Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:19

Jeeeejjjj *\o/* *\o/* *\o/*

Hier in het kort, in 2016 een rit gemaakt van Kaapstad naar Windhoek. Heerlijk met een 4x4 en een tent op het dak! Onwijs leuke reis gehad en helemaal verliefd geworden op zuidelijk Africa.


[ img ]


[ img ]


Afgelopen voorjaar een trip gemaakt van Johannesburg naar Botswana, door naar de Vic falls, via de Namibische Caprivistrip Botswana weer in. Een paar dagen nog genoten in Welgevonden (ZA) en terug naar Johannesburg.


[ img ]


[ img ]


[ img ]

De droomreis is nog een trip dwars door de Kalahari, dus geheel offroad. Het liefst wil ik morgen al, maar het gaat denk ik 2020 worden... Al vind ik de voorpret nu al leuk! Papieren kaarten op de vloer, Youtube filmpjes kijken en reisverslagen lezen. I love it!


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:03

De eerste reis hebben we van de 4.000km ongeveer 3.000 off road gereden! Dus heel veel, wisselend van prima te rijden (60km per uur) tot echt dramatisch (10km per uur), voordeel van Namibie is dat het vooral droog is, dus vooral het mulle zand bij Deadvlei is een leuke uitdaging :D

In Botswana waren we na het regenseizoen, dus een stuk natter. Eén keer zijn we door een water gereden waarvan we dachten dat het wel goed zou komen, maar het was een stuk dieper dan gedacht. Gelukkig hadden we vaart en daardoor geen water gemaakt. In Botswana hebben trouwens wel veel op gewone wegen gereden. Gewoon tussen haakjes, want de potholes maken het her en der wel erg lastig rijden. Op een gegeven moment reden wij rechts in de berm en het tegemoet komend verkeer links in de berm... We hebben daar weinig off road gereden en dat heb ik echt gemist, ik wil graag meer wildernis en vandaar ook de keuze om de Kalahari in te trekken. We zijn er nog niet uit of we dit in konvooi willen doen. Van mij hoeft het niet perse, maar mijn wederhelft voelt zich er nog niet zo senang bij. :+

Trouwens vond ik het totaal niet gevaarlijk in Namibie en Botswana, vond de locals erg vriendelijk en ik heb mij geen moment niet op mijn gemak gevoeld. Vandaar dat ZA ook niet heel hoog op onze lijst staat. Wij houden van wildernis en juist een dag lang geen mensen tegen komen :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:14

Haha kunnen we dit topic niet beter Africa noemen? Kenia schaar ik onder oostelijk Africa, ben daar ook geweest, maar ik vind het zuiden (Namibie/Botswana) veel fijner om in te reizen.

Als we nog een leuke reis kunnen vinden, dan kan het ook zo maar zijn dat we dit jaar nog last minute naar Rwanda gaan :') maar goed, ik dacht vervuil het topic niet met oostelijk Africa }:0

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:19

Stinkmodder schreef:
In Etosha (op mijn allereerste dag safari) vier van the big five gespot!


Vijf lukt daar toch uberhaupt niet? Wij hebben in Damara land in het wild een zwarte neushoorn gespot! De gidsen waren zo druk met de sporen, dat wij hem zagen en zij niet :D

Ik vind Namib en Botswana rustiger. Ik vond de sfeer in Nairobi en de grotere steden daar minder veilig. Zware controles bij winkelgebieden, veel meer sloppenwijken en een minder prettige sfeer. Grimmige mannen, achter veel sluiers verstopte vrouwen, dan heb ik liever de vrolijke mensen met blote borsten in Namib :')

Er is daar ook wel echt achterstallig onderhoud bij de lodges en minder makkelijkzelf te bereizen in mijn ogen. Wij houden meer van de rust en ruimte. Alhoewel Masai Mara ook wel betoverend is, maar toch gaat mijn hart vooral uit naar Namib.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:30

Zambia is ook wel tof, maar daar moet je tijd voor hebben of doorheen rijden van het ene land naar het andere land (Malawi naar Zimbabwe bijv). Je kunt daar niet echt een mooi rondje doen. Is wel een heel easy going land met rustige parken.

Buffels kun je alleen in Namibie op de Caprivistrook vinden, alleen daar is het nat genoeg. De Caprivistrook is ook wel een beetje een vreemd stuk Namibie. Eigenlijk lijkt dat veel meer op Botswana, daar zit ook een pareltje van een park; Mahango. Heel erg geschikt om zelf te rijden (zelfs met een normale auto).
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 20-11-18 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:51

Mijn neef is ooit van ellende na 100km weer terug naar de grens gereden (en heel wat geld lichter). Ze zijn drie keer in die korte tijd aangehouden door corrupte politie en waren er snel klaar mee. Dat geeft mij ook niet echt het gevoel dat ik er graag naar toe zou willen. Ik hoor graag positieve verhalen, wellicht is het nog wel een optie :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:46

Cynthia82 schreef:
Sakura, die 4e foto van jou!! <3


Dat was echt een heel grappig moment. In de boom zie je de voeten van de moeder. Dit kleintje probeerde met dezelfde elegantie als zijn moeder in de boom te klimmen. alleen kwam niet zover en halverwege gleed ie al boomknuffelend naar beneden. Op de foto lijkt ie ook wat scheel te kijken :')

Was super leuk, twee moeders en beide twee kleintjes, daar kun je de hele dag wel naar kijken! Net zoals kleine neushoorntjes bij een waterplas <3

Heeft de KLM in januari geen goede deals? Wij hebben toen last minute een keer Nairobi geboekt voor een schijntje.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:22

Ik vind het juist heerlijk om rechtstreeks te gaan :D Lekker even dutten, serie of films kijken, spannend boek uitlezen. Echt een topstart van de vakantie, even bijkomen. Meestal heb ik het erg druk qua werk als ik weg ga, dus vind het heerlijk om uren even niets te kunnen doen!

We hebben trouwens wel eens uren op een pikdonker vliegveld in Nairobi gestaan. Stroom uitgevallen en werkelijk niets deed het meer :')

Zijn hier meer mensen in de Kalahari geweest, zit alvast een route te bedenken die we zouden kunnen gaan rijden. O:)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:08

Mozambique blijft echt even van mijn lijst af. Als ik reis wil ik gewoon onbezorgd rond kunnen trekken. Dat hoeven echt geen westerse landen te zijn, maar ik wil wel het idee hebben dat ik niet gigantisch belazerd wordt of overal op moet letten. 10 jaar geleden ben ik naar Iran geweest, toen kwamen daar bijna geen toeristen, dus dat was echt heerlijk reizen. Gewoon lekker tussen de locals en overal kun je zo naar binnen voor een paar centen.

ZA/Botswana/Namibie zijn we nooit aangehouden. Alleen in Botswana, maar dat kwam omdat ik 5km per uur te hard reed. Uiteindelijk niet kunnen betalen, omdat we net naar een dorp reden waar we wilden pinnen. Ook in de grensovergangen hangen posters met nummers waar je naar toe kunt bellen als je denkt slachtoffer te zijn (geweest) van corruptie. Ik moet zeggen dat ik het reizen daar veel prettiger vind, ik geef liever de gidsen of locale verkopers van bijv. hout/souvenirs een extraatje.

Nou moet ik wel zeggen dat we steden wel echt vermijden, op Kaapstad na. Wij zitten veel liever in de middle of knowhere :D

Meercats klinkt goed, in de Nxaixai pan zijn we ook bij een project geweest waarbij je heel dicht bij de dieren kunt zijn. Is wel heel vermakelijk hoor, daar kun je uren naar kijken :+

Dat missen van bezigheden snap ik, daarom vind ik het ook heerlijk om met een tent te reizen. Vuur maken om nog een beetje warm te douchen, vuur maken voor de bbq, eten maken, afwassen, opruimen, etc. Omdat je ook vaak vroeg op staat is het handig om ook vroeg je bed in te gaan. Ook omdat je in de avond op sommige plekken ook lek gestoken kunt worden. Afwisselend met af en toe een lodge, zodat je alles weer even kunt organiseren, wassen en de nodige inkopen kunt doen.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:43

Wat voor 'rondje' is er te maken in Rwanda? Is het daar ook makkelijk om zelf te rijden en kamperen? Wij hebben bekenden zitten daar, dus het is wellicht voor ons nog wel een optie om te gaan.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:29

Iriscope schreef:
Een video van onze Erindi trip afgelopen weekend vinden jullie hier:
https://www.clogsinafrica.com/african-life

Nu ben ik aan het inpakken voor de Etosha trip met Poes :)


Leuke vlog!

Maar een koelkast??? :')

Heel veel plezier! Wanneer vertrekken jullie en welke route gaan jullie nemen?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:42

Kom ik een keer langs voor de westkant :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:00

Ik hou het zeker in m'n achterhoofd, al zal m'n wederhelft me niet snel laten gaan. Aan de andere kant heb ik een berg aan vrije dagen en hij niet.

Inmiddels allemaal ideeen op aan het doen voor vakantie, dus zo rond kerst gaan we alles eens even goed bekijken :D


[ img ]

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:50

Foto’s!!!!!!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:02

:D :D Goed om te horen!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:25

Eeeh Bambelien en Susannex, er zijn door dit topic meer mensen samen op reis gegaan :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:17

Neeeeeeee ik wil terug! ;( ;(

Fantastisch dames, het ziet er prachtig uit. Het blijft één van mijn favoriete parken in één van mijn favoriete landen.

Terugkomend op reizen in Namibie, ik zou echt voor een koppel gaan. Wij hebben soms wel een dag gereden, zonder dat we een menselijk levend wezen tegen kwamen. Ook met een lekke band is het wel handig dat je niet alleen bent en/of op de uitkijk kunt staan.

Qua veiligheid is het wel prima alleen bereisbaar, maar de afstanden maken het toch ook dat je niet 8 uur alleen achter een stuur wil zitten. Het is wel duur omdat je afhankelijk bent van (meestal) eigen vervoer. De park fees en camping plekken vind ik in vergelijk met Kenia en Botswana veel goedkoper, maar goed dan praat je over twee jaar geleden. Toen konden we nog reizen zonder de camping te bespreken. Afgelopen jaar spraken we met twee dames die van de camping in Sossusvlei gestuurd waren, omdat er geen plek meer was. Dus het lijkt ook drukker en duurder(?) te worden. Zelf het eten maken is wel weer redelijk goedkoop.

Springbokken heb ik echt gemist in Botswana. Ik zit trouwens volgende week iemand die ons wellicht kan helpen met reizen in de Kalahari. Ben heel erg benieuwd.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:58

Ziet er super leuk uit! Fish River Canyon, leuk! Wij zijn ook nog naar Ai Ais geweest (kwamen vanuit Kaapstad). Er is daar niet zo heel veel te doen, maar de canyon is indrukwekkend! Sossusvlei is ook echt fantastisch, lekker over de duinen struinen :D Etosha ben ik gek op, gaan jullie ook naar het westelijke gedeelte? Welke poort kom je er in?

Alleen wij hebben Cape Cross geskipt, waar ik ook echt niet rouwig om ben geweest. Ook Twijfelfontein, Brandberg, Organ Pipes, klinken heel mooi, maar daar ben je in een uurtje wel klaar (en heel wat geld lichter). Ik weet niet of anderen dat ook vinden, maar ik zou dat niet echt aanraden, de omgeving is wel heel mooi en Twijfelfontein vonden wij leuk door de locale gids waar we veel van leerden en veel lol mee hadden. Waterberg was voor een nachtje leuk, maar is imo meer een doorreisroute. Ik ben blij dat wij daar maar één nacht zaten.

Leuk vooruitzicht :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:10

Olifantsrus <3 <3 <3

Als ik het over kon doen, dan hadden we daar langer gezeten. Prachtige rustige plek! De campings daarna vond ik zo wennen en was helemaal van slag.

Wij zijn vanuit Palmwag naar Galton gate gereden. In Palmwag hebben we nog een prachtige trip gedaan naar de zwarte neushoorn.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:36

Wij hebben een track gedaan in Palmwag, bij de gelijknamige camping. Prachtig gebied is dat daar. Dat is echt in het wild die dieren tracken! Bijzondere omgeving daar (Damaraland) en we hebben daar uitgebreide lunch gehad en veel bijzondere dieren gezien.

Hoe vond je Okaukuejo Iriscope? Daar kreeg ik tranen van in m'n ogen (niet positief) na Olifantsrus. Bij die laatste was het zo rustig en zoveel respect voor de dieren. In Okaukuejo vond ik het zo druk en was het zo vies in de toiletgebouwen. Je hebt veel waterholes bij Olifantsrus, echt leuk. Alleen verkijk je niet op de kaart, sommige holes lijken dicht bij de (slechte) weg te liggen, maar zijn soms 10km de pan op. Zeker de moeite waard! Wegen in het westelijke gedeelte zijn wel echt voo 4x4!

Spitzkoppe niet geweest, maar wat mooi! Lijkt wel op Wadi Rum in Jordanie!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:09

Ja, je mag over alle wegen. Alleen daar niet vanaf en ook niet uit de auto. Google maar eens op 'Map Etosha', dan zie je overal blauwe stippen, dat zijn waterholes. Afhankelijk van het seizoen kan het daar enorm druk zijn. Met name zonsopkomst en -ondergang kun je ook op weg van de camping naar waterholes heel veel zien. Bij Olifantsrus was dat mijn favo moment. Heel vroeg op, de 'steppe' overkijken en daar een familie leeuwen zien stoeien. Familie olifanten van de andere kant aan komen lopen en heel veel andere dieren. Allemaal met gemak te zien, helemaal goed met een goede verrekijker.

Damaraland is trouwens de zwarte neushoorn op één van de weinige plekken echt in het wild (dus zonder afrastering).

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 08:34

Wij hebben Fish River Canyon gedaan omdat het ‘op de route’ lag, hoog op de to do staat nog wel die 4 daagse hike. Toen wij in Ai Ais zaten, kwamen hikers aan daar, geweldige ervaring was dat voor hen! Dus dat gaan we ooit nog eens doen :D

We zijn nog in Duwisib castle geweest voor overnachting, bizarre plek was dat. Middle of knowhere heeft een duitser voor zijn amerikaanse echtgenoot een heus kasteel laten bouwen met materiaal uit Europa, waanzinnig gek. Hij is geloof ik in WW1 gestorven en heeft het nooit gezien :+.

De rit van de grenspost ZA naar Sesriem is voor mij met bovenstaande stops erg leuk geweest. Goede gezellige herinneringen, was jarig in Ai Aus, stuk omgereden omdar de benzine op was, slippers verloren op een knullige manier, lekke band gehad (bij Duwisib, super aardige mensen die de nieuwe band er al om hadden liggen voordat wij er erg in hadden), we hebbrn nog fietsers op datzelfde stuk gesproken (gingen van Kaapstad naar Vic falls fietsen *\o/* ).

We hebben het nog vaak over deze herinneringen, het was een hele bijzondere rit en onze eerste keer echt samen kamperen in Africa. Ik had dat stuk absoluut niet willen missen, maar dat is niet omdat er zoveel te doen is. Ik vond het heerlijk om te rijden en echt tot rust te komen!


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:46

Wel met plannen :D

Voorjaar 2020 naar de Kalahari, mocht er nog een stel met auto mee willen, dan hoor ik het graag, kunnen we konvooien. We hebben twee plannen, dus het is nog even uitpluizen welke route we gaan nemen!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 07:53

poes schreef:
Sakura: wij misschien... als je meer info hebt? Wij zijn niet ervaren in off road


Dan zou het misschien wel een optie zijn. Wij zijn wel redelijk offroad gewend, maar mijn vrien wil graag nog een ander koppel erbij. Ik laat de route uitstippelen. Twee opties: via Joburg het zuidelijke gedeelte in rn via noorden eruit, nadeel zijn de vier reisdagen, maar op zich vinden wij dat niet erg. Andere optie is vliegen naar Maun en dan via westelijke kant erin en noordelijk eruit. Nadeel dat je niet helemaal in het zuidelijke gedeelte komt, voordeel is dat het bereisbaar is. Dan zouden we ook nog dwars door Moremi kunnen gaan naar Kasane. We zoeken een ander koppel (of alleenrijder) zodat je altijd een backup hebt, mocht er iets met de auto zijn. Hoeft niet elke meter achter elkaar, maar dat je aan het einde vd dag in ieder geval weet dat je samen op de juiste plek bent. We kunnen onszelf prima vermaken, maar vinden het ook leuk om samen te eten of andere dingen te doen (als dat mogelijk is daar :+ ) Het gaat om een 4/5 dagen echt in de wildernis. Route en plekken laten we plannen en ik kreeg mee dat de kampeerplekken zo groot zijn, dat er makkelijk nog wel vijf bij passen :D

Zal zo even de rest van de reacties lezen, gaat snel hier leuk! Qua weer is Namibie heel stabiel, bijna altijd droog en tussen de 25 en 30 graden overdag. Alleen Caprivi wijkt af, veel natter (meer kans op malaria) en daar kun je flinke buien hebben.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:56

Wij zijn van Kaapstad naar Windhoek gereden en veel tijd voor Namibie gemaakt, dit jaar naar Botswana. Je bent wel wat reisdagen kwijt als je het wilt combineren en zelfs met twee volle weken Namibie hebben we niet alles gedaan wat we wilden doen. Ik hou zelf meer van tijd maken voor een land dan gehaast op naar het volgende. Dat is heel persoonlijk, vrienden van ons hebben in twee weken Namibie en Botswana gedaan, veel reizen en veel geld kwijt omdat ze stukken gevlogen hebben. Nambie is ook veel onverhard en op bepaalde plekken slecht te bereizen, dus daar moet je wel rekening mee houden. Rijden in het donker is ook niet overal aan ge raden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emmaa_92, PetalBot en 5 bezoekers