Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:13

Ik babbel graag mee :) ik studeer Afrika Studies en rond deze master volgende maand af. Heb daarvoor ook 5 maanden in Rwanda gewoont. Ben inmiddels in Uganda, Kenia, Tanzania en Kameroen en natuurlijk Rwanda geweest. Zal later uitgebreider en met foto's reageren :)


Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:06

Hier een kleine impressie van Rwanda. Ik ben zo verliefd op dit land, de mensen, en mis mijn leven in Kigali nog elke dag. Zo'n fijne, rustige stad. Afrika voor beginners zeggen ze vaak, en is zeker ook wel zo. Daarom blijven veel mensen ook gemiddeld redelijk lang hangen als expats. Het is zo makkelijk leven daar. Dag en nacht alleen over straat, geen probleem. Verkeer is relatief veilig.

Eerst wat wildlife in Akagera NP. Hier hebben ze de big 5. Het is een relatief klein park maar prachtig. Mijn persoonlijke favoriet tot nu toe qua natuur en dierdichtheid.
[ img ]
[ img ]

Dit is op Lake Kivu, vlakbij de DRC.
[ img ]
[ img ]

Dan hebben we Nyungwe, een prachtig regenwoud met veel aapsoorten (incl. chimpansees). Wij verbleven middenin de theevelden.
[ img ]

En als laatste Kigali, de hoofdstad en mijn woonplaats.
[ img ]
[ img ]

Overigens heb ik dus ook de andere landen in de regio bezocht :)

Afrika studies is een hele brede studie. Ik heb als bachelor Ontwikkelingsstudies/Public Health gedaan op University College en ben hierna naar Kopenhagen vertrokken voor deze master. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik wou doen, maar ik had een passie voor Afrika. Ik vind het zo'n ontzettend interessant continent. De verschillen tussen landen, geschiedenissen en culturen.... Ik raak nooit uitgekeken of gelezen.
Ik heb mijn thesis geschreven over publiek-private samenwerking op het gebied van rurale electrificatie en zal waarschijnlijk belanden in de ontwikkelingssamenwerking :).

Edit: Om nog even aan te haken op de aanhoudingen hierboven. Ik werd in Kamoeroen dagelijks door miltaire om mijn paspoort gevraagd opweg naar het ziekenhuis waar ik stage liep. Dit was in 2015, en ik zat in de provincie waar nu veel onrust is. De taxi chaffeurs werden veel gebribed. In Rwanda heb ik dit nooit gezien. Wel eens aangehouden, maar dan met legitieme redenen.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:01

Zeker. Vanuit Kigali zijn bijna alle uithoeken in max 2-3u aan te rijden.

Leuk rondje is bv Kigali - Huye - Nyungwe - Kibuye - Muzanse (Volcanoes NP, gorilla's). Er kunnen langs 't Kivumeer ook prachtige fietstochten gemaakt worden. Kamperen kan sowieso in Muzanse en Nyungwe en Akagera. De rest moet te regelen zijn maar heb ik niet gedaan.
Zelf rijden is goed te doen. Huurauto kost ongeveer 50-80 dollar per dag.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:07

Poes, Rwanda is momenteel een van de veiligste en snelst ontwikkelende landen in de regio. Na de genocide van 94 heeft het land, onder leiding van Kagame (de benevolent dictator), een enorme ommekeer gemaakt. Meer dan 60% van 't parlement is vrouw en het deel van de populatie dan onder de armoede grens leeft krijgt gratis health care bv. Ook zijn ze 't eerste land ter wereld met een plastic tasjes ban. Als je vliegt met plastic tasjes in je koffer moet je die inleveren :')

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:00

Snap ik wel. Maar ik heb er nooit iets van gemerkt. Er gaan verhalen dat Kagame en z'n regime zich over de grens en Burundi en in de Congo zich mengen in 't conflict, maar in 't land zelf is het rustig. Onder toeristen is 't zelf best populair om de gorilla's te bekijken in de Congo, omdat dit je zo'n 1000 eu bespaart. Is niet geheel zonder risico, maar 't wordt wel gedaan.

Ik Kenia en Uganda voelde ik mij over het algemeen minder veilig (ik heb mij nergens echt onveilig gevoeld overigens)


Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:24

Ik heb nog even geen reisplannen :) maar hoop stiekem een baan te vinden waar ik met enige regelmatig kan reizen. Ook ben ik voorzichtig een reis naar Namibië aan het plannen. Het liefst zou ik daar een maand werken, en als 't even kan met paarden!

Ik ben alleen op het vliegveld van Addis geweest voor een lange overstap. Wat een hel :')

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:42

@Bobje26: Als je alleen reist en niet met een organizatie mee wilt zou ik zeker Rwanda aanraden. Makkelijk te bereizen als backpacker en veilig (zowel als alleenreizende vrouw als qua afstanden ed). Mocht je meer willen weten, vraag maar raak! Heb voor de meeste hotspots wel aanraders qua accomodatie en dingen om te doen.

Wat balen dat ze zo kort op termijn afzeggen zeg! Ga je er nog wel langs voor een safari te paard?
Mag ik vragen hoe jij met hen in contact kwam? Ik ben namelijk rustig aan het orienteren om ergens in 2019 1-2 maanden die kant op te gaan en zoiets te doen.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:47

Dacht al dat het workaway zou zijn! Ben via die site in 2015 naar Kameroen geweest, en heb al wat rond zitten snuffelen voor volgend jaar.

Periode is nog lastig te zeggen. Ik ben net afgestudeerd en wat aan het solliciteren. Als dat allemaal niet zo loopt zou ik ergens in maart/april oid willen gaan denk ik.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:08

Wauw prachtige foto's!
Wat jij had met Dar Es Salaam had ik met Mombasa. Ook een zooitje ongeregeld. Veel afval op straat. Blij dat we er maar 1 nachtje sliepen. In Dar had ik alleen een overstap, maar een vriendin van me is daar beroofd en moest er noodgedwongen een week blijven, en vond dat echt afgrijselijk.
[ img ]

Gelukkig vonden we Watuma, ondanks het regenachtige weer, wel erg grappig om te zien. Normaal gesproken is dat echt een toeristische hotspot maar zo in 't laag seizoen was het een soort verlaten kermis.

En mooie ruïnes :)
[ img ]

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:51

Die kameleon was eigenlijk heel zielig. :') we hadden door de regen erg weinig te doen, dus hadden een tour bij de Gedi Ruins gedaan incl reptielenhuis en vlinderhuis. Die vlinders waren best leuk, maar de slangen en reptielen zaten in veelste kleine hokjes opgesloten. De gids stond erop dat we minstens 1 diertje vast hielden... Lekker opdringerig type.

Was inderdaad in Watamu. Wij mochten onze eigen tent opzetten bij Arocha, een organisatie die onderzoek in het rif dat er ligt voor de kust.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:55

Is er iemand hier wel eens in Moshi, Tanzania geweest? Ik vlieg morgen voor m'n werk erheen. Heb weinig vrij tijd maar mocht er iemand tips hebben hoor ik het graag!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 07:50

Bedankt voor de tips casperzazou! Helaas bn ik druk aan 't werk en heb ik alleen vanmiddag, morgenmiddag en donderdag wat vrije tijd... Zal eens kijken of zoiets als de Animal rescue nog een idee is.
Eerste indruk is goed! Heerlijk ontspannen en vind het ook gewoon heerlijk om weer terug in Oost Afrika te zijn na een jaar, al is 't deze keer maar voor een week en niet voor een half jaar. :D eerste wat ik deed was flink m'n neus ophalen toen ik het vliegtuig af liep, heerlijk!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:10

biancaaaa schreef:
Bedankt voor de tip! Heb inderdaad het een en ander kunnen vinden maar nog niet specifiek over vervoer. Dus als iemand nog tips heeft over hoe het beste rond te reizen?


Lees mijn berichten even terug. Ik heb er een half jaar gewoont! Zelf rijden en een auto huren kan makkelijk. Ik was ongeveer 50k RWF kwijt per day excl fuel. Via agencies is het iets prijziger.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 11:33

Ach Iris was een verdrietig nieuws... Kan me voorstellen dat je dan inderdaad geen behoefte hebt om het reservaat te zien.

Ik kom ook weer even binnenvallen, na een lange afwezigeheid....
Ik ga namelijk weer richtinf Afrika voor een nieuw avontuur! Zal voor twee jaar in Ghana gaan wonen. Ben daar zelf nog nooit geweest, dus ben benieuwd! Zijn er hier mensen bekend met Ghana en Accra als stad?

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:53

Ik ga daar via het Young Expert Programme van NWP/Buitenlandse zaken werken bij een agri bedrjf. Hun vestiging daar opzetten met een lokale young expert. Echt super spannend en geloof het nog steeds niet helemaal. Ben er nog nooit geweest, dus alle tips zijn welkom qua wat ik moet zien, leuke plekken in Accra, welke wijk leuk is en ga zo maar door. Heb er wel al een netwerk vanuit mn huidige werk, en er woont een vriend van me dus dat is fijn!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:25

Oeganda is leuk! Ik kom er waarschijnlijk een keer voor werk. Ben er vorig jaar geweest. Ben toen in Bwindi, Queen Elizabeth, Kampala, Jinja en Lake Bunyonyi geweest. Allemaal erg gaaf!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:50

Hee leuk! Ik ben ook in Kameroen geweest voor een korte stage in 2015. Wel in een ander gebied, vlakbij Bamenda. Vooral het Engelse gebied gezien (western provinces). Inderdaad niet echt een vakantieland, al is het prachtig. Een goed ervaren reiziger zal zich er vast redden, al is het gebied waar ik zat nu erg onrustig helaas.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:15

Hier wat foto's van Kameroen uit een oude doos getoverd!


[ img ]
Dit is aan de kust, in Limbe


[ img ]
Markt in Bamenda


[ img ]
Bij een theeplantage


[ img ]
Vlakbij ons 'huis'


[ img ]
Op een health fair in een afgelegen dorp


[ img ]
Hetzelfde dorpje

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 22:38

Grappig om te zien hoe divers het land is. Ik heb een hele andere regio bezocht en daar was alles groen! En zeiden ze ipv nasara, WHITE MAN! Ik heb de kids nog uitgeprobeerd te leggen dat ik een white women ben, maar dat lukte niet helemaal :').
Nu in Ghana, ben ik een obroni!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:09

Darkchrystal, ik gebruik ook geen Malaria tabletten en woon in Afrika, simpelweg omdat het te lang is voor deze periode. Mocht ik het krijgen (afkloppen), dan zou ik het 100% liever hier krijgen dan in Nederland. Omdat ze simpelweg niet zo goed weten wat ze ermee aan moeten in Nederland.
Ken verhalen van mensen die naar de huisarts gingen met bericht 'Ik heb denk ik malaria' en terug naar huis werden gestuurd omdat ze nog geen koorts hadden....

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 02:10

Voor een strand vakantie in combinatie met safari zou ik ook zeker Kenia aanraden! Mocht je van wandelen houden kan je wat dat betreft daar ook goed terecht (net als in Tanzania).

Overigens is het zelf regelen wel goed te doen vind ik, als je met lokaal vervoer reist. Dat is gewoon een kwestie van ticket en eerste hotel boeken en gaan. Mits je in het hoogseizoen gaat, dan is dat misschien minder verstandig.

In Uganda had ik via via contact gelegd met onze gids, en hem direct geboekt ipv via een agency. We hadden hem in een hele 4x4 minibus met zn 4e voor 50 dollar per dag excl. fuel. Was goed te doen vind ik!

Het kan wel eens handig zijn om in een (NLse) expat groep op facebook te vragen naar dit soort connecties met lokale gidsen of lokale reisbureaus. Scheelt vaak al veel in de kosten versus boeken met een internationaal of Nederlands reisbureau.

Ik woon overigens inmiddels 3 maanden in Ghana en gezien dit land weinig besproken wordt deel ik binnenkort eens wat foto's (lukt nu niet op mn telefoon)! Ik ben nog weinig op pad geweest buiten af en toe een weekendje aan het strand helaas, dus daar moeten jullie het voor nu mee doen. Qua natuur vind ik Ghana tot nu toe nog niet opboksen tegen Oost Afrika moet ik zeggen.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:30

Ik ken Reissco zeker! Gisteren nog geappt met Peter. Kleine wereld. Wij werken voornamelijk in groente en fruit, als input supplier (zaden, kassen, irrigatie), geven trainingen en advies. Aantal vrienden van mij werken wel in de cacao.
Herken gelijk Burma Camp! Leuk.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:46

Gave foto's zeg! Jaloers op al die beesten, die heb je hier een stuk minder helaas ;(!

Hier wat foto's van een ander karakter uit het westen van t continent: STRAND!

[ img ]
Bij Kokrobite, na een surfles!

[ img ]
Volta Delta <3

[ img ]

[ img ]


[ img ]
Tijdens mijn werk in Berekuso bij een klant

En nog twee mooie plaatjes uit Rwanda. Mocht 2 weken door Oost Afrika heen crossen voor werk, droombaan?!

[ img ]

[ img ]

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:38

De eerste is ook nog net in Uganda genomen bedenk ik me nu! Vlakbij de grens.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 06:30

Afrika liefhebbers,mag ik hier even klagen? :')

Ik woon nu sinds januari in mijn huis/office in Accra, en ben echt heel erg blij met dit stekkie. Het is een mooie compound met een grote tuin wat goed is voor zowel relaxing als werk (ontvangen van boeren, en klanten, geven van trainingen op onze eigen kleine demo site hier in de tuin).
De wijk is perfect, locatie perfect, huis is nieuw gebouwd en prachtig schoon en perfecte prijsverhouding. Ik woon hier waarschijnlijk tm de Nederlandse zomer en ga dan naar een appartementje omdat we dan de extra ruimtes waar ik in woon voor meer opslag of kantoorruimte nodig hebben.

MAAR, er is 1 groot nadeel... en dat is de power supply. Ik zit nu al sinds bijna 24u zonder stroom. Dit betekent ook geen water, want die loopt op een pomp. Dan kan je dus niet douchen na een goede sessie in de gym, en heb dus maar gedoucht met schoon drink water uit mn water dispenser... Mn wasmachine staat al 24u vol met water. Mn koelkast is warm, en eten goed bad. Ook hebben we de airco nodig om te koelen in de opslagruimte om de houdbaarheid van onze producten te beschermen.

Mn buren hebben allemaal een generator die zeker 5u per dag gemiddeld loopt. Heel slecht voor het milieu, en veel geluid dus ik ben zelf nu aan het kijken naar zonnepanelen maar eer dat dat op het dak liggen is het een maand verder... En moet eerst maar eens zien of ze hier een goede oplossing kunnen leveren lokaal.
In de tussentijd zit ik wel gemiddeld 3 of 4 avonden per week in het donker en bivakkeer ik dan vaak avonden bij vrienden, of ga even daar douchen. Heb al meerdere malen met Ghana Elektriciteit Company aan de lijn gehangen maar die doen er al helemaal niks aan...
Ik hou zo van dit kantoortje en huisje en woon er zo graag maar ben zo klaar met het donker.... vind het ook gewoon best spannend om op zon compound alleen te zitten als het donker is en de electric fence niet werkt... ik heb (nog) geen nachtbewaking maar dat komt hopelijk wel snel... heb vannacht maar 2 uurtjes kunnen slapen omdat ik me gewoon arelaxt voel hierdoor.

Verder is Ghana natuurlijk geweldig en hou ik van mn baan hier :+ Klaagbericht af zo!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dalena, senna21 en 14 bezoekers