Zuid Afrika

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:23

Daar is het warmer denk ik?

Godver jullie maken mij ongerust :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:27

casperzazoe schreef:
Garden route kan echt wel fris zijn. 2x in Juni / Juli geweest en had dan wel 15+ graden maar erg veel regen en wind :=


Maar dat zijn toch ook de wintermaanden daar..
Wij hebben in september in kaapstad ook zulk weer gehad. Hoop nu in oktober op beter weer :+

Nyaleti
Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:35

Denise_Storm schreef:
Nu jullie het over temperaturen en regen enzo hebben, haak ik daar even op in. Wij gaan 27 september tot en met 18 oktober. Blijven in het noord-oosten, zie route foto. Hoe is het daar dan qua weer? En wat raden jullie aan qua kleding? Lange/korten broeken? Vest? Jas? Haha :=

[ [url=m/QTVZ36.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vaUQ3D.jpg]Afbeelding[/url] ]


Joburg en Kruger kan dan echt al bloedje heet zijn! Op regen heb je weinig kans. S ochtends kan het wel flink fris zijn, dus een dikke jas is echt niet verkeerd! Het is vroeg donker (18 / 19u) dus dan koelt het snel af, dus voor s'avonds wat warms is ook wel handig. Ik had zo'n wandelbroek mee van een dun stofje, vond ik ideaal om overdag te dragen want met een korte broek verbrand je binnen 10 minuten :+
Verder naar het zuiden zal het net wat koeler zijn en ook een grotere kans op regen denk ik.

In het kort, pak maar voor 4 seizoenen in :+

Queelens
Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:52

Denise_Storm schreef:
Nu jullie het over temperaturen en regen enzo hebben, haak ik daar even op in. Wij gaan 27 september tot en met 18 oktober. Blijven in het noord-oosten, zie route foto. Hoe is het daar dan qua weer? En wat raden jullie aan qua kleding? Lange/korten broeken? Vest? Jas? Haha :=

[ [url=m/QTVZ36.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vaUQ3D.jpg]Afbeelding[/url] ]


Van alles wat. Het kan er heel warm zijn, in de avond en nachten koud en in sommige gebieden ook regenen :D

Wij hebben in oktober in hluhluwe veel regen gehad en bij t kruger ook wel een dag.

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:36

Inderdaad, in het Kruger kan je heet weer verwachten, aan de kust kouder. Voor alles voorbereid zijn!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:33

We hebben de knoop doorgehakt: we gaan niet naar Drakensbergen. Te veel om rijden en te weinig leuke plekken tussendoor. Bovendien zou de hele reis dan te veel herhaling worden van vorig jaar.

Nu vliegen we na Kruger naar Kaapstad. Van daaruit naar cederberg en wat noordelijker. Via de wijnstreek rustig terug :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:30

Garden route is net als Kaapstad erop of eronder qua weer. Wij hebben in maart/april nog heerlijk weer gehad, niet al te heet maar wel lekker, in Kaapstad zelfs nog aan het strand gelegen ook. Maar weet ook dat het echt ruk kan zijn, vooral heel wisselvallig. Ik zat in Grahamstown en dat lag in een vallei dus wel iets anders, maar daar was het overdag soms 40 graden en dan kon het afkoelen naar 15 als het begon te regenen. Zag dat het er vandaag ook weer 39 graden was, terwijl de zomer eigenlijk wel richting zn einde begint te lopen.

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:59

Hier (Gansbaai) is het nu heel slecht weer. Regen regen en nog eens regen haha. Vorig jaar maart ben ik naar de garden route geweest en het was wel ‘Oke...’. Regen en zon gehad, maar daarna was de zomer helaas voorbij.

Ik heb een ticket geboekt om in mei m’n familie en vrienden op te zoeken in NL voor 2,5 weken! M’n vader is helaas ook ziek geworden... rot om dan op zo’n grote afstand te zitten. Dus quality time kunnen we goed gebruiken.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:37

Laughterline: oei sterkte met je papa!

Hm rondje boven Kaapstad beetje onderschat :D volgens lonely planet met extra uitstap naar ais ais te doen in 2 weken en half. Wij hebben precies 14 dagen maar lopen er toch op vast. Denk dat dit hem niet wordt...

Mensen met ervaring met rondjes deze kant uit? Anders doen we gewoon lekker wijnregio en beetje garden route hoor :)


[ img ]

[ img ]

Edit: https://stingynomads.com/driving-kalaha ... hern-cape/
Het blijft er wel geweldig uitzien... zij hebben het op 12 dagen gedaan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 01:14

Poes, ik zou de rij tijden iets ruimer nemen als je ook af en toe ergens een stop wil houden om wat te zien. En heel eerlijk, ik zou Kgalagadi voor zo'n korte periode ook skippen want de weg van Upington naar Twee Rivieren is uhm recht en een paar uur hetzelfde en in Kgalagadi ga je in zo'n korte periode ook niet verder kunnen komen dan Twee Rivieren camping. Vanaf Mata Mata of Nossob kan je niet in 1 dag weer naar Upington. Tenzij je non-stop rijdt en niet stopt voor sightings.
De camping is in TR wel prima maar groot en druk aangezien bijna iedereen daar de eerste en laatste nacht overnacht. Weet ook niet of je zo kort dag nog in MM of Nossob een camping plekje kan vinden...
Chalets zijn alleen 11 maanden van te voren te boeken, die zijn op de openingsdag van de boekingsperiode om 8.00 uur al vol.
Upington is wel een goede plek voor inkopen en tanken, volgens mij heb je na Upington alleen nog Askham om te tanken. Molopo Kalahari Lodge is een fijne plek om onderweg nog even te stoppen en wat te drinken.
Rondom TR kan je nog wel met een gewone auto uit de voeten, Mata Mata en Nossob zou ik zonder 4x4 niet gokken.
Voor Kgalagadi zou ik kort van te voren ook even online checken hoe het met de tankstations gaat want ze zitten daar wel eens met leveringsproblemen.
Het kan daar trouwens 's nachts goed vriezen in juni.

Maar goed, ik ben persoonlijk niet van het heen en weer racen en zou het zonde vinden om 2 dagen aan die weg van Kgalagadi naar Upington en weer terug te besteden voor 1 volle dag in Kgalagadi maar misschien vind jij dat geen probleem :)
Kgalagadi is zo mooi, dat is minstens een bezoek van een week waard!
En dan ook het Botswana deel maar dan alleen in een goede 4x4.

M'n vader zit nu in ZA en heeft de kaart mee. Anders had ik even kunnen kijken wat wij voor tijden erbij hadden gezet. Volgens mij hadden we toen een route van Augrabies naar Karoo maar niet via Kimberley.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 07:41

Dank je voor de feedback! We twijfelen idd ook enorm over de afstanden. Nu mag er van mij echt wel wat tempo in zitten. Ben wel benieuwd naar jouw route als je die nog hebt :j Kimberley leek me ook wel mooi zeker gezien de geschiedenis.

Hm als het vriest valt kamperen wel af haha :D hadden voor zowel gewone als auto met prima prijzen gezien. Die met tent zijn dan ook4x4 maar we zoeken deze keer nog niet naar van die echte 4wd wegen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:10

In juni is -5 echt geen uitzondering in de nacht, afgelopen september hadden we ook nog nachtvorst. Dat was wel redelijk onverwacht en we hadden dus ook geen dikke slaapzakken mee :+

De weg van Upington naar Kgalagadi is gewoon een verharde weg maar in Kgalagadi is het alleen zand en ben je afhankelijk van hoelang het geleden is dat ze er met de grader overheen zijn geweest. En op plekken diep zand waar je met een gewone auto wel in vast kan blijven zitten. Zelfs de landi was een aantal keer behoorlijk aan het dweilen...
Sowieso bij aankomst in Twee Rivieren direct al je bandenspanning verlagen anders kom je niet ver...
Vraag je mensen uit ZA of je Kgalagadi in kan met een personenauto dan zullen ze vaak antwoorden, alleen met een huurauto ;)
Het zijn geen wegen als in Kruger.

In september hebben wij van J'burg naar Kgalagadi de 4x4 weg genomen en dat moet je met een personenauto niet willen.

Als ik nu bij Sanparks in het systeem kijk, kan je voor die periode alleen camping plaatsen in TR reserveren en zit verder alles vol.
Dan zou je als je niet wil kamperen alleen buiten Kgalagadi kunnen overnachten en dan denk ik dat Kgalagadi Lodge het dichtst bij is.
http://kgalagadi-lodge.co.za/accommodation.html
Weet van meer mensen dat ze daar overnacht hebben als er geen plek was in het park zelf.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:07

Geen ervaring met dit rondje poes, maar ben we heel benieuwd, mocht je het gaan doorzetten. Ik puzzle nog steeds met mijn Kalahari reis.

Ai Ais - Kaapstad moet je in ieder geval niet onderschatten, is te doen in één dag als alles meezit. Maar goed, wij hadden veel tegenslag en moesten voor de grens gaan overnachten. Veel wegwerkzaamheden en van de 4.000km die wij gereden hebben, het meest vervelende stuk. De grensovergang is wel de meest easy, want er is geen kip die daar de grens over gaat. :')

In combinatie met Fish River is het leuk om te doen, maar superspeciaal zou ik het niet willen noemen. Voor ons was het echt omdat we er langs reden. Als we ooit terug gaan dan zou het zijn om de reden dat we de hike willen doen door de canyon.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:01

MarijeR schreef:
Sowieso bij aankomst in Twee Rivieren direct al je bandenspanning verlagen anders kom je niet ver...
Vraag je mensen uit ZA of je Kgalagadi in kan met een personenauto dan zullen ze vaak antwoorden, alleen met een huurauto ;)
Het zijn geen wegen als in Kruger.

.


Don't be gentle, it's just a rental! _/-\o_ :')

Hahaha ik werk in autoverhuur :D
Ik wil even vermelden dat ik voor vrienden graag kijk of ik een mooi aanbod kan doen als je bij een bepaalde firma wil huren... Regelmatig kom ik met de scherpste prijs.

We huren sowieso een Nissan NP300, geen 4x4, wel een auto met high clearance. Of een echte 4x4, maar gezien kamperen in die tijd geen optie lijkt, denk ik niet dat dat het wordt.

Kgagaladi lodge had ik ook al veel over gelezen, die doen blijkbaar leuke game drives.

Sakura: Fish river heb ik al gezien, in Namibië, en Ais Ais vraagt echt een 4x4 in ZA, dat slaan we gewoon sowieso over. Qua tijd en zicht voor ons nu niet de moeite.


Marije, je feedback is wel echt gewoon goud waard, dank je wel daarvoor.

Op zich zie ik het rondje, mits aanpassingen wel best zitten, maar ik denk dat het voor mijn man te veel zal zijn als in Namibie. Ik vond dat heerlijk, dat afgelegen verlaten gevoel. Mijn man vindt het wel zo fijn om 's avonds lekker te kunnen kiezen waar je gaat eten en nog een drankje doen in een levendige (hostel)bar.

We hebben rond kruger wel een rustig rondje: Joburg-dullstroom- Hoedspruit (2 nachten) - Kruger (3) - Dullstromm - Joburg. Dat is wel echt chill.

Andere optie is nu: Kaapstad- Paternoster of Lagebaan- ceder - wijnregio - Hermanus- Kaapstad.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:18

Zijn er hier mensen in Pilanesberg geweest? Kun je daar niet al te touristisch kamperen? Kun/mag je daar zelf game drives doen?

Ik zoek eigenlijk iets voor op de route naar Kalahari, even een paar nachten wel in de bewoondere wereld leven en even de auto en gear ontdekken voordat we de wildernis in gaan. Alleen zoeken we juist de wat minder bekende parken op, meestal rustiger en net zo mooi. Vandaar dat Botsalano ook op het lijstje staat.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:28

Pilanesberg heeft meerdere campings maar die zijn wel druk. Wel redelijk ruime plekken.
Je kan daar zelf rijden en het is best een mooi park.

Ik was er in '99 geweest en afgelopen jaar hebben we er 2 nachten gestaan op de terugweg van Kgalagadi.
Dan voelt het wel als een dierentuin :o
Maar voor game viewing is het erg goed. Luipaard (2 uur gevolgd), 4 cheetah's, veel leeuwen, olifanten, veel witte neushoorns, 2 zwarte neushoorns en zelfs buffels (zijn er niet veel in PB) voor 9.30 in de ochtend :D

Ik had het meer als 2 nachtjes relaxen na Kgalagadi gepland en daar was het zeer geslaagd voor.
Wij waren er 3 weken na de enorme brand in september en we dachten eerst om te boeken naar wat anders maar achteraf was ik toch blij dat we naar PB gegaan waren.
Maar houd er rekening mee dat het vlakbij Johannesburg/Pretoria is dus in de weekenden is het echt druk.

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:49

Ik heb in Pilanesberg geen cheetah of luipaard gezien, en leeuwen van heel ver. Camping was wel heel rustig, wij hadden wel zo’n ingerichte tent.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:24

Voordeel is bij ons dat het voor een bezoek aan de Kalahari is, dus dan is het even inkomen :D Ik ls idd om buiten de weekenden om te gaan. Komt op zich goed uit en gaat wel lukken. Alhoewel ze volgens mij on ZA eind april/begin mei wel vrije dagen hebben.

Botsalano bij iemand bekend? Iets kleiner park geloof ik.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:47

Amphitheatre backpackers heeft mss nog plek en dat verandert echt alles. Dan wordt het hopelijk zoiets:


[ img ]

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 00:19

Weer een stukje verder met plannen :)


[ img ]

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:58

Als je in Wilderness overnacht mag je eigenlijk de hike naar de grot niet skippen!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:21

Ja had ik gelezen ! Eens kijken of dat lukt :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:42

Als je in de backpackers slaapt die ik je heb geappt, dan is het vanaf daar een makkie! Even navragen bij hen, laten ze je zo de weg zien. Ze zullen je ook wel aanraden om, vanwege de veiligheid, met een groepje te gaan. Er worden wel eens toeristen overvallen onderweg naar de grot.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:38

Ben ik weer :D

We gaan Kimberley toch overslaan. Te ver omrijden voor iets wat niet genoeg de moeite is. Nu vraag ik me af hoe jullie dit zouden doen:

1. Amphitheater Backpackers lodge in Drakensbergen
2. Vanuit Drakensberg via Golden Gate NP (minihike) --> Waar overnachten? In Clarens of Bloemfontein?
3. Verder naar Cradock

Zouden jullie overnachten in Clarens of Bloemfontein? Mijn voorkeur gaat uit naar Clarens omdat we hier nog niet geweest zijn en we dan langer kunnen wandelen in Golden Gate. Bovendien hoeven we dan geen 3.5-4u meer verder te rijden naar Bloemfontein.
Maar als we naar Bloemfontein gaan, hakken we natuurlijk de rit naar Cradock mooier in 2.

Als we in Clarens overnachten, hebben we 1 erg lange rit op de planning. Heeft iemand deze route al gereden? Is deze veilig? Klopt de tijd? We weten dat het via Bloemfontein goed bolt, dat hebben we al gedaan en de tankstations onderweg waren prima.

Ik hoor het weer graag :D

Deze route dus: te doen op een dag? Veilig? Of beter door Bloem rijden of daar zelfs overnachten?


[ img ]


Dan kan ik alles 1 dag vooruit schuiven in ons rondje en hebben we een dag langer in Stellenbosch of Kaapstad.


[ img ]

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 00:38

Inmiddels zijn alle overnachtingen, behalve cradock, geboekt. Voornamelijk sanparks en hostels deze keer, ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat bevallen weer :)

Nu nog enkele activiteiten boeken, wild card en malaria pillen regelen en dan kunnen we weer :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _KimmeL, boemel, Gaby, Siebel en 74 bezoekers