Zuid Afrika

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Queelens
Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:46

poes schreef:
Leuke foto’s :) wij dromen inmiddels om toch maar terug te gaan zodra het weer mag. Gezien de stand van de rand wordt het heel voordelig. En ik mis het!


Ben alleen wel bang dat de vliegtickets een stuk duurder gaan worden. Daar zat natuurlijk super weinig marge op de afgelopen jaren, dus verwacht dat ze daar de klap deels mee op moeten gaan vangen na de crisis.

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:40

Dat weet ik zo niet. Veel mensen gaan twijfelen om te reizen en business reizen zullen veel minderen. Na de aanslag was de impact al enorm op Brussel AirPort. Volgens mij zou het wel eens net omgekeerd kunnen zijn.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Nyaleti
Berichten: 5995
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:56

Ik denk dat vliegtickets wat goedkoper zullen zijn, in de eerste weken dat we weer vrij zijn om te reizen dan. Ik gok wel dat accommodaties en activiteiten duurder zullen worden, zeker als je lokaal boekt ipv bij een grote keten.

Ik lees eigenlijk niks meer over de situatie in (zuid) Afrika, behalve dat de lockdown een tijdje terug al verlengt is naar, nu in totaal, 5 weken. Weet iemand er meer over hoe het nu in de townships is bv? Ben wel bang dat de criminaliteit erg gaat toenemen door de grotere werkloosheid.

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:06

Hallo vanuit zuid Afrika :)

We hebben Zometeen in totaal 5 weken lockdown gehad. Je mag niet wandelen, niet met de hond uit, niks.

We gaan hier met ‘levels’ werken. In totaal 5 levels waarbij level 5 complete lockdown is en level 1 bijna terug zoals normaal, behalve met nog wat regels op internationaal reizen. Vanaf 1 mei gaan we in level 4, en dit kan verschillen per regio en provincie. Basically bijna hetzelfde maar sommige winkels kunnen opengaan of mogen via internet verkopen. En zo gaat het per level steeds iets meer terug naar normaal. Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren.

Ik heb eind juli (al meer dan een jaar :( ) mijn 3 week vakantie geboekt staan naar Nederland. Een ontzettende moeilijke tijd achter de rug met zieken in de familie dus ik hoop echt dat ik naar Nederland kan. Maar ik ga niet het land verlaten zonder zekerheid dat ik weer terug kan komen.. maar zelfs in level 1 zijn er regels op internationaal reizen, maar wat voor regels weten we nu natuurlijk nog niet. Ik werk in de toerisme wij gaan nog heel lang dicht zijn...

In onze township hier heeft een lokale stichting een soortvan keuken opgezet waarbij mensen dagelijks eten kunnen halen. Zo wordt er voor meer dan 3000/4000 mensen eten gekookt elke dag. Ik heb geen idee of dit ook gebeurd bij andere townships.

Criminaliteit gaat zeker toenemen. Ook tijdens lockdown wordt er flink ingebroken. In onze straat (woon in een fijn dorp..) al 4/5 inbraken in 1 week. Ze hebben vorige week m’n hele set professionele camera spullen gejat. :(

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:09

Ik heb er toevallig deze week wat dieper in gezeten omdat ik een artikel schrijf over de situatie.. Ze gaan nu deur aan deur om te testen en dat betekent dat een mogelijke uitbraak in townships in ieder geval in kaart gebracht kan worden. De angst van de NICD is op dit moment vooral een grote uitbraak waar ook gevochten wordt tegen HIV en tuberculose, omdat het niet duidelijk is hoe het nieuwe coronavirus zich manifesteert bij mensen die dit hebben (al weten ze wel dat de griep heftiger is voor mensen met HIV).

In townships zelf is het gewoon ontzettend lastig om je aan alle regels te houden. Makkelijker gezegd dan gedaan dat je zo vaak mogelijk je handen moet wassen als je geen kraan in huis hebt, en toiletten deelt met anderen. Er ontstaan idd veel lokale initiatieven maar dat gebeurt voor zover ik kon zien vooral in enigszins stedelijke gebieden, terwijl er ook een hoop townships zijn die echt in de middle of nowhere bij kleine stadjes liggen.

Queelens
Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:58

poes schreef:
Dat weet ik zo niet. Veel mensen gaan twijfelen om te reizen en business reizen zullen veel minderen. Na de aanslag was de impact al enorm op Brussel AirPort. Volgens mij zou het wel eens net omgekeerd kunnen zijn.


Ja vanaf die kant gezien zou dat inderdaad ook weer kunnen. Laten we dat hopen want ik wil nog een keer van kaapstad tot windhoek reizen :D

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:35

Ja lijkt me leuk! Welke route heb je in gedachten?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:22

Queelens schreef:
poes schreef:
Dat weet ik zo niet. Veel mensen gaan twijfelen om te reizen en business reizen zullen veel minderen. Na de aanslag was de impact al enorm op Brussel AirPort. Volgens mij zou het wel eens net omgekeerd kunnen zijn.


Ja vanaf die kant gezien zou dat inderdaad ook weer kunnen. Laten we dat hopen want ik wil nog een keer van kaapstad tot windhoek reizen :D


Met verplichte stop dan bij mij he Marieke :P

Queelens
Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:16

Moeten we wel een klein ommetje maken Wilke, maar is goed!
We hebben nog geen concrete plannen, ik ‘moet’ eerst nog naar Bali. Daar wil vl graag naartoe. Daarna is het weer mijn feestje :D

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Daiss87
Berichten: 1031
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:44

Hallo, het is misschien nu niet echt de tijd om dit te vragen, maar zijn er hier ook
mensen die ervaring hebben met groepsreizen? Zo ja waar hebben jullie dit gedaan?
De reizen die ik tegen kom slaan bijna allemaal de Garden route over en ik wil juist
Hermanus en Gansbaai meepakken voor de Walvissen/Haaien. Hebben jullie tips?

Vanitas

Nyaleti
Berichten: 5995
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:19

Bij welke reizen heb je gekeken?
Garden route is ontzettend populair dus vind het vreemd. Je hebt in Plettenbergs Bay ook de mogelijkheid om op walvissafari te gaan! Ook hier witte haaien, zeehonden en soms een verdwaalde pinguin :)
Ligt eraan hoeveel tijd je hebt in Kaapstad anders kun je ook vanuit daar een walvis excursie boeken. Sochtends vanaf Kaapstad naar Hermanus en smiddags weer terug.

Wanneer zou je willen gaan? Hou er rekening mee dat de zee vaak te wild is. 2 verschillende jaren in Augustus en ander jaar in December niet op de boot kunnen gaan door te slecht weer. Als je met een groepsreis mee gaat heb je denk ik niet de mogelijkheid om een dag later opnieuw te proberen.


Maar Laughterline, goed nieuws voor jullie? *\o/* eindelijk naar level 2. Zoals ik het voorbij zie komen is dit goed nieuws voor de horeca en toeristenbranche dus dat is fijn!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:31

Wij zijn idd vanuit plet naar walvissen gaan kijken. Tocht is idd uitgesteld naar de volgende dag vanwege wilde zee een ook de dag erna was het een heel pittige vaart. Laat ik het zo zeggen: het was enkel de moeite omwille van de vinvis. De dolfijnen, fregat en zeeleeuwen waren echt niet zo’n boottocht waard. Dan is het vanaf de kust van hermanus wel rustiger spotten haha. Maar het is wel een hele ervaring.

Heb je al gekeken bij beyond Borders? Daar is ook vaak tussendoor nog veel mogelijk.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Nyaleti
Berichten: 5995
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:50

Hermanus staat ook wel bekent als het dorpje waar het áltijd slecht weer is. I can confirm..
In November, dus zomer, hele gardenroute een korte broek aan gehad en in Hermanus met m'n jas aan :')

In Plett ben je altijd de banketstaaf op zee denk ik. In Hermanus zit je nog in een baai en super dicht bij de kust maar in Plett zijn we echt een flink stuk de open zee op gegaan in een inimini bootje, de helft kwam groen de boot af :+ Ik ben bang van open water dus in zo'n kleine boot was niet echt relaxed voor mij maar we hebben echt goede sightings gehad toen <3

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 06:34

Haha Hermanus altijd slecht weer? :P Gewoon wat pech gehad denk ik? Plettenberg vind ik trouwens wel echt geweldig!

Jaaa eindelijk level 2!! Eindelijk alcohol en sigaretten terug in de verkoop _O- niet dat ik rook of veel drink maar toch. En weer de provincies open :) we gaan volgende maand misschien mijn vriend zijn familie opzoeken in Kzn, met de auto dan, want vliegen vinden we te veel risico. Even kijken hoe het gaat :+

Nu nog steeds wachten tot ik naar Nederland kan. Ik hoop heel stiekem voor oktober, maar nu gaat nederland weer wat slechter met besmettingen..

Daiss87
Berichten: 1031
Geregistreerd: 11-02-09

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 01:51

Bedankt voor jullie reacties! :)
Heb er 2 gevonden die de walvissentour wel doen gelukkig.
Ik hoop in oktober 2021 te kunnen gaan.
Goed idee indd vanaf Kaapstad zelf nog iets boeken ;)

Vanitas

Marije112
Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:19

laughterline schreef:
Haha Hermanus altijd slecht weer? :P Gewoon wat pech gehad denk ik? Plettenberg vind ik trouwens wel echt geweldig!

Jaaa eindelijk level 2!! Eindelijk alcohol en sigaretten terug in de verkoop _O- niet dat ik rook of veel drink maar toch. En weer de provincies open :) we gaan volgende maand misschien mijn vriend zijn familie opzoeken in Kzn, met de auto dan, want vliegen vinden we te veel risico. Even kijken hoe het gaat :+

Nu nog steeds wachten tot ik naar Nederland kan. Ik hoop heel stiekem voor oktober, maar nu gaat nederland weer wat slechter met besmettingen..


Ik heb mijn rondje dorp gehad om sigaretten en bier te kopen :D :') !

Ik weet niet of ik eroverheen gelezen heb, maar ik vond het cage diving met haaien echt super teleurstellend. Allereerst is het superduur, ten tweede heeft bij ons letterlijk de hele boot gekotst op mijn vriendin en ik na, dus ik denk dat veel mensen er niet van konden genieten. Als laatst was het koud en de zee ontzettend wild waardoor het zicht heel slecht was. Die haaien moesten ongeveer je kooi binnenkomen wil je iets ziet... Stuk minder 'Animal Planet' dan gehoopt :') .
Walvistour heb ik dan nog nooit gedaan, die staat wel op mijn lijst.

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:51

Klinkt alsof ze beter die dag niet de zee op konden gaan :P ik heb het nog nooit gedaan, maar ik word zeeziek haha. Ik zou dan liever een boot tour doen waarbij je de marine big 5 gaat zoeken en de haaien vanaf de boot ziet, blijkt makkelijker te zijn.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:54

Tijdens onze walvis toer werd ook haast iedereen misselijk hoor. Maar een springende vinvis maakt veel goed.
Haaien zie je meestal beter van op de boot of kust dan van in de kooi.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Marije112
Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:49

poes schreef:
Tijdens onze walvis toer werd ook haast iedereen misselijk hoor. Maar een springende vinvis maakt veel goed.
Haaien zie je meestal beter van op de boot of kust dan van in de kooi.


laughterline schreef:
Klinkt alsof ze beter die dag niet de zee op konden gaan :P ik heb het nog nooit gedaan, maar ik word zeeziek haha. Ik zou dan liever een boot tour doen waarbij je de marine big 5 gaat zoeken en de haaien vanaf de boot ziet, blijkt makkelijker te zijn.


Ik heb inderdaad het beste de haaien kunnen zien toen ik bovenop de boot stond in plaats van in het water :j

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:22

Wij hebben een great white gezien vanaf de rotsen uit robberg reserve. Heel indrukwekkend zo’n enorme schaduw langs de kust!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Daiss87
Berichten: 1031
Geregistreerd: 11-02-09

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:39

Heel gaaf om te lezen dat jullie ze hebben gezien!

Vanitas

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:46


"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Marije112
Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:47

Wauw!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:57

Maar eerlijk is eerlijk: er stonden zelfs tijdens deze sighting mensen te kotsen (en tegelijkertijd door filmen e! Ik vond dat knap :’) ).

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:04

Haha gadverdamme :+ gave foto!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Babsiej, bonnielau, craiester, Ineke2, jazzejam, Lian, Mnoonn, mvdende, Room_Soesje, xMaritt en 65 bezoekers