Griekenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:24

raket schreef:
Ik was vorig jaar zo boos op tui. Corendon heeft voor mij de gunfactor. Die zijn netjes gebleven vorig jaar.

Wij zoeken meestal een bestemming en vergelijken dan prijzen en vliegdagen en vluchttijden.


Als mijn reis in mei, met Tui niet doorgaat, dan ga ik mijn geld terug vragen en misschien ook via een andere touroperator boeken.

Juni durf ik nog niet te boeken. Vliegtickets vallen niet onder de regeling toch?
Dan ben ik straks 7 tickets kwijt, dat risico vind ik te groot.
Ik ben alleen bang, als alles straks toch open gaat, dat ik te laat ben met boeken.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:45

Ik ga eigenlijk altijd met tui of sunweb. Over allebei tevreden.

Escada

Berichten: 3844
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:35


E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:34

Escada schreef:


Wordt hier heel blij van! Heb half tot eind mei vakantie opgevraagd en ook half tot eind juni. Was echt bang dat landen mensen zouden gaan weigeren nu tegenwoordig met die vaccins. Hoewel veel landen afhankelijk zijn van toerisme en dan zouden ze inderdaad wel echt geld mislopen want er is bij lange na nog niet genoeg om de hele wereld te vaccineren.
Vanwege mijn deeltijdstudie is September ook geen optie en omdat corona er qua inkomen ook behoorlijk inhakt kan ik dat waarschijnlijk niet eens betalen. Boeken doe ik nog niet maar ik hoop dus echt op eind juni.
Zou dan graag naar Kreta willen, andere plekken in Grieken- en andere- landen sta ik ook voor open. Droom al helemaal weg bij het idee <3

@Albterina71 jij bent nu (nog steeds?) toch in Griekenland? Hoe is het daar, hoe bevalt het en wat is de sfeer maar ook het weer?

Escada

Berichten: 3844
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:22

Ik ben ook wel benieuwd hoe de situatie nu is in Griekenland, zijn er nog bokkers daar? En dan met name Zakynthos?

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:57

Wij zijn sinds 25 feb in Zuid-Kreta en gaan morgen naar huis. We hebben het erg getroffen met het weer. Het is steeds tussen de 15 en 20 graden geweest, voornamelijk zonnig {:}. We hebben twee bewolkte dagen gehad. Er was meestal een koude wind aan de kust, landinwaarts meestal niet. We hebben zelfs een paar keer aan het strand gelegen, in de luwte van hoge rotsen. Dat was heerlijk! Gisteren waaide het landinwaarts net zo hard als aan zee. Toen was het koud, maar wel machtig mooie golven. Het leek net de Atl. Oceaan!
Kreta is in 4 districten verdeeld en per district verschillen de maatregelen. Je mag niet van het ene naar het andere district reizen. Toen we aankwamen waren alle winkels, kappers e.d. op afspraak open, maar vorige week moesten ze weer dicht. Essentiële winkels (supermarkt, drogist, afhaalrestaurants, koffietentjes) blijven open. Uit eten kan niet, afhalen wel en anders zelf koken. Misschien dat hotels wel voor hun gasten mogen serveren, dat weet ik niet. Wij hadden ruimte nodig, omdat we alledrie tussen door moesten werken/studeren.
Er is een harde lockdown, waardoor je voor elke stap die je buiten het appartement zet een formulier moet invullen, maar veel controle is er niet. Covid-19 is vooral aanwezig in Noord-Kreta in Heraklion, Rethymnon en Chania (de steden). De aantallen vallen wel mee, maar de ziekenhuiscapaciteit is een stuk minder, waardoor ze op nog lagere aantallen sturen.
Hier in het Zuiden komt het heel weinig voor. Iedereen blijft wel braaf op afstand, handenschudden is er niet bij. Mondkapjes worden in de winkelstraten braaf gedragen, daarbuiten zie je ze minder. De Kretenzers blijven even relaxed en hartelijk als altijd <3
Het grote gedoe zijn de testen en quarantaine: Negatieve pcr-test + PLF + 7 dagen quarantaine om Griekenland in te mogen. Negatieve pcr-test + sneltest + 5-10 dagen quarantaine om Nederland weer in te mogen.
Maar goed, we hadden het er graag voor over. We hebben heel veel kunnen regelen, wat hard nodig was. Op naar de volgende keer!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 22:38

Lekker Albertina. Wanneer gaan jullie weer?

Ik kon me niet beheersen en heb 2 tickets geboekt voor september, een enkele reis Amsterdam - Mykonos en terug Santorini - Amsterdam. En daartussen in wil ik naar Paros en Naxos. Eilandhoppen dus :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:50

Oh dat klinkt heerlijk Fritsroy.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:21

Dat klinkt niet verkeerd, Fitzroy! Πολύ καλά

Ik moet even kijken welke tickets een beetje handig zijn, maar we willen begin mei weer gaan. Ik ben bang dat reizen dan nog net zo'n toestand is als nu. Met eindeloos corona-testen doen...
Maar we moeten wat, als we het (bouw)tempo erin willen houden!

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:32

Heerlijk Fitzroy!!
Hier voor oktober geboekt naar Rhodos. En hoop in mei/juni te gaan. Denk dat het een lastminute word. Maar als het mag ✈️ naar Griekenland

Suor

Berichten: 965
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 08:47

Wat een heerlijk vooruitzicht Fitzroy!!! Zo leuk eilandhoppen!

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:02

Wat een mooi plan!

Escada

Berichten: 3844
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:07

Ik kan niet wachten tot ik mag gaan op 15 mei! 14 mei de grens open dus het is echt net kantje boord dus hopen dat ze geen datums gaan verzetten of iets. En anders maar iets later {:}

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 10:32

Ja, het wordt allemaal spannend. Het is nu een keer in mijn voordeel dat ik al wat ouder ben :+ dus hopelijk in september al ingeënt.
En ik heb ook nog steeds die voucher van Sunweb. Die laat ik nog staan, wie weet kan er in juni ook al wat en dan heb ik ook vakantie.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:55

Mijn vriend is Grieks en ik 'woon' sinds december in Griekenland. Het studeren is nu online, dus we zijn voor de winter naar het zuiden gegaan. Ik zag jullie topic voorbij komen en was nieuwsgierig. Ik vraag me af waarom jullie bang zijn dat een reis niet door zou gaan. Ik heb het afgelopen jaar zonder problemen van en naar Griekenland gereisd (wel met PCR-testen en formulieren natuurlijk).

Inderdaad af en aan zijn winkels hier dicht (of met click-in of click-away), dus dat is soms even onhandig voor een paar weken. Maar pharmacies blijven open, supermarkten, cafés voor take-away, met de app efood kun je gemakkelijk eten bestellen als je dat zou willen.

Bedenk me net dat ik natuurlijk gewoon accommodatie hier heb, maar dat voor toeristen hotels etc misschien wel dicht zijn nu?

Anyway, ik hoop dat jullie allemaal gewoon op vakantie kunnen!

En heeft iemand al wel eens met de auto van NL naar Griekenland gereden? Dat zou ik heel graag een keer willen doen.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:38

Arcodavella schreef:
Mijn vriend is Grieks en ik 'woon' sinds december in Griekenland. Het studeren is nu online, dus we zijn voor de winter naar het zuiden gegaan. Ik zag jullie topic voorbij komen en was nieuwsgierig. Ik vraag me af waarom jullie bang zijn dat een reis niet door zou gaan. Ik heb het afgelopen jaar zonder problemen van en naar Griekenland gereisd (wel met PCR-testen en formulieren natuurlijk).

Inderdaad af en aan zijn winkels hier dicht (of met click-in of click-away), dus dat is soms even onhandig voor een paar weken. Maar pharmacies blijven open, supermarkten, cafés voor take-away, met de app efood kun je gemakkelijk eten bestellen als je dat zou willen.

Bedenk me net dat ik natuurlijk gewoon accommodatie hier heb, maar dat voor toeristen hotels etc misschien wel dicht zijn nu?

Anyway, ik hoop dat jullie allemaal gewoon op vakantie kunnen!

En heeft iemand al wel eens met de auto van NL naar Griekenland gereden? Dat zou ik heel graag een keer willen doen.
Mijn ouders gaan regelmatig met de auto, van wat ik gehoord heb is het best een leuke reis :j Het duurt wel echt een paar dagen natuurlijk, maar als je onderweg de tijd neemt om een beetje leuk te overnachten lijkt het mij ook heel leuk.

Suor

Berichten: 965
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:39

Wat leuk Arcodavella, waar woon je nu in Griekenland? Hoe bevalt het tot nu toe (rare tijd natuurlijk sowieso...)? Studeer je ook aan een Griekse universiteit? Ben je van plan om daar te blijven wonen? Hoop vragen haha!

Wij hopen deze zomer met de auto naar Griekenland te rijden! Dit was eigenlijk vorige zomer al het plan, maar dit lukte toen niet vanwege corona. We zijn toen overgevaren vanuit Bari en dat is ook voor deze zomer het plan B.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:41

Dat heb ik inderdaad ook een keer gedaan, met de ferry :j Dan is het helemaal niet zo heel ver.

Mijn ouders gaan wel echt helemaal met de auto. Het leuke daaraan lijkt me dat je op allerlei plekken komt waar je normaal niet zo snel zou komen, maar het klinkt ook wel echt heel erg ver :+

Suor

Berichten: 965
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:56

Wij hadden twee jaar geleden zowel heen als terug enorm vertraging met de boot. Ik ben toen eens gaan rekenen hoelang we er over land over zouden doen en dat scheelde helemaal niet zoveel (met wachten in de haven, de extra tijd die je incalculeert voor file en dan ook nog eens 8 uur vertraging). En inderdaad heel leuk om onderweg nog wat nieuws te zien!

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:38

Wij zijn meerdere malen met de auto geweest. Laatste keren met de ferry van Ancona naar Patras. Ook met de kinderen die toen nog jong waren. Zij vonden het altijd erg leuk om te overnachten in Oostenrijk en te slapen op de boot en te spelen in het zwembad.
Begin jaren 80 gingen wij een aantal x helemaal met de auto, 3000 km. enkele reis.
Dit was door voormalig Joegoslavië.
Ik vond via Ancona met de boot leuker.

Laatste jaren vliegen we en huren we een auto, veel goedkoper, maar vooral sneller.
We gaan nu meestal 3 x per jaar kort(er) op vakantie. Vroeger hadden we 3-4 weken vakantie aan één.

Wij moesten ook nog eens met de ferry van Pireaus naar Syros

Escada

Berichten: 3844
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 05:00

Vraag me toch af als ik zo lees dat Nederland negatief reisadvies geeft tot 15 mei, maar Griekenland 14 mei opent of je dan wel mag gaan -O-

Suor

Berichten: 965
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 07:38

Wij gaan drie weken kamperen op verschillende plekken dus dan is je eigen auto met spullen wel heel fijn. Afgelopen zomer hebben we ook wel gekeken om te vliegen en dan 3 weken een auto te huren, maar dan ontliep het elkaar qua prijs ook niet veel (met de dure vliegtickets in augustus).

Als je naar een oranje gebied reist denk ik niet dat dit kan Escada.. Vooral omdat de reisorganisatie dan denk ik niet vertrekt? Ik zag gister dat het tot 9 mei zou gelden, maar dat is nu al 15 mei geworden?

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:47

Suor schreef:
Wij gaan drie weken kamperen op verschillende plekken dus dan is je eigen auto met spullen wel heel fijn. Afgelopen zomer hebben we ook wel gekeken om te vliegen en dan 3 weken een auto te huren, maar dan ontliep het elkaar qua prijs ook niet veel (met de dure vliegtickets in augustus).

Als je naar een oranje gebied reist denk ik niet dat dit kan Escada.. Vooral omdat de reisorganisatie dan denk ik niet vertrekt? Ik zag gister dat het tot 9 mei zou gelden, maar dat is nu al 15 mei geworden?


Snap ik, maar wij namen een hut aan boord en overnachten onderweg in hotels. Voor ons was het echt duurder dan vliegen. En we hebben geen tijd meer, we hebben kortere vakanties.

Ik ga ervan uit, dat mijn vakantie in mei zekee niet doorgaat en de vakantie in juni ook onzeker is.
Net als vorig jaar, hebben we te vroeg vakantie..... helaas.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:25

Suor schreef:
Wat leuk Arcodavella, waar woon je nu in Griekenland? Hoe bevalt het tot nu toe (rare tijd natuurlijk sowieso...)? Studeer je ook aan een Griekse universiteit? Ben je van plan om daar te blijven wonen? Hoop vragen haha!

Wij hopen deze zomer met de auto naar Griekenland te rijden! Dit was eigenlijk vorige zomer al het plan, maar dit lukte toen niet vanwege corona. We zijn toen overgevaren vanuit Bari en dat is ook voor deze zomer het plan B.


Leuk al die vragen.
Mijn vriend zijn familie bezit over meerdere panden in Griekenland waar ze een deel verhuren en een deel zelf als extra residence hebben. Maar hun vaste residence is in Ano Glyfada, een buitenwijk van Athene. Het is een meerdere generatie-woning en mijn vriend en ik hebben daar een appartement samen. Ik voel me een giga mazzelaar, met de bergen op 10 minuten loopafstand, de zee 2 km verderop en de stad in je rug <3

Ik studeer in Nederland, daar heb ik mijn vriend ook leren kennen. Het onderwijs in Griekenland is niet van hoge kwaliteit. Eigenlijk is momenteel behalve toerisme, de natuur, het klimaat, veel niet van hoge kwaliteit in Griekenland. Mijn vriend kwam naar Nederland omdat Griekenland geen leefbare toekomst biedt voor veel jongvolwassenen. Met een master-diploma op zak verdien je hier 900-1100 per maand, terwijl de maandelijkse lasten gelijk zijn met NL. En de banenkans is erg laag. Tel daar de onstabiele politieke en bestuurskundige situatie bij op en voor veel jonge Grieken is het buitenland veel interessanter.

Wij hopen met een aantal jaar ergens in Europa grond te kunnen bemachtigen en een boerenonderneming te starten. Wat mij betreft is Griekenland zeker wel een optie. Ik ben wel verliefd geworden op de cultuur, natuur en chaos. Maar voorlopig zegt mijn vriend nog nee tegen Griekenland ;-)


Wat ik me echt gerealiseerd heb sinds mijn relatie, is dat je van een vakantieland een heel ander oordeel in je hoofd maakt, dan een/je woon-en-werk-land. Vakantie geeft een land een romantisch tintje, en het land geeft dat door aan jou.

Leuk al die verhalen met de auto. Wij zouden ook low-budget reizen met een tentje in de auto, maar toch goed om de kosten uit te rekenen. Hoe lang deden jullie er over als je een beetje de tijd nam? Vijf dagen oid?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:14

Volgens mij woon jij dan redelijk in de buurt van de vrienden van ons. Zij wonen wat meer tegen de bergen aan. Ook meerdere generaties in een huis.

Daar hebben we afgelopen zondag een zoomborrel mee gehad. Die ervaren de lockdown nu wel als zwaar. 3 kleine kinderen en vanuit huis werken. Wij kunnen nog ergens heen maar in Athene moeten ze echt bij huis in de buurt blijven.