Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:03

Ik meld mij ook! Heb een half jaar in Tanzania gewerkt met paarden, en daarna nog een flink aantal keer naar Z-A, Namibië, Botswana en deze zomer ook nog Mozambique. Dat is zo’n aanrader! Super leuk om te combineren met zuid Afrika. Vind t ook een verslavend continent

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks


kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:36

Supervixen schreef:
Daarom, als je geen Portugees spreekt en je wordt om de haverklap aangehouden, dat is geen pretje.
Vooral op vrijdag, want dan hebben ze geld nodig om te zuipen in het weekend :+


Verhalen verhalen... Tot en met midden Mozambique spreekt men prima Engels. School is sinds enkele jaren verplicht en dat is terug te voelen en te horen.
Net aks de meeste Afrikaanse steden is ook Maputo niet de moeite waard, maar de rest...het is zo mooi, ongerept, prachtige stranden.

Corruptie is er ook, maar niet meer dan in zuid Afrika. Ben er nu meerdere keren geweest en altijd goed gegaan en veilig gevoeld. Wij zijn 1x aangehouden in drie weken (hoogseizoen) laatste keer, en zo hebben we er meer gehoord.

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:14

.

Ik heb weinig gemerkt van dat ze goed Engels spreken. Mijn zusje is ook meteen portugees gaan leren, omdat ze zich anders zelden verstaanbaar kon maken. School vind ik een groot woord. Ben op een 'school' daar wezen kijken, maar dat was armoe troef. De kinderen kwamen daar eigenlijk alleen omdat ze daar hun enige warme maaltijd kregen op de dag. Mijn zusje knutselde daar een middag in de week met de kinderen.
Er zijn privé scholen, maar die kan de gewone burger niet betalen.

Ik voelde me zeker niet altijd veilig in de hoofdstad. Terecht ook, mijn zusje hebben ze op straat proberen te beroven, haar Mozambicaanse ex vriend is neergestoken om zijn telefoon te jatten en toen ze een keer boodschappen deden heeft een gewapende bende hun bewaker bedreigd en opgesloten. Daarna is hun huis leeggeroofd. Ook een collega van haar is overvallen en daar hebben ze hun flat leeggehaald.

In Zuid Afrika ben ik zelf nooit aangehouden. Als je zus zes jaar in Mozambique woont en een Mozambicaanse vriend heeft, hoor je nog wel eens wat. Er zijn ook een tijdje veel ontvoeringen geweest toen zij er woonde, van kinderen van 'rijke' buitenlanders.

Het is inderdaad schitterend, en misschien veiliger buiten Maputo, maar ik denk dat je er zeer alert op moet zijn dat je ontzettend rijk bent in hun ogen. Buiten Maputo voelde ik me ook wel iets veiliger.

Wij zaten op een avond in de kfc en toen veranderde de straat ervoor in een street race baan. Allemaal Mozambicaanse jongeren scheurden met opgevoerde auto's door de straten.
Levensgevaarlijk en bizar om te zien. Je zal er maar per ongeluk tussen zitten. De politie deed niks.

Buiten de internationale school waar mijn zusje lesgaf stonden steevast rond het weekend een paar agenten die in hun eigen tijd geld wilden verdienen door mensen aan te houden.
Ging echt nergens over.
[/quote][/quote]

Verschil in referentiekader dan denk ik :) ik bedoel dat, als je ergens graag heen wilt, je niet moet laten belemmeren door verhalen. Die blijven uiteindelijk eenzijdig, zowel de positieve als negatieve. Maar voor een land wat zo in ontwikkeling is vind ik niet dat men kan afgaan op ervaringen van jaren geleden. Niet dat ik daarmee speciaal bedoel hoor

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:45

Supervixen schreef:
Kistaa ik heb het niet over jaren geleden, in 2015 ben ik er voor het laatst geweest.

Ik wil alleen waarschuwen dat je je niet verkijkt op de gevaren.


Daarom zeg ik, ik bedoel jou ook niet perse...
Gevaren zijn er al in Afrikaanse landen, laatst is er ook weer een stelletje in Namibië overleden als gevolg van autopech en te weinig water.

Maar goed, on topic. Is iemand ook via Kaapstad en de kust naar de westkant van Zuid Afrika geweest?

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks


kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:03

Wat heerlijk die plannen! Namibië is prachtig, maar zou t wel combineren met Botswana of zuid-Afrika. Ik was op den duur wel zat van al dat stof. Caprivistrip, brandbrief maar ook bij sossusvlei was het mooi. Wij zijn daar ook drie nachten op een ranch geweest met honderden paarden. Ik ben alleen even de naam kwijt maar t was zo gaaf! Bij interesse wil ik t wel even opzoeken Dit jaar naar Mozambique geweest en dat is ook zo mooi!

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:14


Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: judith_irene, Punz en 8 bezoekers