Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 14:55

Is het niet goedkoper om een georganiseerde excursie te doen voor de Sani pass??? Die kan je in die omgeving heel veel boeken.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:57

Ja misschien is dat een idee, wist niet dat dan kon. Is dat dan inclusief een overnachting?
En waar in de omgeving kun je dat boeken?

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 15:03

Volgens mij heb je verschillende opties. Moet je even kijken bij Underberg.... dat is een plaatsje vlakbij de Sanipass. Denk dat als je googled op dat soort termen dat je een eind moet komen.

Ik heb laatst accommodaties gezocht bij Underberg (we gaan de Sani Pass niet doen overigens), maar toen kwam ik wel regelmatig sites/links tegen.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 15:04


Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:07

He een topic over Afrika.
Gaan er hier toevallig mensen naar Zambia?

Ik heb nu een optie op een vrijwilligersproject in Zambia (Livingstone) voor 4 weken aankomende zomer (via activity international)
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met dit land en bezienswaardigheden, excursies etc. Ik zit vlakbij de Victoria Falls, verder wil ik zeker op safari, maar verder heb ik me nog niet zo verdiept. Een paar dagen strand lijkt me ook heerlijk, maar dan zullen we naar mozambique moeten denk ik

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 23:20

Doel van het topic was Zuid-Afrika. Zambia heb ik hier nog niet gelezen. Mozambique wel..... wordt ook veel gecombineerd met ZA natuurlijk.

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:44

Oh, via de zoekmachine kwam ik hier terecht als ik Zambia intypte

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 07:47

Oh dan moet je die post ff opzoeken :+

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:44

Supervixen schreef:
Pff... wat een gedoe om te regelen dat we de Sani pas op kunnen om vanuit Zuid-Afrika naar Lesotho te komen.
We hebben dan een 4wd nodig om die pas op te komen, dus die moeten we huren in Durban of Pietermaritzburg. Superduur natuurlijk.. En natuurlijk ook nog betalen als je met die huurauto de grens over moet. Ben benieuwd of het ons gaat lukken.
We hebben maar besloten om ons tweede deel van de reis gewoon op de bonnefooi te gaan. Plaatsen genoeg om te overnachten.
Onze planning is ongeveer:
7-15 juli: Kruger
15-19 juli: Maputo (bij mijn zusje in huis)
20-21 juli: richting Swaziland
21-23 juli: St Lucia
24-25 juli: Durban
25-27 juli: Lesotho (als het gaat lukken om een 4wd te huren)
27-28 juli: Durban
28-30 juli: Swaziland
30 juli - 2 augustus: Maputo (bij mijn zusje in huis)


Sani Pass is volgens mijn kennissen ook niet te doen zonder 4WD, het is maar de vraag of het wel zo verstandig is om met een huurauto die je niet kent en misschien niet veel ervaring met rijden in bergachtig gebied dat zelf te willen. Georganiseerde overtocht met chauffeur lijkt me wel zo verstandig.

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:07

Ohhhh heimwee!

Ik heb er zelf 9 maanden gewoond en rondgereisd. <3

Bovenstaande; wij hadden een supertoffe leuke chauffeur (prive) die ons de sani pass opnam, was echt een doodenge weg, voor zover je het al een weg kan noemen haha.

Ik heb zo'n beetje heel ZA gezien, ik vind Kruger trouwens een beetje opgeblazen. Veel te groot en te toeristisch. Ik zou andere parken gaan doen :j

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:57

Ben je toevallig bekend met het park in Zambia Gerbenfroh, South Luangwa?
En mocht je in Zambia geweest zijn, heb je misschien tips en info voor mij?

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:04

Helaas niet in Zambia geweest!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 07:47

Gerbenfroh schreef:
Ohhhh heimwee!

Ik heb er zelf 9 maanden gewoond en rondgereisd. <3

Bovenstaande; wij hadden een supertoffe leuke chauffeur (prive) die ons de sani pass opnam, was echt een doodenge weg, voor zover je het al een weg kan noemen haha.

Ik heb zo'n beetje heel ZA gezien, ik vind Kruger trouwens een beetje opgeblazen. Veel te groot en te toeristisch. Ik zou andere parken gaan doen :j


Omdat het zo groot is (ik meen groter dan heel Nederland) is het lang niet overal toeristisch hoor, misschien waar jij was wel, maar een kennis van me woont aan de rand van Kruger aan een rivier waar de dieren komen drinken, en dat is geen normale "stopplaats" voor toeristen dus daar is het juist totaal niet toeristisch, het is een uithoek waar nooit iemand komt verder (en dat weten de dieren duidelijk ook want ze komen er met kuddes tegelijk :D ).
Hangt er denk ik vanaf met wie je er naartoe gaat en wat je er gaat doen.

Sani Pass is idd zo eng, degene die ons meeneemt wil zelf niet eens rijden, dat mag haar man doen. Dus niet verstandig voor toeristen met huurauto's!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:55

Ik ben heel benieuwd hoe Horseyfries het nu heeft!!!!

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:12

horseyfries schreef:
Supervixen schreef:
Pff... wat een gedoe om te regelen dat we de Sani pas op kunnen om vanuit Zuid-Afrika naar Lesotho te komen.
We hebben dan een 4wd nodig om die pas op te komen, dus die moeten we huren in Durban of Pietermaritzburg. Superduur natuurlijk.. En natuurlijk ook nog betalen als je met die huurauto de grens over moet. Ben benieuwd of het ons gaat lukken.
We hebben maar besloten om ons tweede deel van de reis gewoon op de bonnefooi te gaan. Plaatsen genoeg om te overnachten.
Onze planning is ongeveer:
7-15 juli: Kruger
15-19 juli: Maputo (bij mijn zusje in huis)
20-21 juli: richting Swaziland
21-23 juli: St Lucia
24-25 juli: Durban
25-27 juli: Lesotho (als het gaat lukken om een 4wd te huren)
27-28 juli: Durban
28-30 juli: Swaziland
30 juli - 2 augustus: Maputo (bij mijn zusje in huis)


Sani Pass is volgens mijn kennissen ook niet te doen zonder 4WD, het is maar de vraag of het wel zo verstandig is om met een huurauto die je niet kent en misschien niet veel ervaring met rijden in bergachtig gebied dat zelf te willen. Georganiseerde overtocht met chauffeur lijkt me wel zo verstandig.


Ik weet dat hij niet te rijden is zonder 4WD. Mijn zusje heeft hem vorig jaar zelf gereden met de 4WD van haar vriend en die zei dat het best te doen was en het was voor haar de eerste keer dat zij zelf op zulk terrein reed. Helaas is de 4WD van haar vriend niet beschikbaar als wij er zijn, want hij heeft hem zelf nodig..
Ik ben me flink aan het oriënteren op georganiseerde tochten; alleen dat je dan naar dat bergvolk gaat, dat hoeft dan weer niet van mij.
Zelf zou ik er nog wel een paardrijtochtje aan vast willen knopen, dus daar ben ik ook voor aan het rondkijken. Alleen heeft mijn vriend het niet op paarden, mijn zusje zou het denk ik wel leuk vinden.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:22

In die link die ik hier poste ga je maar even naar dat bergvolk (nog voor de lunch). 's middags ben je vrij en ze bieden zelfs de mogelijkheid om dan te gaan paardrijden.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 11:49

Gezien de weersvoorspellingen van zaterdag denk ik dat ik die dag maar eens met een grote pot thee en wat lekkers de laatste 3 accommodaties voor de vakantie ga uitzoeken.

En een huurauto!
Heeft iemand nog tips voor wat betreft dat laatste?? Vind die sites zo vaag qua voorwaarden en wat er nou wel/niet verzekerd is........ ook die bij komende kosten als one-way toeslag enzo kan je niet erg duidelijk vinden.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 20:00

Even praktisch vraagje: wat doen jullie (of mensen die er geweest zijn uiteraard) aan malariapreventie??

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:08

Wij doen niks! Maar wij gaan midden in de Afrikaanse winter dus er was geen gevaar volgens de GGD. Ik heb wel 3 inentingen die ik moet hebben.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:07

Ik neem tabletten mee

Ik heb 6 inentingen moeten bijkrijgen

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 23:10

Wat voor entingen wel niet dan?!

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:36

Ik had DTP en hepatitis a en b.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:36

ik bedoelde 6 spuiten, sorry
3 zijn voor rabies, 1 van polio en 1ne weet ik de naam niet meer van, kan het straks eens opzoeken

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:48

DTP heb ik al en een van de hepetitus ook. Volgens mij A..... B was niet nodig voor Turkije/Tunesie (weet niet meer voor welke reis ik dat gedaan heb).

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:03

manzano schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe Horseyfries het nu heeft!!!!


Ik ben net terug van een werkelijk FANTASTISCHE reis!! Alhoewel ik Afrika al kende heb ik toch nog ontzettend veel nieuwe dingen gezien en gedaan, we rolden van het ene avontuur in het andere.
Zo heb ik jonge leeuwtjes geaaid, ontzettend veel supergrote haaien gezien tijdens onze sharkcagedive, de Tafelberg beklommen, totaal verdwaald en dus écht beklommen.... en vervolgens ervan geabseilt en wéér omhoog geklommen, een gave Canopytour gedaan in Karkloof waar je deathrides over gigantische kloven en bossen maakt, Bon Jovi in Kaapstad gezien wat écht formidabel goed was, Robbeneiland in Kaapstad en het Mandelahouse gezien in Soweto, chimpansees bezocht in een opvang, Kruger was ook prachtig omdat we als privégids een kennis meehadden die in Kruger is opgegroeid en we dus van de grote wegen af konden blijven. We zijn een dag naar Swaziland geweest en een weekend naar SaniPass, lekker naar het strand in Umhlanga, in Durban hebben we rondgetoerd met Segways en zijn we naar het hoogste punt van het voetbalstadion geweest met een kabelbaan, en zijn de mannen er vervolgens naar beneden gesprongen in de "Big Swing", een soort vrije val.
Alle dieren die ik heb gezien zijn teveel om op te noemen, maar heb de hele Big Five gezien, nog allerlei andere dieren, een lange tocht gemaakt in een natuurpark waar we ook heel veel dieren tegenkwamen (12 km hiken), naar een berg geweest waar wilde paarden liepen, zebra's, allerlei bokken en antilopes, en bij de kennis die bij Kruger woont wilde ik gewoon bijna niet slapen omdat er bij de rivier constant wel iets te zien was, ze woonde aan Crocodile river en je zag alle dieren voorbij komen om te drinken, terwijl de krokodillen klaarlagen in het water. Olifanten, nijlpaarden, giraffes, buffels, bokken, zebra's, en nog veel meer, wat een unieke plek!
Kortom, ik hoop dat jullie net zo'n geweldige vakantie hebben als ik, want we hebben van elke minuut genoten.