Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MeMar

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:02

Ik kom ook even een kijkje nemen hier ;-)
Ik zag de route van Shaar hierboven en die lijkt redelijk op de route die wij voor 3 weken terug gereden hebben :-) ook 2 1/2 week via:
J'burg, Tzaneen, Phalaborwa, Manyaleti Game Reserve, Kiepersol (bij Hazyview), Komatipoort, Ezulwini Swaziland, St Lucia, Howick, Drakensbergen (Champagne Castle) en J'burg.

Waar slaap je in Phalaborwa en Swaziland als ik vragen mag?
Overdag rijden en dan is er niks aan de hand!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:03

Idd ‘s ochtends rijden. Als er dan iets gebeurt, heb je nog uren daglicht. Geen spullen open laten liggen als je de supermarkt ingaat en dan komt het wel goed :)

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:14

Thanks voor de reacties, fijn om te lezen dat jullie niet meteen 'nee hoor niet doen' roepen ;)
We zijn ook zeker van plan om overdag te rijden en voor het donker op de plek van bestemming te zijn, geen lifters mee te nemen, deuren op slot te houden, niet savonds te gaan zwerven enz ;)
MeMar, waar we precies gaan overnachten horen we pas tegen die tijd (we hebben een georganiseerde privereis geboekt), maar in Phalaborwa is het in principe Sefapane Lodge en in Swaziland noemen ze als veel gebruikte opties Foresters Arms of Mvubu Falls.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:20

Wij sliepen vaak in hostels of airbnb en zijn er s avonds nog vaak op uit getrokken, te voet of met de wagen. In lodges kun je vaak ter plaatse eten :j

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 20:22

Kan prima hoor!! Idd zoveel mogelijk overdag rijden. Wij hebben soms wel in donker gereden door de afstand, maar in jouw reis zal de afstand goed te doen zijn, maar wel even rekening mee houden.

Nyaleti

Berichten: 6138
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 04:38

Weet iemand hoe het zit met antibiotica hier? Heb ineens een oorontsteking.. moet ik eerst langs de dokter zodat die mij een recept kan voorschrijven of kan ik dit ook zo bij de apotheek halen? :)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 05:15

Ik heb met drie meiden ook wel in het donker gereden en vaak ook, nooit wat gebeurt maar snap dat mensen het afraden. Het moet je net overkomen. Zo zie ik het in SA.

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:47

casperzazoe schreef:
Weet iemand hoe het zit met antibiotica hier? Heb ineens een oorontsteking.. moet ik eerst langs de dokter zodat die mij een recept kan voorschrijven of kan ik dit ook zo bij de apotheek halen? :)

Wat ik van mijn vriend begreep hebben ze ook wel dokters bij de apotheek in bijvoorbeeld DisChem, maar ik weet niet of dat bij elke DisChem is of alleen bij die in George.

Edit: hij zegt dat bij de meeste DisChems die hij kent ook een dokter zit. Je betaalt er wel voor.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:24

Gisteravond met iemand gezeten die al meerdere jaren naar zuid Afrika is geweest. Voor nu denk ik dat de voorkeur is 10 dagen op 1 verblijfplaats in hoedspruit en van daaruit dingen te gaan doen. Dit om een stuk rust te creeeren omdat wij A het reizen niet gewend zijn en B ik denk dat we hier al zo immens veel indrukken op gaan doen en het zo ook intenser kunnen beleven. Wat vinden jullie als kenners daarvan?

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 12:12

Ligt eraan wat je wil gaan doen. Maar zou zelf niet steeds heen en terug willen reizen van en naar hoedspruit. Zonde van de tijd en afstanden zijn groot.
Zou ook zeker ín het Kruger (of een ander reserve) overnachten.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:50

Ik zou dat ook niet doen. Heen en weer reizen kost echt veel tijd.
Dan zou ik een klein rondje doen, met meerdere overnachtingen op 1 plek.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:31

Kelan schreef:
Ik zou dat ook niet doen. Heen en weer reizen kost echt veel tijd.
Dan zou ik een klein rondje doen, met meerdere overnachtingen op 1 plek.



Dit is inderdaad de bedoeling, wat ik begreep is er daar binnen een half uur een heleboel te doen en te ervaren. T idee voor nu is; blyde canyon river per boot; panorama route; een wandelsafari; een private game reserve; een dagje zelfstandig kruger; een sunset safari.

Hebben jullie tips voor een 2de locatie en dingen die daar in de buurt te doen zijn?

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 19:25

Private Game reserve is 9 van de 10 keer voor mensen die er ook overnachten. Verder zou ik de safari dingen doen vanuit Kruger zelf. Ik zat zelf een half uur van de poort en als je zo super vroeg op gaat is dat best jammer. Om over de rijen bij de gate maar te zwijgen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:18

Oei daar zou je mij niet blij mee maken. Bij safari wil je eigenlijk bij de eerste zon in het park zitten en niet 30 min ervandaan. Want de beste sightings heb je meestal net dan. 10 dagen op 1 plek heb ik nog nooit gedaan, ik trek juist graag rond. Maar je zou idd telkens meerdere overnachtingen kunnen doen op 1 plek ook en de afstanden ertussen wat kleiner.
Wat wij gedaan hebben toen we van swazi kwamen:
1 nacht net bij de zuidelijke gate bij hennies rest. Zicht op de rivier met aan overkant Kruger. Veel nijlpaarden en wat olifanten gezien.
Dag erna Kruger in. In Satara (2e nacht Kruger) en nog een kamp (1e nacht Kruger) overnacht. Vervolgens uit Kruger gereden en overnacht in hoedspruit in Raptors lodge (aanrader). Van daaruit de panorama route gereden en overnacht in waterval boven. Dag daarna naar Johannesburg gegaan. Denk dat zoiets al logischer zou zijn? Als je vliegt op hoedspruit zou je na panorama terug kunnen keren naar hoedspruit. Er zitten daar wat lekkere restaurants maar ook een grote supermarkt en onze lodge had een erg goede keuken. Wij hebben toen op ons privé terras lekker zitten borrelen met allemaal hapjes.

Ik ken wel een gids uit hoedspruit, kan hem ook vragen of hij wat uitgewerkte programma’s heeft?

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:35

Super fijn je tips Poes, daar kan ik wat mee. Ook die raptor lodge ziet er goed uit en al een heel stuk goedkoper als wat mij aangeraden was hahaha. Ik ben op dit moment vooral overdondert door al het moois wat je er kan zien, vandaar mijn gedachten om op 1 plek te blijven. Maar zoals jullie ook zeggen dat dat zonde is, wil geen spijt hebben achteraf.
Is vanuit dat Hennies kruger ook goed te doen, of is het wijzer om toch echt in het kruger te overnachten? Als je die gids zou willen informeren graag.
Er is zoveel...... vind het nog best lastig zoeken allemaal, maar gelukkig heb ik nog even.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:38

Waarom zou je niet in het Kruger willen overnachten? Is echt een fantastische ervaring!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:10

Kruger was 25 minuten rijden van daar en er durven wel eens rijen staan. Ik zou zeker een paar nachten in Kruger zelf blijven. 2 a 3. Wij deden er maar twee omdat we al zoveel parken gedaan hadden. Maar je zou er makkelijk 3 nachten kunnen doen.

Die Raptors lodge was heerlijk! Wij hadden twee kamers met elk een bad en een buitendouche en zitkamer. Wij hebben nooit veel duurder dan dat geslapen eigenlijk. Nog vaak veel goedkoper ook. Maar dan hostels , die ook erg mooi waren en vaak privé kamers hebben.

Lijst eens rustig op wat je wil zien. Kijk eens bij reisorganisaties op hun sites welke routes zij aanbieden, daar haal ik vaak veel inspiratie uit. Je kunt ze ook vaak vrijblijvend om een voorstel vragen. Bedenk ook even hoe ver je max. Wil rijden op een dag. In zuid Afrika zijn de wegen erg goed maar je rijdt vaak maar rond de 80 gemiddeld. Bovendien zul je bij Kruger al veel uurtjes in de auto doorbrengen. Al vind ik dat niet zwaar. Wij hebben in Kruger zelf trouwens ook gewoon twee night drives gedaan.

1 nacht op een private game lodge kan je zeker doen en dan daar een sundowner. Bedenk wel dat sommige lodges jagen aanbieden, als dat je ding niet is, even inlezen.

Panoramaroute moet je niet te ver vandaan zitten voor je hem doet. Prima te doen op 1 dag maar als je overal stopt ben je wel even bezig denk ik. Wij hadden zo slecht weer dat we haast niks gedaan hebben die dag :D

Het is zeker een gebied waar je erg veel kunt doen hoor! Denk dat je 10 dagen makkelijk vult :j

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:49

Hoi, mag ik hier binnen vallen :o ?

Ik wil heel graag naar Zuid Afrika, voornamelijk voor de wildlife maar houd ook gewoon van natuur en diverse (berg) landschappen.
Mijn vriend wilde nooit naar Afrika, trok hem niet en hij vindt het ook een eng land.
Nu had ik hem eindelijk zover , ik had een reis via Travelbird gevonden waar je vliegt op Johannesburg, 1 nacht daar, transfer en dan 8 dagen op een resort in een wildlife Park inclusief safari's , museum en wijnproeverij. Volpension.
Nu is alleen Travelbird failliet, er staat wel dat ze een doorstart gaan maken maar eigenlijk was ik op zoek naar iets vergelijkbaars maar ik kom vooral reizen tegen die je of zelf moet samenstellen, of een individuele autorondreis of een bus/groepsreis.

Vaak stellen we zelf de reis samen en vind ik het echt wel leuk om alles aan elkaar te puzzelen en zelf excursies te zoeken maar in overleg met mijn vriend willen dit niet doen voor Zuid Afrika, deels omdat het de eerste keer Afrika wordt en mijn vriend individueel reizen wat eng vind en deels omdat we even heel druk zijn met andere zaken :)

Hebben jullie ideeën qua reizen of reisaanbieders?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:13


Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:21

Ik ga eens kijken, bedankt!
En hebben jullie persoonlijke ervaringen met februari/maart naar Zuid Afrika :)?

avi5987
Berichten: 273
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Aan de Zeeuwse kust

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:32

Ik ben eind maart naar zuid Afrika geweest, een erg rustige periode maar dat vonden wij heerlijk (een heel resort voor ons vieren!). We hebben qua weer alle 4 de seizoenen gehad, maar dat komt vaker voor in zuid Afrika.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:54

ZA kun je echt alleen doen :j

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 22:54

Hennies rest is idd een aanrader. Die had ik hier ook getipt (weet niet of je er zo terecht bent gekomen poes).
Op zich best dicht bij malelane gate. Heb ook in een losgeslagen gezeten echt naast malelane gate. Weet even niet meer hoe die heet.
Volgens mij gaan alleen de hekken van de camps ín het Kruger een half uur eerder open dan de buiten hekken. Dus dat is wel een voordeel.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:19

poes schreef:
ZA kun je echt alleen doen :j

Mij hoef je niet te overtuigen := maar als je het mijn vriend kan uitleggen zou ik je dankbaar zijn haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:37

Suuszels schreef:
Ik ga eens kijken, bedankt!
En hebben jullie persoonlijke ervaringen met februari/maart naar Zuid Afrika :)?

Is een prima tijd :j Kan nog erg heet zijn maar temperaturen kunnen ook al wat lager liggen. Houd er rekening mee dat Johannesburg tot Port Elizabeth vaak een stuk warmer is dan de garden route, na Port Elizabeth en met name in Kaapstad heb ik vorig jaar eind januari al wat frisse dagen gehad. Ik heb het toen in april wel weer dusdanig warm gehad dat we dagenlang aan het zwembad hebben gelegen en zelfs nog hebben gezwommen in de oceaan. Ik heb zelf in Grahamstown gewoond (uurtje van PE) en daar is het tot ongeveer mei goed weer geweest. Af en toe regen maar genoeg hele warme dagen. Vanaf mei werd het wel echt frisser.