Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:08

Ik wil komend jaar naar Namibië of/en Botswana. Ben me nu aan het oriënteren.

Mijn zusje heeft 6 jaar in Mozambique gewoond, dus ben een paar keer naar Mozambique en Zuid-Afrika geweest. Ook naar Lesotho en Swaziland.
Geweldigste reizen die ik heb gemaakt! Ben bijvoorbeeld ook in Canada geweest. Was prachtig, maar toch voel ik me beter in Afrika.
Heb ook twee Afrika tattoos, een koedoe en een bultrugwalvis (in Zuid-Afrika en Mozambique gezien). Er gaat er zeker nog wel eentje bijkomen.

Mozambique, mijn zusje woonde in de hoofdstad. Ik vond het er vies, arm, onveilig. Slechte en gevaarlijke wegen. Ze had 24u per dag een bewaker bij huis en tralies voor alle ramen. Je moet er niet opvallen door je rijkdom en foto's maken op straat moet je zeker niet zomaar doen. Altijd de deuren van de auto op slot als je rijdt, ramen dicht bij de stoplichten en niet in het donker op pad gaan.
Het stuk wat ik heb gezien buiten de hoofdstad was prachtig, maar je komt er niet ver als je geen Portugees kent.
Op een stuk van 250km zijn we iets van vijf keer aangehouden door de politie en dan willen ze je een of andere gekke boete aansmeren om geld te verdienen. Als je goed portugees kunt, zoals mijn zusje, kun je je er uit kletsen en doorrijden.

Wij zijn in Tofo geweest en hebben daar met een walvishaai gesnorkeld. Ook zijn mijn zusje en ik een weekendje naar Bilene geweest en dat was erg mooi.

Onderweg passievrucht kopen.

[ img ]

De pont :wow: .. we zijn niet gezonken.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ijzerhandel in Marracuene (deel van Maputo)
Alles kun je op straat kopen en meestal tweedehands.
[ img ]

Cashewnoot verkoop.

[ img ]


[ img ]

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:02

Ze verzinnen echt de gekste dingen hoor om je aan te houden. Er was een radarcontrole aan de kant van de weg, we werden aangehouden en reden volgens die man wel 84km/u waar je 60 mocht. Hartstikke fijn, maar de radar stond naar de hele andere weghelft gericht, radar uit het jaar nul natuurlijk. Dus mijn zusje zegt: ja maar die radar staat naar de hele verkeerde kant gericht. Zegt die politieman: ja, maar deze kan aan twee kanten meten :') :') . Natuurlijk. Dus zij zegt: we rijden wel mee naar het politiebureau en betalen daar. Was nog 50km rijden, maar we moesten toch die kant op. Nou, daar hadden ze toch niet zo'n trek in en toen mochten we doorrijden.

Ook werden we aangehouden en moesten we de papieren van de auto laten zien. Maar het was een huurauto. Dus het verhuurbedrijf had de papieren en wij een kopie. Nee, ze wilden de echte papieren zien. Pff al met al weer een kwartiertje verder en we mochten toch maar weer verder.

Zij heeft ook een keer gehad dat ze een boete wilden geven omdat de politie haar auto kastanjebruin vond, maar in de papieren stond donkerbruin (of iets dergelijks). Koekoek.

En collega's van haar kregen een boete omdat ze in een rode auto reden en dat mocht alleen de brandweer volgens die agent. Gel#l natuurlijk.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:14

Daarom, als je geen Portugees spreekt en je wordt om de haverklap aangehouden, dat is geen pretje.
Vooral op vrijdag, want dan hebben ze geld nodig om te zuipen in het weekend :+

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:13

kistaah schreef:
Supervixen schreef:
Daarom, als je geen Portugees spreekt en je wordt om de haverklap aangehouden, dat is geen pretje.
Vooral op vrijdag, want dan hebben ze geld nodig om te zuipen in het weekend :+


Verhalen verhalen... Tot en met midden Mozambique spreekt men prima Engels. School is sinds enkele jaren verplicht en dat is terug te voelen en te horen.
Net aks de meeste Afrikaanse steden is ook Maputo niet de moeite waard, maar de rest...het is zo mooi, ongerept, prachtige stranden.

Corruptie is er ook, maar niet meer dan in zuid Afrika. Ben er nu meerdere keren geweest en altijd goed gegaan en veilig gevoeld. Wij zijn 1x aangehouden in drie weken (hoogseizoen) laatste keer, en zo hebben we er meer gehoord.


Ik heb weinig gemerkt van dat ze goed Engels spreken. Mijn zusje is ook meteen portugees gaan leren, omdat ze zich anders zelden verstaanbaar kon maken. School vind ik een groot woord. Ben op een 'school' daar wezen kijken, maar dat was armoe troef. De kinderen kwamen daar eigenlijk alleen omdat ze daar hun enige warme maaltijd kregen op de dag. Mijn zusje knutselde daar een middag in de week met de kinderen.
Er zijn privé scholen, maar die kan de gewone burger niet betalen.

Ik voelde me zeker niet altijd veilig in de hoofdstad. Terecht ook, mijn zusje hebben ze op straat proberen te beroven, haar Mozambicaanse ex vriend is neergestoken om zijn telefoon te jatten en toen ze een keer boodschappen deden heeft een gewapende bende hun bewaker bedreigd en opgesloten. Daarna is hun huis leeggeroofd. Ook een collega van haar is overvallen en daar hebben ze hun flat leeggehaald.

In Zuid Afrika ben ik zelf nooit aangehouden. Als je zus zes jaar in Mozambique woont en een Mozambicaanse vriend heeft, hoor je nog wel eens wat. Er zijn ook een tijdje veel ontvoeringen geweest toen zij er woonde, van kinderen van 'rijke' buitenlanders.

Het is inderdaad schitterend, en misschien veiliger buiten Maputo, maar ik denk dat je er zeer alert op moet zijn dat je ontzettend rijk bent in hun ogen. Buiten Maputo voelde ik me ook wel iets veiliger.

Wij zaten op een avond in de kfc en toen veranderde de straat ervoor in een street race baan. Allemaal Mozambicaanse jongeren scheurden met opgevoerde auto's door de straten.
Levensgevaarlijk en bizar om te zien. Je zal er maar per ongeluk tussen zitten. De politie deed niks.

Buiten de internationale school waar mijn zusje lesgaf stonden steevast rond het weekend een paar agenten die in hun eigen tijd geld wilden verdienen door mensen aan te houden.
Ging echt nergens over.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:37

Kistaa ik heb het niet over jaren geleden, in 2015 ben ik er voor het laatst geweest.

Ik wil alleen waarschuwen dat je je niet verkijkt op de gevaren.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:48

Ik ben bezig om me te oriënteren op Namibië. Wel via een reisbureau, een rondreis voor komende zomer. Geen groepsrondreis.
Iemand nog tips voor een goed reisbureau? Ik zag een reis bij fox staan die me wel wat leek.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:29

Iriscope schreef:
Met reisbureau's kan ik je niet helpen, maar je kunt Namibie echt prima zelf plannen, meer vrijheid en veel geld besparen :) Maar wellicht heb je natuurlijk een betere reden om het wel te boeken en kan iemand hier je daar mee helpen!


Als wij voor de eerste keer naar een land gaan waar we nog niet geweest zijn, vinden wij het zelf prettiger om dat via een reisbureau te doen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:04

Laura:dagje Kruger zou ik dan zeker meepakken!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:05

Zuid Afrika zijn we al een paar keer geweest. Combi met Botswana lijkt me ook geweldig, daar heb ik ook naar gekeken.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 06:03

Ja die reis van fox heb ik op het oog inderdaad.

Wij zijn verplicht om in het hoogseizoen te reizen, ik zit in het onderwijs, dus altijd de duurste periode. Vaak is het dan toch goedkoper om gewoon een pakketreis te kopen in plaats van alles zelf te regelen.

Verre afstanden vinden wij geen probleem. Hebben afgelopen zomer in 14 dagen in Lapland 3700km gereden :P.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:38

Dank voor de tips, die zal ik zeker meenemen. Kun je niet zelf koken dan waar je overnacht? Dat doen wij meestal wel zelf.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:55

Wat dus grappig is, is dat ik Waterberg heet. Mijn zusje is bij het Waterberg plateau geweest. Ze moest toen ergens haar naam invullen, dus zij vult Waterberg in. Die lui daar: nee, je moet niet de naam van het park invullen, maar van jezelf. Mijn zusje: ja, maar zo heet ik :P. Ze heeft ook nog om korting gevraagd, maar dat kreeg ze niet :')

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:57

Ik denk een genetkat.

Wij hebben een boottochtje gemaakt door de blyde river canyon.

Satara is een mooi kamp, wel groot, ligt in een gebied waar we altijd veel wild hebben gezien! Nadeel is denk ik wel dat het erg groen is als je er bent, dan zie je veel minder wild dan als het winter is. En waarom ga je specifiek met een 4×4 en ga je niet gewoon zelf op pad met je auto?

Hluwehluwe ben ik ook geweest, ook een leuk park om door te rijden.

St. Lucia is ook aan te raden, wij zijn doorgereden naar cape vidal, heel mooi daar! We hebben ook nog een parkje bezocht daar met heel veel krokodillen.
Toen wij 's avonds aan het barbecueen waren in St. Lucia stonden er twee nijlpaarden aan de overkant van de straat. Die komen in de avond nog wel eens het dorp in.

Tankstation in Hluwehluwe.

[ img ]

Cape Vidal

[ img ]

[ img ]

Bij St.Lucia

[ img ]

Blyde river canyon

[ img ]

De huilende schedel (watervallen uit zijn 'ogen')

[ img ]

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:05

CK88 schreef:
Ohw en nog een vraag, ik kan niet echt goed vinden welke inentingen nodig zijn voor 2 weken zuid Afrika, wat raden jullie aan? De GGD wil je natuurlijk vanalles aansmeren.


Wij hebben hepatitis a en dtp laten doen, na de vakantie nog herhaald zodat we langdurig beschermd zijn.
Wij gingen in de winter en hebben nooit malariapillen geslikt, omdat er in de winter nauwelijks muggen zijn (4 keer naar Zuid Afrika geweest).

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:03

Waarom bezuinigen op vaccinaties als je toch al een dure reis maakt? Mij werd hepatitis a en dtp aangeraden, dus die heb ik genomen. Dit was voor Zuid Afrika en Mozambique, in Mozambique is het allemaal niet zo hygiënisch.

Moholoholo is ook leuk inderdaad.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:24

En wat ook supervet is, is om met de ultralight boven Hoedspruit te vliegen, dat hebben wij gedaan.
Bij leading edge flight school. Superleuke mensen daar en vanuit de lucht hebben we ook veel dieren gezien.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:58

Ohhh wat schattig!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:21

Gaaf hoor! Dat wordt genieten.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 07:51

Mijn vriend heeft zijn vrije dagen aangevraagd en zodra die zijn goedgekeurd gaan we boeken *\o/*

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:04

De vakantiedagen van mijn vriend zijn goedgekeurd, dus we kunnen een reis gaan boeken! Liefst Namibië.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:57

Gaan we ook doen, alleen is het even uitzoeken bij welk reisbureau. We neigen naar de 17 daagse rondreis van fox.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:12

Daar ga ik ook even naar kijken. Ik vind het heel lastig met online reisbureaus. Weet niet welke betrouwbaar is.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:01

Onze reis naar Namibië is aangevraagd! Bij fox. Binnen 5 werkdagen horen we of het definitief wordt.
Spannend!!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:36

Er komen vast nog wel vragen, eerst maar eens afwachten tot we bevestiging hebben.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12718
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:58

We hebben de aanvraag gedaan voor 24 juli.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Barramundi, Ilse_123 en 12 bezoekers