Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:14

"Helaas" is Globetrotter z'n beetje de enige. Niet super met uitkeren. Wel aansprakelijkheid mee te verzekeren.


mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:45

Geen goedkope oplossing, reken op 130 euro. (Per jaar, opzeggen na 1 jaar mogelijk) maar er is een annuleringsverzekering af te sluiten bij de NKBV

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:49

Ik denk dat een annuleringsverzekering voor je vlucht voldoende is. Tenzij je echt een pakket boekt of hele dure uitjes oid. Maar vaak boek je bijna niets als je gaat backpacken

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:17

Ben je aan het kamperen? Hopelijk niet... anders Lekker dagje binnen hangen. Administratie doen, boodschappen halen. Wasje wassen.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:50

Museum? Zwembad/sauna? Groot winkelcentrum?

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:51

Dat is beter, de Bokt censuur uit. Je zat in poedersuiker :D

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:53

3 maanden Australië + 3 maanden Nieuw Zeeland zonder werken maar behoorlijk budget heeft mij €12.000 gekost. Wel veel georganiseerde tours, maar daarbuiten goedkope hostels en 15 dollar eten per dag.

Kosten per dag dus zn 45 dollar. Hostel voor 30 + 15 aan eten. Dit is echt wel het minimum. Soms heb je geluk dat er een goedkoop hostel is, maar hostels in Sydney zijn al snel 42 dollar per nacht.

Hier zit verder niets bij. Buspassen of autohuur is niet goedkoop. De tours zijn tussen de 150 en 450 dollar per tour. Vaak goedkoopste optie.

Ik heb de oostkust van AU gedaan. Met alle bekende hoogtepunten. Fraser Island. Great Barrier, Withsundays, Cape Tribulation, nog wat kleinere tours en vervolgens het stuk tussen Melbourne en Adelaide met de Great Ocean Road, Kangeroo Island, Phillip Island. Van Adelaide naar Alice Springs met een 7 daagse tour. (Tussendoor nog 3 weken Tasmanië, maar toen waren mijn ouders er, zelf geen kosten gehad die weken.)

Nieuw Zeeland zowel noord als zuid met de Stray Bus. Niet heel veel tours gedaan daar. Wel de bekende dingen zoals skydive en bungee jump. Maar geen meerdaagse tours. Voor een uitgebreider verslag: http://www.mariekevandenende.waarbenjij.nu
Laatst bijgewerkt door mvdende op 21-06-18 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:22

Ben je van plan er veel mee op je rug te lopen? Of maximaal 10 minuten per overstap/ per keer? Het draagcomfort is namelijk een stuk slechter dan een backpack van bijvoorbeeld Ospray. Ook is de duurzaamheid een stuk minder. Als je van plan bent meerdere vakanties met een backpack weg te gaan, kan het voordeliger zijn om een goede dure te kopen. Deze gaan vaak langer mee dan 1 a 2 reizen.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:20

Decathlon heeft GEEN kwaliteit backpack!! Voor een kwaliteit backpack zoals Ospray ben je €300 zo kwijt. Dan kan je wel begrijpen dat de "dure" backpack van de Decathlon van max €150 geen kwaliteit genoemd mag worden.

Decathlon backpack is prima voor een éénmalige backpack trip waarbij je voornamelijk met het openbaar vervoer reist en niet te veel hoeft te lopen. Ook liever de backpack niet te zwaar. Zelfs met een Ospray is 20kg geen pretje, laat staan met een Decathlon backpack

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:39

Nomad is ook een goed merk! Veel betere kwaliteit dan Decathlon. Ik heb zelf een Berghaus. Het hoeft niet persé Ospray te zijn, maar kies iig een merk wat bekend is in de buitensport zo als: The North Face, Vaude, Ospray, Lowe Alpine, Deuter... dat zijn allemaal kwaliteit backpacks en niet te vergelijken met Decathlon.

Dit komt er op neer dat je het beste naar een buitensportwinkel gaat: Bever, Zwerfkei, OutdoorXL, Kathmandu... om er een paar te noemen.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:31

Afritsbroek. Kun je lange broek van maken in tempels enz en buiten lekker afritten en korte broek.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:25

Zo dan. Heb jij de mazzel. Ik was iets van 250 kwijt voor het goedkoopste ticket naar Sydney

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:07

2 jassen. 1 water en wind dichte hardshell, goretex staat als zeer goed bekend,maar is ook erg duur. Decathlon heeft ook een hardshell voor rond de €100.

Onder de hardshell een dons jas. Dons is licht gewicht en neemt weinig ruimte in, maar geeft wel veel warmte. Donsjes zijn er in verschillende diktes. Ook bij de Decathlon. De hike donsjes bij de Decathlon zijn wat dunner en kosten €70. De klim donsjes zijn wat dikker en zijn rond de €100. Neem niet de dikste van €150,deze is wel echt veel te dik _O-

Zo heb je voor rond de €200 een fijne combinatie die licht gewicht en warm is. Voor echt koude dagen kan je er een goede thermo onder dragen. En eventueel een skipulli

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:52

WillBokkers schreef:
Voor de mensen hier die naar Thailand zijn geweest: Hebben jullie vaccinaties laten zetten? En zo ja, welke?
Ik ben nog ingeënt tegen Hepatitis A en zit te twijfelen of extra handig is.



Niet persé voor Thailand omdat ik ook naar Australië en Nieuw-Zeeland ging, maar ik had rabiës, hepatitis A en B en DTP voor de tetanus. Op het laatste moment besloten geen malaria pillen mee te nemen, maar voor sommige delen van Thailand wel aan te raden.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:51

Na z'n 182 nachten in een dorm, heb ik het meeste wel gezien. (Ok 182 - een aantal nachten in mijn tent en een weekje privé kamer in Thailand)

Mijn aller eerste nacht ooit in een hostel sliep ik in een boven bed die op een gegeven moment aardig aan het schudden was omdat er onder mij 2 ipv 1 bewoner aanwezig was :+ -:(-


mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:57

Sakura789 schreef:
Oooo ik heb in de Andes een keer gehad dat ik met 8 verwilderde bergbeklimmers op een kamer zat (gemixte dorm met drie hoog stapelbed en ik in het bovenste bed). Die gasten hadden ook allemaal pikhouwelen mee. Ik schrok me het leplazarus, maar het was super gezellig en toen ze weg waren had ik de hele dorm voor mezelf :')


Klimmers zijn over het algemeen best hele chille gasten. Kunnen flink zuipen maar op een enkel "ongelukje" na staan ze de andere ochtend weer nuchter onderaan de rotswand of berg.

Kunnen wel gigantisch snurken :j

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:12

Haha. Ja ze zullen veeeeel materiaal bij zich gehad hebben.

Alleen al voor één dagje klimmen in België heb ik al een 40 liter backpack vol met materiaal nodig. Die gasten gingen zeer waarschijnlijk klimmen in de Andes, dat is echt expeditie klimmen.

Ik gok zo maar eens dat het niet heel best weer was toen. Zijn de klimmers wrs naar de bewoonde wereld gekomen om even bij te tanken en te douchen enz. En zijn ze bij betere weersvoorspelling weer terug de bergen in gegaan. Of ze waren klaar en zijn naar huis gegaan...

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:52

Of allebei een kleinere backpack van zn 35-45 liter. Heb je zelf al je eigen spulletjes bij je. Dan kan je eventueel een opvouwbaar rugzakje meenemen voor dagtochten. Of één neemt de "grote" tas mee, de andere tas blijft dan in het hotel achter.

Zelf kies ik vaak voor iets meer comfort tijdens de dagtochten door naast mijn backpack ook een +- 20L (laatste x 9+3=13L) dagrugzakje mee te nemen. Dit rugzakje moet van mij een mesh pannel hebben tussen de tas en de rug. Dit draagt comfortabeler doordat er geen dingen in je rug kunnen prikken (Punt van een boek bijvoorbeeld, heel irritant) en er is veel meer ventilatie zodat je minder zweet.

Tijdens mijn 6 maanden Australië en Nieuw-Zeeland had ik een 20L dagrugzak/ handbagage bij me. Tijdens de interrail had ik een 13L tasje mee. Dat ging eigenlijk ook heel prima. ( naast 60L backpack ook een handbagage koffer. Nam iets te veel troep mee)

Ik maak zelf gebruik van een flightbag voor als de backpack het ruim in gaat. Maar deze flightbag is ook heel handig om spullen in te stoppen die je wil achterlaten, terwijl je je backpack wel mee wil nemen.

Dan kan je dus een 35-45 liter backpack meenemen die je zowel als "grote" tas gebruikt, als voor de jungle tour. Spullen die je niet tijdens de jungle tour gebruikt, laat je achter in de flightbag. Deze kan je dan op slot doen met een hangslotje. (Let bij aankoop op dat hij op slot kan, meestal wel..)

Je sjouwed zo wel allebei een tas, maar het gewicht is wel eerlijker verdeeld.

Een grote backpack ( vanaf +- 50 liter, zeker de 60+liter) moet helemaal afgesteld worden op je lichaam. Even wisselen tussen jouw en je vriend is dus niet erg handig. Dan loopt er steeds één met een verkeerd afgestelde backpack rond. Want opnieuw afstellen kost best veel tijd, als het al gaat lukken. Er zijn niet voor niets manen en vrouwen backpacks te koop.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 11-03-19 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:12

NoLimit_93 schreef:
Picassox schreef:
Ik had ook een kleine rugzak met de jungletour, was goed te doen. Heb hem overigens wel op m’n Nikies gelopen, niet op m’n wandelschoenen omdat m’n gympen veel sneller drogen enzo. De wandelschoenen blijven lang nat en je moet ze vaak uittrekken om rivieren over te steken. :)


Dat is inderdaad wel slim om bij na te denken. Neem voor die 3 weken sowieso mijn nike free runners, teenslippertjes en wandelschoenen mee.

Wij gaan deze tour doen http://amazonasjungletours.com/ecotour.html#more-290

Over een flightbag had ik inderdaad ook op internet gelezen, lijkt me wel een fijner idee voor in het ruim. Ik ben al zo'n erge pechvogel dat mijn normale koffer de reis meestal niet eens heelhuids doorkomt dus laat staan een rugtas met allemaal losse banden etc die overal tussen kan blijven hangen :')


Ik zweer bij een flightbag! Mijn backpack heeft al heel wat vliegtuig ruimen gezien, maar ziet er uit als *nieuw* (2 meerdaagse wandeltochten hebben ertoe geleid dat backpack alsnog redelijk gebruikt eruit ziet. En sowieso ziet een backpack er niet meer als totaal nieuw uit na 6 maanden backpacken)

Voordeel is ook dat je een flightbag op slot kan doen. Niemand die even snel iets uit je backpack kan jatten, maar ook niemand die even snel iets in je backpack kan stoppen (drugs!!)

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:02

Origineel schreef:
Ik heb een idee om voor +- 2 weken backpacken. Het zou dan mijn eerste keer zijn. Het liefst ga ik samen met nog iemand, maar er is niet veel animo in mijn omgeving.. :')

Hebben jullie tips en trics? Ik ben absoluut een leek hierin en zou niet weten waar ik moet beginnen.. haha. Mijn idee is om richting Azië te gaan.


Je kan ook "simpel" beginnen met een Interrail trip door Europa. Die kan je zo makkelijk als gek maken als je zelf wilt. Makkelijk door alleen naar de grote steden te reizen en gek door juist de kleinere plaatsjes op te zoeken.

Voordeel van Interrail is dat je niet met visa en inentingen hoeft te klooien, maar je alleen druk hoeft te maken over het reizen zelf.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:09

Needje schreef:
Om te beginnen is Thailand super geschikt.
Echt zo makkelijk allemaal hier.


Ik had voor stage al een aantal keer gereisd, voordat ik naar Thailand ging. Maar toch is Thailand heel anders! Ik zou het namelijk niet als eerste x backpacken aanraden als je nog nooit echt eropuit getrokken bent.

Ik ben niet heel snel onder de indruk van het feit dat ik weer eens verdwaal, dat gebeurt me namelijk altijd :+ , maar moet toch toegeven dat aan het begin van de avond in de stromende regen de weg kwijt zijn in Bangkok, niet het plezierigste was.

Kon er met geen mogelijkheid uitkomen welke bus ik nou nodig had om naar Kao San Road te komen en iedereen die ik het vroeg, gaf weer een ander antwoord. Mensen spreken slecht Engels.

Uiteindelijk door een aantal mensen de juiste kant op gestuurd en mn hotel bereikt.

Verder is Thailand inderdaad geen heel moeilijk land, maar om als aller eerste keer backpacken die kant op te gaan....

Als je het geld ervoor hebt, zou ik dan eerder kiezen voor Australië. Vluchten zijn iets duurder dan Thailand, zn €900 ipv €600 en het levensonderhoud is stervends duur, maar wat een fantastische backpackers vibe hangt daar. Is veel makkelijker dan Thailand.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:04

Travel_me schreef:
Waarom niet? Bijna iedereen gaat voor de eerste reis naar Thailand?
Ik had nog nooit gevlogen zelfs en ben naar Thailand gegaan. Vond ik een stuk makkelijker te reizen dan bijvoorbeeld de Balkan waar ik een jaar later heen ging. En ja de eerste 2 dagen had ik een cultuurshock en vond ik niet heel leuk (ook omdat mijn bagage niet aankwam), maar daarna was het zo gaaf!

Gewoon zorgen voor een goede online map op je telefoon en lets go!


Klopt, veel mensen gaan voor hun eerste reis naar Thailand. Maar mag ik dan niet aangeven dat het mij een beetje overdonderde? En dat Thailand wel iets meer planning nodig heeft dan Europa?

Let op inentingen, paspoort aanvragen als je die nog niet hebt, maar ook bijvoorbeeld in welk seizoen je gaat. Thailand heeft nog wel eens last van noodweer. En daar zit je liever niet in, of wel?

Als je eenmaal bekend bent met het fenomeen Azië, is Thailand zeker een fijne bestemming om te reizen. Maar niet iedereen vind het leuk om 4 uur over 100km te doen onderweg naar het vliegveld bijvoorbeeld.

Azië kost nou eenmaal wat meer planning en rekenen op iets wat ongemak de eerste dagen totdat je hebt uitgevogeld hoe de Aziatische cultuur werkt.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:27

Travel_me schreef:
@Narya: de mensen die ik ken die zijn gaan backpacken zijn allemaal in Thailand begonnen dus ja misschien ligt het aan mij, maar in de reiswereld zijn de meeste mensen gestart in Thailand

@Mvdende: natuurlijk mag je dat wel aangeven, maar op mij kwam het over alsof Thailand niet slim is als eerste reis en ja dat spreek ik tegen, want wat mij betreft is het wel slim. Ik vond zelf Thailand echt een stuk makkelijker dan de Balkan, maar dat ligt dan misschien aan mij. En paspoort aanvragen enzo moet sws ook in bijvoorbeeld de Balkan, want daar doen ze echt moeilijk over een ID-kaart.

Ik zou vooral aanraden om heen te gaan waar je heen wil ook al vinden andere mensen het misschien niet de bestemming om heen te gaan voor je eerste reis. Gezond verstand en een paar daagjes ervaringen lezen en ready to go (uiteraard heb ik het niet over landen met een negatief reisadvies, das namelijk echt andere koek).


Of Australië! En dat vind ik een fijnere keuze dan Thailand als je 0,0 ervaring hebt.

(Ik had een overstap van 1 1/2 dag in Thailand onderweg naar AU. Kan ze dus heel goed met elkaar vergelijken, zeker omdat ik 3 dagen later in Australië zat. En ik vind Australië echt een stuk makkelijker dan Thailand!) Op de terugweg ruim een week in Thailand geweest.


Niet slim.... Ik geef alleen aan dat het niet altijd alleen rozengeur en maneschijn is in Thailand en dat je daar goed rekening mee moet houden.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:41

Needje schreef:
Het is sowieso slim om je een beetje te verdiepen in het land waar je heen gaat. Er zijn op fb groepen voor backpacken in Thailand en Azië enz. Daar haal je echt zoveel info uit.
Als je je in had gelezen had je een simkaart gekocht en de Grab app gebruikt en had je niet hoeven zoeken naar een bus.
Het is maar net hoe je je reis voorbereid.




Tja, een simkaart kopen voor 1 dag? Dat gaat mij iets te ver. En was die app er 5 jaar geleden ook al?

Verder ben ik het zeker met je eens dat je je goed moet inlezen voordat je op reis gaat, maar er is een limiet aan hoeveel informatie je kan verzamelen die ook nog up to date is. En ja, er gaat meestal wel iets mis tijdens een reis, wat vaak voorkomen had kunnen worden door jezelf goed voor te bereiden, maar niet alles kan voorkomen worden of is eigenlijk te duur.

( als voorbeeld Kris en Lisanne die verdwaald zijn in Panama, als ze een personal locator beacon mee hadden, weet ik zeker dat Lisanne vandaag nog geleefd had. Maar een PLB is duur!! En lastig aan te komen als je jezelf er niet goed in verdiept.)

Moraal van het verhaal: reizen moet je goed voorbereiden, maar moet ook leuk zijn. Kies dus een bestemming waarbij jij je goed voelt.

mvdende
Berichten: 5632
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:20

Wipher schreef:
Ik vind het vaak juist de leukste momenten als alles mis gaat! Niet te veel voorbereiden geeft ook ruimte voor spontane acties, en ook met een verkeerde bus kom je in een ander leuk gebied uit.


Tussen mis gaan en mis gaan zit een groot verschil!

In Noosa aankomen zonder reservatie omdat het een spontane actie is is leuk, vervolgens geen slaap plek kunnen vinden is een 2e. Echt alle hostels zaten vol! Toen illegaal mijn tent opgezet op een camping tussen 2 andere tenten. Omdat het donker is, de tent niet helemaal recht opzetten en vervolgens in de ochtend erachter komen dat er een stok gebroken is...

Nadat je met stok en al je excuses hebt aangeboden aan de receptie en de stok hebt weten te repareren in een winkel in de stad, ook nog eens al je haringen krom slaan omdat het tentveld alléén maar gravel is..

Geloof me, ik had het helemaal gehad aan het einde van die dag. (En mijn tand brak ook nog af die ochtend, was al eens gerepareerd en begaf het ..)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ineke2, Kimberley_, lgw, marga1, marjan19, MarjanB, mvdende, pluklief, Syzygy, Temeraire en 74 bezoekers