Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:58

De Kelders is inderdaad ook mooi, maar de baai van Hermanus is niet groot, dus je kunt gemakkelijk van de ene naar de andere kant rijden!
Oh, vergeet ook vooral het restaurant in de oude haven van Hermanus niet. Je moet er echt de haven voor in rijden, ik ben even de naam kwijt, maar dan ligt er vlakbij waar de boten voor de walvis rondvaart vertrekken een gebouwtje met een restaurant (prijzig, maar heerlijk!) en een soort bar. De bar is wat goedkoper en heel gezellig. Erg leuk, want het ligt op het uiteinde van de haven en je zit dus een soort van "middenin" het water met walvissen soms super dichtbij.

chantalhaf

Berichten: 762
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:42

manzano schreef:
Oh wat stom Chantalhaf, dat had je ook al geschreven :o :o Niet goed gelezen. Super gave foto's!!!!!

Hahah maakt niet uit. Ik zal even kijken of ik nog de organisatie kan vinden waarmee wij het gedaan hadden. Zeer tevreden daarover. Maar er zijn heel veel organisaties die dat doen

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:11

Oh, wat gaaf zeg!

Ik ben in jan/feb 2011 voor 6 weken geweest, is echt 1 van mn leukste vakanties geweest, wat een heerlijk land! Als het een beetje meezit, wil ik eind dit jaar ook weer gaan om het land aan vriendlief te tonen, en dan een week of 3/3,5.

Shark Cage Diving heb ik ook gedaan. Let wel op dat het water eigenlijk 80% van de tijd vol zit met "dat spul" (sorry, kom ff niet op de naam) en dat de foto's die hier staan wel redelijk uniek zijn, omdat door dat spul het zicht veel minder is. Ik zag in het water bijvoorbeeld bijna niks, maar vanaf bovenop de boot had ik wel een prachtig uitzicht.

Kaapstad is echt een aanrader, dat moet je echt niet overslaan. Johannesburg en Pretoria vond ik zelf niet zo, maar er zitten wel wat leuke bezienswaardigheden. Op een uurtje rijden vanaf Jozi heb je Sun City, daar zijn wij een lang weekend geweest en dat was ook echt heel leuk. Daar zit ook een natuurpark, stukken kleiner dan Kruger en dat was ook echt de moeite waard. Daar heb je ook nog het Mountain Sanctuary, als je je echt remi wilt voelen, alleen op de wereld en wilt genieten van mooie riviertjes, kleine watervalletjes etc icm met een picknick, is dat echt de moeite waard als je toch in die buurt bent. Het normale toeristenrondje komt daar ook niet.
Oh, in Kaapstad kun je een rondrit doen op de zgn. Piratenboot. Wij hebben deze met zonsondergang gedaan en... <3
<3
En natuurlijk Tsitsikama <3.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:34

Alg of wier ofzo??

Kaapstad staat zeker op de planning voor een paar dagen. J'burg is denk ik enkel eindstation, maar meer niet. Hoor er niet heel veel positiefs over.
Heb toevallig vanochtend in de trein wat zitten lezen over Sun City, maar denk dat we dat overslaan.


Onze buren komen uit Zuid Afrika (en hun familie woont er nog steeds), dus we gaan ook binnenkort ff bij hun langs voor de insider-tips haha.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:38

Zou ik ook doen ja, daar krijg je wel de leukste bezoekjes door, en ook de uniekste!
Mijn familie woont in Johannesburg, dus door hun zijn we wel naar hele gave dingen in die regio geweest, o.a. Sun City en het Mountain Sanctuary. Heb wel gave foto's zodat je een beetje een indruk ervan kunt krijgen, maar sta er zelf op in bikini, dus die ga ik hier niet plaatsen :+.

Durban hebben we ook een week gezeten, of nouja.. Iets buiten Durban ivm de veiligheid en meteen de eerste avond hebben we wat locals "opgepikt" := waar we de hele week mee zijn opgetrokken en die hebben ons ook echt de supergave, niet toeristische, plekjes van Durban e.o. laten zien. Maar als enkele toerist zonder hulp van bekenden daar, zou ik daar neit echt gaan rondlopen.. Vond dat stukken enger daar dan in Jozi.

Ja, de eitjes daarvan geloof ik.. Hoe heet dat nou.. Het heeft een naam, zit hier ook weleens in de zee..
Ik heb het woord gevonden: Plankton! En het zijn geen eitjes geloof ik :).
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 09-01-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:40

Kuit?? Geen idee hoor haha, ik heb het nog nooit gezien :D

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:43

Plantkon it is :D.

Heb even een foto opgezocht, dan krijg je dus dit zicht in het water.. Zeer slecht! Heb helaas geen onderwaterfoto's, die waren allemaal mislukt. Door het plankton komt er dus weinig zonlicht in het water, omdat het zo dichtzit en daardoor is het zicht zo slecht/donker.
Afbeelding Afbeelding

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:44

Ahhhh natuurlijk haha, had ik kunnen verzinnen.
Dat is wel heel jammer zeg!!

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:54

Tussen Port Elizabeth en Knysna heb je ook Tsitsikamma National Park. http://www.nature-reserve.co.za/tsitsik ... -park.html

Wat mij betreft een echte aanrader. We hebben daar in een Oceanette geslapen: vanaf het terras de dolfijnen langs zien komen. Dat is nog altijd een van mijn mooiste vakantieherinneringen.

Verder nog de tip om de accomodatie in het Kruger park (en eigenlijk alle accomodaties in de nationale parken) op tijd (lees nu) te boeken. Dat is nl. erg snel vol. In het Kruger park vind ik Olifants Rest Camp een echte aanrader, wel zorgen dat je een huisje/accomdatie hebt die op de rivier uit kijk.

Tamara81
Berichten: 186
Geregistreerd: 25-11-08
Woonplaats: Vlakbij Rotterdam

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:58

Van mij hier even een stipje! Wij hebben van half oktober tot half november vrij en zijn ons ook aan het orienteren op Zuid Afrika

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:03

Tnx Kelan.

Ik ben nog een beetje in dubio of we alles zelf los moeten boeken en regelen of dat toch door een organisatie laten doen.
Vind het ook wel weer prettig om een aanspreekpunt te hebben ofzo. Om de een of andere reden hebben wij nogal vaak pech met huurauto's en vakantiehuisjes enzo haha.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:16

Wij hebben het toen zelf geregeld, veel B&B, dus bij particulieren, en mijn ervaring is dat het eigenlijk allemaal goed was. Geen vervelende ervaringen gehad.
Veel via http://www.safarinow.com gedaan, en dat beviel prima.

En de accomodaties in het Kruger park en de andere nationale parken kun je zeker zelf boeken: dat is van een soort staatsorganisatie (zeg maar de Staatsbosbeheer van Zuid-Afrika :D ), en als je een reisorganisatie voor je laat boeken, dan boeken die op dezelfde plek als wat je zelf doet, maar vragen (uiteraard) geld voor die service.

Dit jaar zijn we in Namibie geweest, ook via safarinow.com accomodaties geboekt, en weer prima.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:18

Ja dat het geld kost is logisch uiteraard ;) Al hoeft dat ook niet altijd veel te zijn heb ik gemerkt. Vaak krijgen die organisaties extra korting van de accomodaties, daar verdienen ze dan op, maar als ik zelf boekte kreeg ik die korting niet, dus kwam ik op hetzelfde uit.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:18

Handige site trouwens +:)+

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:26

Die kortingen zijn vaak voor de grotere accomodaties denk ik? Ik vind de B&B juist weer heel leuk, en daar ligt dat volgens mij wat anders, maar dat weet ik niet zeker. Het leuke van zelf doen is dat je zelf precies kan bepalen waar je hoelang blijft. Organisaties hebben toch vaak een soort standaarprogramma wat ze uit de kast trekken, en dan evt. iets aanpassen.

Verder is het ook vooral de vraag hoe veel tijd je er in wil stoppen. Zelf regelen kan heel leuk zijn, maar kost ook veel tijd (de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar hulp bij had: mijn moeder vind het heel leuk om dat soort dingen uit te zoeken/te regelen voor ons, en heeft daar tijd voor, en is er handig mee, dus die heeft toen een heleboel uitzoekwerk uit handen genomen, dat maakte zelf doen wel weer aantrekkelijk :D )

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:39

Oh nee ik zoek dan wel een organisatie waar je alles zelf aan kan passen hoor.

Tot nu toe spreekt deze me erg aan: http://www.ihlositravel.com/index.php/r ... si-special
Maar heb dan nog wel weer wat uitzonderingswensen, maar dat kan allemaal :D :D


Ja vriendin had ook alles gedaan, maar dat heeft haar echt heel veel tijd gekost. Lijkt me aan de ene kant super leuk, maar aan de andere kant heb ik daar ook weer weinig tijd voor :o Moet het nog ff bedenken wat mijn voorkeur heeft (en gewoon eens prijsinfo opvragen om te kijken of het verschil nou heel groot is of niet).

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:08

Wij zijn in september 2012 in ruim drie weken van Johannesburg naar Kaapstad gereden, zie http://www.fox.nl/individuele-reizen/zu ... sprogramma
Het was prachtig, maar we zouden nu andere keuzes maken. Het zijn heel veel kilometers (en je rijdt links, en de rijstijl is -zacht gezegd- anders dan in Nederland), en zeker het eerste deel van de reis waren we vaak moe van het rijden.
Met wat we nu weten, zouden we eerst naar Johannesburg vliegen, van daar een dag of 10 door het Krugerpark, dan via Swaziland en St. Lucia naar Durban, vanuit Durban vliegen naar Kaapstad en daar ook weer een dag of 10 blijven met uitstapjes naar Hermanus en Stellenbosch.
Wat betreft een georganiseerde reis of alles zelf boeken: grote reisorganisaties (zoals fox) kopen groot in, en kunnen daardoor zo'n reis aanbieden voor minder dan wanneer je zelf boekt, zeker wanneer de reis in de aanbieding is. Voor flexibiliteit kun je ook een locale touroperator benaderen: Fairfield travel is een goede.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:48

Kelan schreef:
Tussen Port Elizabeth en Knysna heb je ook Tsitsikamma National Park. http://www.nature-reserve.co.za/tsitsik ... -park.html

Wat mij betreft een echte aanrader. We hebben daar in een Oceanette geslapen: vanaf het terras de dolfijnen langs zien komen. Dat is nog altijd een van mijn mooiste vakantieherinneringen.

Verder nog de tip om de accomodatie in het Kruger park (en eigenlijk alle accomodaties in de nationale parken) op tijd (lees nu) te boeken. Dat is nl. erg snel vol. In het Kruger park vind ik Olifants Rest Camp een echte aanrader, wel zorgen dat je een huisje/accomdatie hebt die op de rivier uit kijk.


Ik ben hier ook geweest en sliep op een beauty resortje, heel klein, prive, goed te betalen, met heerlijke massages en een geweldige struisvogel boboti <3

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:14

Lon schreef:
Wij zijn in september 2012 in ruim drie weken van Johannesburg naar Kaapstad gereden, zie http://www.fox.nl/individuele-reizen/zu ... sprogramma
Het was prachtig, maar we zouden nu andere keuzes maken. Het zijn heel veel kilometers (en je rijdt links, en de rijstijl is -zacht gezegd- anders dan in Nederland), en zeker het eerste deel van de reis waren we vaak moe van het rijden.
Met wat we nu weten, zouden we eerst naar Johannesburg vliegen, van daar een dag of 10 door het Krugerpark, dan via Swaziland en St. Lucia naar Durban, vanuit Durban vliegen naar Kaapstad en daar ook weer een dag of 10 blijven met uitstapjes naar Hermanus en Stellenbosch.
Wat betreft een georganiseerde reis of alles zelf boeken: grote reisorganisaties (zoals fox) kopen groot in, en kunnen daardoor zo'n reis aanbieden voor minder dan wanneer je zelf boekt, zeker wanneer de reis in de aanbieding is. Voor flexibiliteit kun je ook een locale touroperator benaderen: Fairfield travel is een goede.


Inderdaad, je leest het niet altijd, maar links rijden is niet niks. Ik was vorige zomer 2011 in ZA en we kregen een auto-ongeval. Hiel gebroken en veel pijn gehad, maar toch de reis doorgezet. We reisden met zen tweetjes met een huurauto. Dat huurbedrijf heeft na het ongeluk bijna 3000€ van mijn rekening gehaald zonder toestemming. Het is bij alle huurwagenbedrijven verplicht om je creditcard gegevens door te spelen...
Was dus een heel zure nasmaak voor een reis die al een arm van ons lijf had gekost.

ZA zelf was geweldig. Moest ik het kunnen overdoen zou ik wel minder km's maken. Wij reden op 2 weken tijd 4000km.
Aanraders voor mij waren de drakensbergen, kun je bvb te paard aanschouwen. Rugged Glen Stables is een aanrader. Dieren waren verzorgd, sommigen wat mager door ouderdom, maar verder wel gezonde dieren.
St-Lucia vonden wij ook geweldig. Hier heb je een tropisch klimaat omdat het aan de indische zee ligt, rechtover madagascar. Is dus een heel ander uitzicht.Wij hadden daar ook een geweldig b&b in een pracht van een villa.
Het kruger park voor de dieren. We sliepen toen hier http://www.calaosafaris.com/en/calao-tented-camp/ en waren er zeer tevreden van. In het kruger park zelf zijn de overnachtingen niet zo speciaal, maar wel handig om meteen dieren te gaan spotten bij het opstaan.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:49

Zo..... vanmiddag even een goeie reisgids gekocht bij de boekhandel....... had voor kerst een boekenbon gekregen, dus dat was extra leuke bestemming!

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 14:16

Hier begint de reis (althans, de route) steeds meer vorm te krijgen. Erg leuk hoor!!!! Er zal nog wel e.e.a. bijgeschaafd moeten worden denk ik, want we willen wat veel :D
Maar de voorpret is erg leuk!! :D

Britsel
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-01-10
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:46

Zooo, dit ga ik ook even volgen! Handig! Ik vertrek 4 februari voor 4.5 maand op stage naar Zuid - Afrika. Dus tips kan ik nog niet geven :)

Daiss87

Berichten: 1031
Geregistreerd: 11-02-09

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:44

Gaaf zeg! Wij gaan niet dit jaar maar Zuid-Afrika staat zeker nog op ons lijstje dus ik volg dit even :D

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:41

Jaloers! Zuid-Afrika is prachtig, ik ben er nu zo'n 7 keer geweest en ik heb er een jaar gestudeerd, het heeft mijn hart compleet veroverd. Zelf boeken is absoluut goed te doen, zeker met internet ligt de wereld voor je open... maar ik kan me voorstellen als je voor het eerst gaat je dat niet aandurft. Ik kan je Gemsbok aanraden, www.gemsbok.nl, zeer fijne organisatie, klein maar wel heel persoonlijk en stuurt je langs fantastische plekjes. Ze maken geen gebruik van grote hotels maar fijne hele kleine sfeervolle guesthouses. Voor tips, ideeën etc pb me dan maar even.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 12:17

Tnx voor de tip. Zal de site eens bekijken....... heb nu contact opgenomen met Ihlosi Travel met wat tot nu toe onze wensen/ideeen zijn. Eens kijken of zij er iets moois van kunnen maken.