Zuid Afrika

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 09:23

Wij willen in het najaar ongeveer 4 weken naar ZA. We zijn nu druk met orienteren en bedenken wat we willen etc.

Zijn er meer mensen die dit jaar naar ZA gaan of heeft iemand leuke tips??

Misschien kunnen we hier wat voorpret delen :D
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 15-02-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Jaartal uit de titel gehaald.


Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:30

Leuk!! Ik ben er afgelopen zomer geweest en ik ga er aankomende zomer ook weer heen. Mijn zus woont namelijk in Mozambique, dus dat combineren wij met Zuid-Afrika en Swaziland.

De aanrader is natuurlijk het Kruger park! Geweldig om zelf doorheen te rijden en alle dieren te zien die er leven. Wij hebben daar vijf dagen rondgereden in een huurauto en vier nachten gehad op verschillende kampen.
Verder hebben wij een hele mooie route gereden langs God's Window (schitterend uitzichtpunt) en bourke's luck potholes. Hier komen de blyde en treur rivier bij elkaar en zijn prachtige gaten uitgesleten in de rotsen.
Verder zijn wij een paar dagen in het Marula camp geweest in Hoedspruit.
http://www.marulacamp.co.za/
Hier hadden wij een tent en er liepen drie cheetahs op het terrein, die opgevoed waren door mensen van het kamp. Deze cheetahs gingen uit zichzelf mee met een ochtendwandeling in de bush en je kon ze aaien als ze gingen liggen. Heel bijzonder was dat. Ze jagen ook nog zelf, dus rennen op het terrein mag je nooit doen en als je geluk hebt vangen ze wat tijdens een ochtendwandeling.
Ook bijzonder was dat ze een nijlpaard uit Oostenrijk hadden, die 's avonds in het donker naast onze tent stond te eten.. word je wel een beetje bang van haha.
Succes met kiezen wat je wilt zien!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

LeandraTigro
Berichten: 226
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:33

Kijk eens op de site van http://www.drifters.be. Met deze organisatie zijn we 2 jaar geleden naar Zuid Afrika geweest en het was helemaal geweldig. Rondreizen in een heel klein groepje (dus geen grote Kras of Oad bussen) met een safaritruck. En deze organisatie heeft echt reizen buiten de gebaande paden, dus waar Kras en Oad stoppen in de toeristische plaatsen, gaat Drifters echt verder de wildernis in. En doordat Drifters avontuurlijke reizen organiseert waarbij je een flexibele instelling moet hebben, hebben zij een leeftijdsgrens van tussen 18 en 50 jaar. Dit vonden wij een voordeel.

Wat ik ook echt aanraad, is een private game reserve. In het Krugerpark mag je niet je voertuig uit en slaap je 's nachts in een groot kamp met hoge hekken er om heen. In het private game reserve stonden geen hekken, dus de wilde beesten liep 's nachts letterlijk je tent heen en tijdens de safari's hadden we ook stops waarbij we de jeep uit mochten en hebben we wandelsafari's gemaakt. Echt helemaal geweldig om daar te staan en te weten dat je niet van de beesten wordt gescheiden door een hek!

Mocht je meer informatie willen, dan hoor ik het wel!

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 09:35

We gaan sowieso niet met een groepsreis.......... gewoon individueel :) Maar ga wel ff kijken op de site uiteraard. Wie weet doe ik leuke ideen op. Tnx!!

crazy_funky
Berichten: 6165
Geregistreerd: 25-12-03

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:38

Ik weet nog wel iets waar je kan verblijven en in aanraking komt met leeuwen!
Welpjes de fles geven en met de grotere welpen lopen.
Je kan er als vrijwilliger heengaan maar ook gewoon als gast verblijven.
Als je het leuk vind zal ik vanavond even een mail adres opzoeken thuis.

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:41

In het Kruger zijn hekken ja, maar dat neemt niet weg dat er toch apen, wrattenzwijnen, slangen, wilde katten en andere kleine dieren in de kampen zitten :)

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 09:44

We willen idd zowel een private game doen als het kruger. Beide hebben natuurlijk hun eigen charmes. Het lijkt me ook gewoon heel gaaf om zelf te kunnen rijden zoals in het kruger dan weer kan.

Graag Crazy-Funky!!

LeandraTigro
Berichten: 226
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:45

Dat zijn eigenlijk geen groepsreizen. Nou ja, het is natuurlijk wel een groep(je) maar wij waren maar mij 8 personen :D . En je kunt die reizen ook individueel maken. Het enige nadeel is alleen dat je op een aantal plaatsen niet kunt komen met eigen vervoer omdat er gewoon geen goede wegen zijn en je echt een 4x4 nodig hebt om er te komen. Het voordeel is dan wel dat je komt op plaatsen waar je alleen niet kunt komen. Dan kom je meestal alleen op de 'standaard' toeristische plaatsen, en nu hebben we gewoon zoveel meer gezien. En juist die 'extra' dingen die wij hebben gezien, vonden we het mooie van Zuid Afrika.

Maar verder kun je zeker ook inspiratie opdoen op die site.

Oh, en ook nog dit: de meeste reisbureau's raadden ons destijds aan om het stuk tussen Durban en Port Elizabeth over te slaan en hier een binnenlandse vlucht te nemen omdat dit een saai stuk zou zijn. En gelukkig hebben we dat stuk wel gewoon gedaan (Via Lesotho, Drakensbergen en Karoo) want dit vonden wij echt het mooiste deel van ZA.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:45

Ik ben er afgelopen zomer weer geweest. Wij hadden 3 weken en hebben het zo gedaan;

vliegen naar Johannesburg, daar een paar dagen vrienden bezocht, vervolgens door gereden naar het Kruger, vanuit het Kruger park naar Durban gereden (best een eind in 1x, als je 4 weken hebt zou ik zelf ook naar Swaziland gaan, daar kom je praktisch langs). Durban is niks aan, ik zeg overnacht in Ballito, daar zit een backpackers met een boomhut waar je in kunt slapen (met badkamer op het balkon!)

Vervolgens vanuit Durban de kust af gereden, East London (niet heel spannend, wel leuk om te stoppen/overnachten) naar Port Elizabeth waar je onder andere dichtbij Addo Elephant Park zit en bij een supergaaf leeuwenpark (knuffelen met leeuwen,tijgers, hyena's, een luipaard en alle andere dieren die ze op dat moment hebben zitten en met de hand zijn groot gebracht!). Daarnaast heeft P.E. supermooie stranden en is het veilig om er lekker langs de kust te wandelen. Erg leuke plaats.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Jeffrey's Bay. Echt een aanrader. Geweldig mooie kust, vol met surfers en veel dolfijnen.

Verder naar Stormsriver, in het Tsitsikamma resort. Prachtig, geen andere woorden voor!

Toen naar Knysna, waar de lagune erg mooi is om te bekijken.

Vanuit Knysna overnacht in Wilderness, in een supergeweldig leuke backpackers die ook prive kamers heeft. Het beste eten van heel Zuid Afrika heb ik hier gehad. Daarnaast een geweldige grot waar een dakloze woont, hij vangt hier andere dakloze op en heeft de grot helemaal ingericht met schelpen. Heel bijzonder.

Van Wilderness naar Oudtshoorn gereden en daar op een struisvogel gereden, hilarisch!
Vervolgens door naar Hermanus waar je tussen mei en oktober ongelooflijk veel walvissen kunt zien vanaf de kust en met witte haaien kunt duiken (in een kooi!)

Toen waren we alweer bijna in Kaapstad, waar we maar een paar dagen hadden. Daar had ik best meer tijd willen doorbrengen. De haven, het oude gedeelte van de stad, de marktjes en winkeltjes, Table Mountain en alle stranden. Geweldig.

Goed, nu heb ik dus heimwee en wil ik terug...

Als je me even een PBtje stuurt dan kan ik je de link naar mn foto album mailen. Daar staat o.a. een kaartje in van waar we gereden hebben.

Ook heeft mijn ex-vriendjes familie daar een prive game farm, waar je wellicht heen kan als ik dat even met hem overleg. Ze zijn altijd trots op het park en laten het graag aan andere zien. Park zit in Hoedspruit en ze hebben er nog een in de buurt van Port Elizabeth.

Ik heb ook tal van leuke adresjes om te verblijven! Zoveel vriendelijke mensen ontmoet :)
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 08-01-13 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:47

Hee wat leuk, in Hoedspruit? Daar willen wij dit jaar op vliegen. Hebben ze een web adres van die game farm? Wil je die mij dat even pb-en?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:48

Nee helaas, ik heb geen website! Maar zal mn exvriendje even vragen! Hoedspruit is echt maar een half uurtje rijden naar het Kruger!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:55

Ja, dat weet ik. Het is de bedoeling dat wij eerst vanuit Hoedspruit met een huurauto naar het Kruger gaan en daarna afspreken dat mijn zusje ons ergens komt ophalen, zodat we daarna naar haar huis in Maputo (Mozambique) gaan. Dan vanaf daar met zijn drieën verder ergens naar toe reizen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:02

Dat klinkt ideaal! In Hoedspruit zit niet heel veel, maar op het vliegveld zit wel autoverhuur.
Mn ex zn neef heeft een leuk restaurant in Hoedspruit!
Ik ga wel even met hem praten :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 10:07

LeandraTigro schreef:
Dat zijn eigenlijk geen groepsreizen. Nou ja, het is natuurlijk wel een groep(je) maar wij waren maar mij 8 personen :D . En je kunt die reizen ook individueel maken. Het enige nadeel is alleen dat je op een aantal plaatsen niet kunt komen met eigen vervoer omdat er gewoon geen goede wegen zijn en je echt een 4x4 nodig hebt om er te komen. Het voordeel is dan wel dat je komt op plaatsen waar je alleen niet kunt komen. Dan kom je meestal alleen op de 'standaard' toeristische plaatsen, en nu hebben we gewoon zoveel meer gezien. En juist die 'extra' dingen die wij hebben gezien, vonden we het mooie van Zuid Afrika.

Maar verder kun je zeker ook inspiratie opdoen op die site.

Oh, en ook nog dit: de meeste reisbureau's raadden ons destijds aan om het stuk tussen Durban en Port Elizabeth over te slaan en hier een binnenlandse vlucht te nemen omdat dit een saai stuk zou zijn. En gelukkig hebben we dat stuk wel gewoon gedaan (Via Lesotho, Drakensbergen en Karoo) want dit vonden wij echt het mooiste deel van ZA.


Meer dan 2 vind ik teveel haha. Dus dat is voor mij absoluut geen optie. Zelf kan je ook heel makkelijk een 4x4 huren en dan juist zelf bepalen waar je heen gaat omdat je niet aan een groep/organisatie vast zit. Hooguit aan een slaapplek.

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:45

Babel schreef:
Dat klinkt ideaal! In Hoedspruit zit niet heel veel, maar op het vliegveld zit wel autoverhuur.
Mn ex zn neef heeft een leuk restaurant in Hoedspruit!
Ik ga wel even met hem praten :)


Leuk, pb me maar even :-)

Ik ben ook niet van de groepsreizen. In Zuid-Afrika kun je je ook prima zonder groep redden. Ik heb gehoord dat Santa Lucia ook heel mooi moet zijn.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 13:16

Ik moet wel zeggen dat ik nu alleen maar zin heb om te googlen/internetten ipv werken := :D

chantalhaf
Berichten: 762
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Haarlem

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:23

Wij zijn er 2 jaar geleden geweest. Kruger is geweldig natuurlijk. Hermanus om walvissen te spotten is ook een super aanrader en.......... wij hebben aan cage diving gedaan met witte haaien!!! Onvergetenlijk is dat!!!! Dus ook zeker een aanrader. En ohja........... het addo olifanten park is ook super ( met mega mooie appartementen ) OWWWWWWWWWWW IK WIL TERUG hahah

http://www.facebook.com/Jewels4Horses
Ingelegde bling bling frontriemen

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 13:39

Heb al elders tips gelezen dat je beter plaats verderop kan ipv Hermanus (die idd in ALLE boekjes staat).

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:39

Daar heb ik nog niet eerder van gehoord! Ik zat in Hermanus zelf, bij vrienden van me die zelf ieder jaar een paar weken er tussen uit gaan in Hermanus, in de walvissen tijd. Zij zweren bij Hermanus en zouden niks anders willen.

Wat was er de reden van? Om de walvissen kan het niet te doen zijn, wij gingen 's morgens ontbijten en konden vanuit het restaurant waar we dat deden nog geen minuut naar de zee kijken zonder een walvis te zien. Er waren dit jaar 400 walvissen in de baai bij Hermanus.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 14:48

Mooiere plek geloof ik. Het is overigens dezelfde baai. Het plaatsje heet "De Kelders" en ligt recht tegenover Hermanus. Dus je ziet waarschijnlijk dezelfde walvissen ;)

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 15:03

Iemand ervaringen met die shark-dives??

_hill_
Berichten: 315
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:10

Ik ga in april drie maanden naar ZA :) eerst studeren vlakbij port Elizabeth. En daarna reizen, een stuk van de garden route naar Kaapstad. :D

chantalhaf
Berichten: 762
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:10

manzano schreef:
Iemand ervaringen met die shark-dives??


Hebben wij gedaan en is echt de moeite waard!!! Ik weet alleen niet meer via welke organisatie wij dat gedaan hadden. Hier een aantal van onze foto's:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

http://www.facebook.com/Jewels4Horses
Ingelegde bling bling frontriemen

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:20

Wauw lijkt me ook gaaf om te doen. Wij hebben niet met witte haaien gezwommen, maar in Mozambique met een walvishaai gesnorkeld. Dat was ook echt zo gaaf!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 16:11

Oh wat stom Chantalhaf, dat had je ook al geschreven :o :o Niet goed gelezen. Super gave foto's!!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annikavolder, Ashleytjuhh, fohadie, Nanu, purny, Reusje0504, Sannens, secricible, Sure_lee en 64 bezoekers