Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 15:21

Ja hoe zit dat eigenlijk met mobiel gebruik? Werkt de gps en kompas nog? Of moet je dan echt binnen een netwerk zitten? En is een gps aan te raden?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Suliko
Berichten: 4246
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:25

Wij hadden ook een kompas mee, maar ook niet echt gebruikt, we konden ook vrij gemakkelijk aan de wegen zien waar we zaten. :P
Wel een kaart van het gebied natuurlijk. Voor het liften enkel een doorrij/snelweg kaart van Duitsland en van Tsjechië een gedetailleerdere kaart van het noord-westen.

Dat plat spuiten was zelfs een hele tijd een trend om te doen een aantal jaar geleden, niet eens zo zeer bij wildkampeerders maar voornamelijk op gewone campings (!). Ze gebruikte dan een soort spuitbussen met een gas, welk gas weet ik niet meer precies, waar je bewusteloos van raakt. In de nacht spoten ze dat in de tent, haalde alles eruit en gingen er weer vandoor. Paar uur later wordt je wakker en zijn je spullen foetsie. Dan is het best handig als je een tasje met geld + ID in je slaapzak hebt.

Ik had toen geen smartphone, maar een simpel mobieltje. Vond het vooral belangrijk dat ik kon bellen/smsen, voor de rest gebruikte ik 'm niet. Sowieso handiger dan een smartphone, die dingen zijn zo snel leeg, deze deed het 3/4 dagen lang zonder op te laden.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 15:34

Baah ben je lekker klaar mee dan! Lekker van de paden af kamperen dus denk ik zo zodat je niet een sitting duck bent :/.

Ik zou graag mijn route tracken. Heb dus iet van een gps bij mij hebben, weet alleen dan niet zo goed wat geschikt is. Daarnaast wil ik ook een blog bijhouden maar mijn mobiel zal verder wel uit staan hoor. Ik ga er niet voor niks op uit :p.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:39

Iemand wel eens gebruik gemaakt van een satelliet telefoon? Ik hoorde pas van iemand die dat altijd met zich mee nam. :D

Suliko
Berichten: 4246
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:45

Ja, ik zou ook graag uiteindelijk blogs willen bijhouden. Maar zou zo niet weten hoe, ik vind een smartphone daar gewoon echt onpraktisch voor (om veel tekst te schrijven) en grotere apparaten te onhandig om mee te nemen. :P

Wat ik trouwens altijd heel leuk vind aan backpacken is uitvogelen waar je het beste gebruik van kunt maken. Bijvoorbeeld de macdonalds verafschuw ik, maar er binnen wandelen om internet te gebruiken en mijn mobiel op te laden, absoluut. :D
En vooral, het over je schaamte heen gaan. Wij waren op een gegeven moment in een gigantisch winkelcentrum, daar ben ik doodleuk bij de toiletten uitgebreid mijzelf gaan opfrissen, tanden poetsen en gezicht wassen dus. Hilarisch hoe mensen je dan aankijken. :')
Als we een nachtje hotel hadden namen we van daar een wc rol mee, probeer maar eens in een winkel 1 wc rol te vinden. :=

Wat ik ook als tip kreeg van anderen is natte doekjes meenemen, je hebt nou eenmaal dagen waarbij je gewoon niet in de buurt zit van iets waar je je kan opfrissen of veel water hebt. Vooral voor festivals was dat een must have heb ik begrepen.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:47

Ik ben ook van plan van die opfrisdoekjes mee te nemen ja, ook als je niet kunt douchen maar jezelf wel even wil opfrissen lijkt dat me ideaal!

prugelpiet
Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:48

Vorig jaar juni een week weggeweest met school, naar het duitse fichtelgebergte. Ontzettend leuke week gehad (alhoewel ik er soms zo doorheen zat dat ik liever van de berg af zou rollen zodat ik snel beneden was :') ) maar vooral nu kijk ik er ontzettend leuk en blij op terug. Wil zeker nog een keer backpacken, maar dan verder weg :D

I am because you were

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 16:23

Haha oh ja, opladen, opfrissen, had me al bedacht dat ik in ieder geval om de dag een hostel ofzo wil pakken XD. Zeker omdat het de eerste keer is.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar gps trackers en gps telefoons.

Duitsland lijkt me ook gaaf om eens te gaan backpacken, vooral meer richting het oosten!

Welk merk kleding is het beste aan te raden? En wil je juist zo veel mogelijk zakken of liefst zo strak mogelijk?

Ik sprak gisteren een vriendin van me en die gaf aan in 2018 met me mee te willen ^^ ideaal voor mij, kan ik ook even sparen. Kan niet wachten! En mochten er mensen mee willen, schiet me maar aan.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

prugelpiet
Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:42

Xyris schreef:
Haha oh ja, opladen, opfrissen, had me al bedacht dat ik in ieder geval om de dag een hostel ofzo wil pakken XD. Zeker omdat het de eerste keer is.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar gps trackers en gps telefoons.

Duitsland lijkt me ook gaaf om eens te gaan backpacken, vooral meer richting het oosten!

Welk merk kleding is het beste aan te raden? En wil je juist zo veel mogelijk zakken of liefst zo strak mogelijk?

Ik sprak gisteren een vriendin van me en die gaf aan in 2018 met me mee te willen ^^ ideaal voor mij, kan ik ook even sparen. Kan niet wachten! En mochten er mensen mee willen, schiet me maar aan.


Wij zaten inderdaad richting het oosten, prachtige natuur <3

I am because you were

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 21:12

Ik ben wel in de eiffel geweest, daar was het al geweldig, heb echt een zwak voor dat land.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:21

Wat een heerlijk topic gaat dit worden {:}

MacDonalds tijdens het reizen is echt not done! Je bent in een ander land om nieuwe dingen te beleven, ruiken maar vooral ook proeven. Het 'streetfood' is normaliter heerlijk en weer eens wat anders dan de hollandse kost. Meestal goedkoop en je hebt prima gegeten. Ben niet bang om ziek te worden. Neem een kleine apotheek mee, just in case. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit ergens ziek van ben geworden op reis.

De echte backpacker (die niet gaat kamperen) dient te trachten om max 9 kg aan baggage mee te nemen. Een van de gouden backpack regels :Y)
Kamperen kan heel gaaf zijn, maar reken dan op een zware tas met veel meer spullen. Het is niet alleen tent, maar ook matje, slaapzak en evt. kookspullen... eten etc etc.

Als ik lang op reis ga met kampeerspullen zit ik al snel aan 18 kg.
Vorige week teruggekomen van mijn Frankrijk reis, had 6 kg bij, hoe ideaal!

Wat ik kan aanraden om altijd mee te nemen: Spork! Vork en lepel in een. Altijd makkelijk als je iets in de supermarkt koopt dat je wat hebt om meer te prikken :j Zaklampje, creditcard want pinpassen doen het niet overal! Verder is het belangrijk dat je kijkt naar welke bestemming je gaat. Een winterjas op Indonesie is niet nodig :Y)

Om het af te wisselen hostel/kamperen is maar de vraag of dat ook idd kan. Niet overal zijn hostels en niet alle campings zijn te bereiken. In Californie was het idee om te kamperen niet slecht, maar de meeste campings lagen zover uit de steden dat ik er met het openbaar vervoer niet kon komen.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:26

Suliko schreef:
Ja, ik zou ook graag uiteindelijk blogs willen bijhouden. Maar zou zo niet weten hoe, ik vind een smartphone daar gewoon echt onpraktisch voor (om veel tekst te schrijven) en grotere apparaten te onhandig om mee te nemen. :P


Er bestaan nog steeds internet café's :j, zodra ik er een tegenkwam en het weer eens tijd vond voor een update betaalde ik een euro soms 2 en tikte ik even een verhaaltje. Leuk voor het thuisfront :')

Veel hostels bieden tegenwoordig gratis internet. Misschien wel mijn grootste persoonlijke tip. Laat die telefooon uit! Je bent op reis om dingen te beleven en de reisverhalen kun je bij thuis komst ook delen, dat is veel mooier dan uren tijd verliezen aan dat stomme ding.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:30

Ohh wat grappig dat ik dit nu lees. Ik vertrek morgen met me vriend naar Costa Rica voor 3,5 week backpacken *\o/*

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:32

Veel plezier lianne484, geniet ervan en een goede reis *\o/*

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:50

Psydoxy schreef:
MacDonalds tijdens het reizen is echt not done! Je bent in een ander land om nieuwe dingen te beleven, ruiken maar vooral ook proeven.


Ah, een andere backpackregel die ik al aan mijn laars gelapt heb en ik ben pas 1 dag weg :=

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

assie
Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:02

Zo'n 10 jaar geleden heb ik zelf gebackpackt (ooo, ik word oud :x ). Dat was echt briljant.
En die MacDonalds... is ook heel handig als je geen zin hebt in de zoveelste portie rijst/noodles whatever. Heel fijn ook, die hamburgers smaken overal hetzelfde. Als je even een aanval van heimwee hebt :P

Mijn eigen reis is dus al 10 jaar geleden, ik zou graag weer gaan, maar het komt nu gewoon even niet zo goed uit. Bovendien ben ik bang dat het gaat tegenvallen. Vorige keer was het zó gaaf, dat is haast niet te evenaren.
Naar mijn mening leer je echt enorm veel tijdens zo'n reis. Eigenschappen die je als je in je veilige thuiswereldje blijft nooit zult opdoen. Aanrader dus.

Een kennis van mij is inmiddels al bijna anderhalf jaar aan het backpacken. Ze houdt er een blog over bij. Hoe zij het doet is echt héél gaaf vind ik. Ze doet en ziet dingen waar anderen alleen van dromen. Dus later... als ik groot ben, dan ga ik misschien wel weer ;)

Psydoxy schreef:
Misschien wel mijn grootste persoonlijke tip. Laat die telefooon uit! Je bent op reis om dingen te beleven en de reisverhalen kun je bij thuis komst ook delen, dat is veel mooier dan uren tijd verliezen aan dat stomme ding.

Misschien wel mijn grootste tip: blog maar lekker wél tijdens die reis. Zeker als je langer dan 3 weken gaat. Je vergeet echt zóveel en ook zo snel. Helemaal omdat je op reis heel veel meemaakt, vergeet je ook snel dingen. Je grote evenementen, zoals een skydive of dat fantastische avondje uit, dat blijft je wel bij. Maar de kleine bijzonderheden, zoals de speciale kikker die je tegenkwam, of dat uitzonderlijk gezellige avondje kaart, die vergeet je. En als je dan je blog weer leest; dan denk je 'oja dat was leuk!'

Maar mijn echt allergrootste tip: je bent op reis. Op vakantie. Doe waar je zelf zin in hebt. Geniet. En leg jezelf vooral niet de druk op om zoveel mogelijk zo snel mogelijk te zien. Anders kom je gestresster thuis dan je wegging.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 22:20

Haha MacDonalds is sowieso een no-go voor mij ^^.

Wat betreft een telefoon: Mijn moeder heeft hartproblemen en mijn vader gaat ook niet best. Ik wil wel bereikbaar zijn, in ieder geval 1 keer per dag.

En kamperen niet te combineren met hostels e.d.? In Skandinavië mag je overal kamperen als het maar niet langer als 1 nacht is. Ik zit dus niet te denken aan campings maar echt in the wild terwijl we van hostel naar hostel trekken zeg maar, of van dorp naar dorp. (Ik sta open voor suggesties hoor ^^).

Lianne, heel veel plezier! Houd ons op de hoogte !!!

Ik heb een flinke backpackbag voor zo'n 18 kilo, inderdaad met kamperen rekening gehouden.
Ik kan me nog herinneren van mijn tijd in de Eiffel, Duitsland, ik kwam daar jaarlijks als kind zijnde, er waren altijd backpackers die echt van hotel naar hotel reisden waarbij hun koffers door het hotel verhuisd werden naar het volgende hotel. Is dat normaal? En waar vind je dit soort tours?

En assie, dingen meemaken. Ik heb dan wel nooit gebackpackt, maar heb wel een aantal keer alleen gereisd naar Gotland (eiland bij Zweden) en de meest bijzondere gesprekken heb met mensen die dezelfde kant op gingen. Echt heel interessant. Ik begrijp dus in zekere zin wat je bedoelt :).

Hoe ist tot op heden Narya?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:36

Bloggen is goed assie, maar geloof me. Afgelopen jaar in Australië was ik echt verbaast dat iedereen in de lobby aan de telefoon zat facebook, appen met vrienden. En niet even, nee echt hele avonden! Dat is toch zonde, het is veel leuker om persoonlijk contact te hebben met andere mensen en reisideeën/ervaringen uit te wisselen. Zo kom je op de leuke plekken en weet je waar je wel of niet heen hoeft te gaan.

Natuurlijk check ik regelmatig of ik niet gebeld ben of een belangrijk bericht heb. Tijdens mijn reis in Californië had ik een berichtje van een collega dat ik, op het moment dat ik het berichtje las, direct naar NL moest bellen, dan weet je dat er echt iets mis is.

Ergens las ik iets over een sateliet telefoon, heb je niet nodig. KPN heeft nagenoeg overal ter wereld bereik! Tijdens mijn trektocht te paard door New Zealand <3 had de begeleiding een sateliet telefoon bij.... terwijl ik gewoon bereik had met m'n simpele mobiel en KPN abbo. En geloof me, we waren ver van de bewoonde wereld.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:54

Xyris schreef:
Hoe ist tot op heden Narya?


So far so good! Maar ik ben echt extreem saai bezig in vergelijking met jullie bestemmingen: ik ben voor het eerst van mijn leven in Berlijn :P En ter verdediging van de Mac: ik woon in Duitsland, dus ik hoef niet persé Duits voedsel te eten tijdens mijn minivakantie, dat krijg ik in het dagelijks leven toch wel. Morgen ga ik naar Sachsenhausen, zal wel behoorlijk emotioneel worden gok ik..

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 22:56

Haha Duitsland is zo groot! Daar kan je in je eigen land iets heel anders bezoeken ^^.

Hoezo emotioneel? Herinneringen?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:01

Zeker wel, Duitsland is zo groot dat de meest zuidelijke bestemmingen veel en veel te ver zijn voor alleen een weekendje! Sachsenhausen is een concentratiekamp, vandaar vermoedelijk emotioneel. Nog geen Auschwitz, maar toch geen fijne plek. En om met een vrolijkere noot te eindigen: ik post een foto en er blijkt een kennis van een vorige buitenlandperiode ook in Berlijn te zijn.. morgen reunie :D

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Darah3
Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:10

Zal wel indrukwekkend en emotioneel worden Narya.. Ik ben vorig jaar twee keer naar Auschwitz en Birkenau geweest..

Ik maak me ook schuldig aan Mac op sommige reizen, ik eet waar ik zin in heb en ik kan niet tegen alle voedselsoorten helaas.

Als je langer op reis gaat, is bloggen of een reisdagboek voor jezelf bij houden wel fijn. Vooral als je alleen gaat.
Ik heb vaak dat mijn reisgenootje zich details herinnert die ik niet onthouden heb en vice versa.
Oh en ik vind zo'n hoofdlampje verdomd handig. Twee handen kunnen gebruiken is soms toch wel handig in het donker :+

Ik zie het backpacken ook als een mooie ervaring, het heeft mij geleerd om meer back to basic te gaan. Minder inpakken ('heb ik dat echt wel nodig?') en minder klagen ('ach, er is in ieder geval koud water').
Mooie quote: "when preparing to travel, lay out all your clothes and all your money. Then take half the clothes and twice the money".

fiets a fake smile

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 23:14

Ohh wat leuk die reunie! Stom he hoe klein de wereld ineens kan blijken te zijn!

En inderdaad, ik kan wel begrijpen dat dat emotioneel gaat worden... Maar ook een bijzondere ervaring.
Ik wil graag nog eens naar Auschwitz, wellicht een idee om dat onderdeel te laten zijn van een backpacktocht :).

Jouw Quote Darah, te weinig ervaring om de wijsheid te begrijpen, tenzij je hem letterlijk moet nemen. Kost backpacken meer dan verwacht? Of is het gewoon verstandig jezelf in te dekken?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:19

Wat een leuk topic!! Hier helaas nog geen backpack avonturen maar stiekem zou ik wel een keer willen. Een van m'n beste vriendinnen is nu voor 3maanden naar Azië met d'r vriend, leuk om haar blogs te lezen! Wil zelf wel een keer maar t lijkt me doodeng :') iets met controlfreak haha.

Maargoed, ik volg en lees lekker mee! :)
Veel plezier iedereen! En narya sterkte morgen, zoiets lijkt me idd behoorlijk heftig.

Darah3
Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:24

Niet té letterijk nemen. Meer in de trant van: neem liever te veel geld mee dan kleding.
En dat je meestal toch te veel kleding wilt mee nemen dan je werkelijk nodig hebt.

Zelfs als control freak ga je dat wel aan kunnen Laughterline, hier ook een soort van control freak :')

fiets a fake smile


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnniekSolana, Fly_high, kimmetje26, Maera, Manou, Marocje, miisshOrse, Nicje87, VuurVleugels en 61 bezoekers