, fotografie etc! Yv's avontuur
Fotografie van topkwaliteit in een prachtige dromerige stijl! | www.yvettebaur.com | Facebook |
PORTRETFOTOGRAFIE | KINDERFOTOGRAFIE | BRUIDSFOTOGRAFIE | PAARDENFOTOGRAFIE | WORKSHOPS

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:04

Zijn er misschien nog meer Bokkers die naar het meest geisoleerde land ter wereld willen reizen. Helaas moet het met een groepsreis >;) en is backpacken nog totaal not-done. Maar ja, als je het communisme wil ervaren is dat toch echt de plek. Ben me aan 't oriënteren om deze zomer daar heen te gaan, dus mocht iemand interesse hebben......

Zal verder nog wel een land aandoen, weet nog welke dat gaat worden.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

dondeyne
Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 07:49

Noord-Korea? Een vriend van mij is daar vorig jaar geweest en noemde het een hele bijzondere ervaring!

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:03

Psydoxy schreef:
Zijn er misschien nog meer Bokkers die naar het meest geisoleerde land ter wereld willen reizen. Helaas moet het met een groepsreis >;) en is backpacken nog totaal not-done. Maar ja, als je het communisme wil ervaren is dat toch echt de plek. Ben me aan 't oriënteren om deze zomer daar heen te gaan, dus mocht iemand interesse hebben......


Dat staat ook heel hoog op mijn lijstje! Maar heb net mijn ticket naar Koeweit geboekt voor dit jaar. Daar komen ook bijna geen toeristen, dus toch nog een beetje bijzonder :P Wel oppassen met dingen doen die het regime verboden heeft, voor je het weet eindig je net als die Amerikaanse student de komende 20 jaar in een dwangarbeiderskamp... -O-

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xxxmh en 67 bezoekers